Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به‌سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود اما بااین‌وجود عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تنکابن24، گرامیداشت و زنده نگه‌داشتن اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل‌بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی(سال 61 هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان به‌ویژه سر مقدس امام حسین(ع) در کنار پیکرهای مطهر آن‌هاست.


شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود، در ادامه روایتی از امام صادق(ع) بیان می‌کنیم که به‌خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار می‌سازد:

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید:
کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد، وقتى به زیارت رفت، حق‌تعالی دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص ۱۳۴)    
نظر علمای اسلام پیرامون گرامیداشت روز اربعین

مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین بیان کرده‌اند: شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

آیت‌الله محمدتقی بهجت

آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا،... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند... اما الآن هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.

شوری به سابقه تاریخ

از هنگامی‌که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین(ع)، جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تاکنون 1373 سال می‌گذرد.

در این سال‌ها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به‌سوی کربلا رهسپار می‌شدند، بی‌شک جابر بن عبدالله، نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال 61 هجری است، این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومین(ع) با وجود حکومت سفاک و خون‌ریز اموی و عباسی انجام شده است.

با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به‌سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما بااین‌وجود عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.

پیاده‌روی مراجع و علما تا زمان صدام ادامه داشته است، اما از زمانی که صدام در سال 1358(1400 قمری) به ریاست جمهوری عراق رسید تا زمانی که در سال 1381 شمسی(1424) قمری سقوط کرد، وقفه‌ای در اجرای مراسم عزاداری باشکوه و پیاده‌روی‌های دسته‌جمعی ایجاد شد، هرچند که برخی اخبار حکایت از پیاده‌روی مخفی مردم در زمان صدام داشته است که گاهی منجر به شهادت این افراد توسط نیروی‌های بعث شده، اما مردم عراق با سقوط صدام، بار دیگر عشق و علاقه وصف‌ناپذیر خود به امام حسین(ع) را طی این سال‌ها به جهانیان ثابت کرده‌اند که در کنار دیگر محبان و شیعیان اهل‌بیت از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و ... مراسم اربعین حسینی را باشکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌کنند.

جاماندگان سفر اربعین

در میان خیل عظیم مشتاقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع)، هستند افرادی که توفیق حضور و شرکت در راهپیمایی عظیم میلیونی اربعین را نمی‌یابند اما با خیرات و اعمالی خود را از این چشمه پر برکت بهره‌مند می‌کنند.

مردم متدین، انقلابی و عاشق اهل‌بیت(ع) شهرستان تنکابن که توفیق حضور با پای پیاده در اربعین را نداشتند، در پشتیبانی از زائرین اباعبدالله سهیم شدند.

فرمانده سپاه ناحیه تنکابن در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مردم شهرستان تنکابن از جان‌ودل آمدند و کمک‌های قابل‌توجهی را انجام دادند.     سرهنگ مهرداد بابایی با بیان اینکه سه کامیونت شامل انواع اقلام خوراکی ازجمله آرد، برنج، آب‌معدنی، کنسرو، حبوبات و... از این شهرستان بارگیری شده، عنوان کرد: این بسته‌ها جهت ارائه خدمات در موکب‌ها برای پشتیبانی از زائران اربعین حسینی ارسال شده است.

وی در پایان از همکاری همه‌ دستگاه‌ها ازجمله فرمانداری، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، پایگاه‌های مقاومت و... برای حمایت از این مراسم و جمع‌آوری کمک‌ها قدردانی کرد.


قطعاً هنگامی‌که زائر اباعبدالله نزد خداوند متعال این‌قدر محبوبیت دارد، پر واضح است که پشتیبانی و حمایت از این افراد نیز نزد حضرت حق، بسیار پربرکت و باارزش است.

ملتمس دعای زائران حضرت عشق   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۸۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: ثبت‌نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین حسینی در مشهد مقدس آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد رجبی اظهارداشت:اعضای کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) وابسته به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم مشهد، برای بیست و چهارمین سال پیاپی از مشهد مقدس تا کربلای معلی را با پای دل طی خواهند کرد.

وی افزود:ثبت نام در این کاروان مخصوص برادران است که از هم اکنون آغاز و تا پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

رجبی تصریح کرد:کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) برای بیست و چهارمین سال پیاپی، در 25 خرداد امسال با برگزاری مراسم بدرقه در مشهد، بعد از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)، عازم کربلای معلی خواهند شد.

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: علاقه مندان برای ثبت نام در این کاروان و حضور در طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی می‌توانند با شماره تلفن‌های 09159061410، 09159101510 و 05133712305 تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:متقاضیان برای ثبت نام حضوری نیز می‌توانند صبح‌ها از ساعت 8 الی 12 و عصرها از ساعت 16 الی 20 به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) واقع در مشهد مقدس، شهرک شهید رجایی، روبه‌روی حر 23 مراجعه کنند.

رجبی اظهارکرد:کاروان پیاده انصار الحسین، یک کاروان مردمی است که اعضای این کاروان حدود 2 هزار کیلومتر در خاک ایران پیاده روی می‌کنند و با عبور از 5 استان کشور از طریق مرز شلمچه و پس از طی تشریفات قانونی وارد خاک عراق خواهند شد و سپس با میلیون‌ها زائر حسینی همراه و ادامه مسیر را در خاک عراق به سمت کربلای معلی پیاده‌روی خواهند کرد و در آستانه اربعین حسینی در حرم سید و سالار شهیدان نائب‌الزیاره مردم شریف ایران و تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)