Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@02:31:47 GMT

برخی برنامه های تلویزیون در تعارض با فرهنگ عمومی است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۰۹۸۵

برخی برنامه های تلویزیون در تعارض با فرهنگ عمومی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش نهادهای حکومتی در فرهنگ پذیری افراد بیان داشت: بسیاری از مواقع مشاهده می شود که تعارض بین نهاد خانواده و سایر نهاد های اجتماعی وجود دارد، پدر و مادر سعی می کنند در رفتارهایشان فرهنگ عمومی را بین فرزندان رواج دهند و آنها را آموزش دهند اما وقتی این فرزندان رسانه های مختلف از جمله رسانه های نوشتاری ، دیداری و شنیداری را مشاهده می کنند که خلاف فرهنگ عمومی رفتار می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر بیاری جامعه شناس  و استاد دانشگاه  به مناسبت 14 آبان روز فرهنگ عمومی در گفتگو با انقلاب نیو اظهار داشت: از فرهنگ عمومی  دو معنا برداشت می شود، فرهنگ عمومی که درعلومی مانند علوم جامعه شناختی مطرح است و در برابر فرهنگ بالا قرار می گیرد یعنی فرهنگ عمومی در برابر یک فرهنگ خصوصی که قشر و طیف خاصی از افراد جامعه یعنی همان قشر سرمایه دار جامعه است  که البته این فرهنگ در کشورهای غربی مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: طبقه سرمایه دار یک نوع فرهنگ و یک نوع روش زندگی برای خودشان دارند که عمدتا دنبال مد و تولید مد هستند منتهی در برابر این فرهنگ خاص، فرهنگ دیگری به نام فرهنگ عمومی وجود دارد که شامل قشر متوسط و پایین جامعه می شود که بیشتر مصرف کننده هستند که این طبقه بندی مد نظر ما نیست.
این جامعه شناس خاطر نشان کرد: اما آنچه در جامعه ایران به عنوان فرهنگ عمومی مد نظر است به معنای مجموعه زندگی رایج و روزمره اکثریت افراد جامعه که این فرهنگ مورد پذیرش آنها هم است که به این موضوع فرهنگ عمومی گفته می شود.
وی در پاسخ به این سوال که مولفه های فرهنگ عمومی ناشی از چیست؟ اظهار داشت: فرهنگ عمومی مد نظر در جامعه ما به معنای شیوه زندگی اکثریت افراد یک جامعه است، فرهنگ تولید شده در جامعه است در این جامعه در طول زمان شیوه هایی که در گذشته داشتند نسل به نسل منتقل شده است، نقش دین در تولید فرهنگ نقش اساسی دارد این دو نقش اساسی یعنی شیوه زندگی در جامعه و دین تولید فرهنگ عمومی می کند.
فرهنگ عمومی عامل کاهش معضلات اجتماعی است
این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که نقش فرهنگ عمومی در کاهش معضلات اجتماعی چیست؟ بیان داشت: این موضوع بستگی به این دارد که فرهنگ عمومی یک جامعه چه باشد اگر فرهنگ عمومی و شیوه رایج زندگی در یک جامعه مبتنی بر فرهنگ آرمانی باشد و الگو گرفته از آن باشد و به سمت فرهنگ آرمانی حرکت کرده باشد قطعا این جامعه کمتر دچار معضلات اجتماعی خواهد شد و معضلات در سطح بسیار پایینی خواهد بود.
بیاری افزود: مخصوصا در جامعه ایران که یک جامعه اسلامی است و فرهنگ عمومی ما باید مبتنی بر فرهنگ آرمانی دینی ما است، به طور مثال تصور کنید فرهنگ عمومی یک جامعه مبتنی بر نظم باشد افراد این جامعه  نظم را رعایت کنند و حق الناس برایشان مهم باشد، انضباط اجتماعی برایشان مهم باشد، ایثار از اهمیت برخوردار باشد اگر همه این مولفه ها در فرهنگ عمومی جامعه رواج داشته باشد و برگرفته از فرهنگ آرمانی باشد این جامعه از نظر معضل اجتماعی و آسیب پذیر کمتری دارد.
استاد دانشگاه تصریح کرد: بین فرهنگ عمومی و فرهنگ آرمانی فاصله است هرچه این فاصله کمتر باشد و فضای عمومی به فرهنگ آرمانی نزدیک تر باشد و تمایل بیشتری داشته باشد قطعا معضلات اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد فرهنگ عمومی که نزدیک فرهنگ آرمانی باشد از معضلات اجتماعی پیشگیری می کند زیرا معضلات اجتماعی ناشی از همین مسائل یعنی از بی نظمی و عدم رعایت حقوق دیگران و اینکه افراد به فکر منافع خودشان باشند به وجود می آید.
فرهنگ عمومی با رفتار و عمل خانواده ها منتقل می شود
وی با اشاره به نفش  مهم خانواده در پذیرش فرهنگ عمومی در هر جامعه اظهار داشت: مهمترین عامل جامعه پذیر کردن فرزندان خانواده ها هستند به این معنا وقتی که فرزندی در یک خانواده به دنیا می آید شیوه زندگی کردن اعم ار صحبت کردن ، لباس پوشیدن رفتارهای مختلف در موقعیت های مختلف را در خانواده فرا می گیرد و بیشترین عمر فرزندان در خانواده سپری می شود.
این جامعه شناس تاکید کرد: اولین مرکزی که فرهنگ را به فرد منتقل می کند خانواده ها هستند، عمدتا هم خانواده ها با رفتارها و عمل خودشان است که  فرهنگ را به فرزندان منتقل می کنند، نهادهای دیگر مانند رسانه ، مدرسه و امثال اینها از طریق رسمی و آموزش رسمی فرهنگ را منتقل می کنند اما خانواده در غالب رفتارهای خودشان فرهنگ را منتقل می کنند.
بیاری اظهار داشت: اگر یک خانواده اعم از پدر و مادر مقید به فرهنگ عمومی که مبتنی بر فرهنگ آرمانی است ، نظم اجتماعی، ایثار ، گذشت و تعاون و به ارزش های دنیی، آموزش و ارزش علم و احترام به بزرگ ترها  در رفتار  و کردار خانواده وجود داشته باشد خواه نا خواه فرد این مسائل را فرا می گیرد و لذا می توان گفت مهم ترین مرکز برای آموزش فرهنگ عمومی خانواده است همانطور که در اسلام هم تاکید فراوان بر خانواده و نقش پدر و مادر داشته است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش نهادهای حکومتی در فرهنگ پذیری افراد بیان داشت: بسیاری از مواقع مشاهده می شود که تعارض بین نهاد خانواده و سایر نهاد های اجتماعی وجود دارد، پدر و مادر سعی می کنند در رفتارهایشان فرهنگ عمومی را بین فرزندان رواج دهند و آنها را آموزش دهند اما وقتی این فرزندان رسانه های مختلف از جمله رسانه های نوشتاری ، دیداری و شنیداری را مشاهده می کنند که خلاف فرهنگ عمومی رفتار می کند مثلا  یک فیلمی مشاهده می کند که با آنچه پدر و مادر رفتار کرده است متفاوت است به همین خاطر نهادها و سازمان های مختلف دولتی نیز نقش زیادی در ترویج فرهنگ عمومی دارند.
وی در پایان تصریح کرد: حتی بی نظمی که ممکن است در ادارات حاکم باشد از جمله عدم رعایت حق مردم، امثال این رفتار ها می تواند  نقش منفی در فرهنگ عمومی داشته باشند اما  اگر همان نهادها ها مقید باشند که به فرهنگ عمومی شیوه زندگی رایج در جامعه پایبند باشند مشکلات اجتماعی حل خواهد شد اما متاسفانه اگر این گونه نباشد دچار مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهند شد.
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۰۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم اندیشی فعالان حوزه خانواده منطقه ١٠ با عنوان «جامعه پرداز خانواده» با هدف شناسایی، معارفه و هم افزایی فعالان مساله محور حوزه خانواده روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می‌شود.

در ابتدای این نشست هم اندیشی خدیجه مهدی پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگسرای عطار نیشابوری گفت: یک تیم ۱۵ نفره، متشکل از کارشناسان فرهنگی هنری ماه هاست در حال شناسایی، ارزیابی و ارتباط گیری با کنشگران فعال حوزه خانواده در منطقه ۱۰ می‌باشند تا بتوانند در رویدادی مساله محور بر اساس بوم این منطقه، فعالین و نوع فعالیتشان را با هم به اشتراک بگذارند. موضوع خانواده از جمله موضوعاتی است که در همه سازمان‌ها و نهادها به عنوان یک رویکرد و از دغدغه‌های اصلی دلسوزان و صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی است و این مدیریت هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: کنشگران و فعالان حوزه خانواده در این رویداد در محورهای ازدواج، هویت زن، جمعیت، فرزند پروری و طلاق، شناسایی و جهت هم افزایی و حیات مجموعه‌های خود به یکدیگر معرفی خواهند شد تا بتوانند عملیات‌های مشترک تعریف و به حل مسائل خانواده‌های محورهای یاد شده کمک کنند.

مهدی پور در ادامه این نشست گفت: مراکز فعال در حوزه سبک زندگی، مبلغین و گروه‌های تبلیغی، مجموعه‌های علمی و پژوهش محور، مؤسسات، مراکز مشاوره، مساجد و هیأت مذهبی فعال در حوزه‌های اجتماعی، خیریه‌ها، گروه‌های جهادی، گروه‌ها و کانال‌های مجازی، کنشگران و اساتید برجسته و به نام حوزه خانواده می‌توانند در این رویداد شرکت کنند و ان شاالله با هم افزایی بتوانیم اقدامات موثری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی حوزه خانواده در منطقه ۱۰ و شهر تهران انجام دهیم.

نشست مذکور روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۴:۳۰ در فرهنگسرای عطار نیشابوری واقع در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، انتهای خیابان شهید امیر قلی برگزار می‌شود.

کد خبر 6091143 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه در کنار اعضای خانواده را تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • پشت پرده برخورد‌های تند با پدیده بدحجابی