Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از رفع موانع و مشکلات احتمالی نظام‌های بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ عدیل سروی در جلسه تشریح روند اجرایی نظام‌های بهره برداری اراضی پایاب سد خداآفرین افزود : نظام بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین باید کمترین خطا و اشتباه را در بهره‌برداری داشته با شد و  این امر محقق نخواهد شد مگر در سایه اتحاد و یکپارچگی دستگاه‌های ذیربط در این امر که امیدواریم با تمهیدات و حمایت‌های مسئولین استانی و کشوری این نظام نوین بهره‌برداری را به بهترین نحو ممکن در دشت مغان به اتمام برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سروی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از اولویت‌های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه‌گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی با منابع طبیعی است، با شروع بهره‌برداری از این پروژه عظیم استانی و ملی می‌بایست کلیه اختلافات مربوط به اراضی کشاورزان با دولت حل و فصل شود زیرا ادامه‌دار بودن مشکل تداخل امنیت تولید و موفقیت‌آمیز بودن نظام بهره‌برداری را به مخاطره می‌اندازد‌. 

وی ادامه داد: طرح جامع و شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی شامل شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد خداآفرین، شبکه آبیاری اراضی پایاب سد احمد بیگلو و شبکه آبیاری اراضی پایاب سد عمارت به مساحت 42 هزارو 435  هکتارمراحل اجرایی و تکمیلی  خود را با موفقیت سپری می‌کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص مشخصات و ویژگی‌های فنی این طرح، افزود:  تامین آب طرح خداآفرین بوسیله رودخانه مرزی ارس و با احداث سد مخزنی خداآفرین صورت گرفته است. محل سد مذکور حدود 150 کیلومتر پایین­تر از سد مخزنی ارس در نظر گرفته شده است. سد تنظیمی قزقلعه­سی نیز حدود 12 کیلومتر پایین­تر از سد مخزنی خداآفرین برای تنظیم و انحراف جریان آب به کانال انتقال پیش‌­بینی شده است. 

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: مساحت تحت پوشش سیستم‌های آبیاری طرح جامع و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی در ناحیه عمرانی یک دشت فتحعلی 1100 هکتار در ناحیه عمرانی یک شرق دره‌رود و بخشی از خلیل لو 3900 هکتار و در ناحیه عمرانی دو و بخشی از خلیل لو 10500 هکتار و در ناحیه عمرانی سه11500 هکتار ‌و ناحیه عمرانی چهار 9700 هکتار‌، شبکه آبیاری و زهکشی سد احمد بیگلو 2035 هکتار‌، شبکه آبیاری و زهکشی عمارت 3700 هکتار است، به عبارت دیگردر مجموع  42 هزار و 435 هکتار از این اراضی تحت پوشش انواع سیستمهای آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت‌.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : 2558 هکتاز از اراضی دشت فتحعلی در حوزه ارس اجرا شده است که سطح کل قابل بهره برداری 3658 هکتار است و امید‌واریم دیگر مراحل اجرای این طرح نیز زودتر از برنامه زمان‌بندی شده به بهره‌برداری برسد. 

‌حق و حقوق عشایر در اجرای پروژه عظیم اراضی پایاب سد خدا آفرین مدنظر باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: حق و حقوق عشایر در اجرای پروژه عظیم اراضی پایاب سد خدا آفرین مدنظر باشد. 

به گزارش ایسنا، ‌جعفر فهیمی هم در جلسه تشریح روند اجرایی نظام‌های بهره‌برداری اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: در اجرای پروژه عظیم اراضی پایاب سد خدا آفرین یکی از مهمترین اولویت‌ها که می‌بایست مد نظر مسئولین قرار بگیرد حق و حقوق عشایر غیور زحمت‌کشی است که سالیان سال در قشلاقات مغان به عنوان یک تولید کننده نقش موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته‌اند، میزان واگذاری اراضی به این قشر زحمتکش باید به گونه‌ای باشد که آنها را درگیر کشاورزی معیشتی نکند و آنان بتوانند با میزان ‌اراضی کشاورزی که در اختیارشان قرار خواهد گرفت، از درآمد اقتصادی معقول و قابل قبولی برخوردار باشند. 

وی با بیان اینکه تهیه نقشه کاداستر یکی از اولویت‌های اساسی و مهمی است که باید با جدیت دنبال شود، افزود: مشاور در تهیه نقشه کاداستر می‌بایست در تک تک بهره‌برداران از تصرفات عرفی عشایر مطلع باشد و قوانین و مقررات را به آنان بازگو کند و به صراحت میزان مساحتی از اراضی را که به وی پس از اجرای پروژه تعلق خواهد گرفت، تفهیم نماید تا اگر شکایت و یا اعتراضی دارد در یک دوره زمانی آن را مطرح نماید. 

فهیمی ادامه داد: اجرای این پروژه عظیم ملی نباید منجر به مشاجره و اختلاف شود، زیرا پایداری امنیت در نواری مرزی استان یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های ما است. عشق به وطن، آب و خاک ریشه در باورهای دینی و اعتقادی عشایر دارد، عشایر با عشق و علاقه در این خطه پاک میهن اسلامی وظیفه خود را به عنوان یک تولید کننده به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند، نباید عشق به آب و خاک عشایر را تحت تاثیر قرار بدهیم‌.  

وی افزود : پیوست اجتماعی می‌بایست در اجرای این پروژه لحاظ شود و به باورها و اعتقادات عشایر پابند باشیم و باید به ظرافت‌های اجتماعی توجه کنیم. 

فهیمی افزود: سه اصل قانون و علم و تجربیات در دل مردم بومی می‌بایست پروژه مهم اراضی پایاب سد خدا  آفرین را به سرمنزل مقصود برساند و تعادل و تناسب طبیعی که در دامنه‌های پر مهر سبلان و دشت مغان وجود دارد، نباید در هم ریخته شود‌. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

فرماندار ساری با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان گفت: پروژه‌هایی مانند نیروگاه زباله‌سوز سال‌هاست که دچار مشکل است و با افتتاح آن معضل زباله شهرستان ساری و حتی استان مازندران حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدعلی نوبخت_ شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ در همایش روز ملی شورا واقع در تالار مرکزی ساری با تاکید بر رساندن جایگاه شهر ساری به رتبه نخست استانی اظهار کرد: تاکنون ۲۷۰ پروژه به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: بهره‌برداری این پروژه‌ها با تلاش اعضای شورای شهر و روستا و دهیاران و شهرداران شهرستان ساری بوده است.

فرماندار ساری گفت: ما می‌توانیم با همت مضاعف مدیران شهری و اعضای شوراهای شهری و روستا و همچنین کمک نماینده دولت با تخصیص اعتبارات ملی اکثر پروژه‌های بر زمین مانده را به بهره‌برداری برسانیم.

نوبخت با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان عنوان کرد: پروژه‌هایی مانند نیروگاه زباله‌سوز سال‌هاست که دچار مشکل است و با افتتاح آن معضل زباله شهرستان ساری و حتی استان مازندران حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه بالای این شهرستان در بخش‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی از استاندار مازندران خواستاریم تا تلاش کنند که مرکز استان به جایگاه اصلی خودش برسد.

این مسئول یادآور شد: بنا داریم با استفاده از همه ظرفیت‌های شهرستان مانند علما و مدیران شهری و استانی و نخبگان، ساری را به رتبه نخست برسانیم.

کد خبر 748549

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • بهره‌برداری از تقاطع غیرمسطح تندگویان در مردادماه امسال
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان