Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:41:29 GMT

تجلیل از کاظم چلپا در یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۲۶۹۰

تجلیل از کاظم چلپا در یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی

تهران- ایرنا- مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با هدف بهره مندی از ظرفیت های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی برگزار و در این دوره از کاظم چلیپا تجلیل می شود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، سید مسعود شجاعی طباطبایی روز دوشنبه در نشست خبری یازدهمین سوگواره هنرعاشورایی اظهار داشت: در طول دوره‌ های برگزاری این سوگواره، برگزار‌کنندگان همواره کوشیده‌ اند تا با فراهم ‌آوردن شرایط لازم، زمینه مشارکت بیش از پیش هنرمندان گرافیست و تصویرساز و دیگر هنرمندان را برای حضوری حداکثری و مثمر‌ ثمر مهیا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با تشکر از کسانی که در راه برگزاری این سوگواره تلاش کردند، گفت: این گونه برنامه ها فرهنگ عاشورا را با زبان هنر اشاعه می دهد و حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی همیشه سعی کرده است با حمایت خود از این قبیل رویدادها به برگزاری بهتر آنها کمک کند برای همین سوگواره هنر عاشورایی جزء اولویت‌ های ویژه ما است.
شجاعی طباطبایی افزود: برگزیدگان این دوره از سوگواره، 22 آبان ماه معرفی می شوند و در این مراسم از کاظم چلپا به واسطه چهار دهه فعالیت در عرصه هنر عاشورایی تجلیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، کاظم چلیپا متولد سال 1336 در تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
او نقاشی را نزد پدرش مرحوم حسن اسماعیل زاده، نقاش قهوه خانه‌ای آموخته است.
این هنرمند نقاش آثارش را در تعداد بسیاری نمایشگاه گروهی و بی ینال های نقاشی در داخل وخارج از کشور به نمایش گذاشته و کسب مقام اول نمایشگاه بین‌المللی هنرهای ظریفه ژاپن در سال 1371 را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرده است.
چلیپا همچنین برنده جایزه دست خط زرین امام (ره) در سالگرد هشت سال دفاع مقدس و برنده قلم موی زرین جایزه ویژه و دیپلم افتخار شده است.
تدریس در رشته هنر دانشگاه های کشور و داوری نمایشگاه های مختلف تجسمی نیز از دیگر فعالیت های این هنرمند محسوب می شوند.
این هنرمند ایرانی، عضو افتخاری انجمن نقاشان جمهوری آذربایجان (باکو) است.
شجاعی طباطبایی در ادامه سخنان خود در این نشست گفت: برای اینکه این سوگواره به شکل بهتری دیده شود، سعی کرده ‌ایم با دیگر نهادها از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران همکاری داشته باشیم تا آثار در معرض دید عموم قرار بگیرد و فقط محدود به گالری ها نباشد.
این هنرمند افزود: نفرات برگزیده پوستر‌های با موضوع جنایات علیه مسلمانان در کشور میانمار، در آیین اختتامیه سوگواره هنر عاشورایی معرفی خواهند شد.
شجاعی طباطبایی در تشریح دیگر فعالیت های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: در سه ماه گذشته، 15 رویداد هنری را برگزار کردیم که 9 مورد مربوط به نگارخانه حوزه هنری با رویکرد دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم به خصوص شهید محسن حججی برگزار شده است.
وی ادامه داد: کتاب سال گرافیک مذهبی به منظور اینکه کتاب سال با عنوان تصویرگری دینی داشته باشیم، آماده چاپ شده است، چند کتاب دیگر هم هفته آینده رونمایی خواهد شد و کتاب «و آن دقایق آبی» را چاپ کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم.
در ادامه این نشست، مدیر سپهر سوره مهر درباره برگزاری سوگواره هنر عاشورایی گفت: جشنواره های حوزه هنری به یک بلوغ رسیده و اعتبار درستی پیدا کرده اند که باید روی کیفیت آثار و نه کمیت آنها تمرکز شود.
حامد رهنما افزود: در این دوره جشنواره، آثار با کیفیت قابل توجهی از شهرستانها در بخش تصویرگری دریافت کردیم و در این 11 دوره برگزاری به نوعی ماندگاری خود را تضمین کردیم و تمام توجه خود را روی کیفیت گذاشتیم.
وی ادامه داد: هر اتفاق هنری زمانی موفق خواهد بود که آموزش در آن جایگاه ویژه ای داشته باشد از همین رو در سوگواره هنر عاشورایی کارگاه‌ های هنری در حوزه هنری و برج میلاد برگزار شد.
رهنما با اشاره به برگزاری سوگواره در چهار بخش پرچم، پوستر، تصویر و نقاشی، اظهار داشت: اگر امروز می ‌توانیم سوگواره یا جشنواره ‌ای برگزار کنیم، باید دلیلش را در ایثار مدافعان حرم جستجو کنیم آنها با جانفشانی خود، امنیت را برایمان به ارمغان آورده اند به همین دلیل بخش ویژه ‌ای در این سوگواره در نظر گرفته شده است که در آن 30 اثر با محوریت مدافعان حرم به نمایش در خواهد آمد.
وی شمار آثار رسیده به سوگواره امسال را یک هزار و 235 اثر متعلق به 431 هنرمند ذکر کرد و گفت: در بخش بین الملل نیز آثاری از هنرمندان کشورهای عراق، لبنان، افغانستان، اردن و بحرین رسیده است.
رهنما خاطرنشان کرد: وقتی رویدادی هنری با محوریت عاشورا برگزار می کنیم، نمی‌خواهیم عظمت عاشورا را به تصویر بکشیم چون قادر به انجام این کار نیستیم بلکه تمام تلاش خود را خواهیم کرد که گوشه‌ ای از بزرگی عاشورا را در این سوگواره نشان دهیم و امیدواریم به مدد همین تلاش در رسیدن به خواسته ‌هایمان موفق باشیم.
وی درباره جزییات نمایش آثار این سوگواره نیز توضیح داد: فرهنگسرا‌های تهران آثار این سوگواره را به نمایش درخواهند آورد اما سعی داریم زمینه ‌نمایش آنها در شهرستان ها نیز فراهم شود.
در ادامه این نشست، از پوستر یازدهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی رونمایی شد.
این سوگواره هنری مذهبی از 22 تا 30 آبان ماه برپا می شود.
فراهنگ**9338**1055
خبرنگار:صدیقه بهارلو** زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد

گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا آغاز شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خداداده در افتتاحیه این گردهمایی با تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار کرد: جایگاه سیدالکریم (ع) بسیار جایگاه والایی بوده است و آثار تمدنی بقعه ‌ایشان عیان است.

وی تصریح کرد: در این گردهمایی دوروزه زمینه‌ای فراهم شده که کارهای کارشناسی با مفاهمه و با مشارکت و حضور مدیران مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به ترسیم چشم انداز هشت ساله این ستاد، بیان کرد: این نشست فرصت خوبی برای مرور و تبیین چشم انداز ترسیم شده است و ضرورت دارد برای جذب اعتبارات برون سازمانی و تخصیص بهینه درونی اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده است در سپهر فرهنگی کشور اگر موضوعات مرتبط با کانون‌های مساجد را به خوبی بیان کنیم و پای یک موضوع بایستیم، می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه بر لزوم احیای هویت سازمانی کانون‌های مساجد تأکید کرد و گفت: در حال حاضر برای ارتقای جایگاه کانون‌های مساجد کارهای بسیاری است که انجام نداده‌ایم و ضرورت دارد برای تحقق آن‌ها تلاش کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه تأکید کرد: تحول باید در حوزه رویدادها و برنامه‌های مختلف ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور انجام شود، در این راستا ایجاد و تعمیق هویت تشکیلاتی مورد توجه ویژه ما است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: برای مثال در حوزه اوقات فراغت دستورالعمل به استان‌ها ارسال می‌شود اما فاز اجرا و نوع عملکرد در هر استان متفاوت بوده و بر همین محور است که هویت بخشی به کانون‌ها محقق می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: نمای کلی برنامه‌های ستاد در سال پیش رو در برش‌های مختلف اعم از ملی و استانی برگزار می‌شود، برای مثال در حوزه کتاب قصد داریم به شکل ویژه فعالیت داشته باشیم و پیوست‌های فرهنگی مرتبط را بررسی و اجرا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در پایان خاطرنشان کرد: در حال تلاش برای راه اندازی صندوق قرض الحسنه کانون‌های مساجد هستیم که اگر این اتفاق بیفتد امتیازی را به کانون می‌دهد تا بتواند به اعضای خود وام بدهد.

ضرورت بهره‌برداری حداکثری از شبکه رابطین کانون‌های مساجد

این گزارش می‌افزاید: «مهدی مقدم»، نیز در این گردهمایی طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهایی که در سال ۱۴۰۲ در سطح کانون‌های مساجد کشور محقق شد، گفت: ‌امیدواریم در سال جدید نیز با رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی مطلوب در عرصه محتوا و فعالیت‌های فرهنگی هنری شاهد ثمربخشی هرچه بیشتر اقدامات باشیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری به عنوان چارچوب اصلی برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور شناخته می‌شوند و انتظار می‌رود همواره در این خط سیر حرکت کنیم، در این راستا تفاهم‌نامه‌ای را برای اجرای برنامه‌هایی که در استان اجرا می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقدم افزود: ‌امیدواریم امسال بهره‌برداری حداکثری از شبکه رابطین کانون‌های مساجد داشته باشیم، البته در این گستره به دنبال انتخاب دقیق رابط‌ها هستیم در نتیجه درصدد ایجاد هماهنگی بیش از پیش بین مدیران ستادی و رابطین کانون‌ها در استان‌ها هستیم تا ذیل این رویکرد برنامه‌های مدنظر با موفقیت هرچه بیشتر به نتیجه رسیده و محقق شوند.

وی در ادامه گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در طول سال برنامه‌های مختلفی دارد تا بتواند ذیل این اقدامات جامعه هدف خود را که اعضای کانون‌ها هستند در عرصه‌های مختلف حمایت و توان‌افزایی کند.

سامانه ‌امانت‌دهی کتاب راه‌اندازی می‌شود

مقدم در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: در نظر داریم سامانه ‌امانت‌دهی کتاب را راه‌اندازی کنیم که تأمین زیرساخت‌های آن در دست انجام است.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ما برای فعالیت‌های ستادهای استانی، ترازی را مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن فعالیت‌ها در سطح استان‌ها انجام و ارزیابی می‌شود.

بنا بر این گزارش، در ادامه این گردهمایی، ‌امیرحسین خورشیدی، مدیرکل کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه برای دستیابی به اهداف مورد نظر نیازمند همراهی و کمک‌های مدیران ستادهای استانی کانون‌های مساجد هستیم، گفت:‌امید است با تعامل و همکاری میان مدیران ستادی و استانی بتوانیم به اهداف ترسیم‌شده دست یابیم.

گفتنی است، در آیین افتتاحیه گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برخی از مدیران استانی این ستاد به طرح بحث و نظر درباره برنامه‌های در دست انجام، و افق پیش روی فعالیت‌ها پرداختند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی اصفهان برگزار شد
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد