Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عباس پاپی‌زاده، عصر امروز درنشست مجمع نمایندگان خوزستان که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با اشاره به اهمیت استان خوزستان به لحاظ تولید انرژی اظهار کرد: برخی اتفاقات و تصمیمات گذشته در حوزه انرژی صحیح و مناسب نبوده و همین تصمیمات نادرست استان ما را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه بحث انتقال آب از موردهای جدی و مورد مطالبه استان خوزستان است، گفت: حق‌آبه‌های زیست‌محیطی و بسیاری از موضوعات و مشکلاتی مانند ریزگردها ناشی از سدسازی و کاهش حقابه زیست محیطی اکنون گریبانگیر مردم خوزستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با تاکید بر تغییر حق‌آبه استان نسبت به گذشته گفت: با تغییر آب و هوا، انتقال آب و بسیاری از مشکلاتی که در همین چارچوب رخ داده سبب کاهش دبی رودخانه‌های استان شده است.

پاپی زاده در خصوص شوری آب ناشی از کاهش دبی آب در رودخانه کارون توضیح داد: بین سال‌های 71 تا 75 میزان شوری آب یک هزار و 400 میکروموس در سانتی‌متر مکعب بود که این میزان اکنون به 2 هزار و 600 تا 700 میکروموس در سانتی‌متر مکعب رسیده است که ناشی از تغییراتی است که در رژیم رودخانه اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به سیاست‌های انتقال آب که در چند دهه گذشته آغاز شد، ابراز امیدواری کرد: با توجه به سیاست‌های وزیر نیرو انتظار می رود، این سیاست‌ها و نتایج مخرب ناشی از احداث سد گتوند مورد بازنگری مجدد قرار بگیرد.

پاپی‌زاده با تاکید بر طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان تشریح کرد: وزارت نیرو از تامین و تخصیص آب مورد نیاز فاز دوم این طرح خودداری کرده به طوری که در سال گذشته 3 میلیارد از حق‌آبه استان خوزستان به بهانه تامین آب فاز دوم کم شد.

وی ادامه داد: به جای 3 میلیارد متر مکعب تنها یک میلیارد متر مکعب به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اختصاص داده شده که این میزان آب تنها می‌تواند 100 هزار هکتار از اراضی طرح در فاز دوم را آبیاری کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: با این تصمیم وزارت نیرو حداقل 12 شهر از شهرهای استان که جزو طرح هستند، متضرر خواهند شد و عملاً وزارت جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر با وجود اینکه اعتبارات لازم را در اختیار دارند اما در تامین حق آب 222 هزار هکتار از اراضی طرح دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی در استان تشریح کرد: بسیاری از شهرهای استان در بخش آب و کشاورزی دچار مشکل هستند و اغلب روستاهای کنار رودخانه دز و کارون به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

پاپی‌زاده افزود: ما زمانی می‌توانیم مدعی شویم که خوزستان آب اضافی دارد که حداقل آب کشاورزی و آب شرب آن تامین شده باشد.

وی با بیان اینکه طرح غدیر بیش از یک دهه است که در دست اجرا است و 10 تا 12 شهر از شهرهای استان دچار مشکل کم‌آبی هستند، گفت: اما  متاسفانه همچنان این طرح به بهره‌برداری نرسیده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: در حوزه آب و برق مصوبه‌ای داریم که چنانجه مورد توجه قرار بگیرد بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: استان خوزستان قطب تولید انرژی است، اما شبکه برق آن فرسوده است و چندین دهه از عمر آن می‌گذرد و باری که بر شبکه وارد می‌شود به نسبت استان های دیگر و سردسیر بیشتر است.

پاپی‌زاده با اشاره به بند "ه" بودجه سالانه 96  توضیح داد: بر اساس این بند به ازای هر کیلو وات 5 هزار تومان از مصرف‌کنندگان شهری دریافت می‌شود.

وی افزود: یعنی قبض برق پرداختی هر خوزستانی بین 30 تا 35 هزار تومان بیشتر از استان‌های دیگر است، این در حالی است که پیک مصرفی در استان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص بیشتر است و هر چه بیشتر مصرف کنیم مبلغ بیشتری باید پرداخت کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه مجموع مبلغ تصاعدی ناشی از مصرف برق  در خوزستان  چیزی حدود 85 میلیارد تومان است، توضیح داد: متاسفانه شاهد هستیم که سازمان انرژی‌های نور با تغییر اساسنامه‌های خود و نزدیک 70 درصد از این مبلغ را در نظر دارد در انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کند.

وی خطاب به وزیر نیرو در خواست کرد حداقل دستور دهد مبلغ 85 میلیارد تومان در استان خوزستان سرمایه‌گذاری کنند و شبکه استان را بازسازی کنیم.

پاپی‌زاده با بیان اینکه مردم استان خوزستان در فصل تابستان که بیشتر با پدیده ریزگردها مواجه هستند و ناچار هستند از دستگاه تهویه استفاده کنند، گفت: در این شرایط خوزستانی‌ها برای تامین دمای مشابه یک استان سردسیر باید 5 برابر خنک‌کننده بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/ج/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران

به گزارش صدای ایران از تسنیم،نمایندگان پارلمان اروپا امروز در قطعنامه‌ای جانبدارانه و بدون در نظر گرفتن حق مشروع و قانونی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی، عملیات موشکی و پهپادی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه بر حمایت کامل از امنیت رژیم اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند!

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است