Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:49:19 GMT

اراده قوی دولت برای خصوصی‌سازی

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۳۹۱۳

اراده قوی دولت برای خصوصی‌سازی

تهران- ایرنا- روزنامه ستاره صبح در گفت ‌وگویی با احمد پورفلاح رییس اتاق ایران و ایتالیا و فعال اقتصادی، نوشت: دولت تدبیر و امید اراده‌ای قوی درحرکت به سمت خصوصی‌سازی دارد و در این موضوع شکی نیست. این موضوع را هم از چینش کابینه می‌توان متوجه شد.

در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: «خصوصی‌سازی» یکی از شعارهایی بود که در دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری بارها از زبان حسن روحانی شنیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعاری که او در انتخابات اخیر نیز بارها به آن تأکید کرد. همین موضوع باعث حمایت گسترده فعالان بخش خصوصی از حضور حسن روحانی در رأس دولت دوازدهم شد. اما اینکه دولت تدبیر و امید تا چه حد در تحقق این شعار موفق بوده است سؤالی که برای پاسخ به آن بهتر است فعالان بخش خصوصی اظهارنظر کنند. در این زمینه، ستاره صبح گفت‌وگویی با احمد پورفلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا و فعال اقتصادی، انجام داده که در پی می‌خوانید.

**خصوصی‌سازی یکی از شعارهای دولت یازدهم بود که در دولت جدید هم ادامه پیدا کرد. دولت حسن روحانی تا چه حد بر حرکت به سمت اقتصاد آزاد متعهد بوده است؟
در ابتدا باید اشاره کرد که دولت تدبیر و امید اراده‌ای قوی درحرکت به سمت خصوصی‌سازی دارد و در این موضوع شکی نیست. این موضوع را هم از چینش کابینه می‌توان متوجه شد و هم اینکه در مناظره‌های اقتصادی حسن روحانی بارها از اجرای اصل 44 قانون اساسی سخن به میان آورد و نشان داد از این موضوع اطلاع کافی دارد. همچنین ایجاد شورای گفت‌وگو تولیدکنندگان را ترغیب به تولید محصول صادرات‌محور کرده است. بااین‌حال آن‌طور که فعالان بخش خصوصی انتظار داشتند، بخش خصوصی نقش پررنگی در اقتصاد پیدا نکرد.

وزارتخانه‌های اقتصادی نیز تا سرحد توان تلاش خود را انجام دادند که گویا اقتصاد آن‌چنان با مشکل مواجه است که این تلاش‌ها هم راه به جایی نبرد. درنتیجه ایده و اراده واقعی برای حرکت به سمت اقتصاد آزاد وجود داشت و در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد. اما یکسری مشکلات باعث شد که به رکوردهای موردنظر نرسیم. ما نه در بخش اشتغال‌زایی موفق بودیم و نه در بخش سرمایه‌گذاری. صرفاً مقدار محدودی از منابع برای توزیع به واحدهای آسیب‌دیده در نظر گرفته شد. سیستم بانکی نیز به بهانه‌های مختلف بر بهره وام‌ها می‌افزاید و در این شرایط نمی‌توان انتظار رونق داشت. زیرا حمایت واقعی از واحدهای گرفتار صورت نمی‌گیرد و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به حال خود رها شده‌اند.

مشکلات آن‌ها چنان حاد است که حمایت 16 هزارمیلیاردی دولت هم راه به‌جایی نبرد. حال به همت آقای جهانگیری مبلغ بیشتری به بخش تولید تزریق شد که امید می‌رود با این حمایت‌ها چرخ تولید به حرکت درآید. تا زمانی که تولید باکیفیت به بهره‌برداری نرسد، نمی‌توان به رشد صادرات امید داشت. انتظار این است که تجربه‌های گذشته باعث شود در توزیع این منابع از هیچ رانت و رابطه‌ای استفاده نشود و منابع به‌صورت مساوی بین تولیدکنندگان تقسیم شود. این نه به این معنا یک رقم را برای همه در نظر بگیرند، بلکه هر کارگاه و کارخانه نسبت به ظرفیت خود از منابع بهره‌مند شود. چون این واحدها خود نقشی در ورشکستگی‌شان ندارند و سیاست غلط دولت‌های نهم و دهم باعث ایجاد چنین وضعی شد.

**به نظر شما دولت می‌توانست رویه دیگری برای خروج از رکود در نظر بگیرد؟
فعالیت دولت یازدهم درزمینه خروج از رکود اقتصادی قابل‌تقدیر است، اما به اعتقاد من دولت در زمینه حرکت به سمت خصوصی‌سازی و رونق بخش‌های مولد می‌توانست رکوردهای بهتری را ثبت کند. باید توجه داشت که نرخ بیکاری 13 درصدی برای هیچ اقتصادی مطلوب نیست. نرخی که اگر با استانداردهای جهانی در نظر گرفته شود، نامطلوب‌تر هم می‌شود. متأسفانه رویه‌ای مرسوم شده است فردی هم که دو ساعت در هفته کار می‌کند جزو افراد شاغل به‌حساب می‌آید. این شاخص‌ها به‌هیچ‌وجه مورد تأیید آی.آل. او (سازمان بین‌المللی کار) نیست. به‌هرحال تیم اقتصادی دولت امروز پخته‌تر شده و دولت با چهار سال تجربه وارد چهار سال دوم شده است و امید می‌رود که شرایط در دولت دوازدهم بهتر شود.

در دولت قبل مسئولان دو سال درگیر مذاکره و رفع تحریم بودند و مدتی هم هیجان ناشی از برجام بر اقتصاد بسط شد. اکنون باوجوداینکه آمریکا و ترامپ کارشکنی می‌کنند، اما از داخل شرایط بهتر است و ما از هیجانات ناشی از لغو تحریم‌ها فاصله گرفته‌ایم و تورم نیز تک‌رقمی است. فقط دولت باید به بخش خصوصی دست دوستی بدهد تا ریتم رونق تندتر شود. در پنج سال قبل دولت رفتار دولت بیشتر شبیه تعارف بوده تا اینکه به شکل واقعی از بخش خصوصی بهره‌مند شود.

**آیا اکنون کشور آمادگی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد یا خیر؟
به نظر می‌رسد ما هنوز پارامترهای لازم برای پیوستن به این سازمان را نداریم. ما فرصت‌های مناسبی را درگذشته از دست دادیم. چنان‌که مدتی عضو ناظر این سازمان بودیم، اما به دلیل کارشکنی‌ها و کم‌کاری‌های خودمان از ناظر بودن هم خارج شدیم. بااینکه ما باید ظرفیت‌های خود را گسترش دهیم، اما بازگشت به عقب را انتخاب کردیم. ما برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی راه پرپیچ‌وخمی داریم. اگر اکنون این سازمان‌ها عضویت ما را بپذیرند خود ما توان حضور در آن‌ها را نداریم.

**عملکرد ما در سطح منطقه چگونه بوده است؟ آیا توانسته‌ایم از فرصت‌های موجود در خاورمیانه یا کشورهایی نظیر روسیه که تحریم‌های غرب علیه آن‌ها اعمال شد، استفاده کنیم؟
ما در این مدت نه‌تنها از این فرصت‌ها استفاده نکردیم، بلکه فرصت‌های خدادادی را هم از دست داده‌ایم. به‌طور مثال ما در مسئله آذربایجان چگونه رفتار کردیم؟ شما روسیه را مثال زدید، بعد از فروپاشی شوروی، کشورهای تجزیه‌شده به بازارهای ایران هجوم آوردند، در آن زمان ما این مشتریان را دفع کردیم. تمام تقصیر را نمی‌توان متوجه دولت و وزارتخانه‌ها دانست، باید اشاره داشت که باید اشاره داشت که بخش خصوصی هم ما هم آن‌قدر که باید پخته، نخبه و مسئولیت‌پذیر نیست. گاهی مشاهده می‌شود که عرضه‌کنندگان ایرانی در کشورهایی نظیر آذربایجان به رقابتی ناسالم می‌پردازند. یعنی جنس‌هایی فاقد کیفیت لازم با قیمت بالا می‌فروشند!

این اتفاق شاید در کوتاه‌مدت سودده باشد، اما درنهایت کشورها به سراغ اجناس باکیفیت ترک و چینی می‌روند. ما حتی نتوانسته‌ایم سهم خودمان را از بازارهای دیگری مثل عراق و افغانستان بگیریم. ترکیه، امارات و چین هم که به ابرقدرت صادراتی تبدیل شده‌اند. تحریم کشور روسیه به دلیل مشکلاتی که با غرب پیدا کرد فرصت مناسبی بود که ما درزمینه‌های مختلف می‌توانستیم از آن استفاده کنیم. به‌ویژه در صنایع کوچک روس‌ها احتیاج فراوانی به محصولات وارداتی دارند. اما زیرساخت‌هایی نظیر سردخانه، بندر، مدیریت سالم و ... در کشور ما وجود ندارد که امید می‌رود این زیرساخت‌ها هرچه زودتر مهیا شود.

*منبع: روزنامه ستاره صبح؛ 1396،8،15
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به‌صورت هم‌زمان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز_جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن‌ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشسته‌اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان‌داری می‌کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است؛ شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید، اما پیش از این‌ها، در دفاع مقدس بود که جهان پایداری ایرانیان را درک کرد و ثابت شد در فتح‌المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک‌اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست، اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده‌ایم و شنیده‌اید، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود؛ اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد، امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی‌گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود؛ وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، این‌طور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیک؛ به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، مورد تکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده‌اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند، این مبنای کلام و عمل است، اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید، اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

کد خبر 748088

دیگر خبرها

  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • گلایه از عدم حضور هیئت دولت در بخش بسطام/برنامه ریزی سفر خوب نبود
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی
  • بیست سال پیش افراد غیرفوتبالی خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند!
  • خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است
  • یک عده غیر فوتبالی در سال ۸۰ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند