Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@22:20:26 GMT

غربالگری زائران اربعین پس از ورود به ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۳۱۲۳

غربالگری زائران اربعین پس از ورود به ایران

شهرضا - مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اصفهان گفت: امسال برای زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از این که وارد گیت گذرنامه شوند، ۱۰ گیت سلامت پیش‌بینی‌شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، همه ساله میلیون ها زائر با پای پیاده از ایران برای بزرگداشت آیین عزاداری حضرت اباعبدالله در روز اربعین راهی سرزمین کربلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای زائران اربعین حسینی به دلیل دوری راه و همچنین قدم گذاشتن در کشور دیگر رعایت نکات بهداشت و سلامت مهم است.

حجت الاسلام محمود فقیهی - مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اصفهان با بیان اینکه «پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت کنند» اظهار کرد: از این تعداد بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون مربوط به ایران است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۵ موکب از استان اصفهان به عتبات عالیات اعزام شد و این تعداد در سال جاری به ۶۰ موکب افزایش یافته است که از این تعداد نیز تاکنون ۵۸ موکب موفق به اخذ مجوز شده‌اند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: حضور این تعداد از زائران حسینی در مراسم باشکوه اربعین ضرورت اتخاذ تدابیری برای حفظ سلامت آنها را نیز ایجاب می‌کند.

وی افزود: امسال برای زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از این که وارد گیت گذرنامه شوند، ۱۰ گیت سلامت پیش‌بینی‌شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.

حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرضا گفت: زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی را دارند برای حفظ سلامتی خود به رعایت مسائل بهداشتی توجه کنند تا در سلامت کامل به کشور بازگردند.

وی تصریح کرد: سلامت زائران عتبات عالیات در گام نخست در گروی رعایت موازین بهداشت فردی با شست ‌وشوی مرتب دست‌هاست و در صورت نبود آب باید از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنند، زمان شست ‌و شوی دست‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد علاوه ‌بر آن از وسایل شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله، وسایل اصلاح، صابون، شامپو، لیوان، پتوی مسافرتی و ملحفه، سجاده، مُهر و تسبیح و چادر نماز در طول سفر استفاده شود.

معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شهرضا تأکید کرد: زائران باید تا جایی که می‌توانند لوازم اضافی همراه خود نبرند، از غذای سبک آشپزهای ایرانی استفاده کنند و هرگز پرخوری نکنند.

موسوی بیان کرد: به زائران توصیه شده فقط از آب‌های معدنی سالم که در مجاورت آفتاب نمانده باشد استفاده کنند.

وی اضافه کرد: زائران باید بیماری «وبا» را جدی بگیرند، زیرا گزارش‌هایی از آلودگی آب‌های کربلا و نجف وجود دارد، بنابراین زوار به‌هیچ ‌وجه از آب‌های غیر بطری شده استفاده نکنند و بهداشت فردی را درسرویس‌های بهداشتی رعایت کنند.

معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شهرضا گفت: زائران باید از مصرف آب نگهداری‌شده در مخازن، آب لوله‌کشی، آب‌هایی که با یخ خنک شده‌اند و حتی شربت‌هایی که با این آب‌ها تهیه می‌شود، خودداری کنند.

موسوی با بیان اینکه «زائران اربعین حسینی باید از غذاهای گرم که تازه تهیه شده استفاده کنند و از مصرف غذای مانده و سرد بپرهیزند» اظهار کرد:نباید غذا را به مدت طولانی و برای وعده‌های غذایی دیگر نگهداری کنند،  همچنین به‌هیچ ‌عنوان باقی‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است.

معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شهرضا تأکید کرد: به زائران توصیه شده که از مصرف سبزیجات خودداری کنند و تنها میوه‌هایی را که پوست شان جدا می‌شود مصرف کنند، سالاد و سبزی‌های خام و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کم پخته شده باشد یا غذاهایی مانند ماهی، گوشت و برنج که دوباره گرم شده است، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذاهای نگهداری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده یا باد کرده، سوراخ شده با بوی نامطبوع استفاده نشود.

احتمال شیوع آنفلوآنزا

موسوی عنوان کرد: زائران در پیاده‌روی لیموترش یا آب‌ لیمو و مواد غذایی خشک همراه داشته باشند و از خوردن چای و مایعات داغ در لیوان‌های شفاف یک‌بارمصرف بپرهیزند.

وی تأکید کرد: زائران از خوراکی‌های آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد و همچنین از مواد غذایی روباز و در معرض ورود حشرات و گردوغبار استفاده نکنند.

معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از اعزام با توصیه پزشک جهت  افراد دارای بیمار ی خاص ضرورت دارد، چون احتمال شیوع آنفلوآنزا وجود دارد، به زائران توصیه می‌شود به افراد بیمار و کسانی که سرفه می‌کنند نزدیک نشوند.

موسوی تصریح کرد: برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا زائران دست ها را به مدت ۶۰ ثانیه با مایع دست شویی قبل و بعد از غذا به شکل صحیح و درست شست و شو دهند.

وی گفت: کسانی که مستعد زخم پا هستند مثل بیماران دیابتی در طول مسیر استراحت کافی کنند و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز فعالیت ستاد اربعین دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه در سیستان و بلوچستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمحمدرضا حسینی اظهار  داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه شرقی حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) طی سالیان اخیر پذیرای خیل عظیم زائران پاکستانی اربعین حسینی است که وظیفه داریم به نحو مطلوب شرایط را برای استقبال از زائران امام حسین(ع) فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته با تشکیل قرارگاه مرکزی اربعین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برنامه‌ریزی برای استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در چند نقطه کشور، اقدامات خوبی صورت گرفت که در سال جاری تقویت خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در فرصت محدود باقیمانده، دستگاه‌های تابعه وزارتخانه باید در قالب ستاد اربعین فعالیت خود را آغاز و نسبت به اتخاذ شرایط مطلوب برای میزبانی هرچه بهتر از زائران پاکستانی ابا عبدالله الحسین(ع) اقدام کنند.

حسینی گفت: نشر و گسترش معارف امام حسین(ع) در سراسر گیتی وظیفه تک تک محبین و علاقمندان به مکتب اهل بیت علیهم السلام است که میزبانی شایسته از زوار ابا عبدالله و تسهیل شرایط برای زیارت از جمله راه‌های گسترش معرفت حسینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود