Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: 32 هزار سفیر سلامت در سال جاری وظیفه ارائه آموزش های بهداشتی به دانش آموزان در مدارس آموزش و پرورش این استان را بر عهده دارند.

به مناسبت روز بهداشت یاران مدارس و آغاز فعالیت سفیران سلامت از نیمه آبان ماه در سطح مدارس استان مرکزی و کشور در گفت و گویی با یوسف علیزاده رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان مرکزی نحوه فعالیت و مشکلات این طرح را جویا شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


س: سفیران سلامت در سطح مدارس به چه افرادی اطلاق می شود؟
ج: سفیران سلامت در مدارس دانش آموزانی هستند که توسط مربیان بهداشت مدارس یا رابطین بهداشت آموزش می بینند تا به گروه همسالان در محیط های آموزشی و خانواده های خود در خارج از مدارس آموزش های بهداشتی را منتقل کنند تا با فرهنگسازی در زمینه های بهداشت از بروز بیماری ها در جامعه پیشگیری شود.
س: طرح سفیران سلامت از چه زمانی در سطح مدارس اجرایی شده است؟
ج: فعالیت سفیران سلامت از سال گذشته به صورت رسمی در سطح مدارس آغاز شده است و تا قبل از آن نمایندگان بهداشتی در دوره ابتدایی، راهنمایی و دوره دبیرستان حضوری جدی داشتند.
س: چه تعداد سفیر سلامت امسال وظیفه ارائه اموزش های بهداشتی به گروه همسالان را برعهده دارند؟
ج: امسال 15 درصد دانش آموزان هر مدرسه در سطح استان مرکزی شامل 32 هزار نفر وظیفه ارائه آموزش های بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها در مدارس و جامعه را برعهده دارند و این تعداد در سال گذشته که 24 هزار نفر و شامل 10 درصد دانش آموزان هر مدرسه بود
س: طرح سفیران سلامت هرساله از چه زمانی آغاز می شود
ج: طرح اجرای سفیران سلامت هر ساله با آموزش این دانش آموزان توسط مربیان یا رابطین بهداشتی برای ارایه خدمات بهداشتی به دانش آموزان مدارس از نیمه آبان ماه در سطح مدارس آغاز می شود و 65 نفر مراقب سلامت به صورت رسمی در مدارس آموزش و پرورش استان مرکزی وظیفه اجرای این طرح را برعهده دارند.
س: آموزش سفیران سلامت در مدارس چگونه انجام می شود؟
ج: مراقبین سلامت در متوسطه دوم بر اساس تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی مورد آموزش قرار می گیرند و این آموزش ها توسط این افراد به سفیران سلامت ارایه می شود.
مدارسی که در آنها مراقب سلامت وجود ندارد یکی از فرهنگیان به عنوان رابط سلامت انتخاب می شوند و پس از کسب آموزش توسط مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، این آموزش ها را به سفیران سلامت منتقل می شود.
س: در خصوص رسیدگی به وضعیت بهداشت محیط مدارس چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ج: برای نظارت هرچه بیشتر بر بهداشت محیط مدارس کارشناسان بهداشت بر اساس تفاهم نامه مابین آموزش و پرورش و مرکز بهداشت با رایه کارت شناسایی وارد مدارس می شود و بوفه های مدارس به عنوان مراکز ارائه تغذیه سالم توسط این افراد مورد بازرسی قرار می گیرند.
در صورت وجود هرگونه مشکل با ارایه تذکر 15 روز فرصت این مشکلات به انها داده می شود و در صورت رفع نشدن این مشکلات، این بوفه توسط کارشناسان مرکزی بهداشت مهر و موم و مدیر مدرسه مربوطه به هیات بدوی تخلفات اداری آموزش و پرورش و تعزیرات حکومتی معرفی می شود.
س: نظارت بر بهداشت محیط مدارس چگونه انجام می شود
ج: بهداشت محیط و بوفه مدارس سالی سه بار توسط مرکزی بهداشت و ماهی یک تا 2 بار توسط رابطان سلامت مورد بررسی قرار می گیرد و این نظارت ها با هدف ارایه تغذیه سالم به دانش آموزان انجام می شود.
س: آموزش و پرورش استان مرکزی در راستای پیشگیری و کاهش بیماری چه اقداماتی انجام می دهد
ج: انجام معاینات غربالگری در سه پایه چهارم، هفتم و دهم توسط کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان ها و صدور پرونده الکترونیک برای دانش آموزان، انجام طرج وارنیش فلوراید تراپی، آهنیاری و ارایه ویتامین D به دانش آموزان از دیگر اقدام های آموزش و پرورش در راستای پیشگیری از بیماری ها است.
طرج وارنیش فلوراید تراپی از 2 سال گذشته سالی 2 بار توسط کارشناسان مرکز بهداشت برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان در بین دانش آموزان ابتدایی انجام می شود که این مهم تا 70 درصد از پوسیدگی دندان دانش اموزان جلوگیری می کند.
طرح آهنیاری دختران متوسط نیز از هشت سال گذشته همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی نیز آغاز شده است.
این طرح ابتدا در بین دانش آموزان دختر متوسط دوم و سپس در بین دانش آموزان متوسطه اول انجام شد و در این طرح قرص های آهن توسط دانشگاه علوم پزشکی تهیه و به هر دانش آموزان 16 قرص آهن در مدت چهار ماه آذر، بهمن، دی و اسفند ارائه می شود.
طرح مکمل ویتامین D برای سومین سال متوالی در بین دانش آموزان متوسطه دختران و پسران اجرا می شود.
در این طرح 9 قرص ویتامین D به هر دانش آموز تعلق می گیرد.
این طرح سال گذشته در بین 70 درصد دانش آموزان پسرا دوره متوسط اول و دوم اجرا می شد که در سالجاری صد در صد این دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده است.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/3075/ خبرنگار: مهدی عظیمی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال وزیر آموزش و پرورش از طرح ابتکاری سند مراسم آغازین مدارس استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پی ارسال طرح ابتکاری استان سمنان با عنوان «سند مراسم آغازین مدارس» از سوی سیدجمال وزیری مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، آن را یک کار خوب و نمونه دانست و از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت خواست تا ضمن قدردانی از این اقدام شایسته، حتماً از آن به‌عنوان یک کار خوب و نمونه در سایر استان‌ها استفاده شود.

وزیری اظهار داشت: آیین رونمایی از طرح خلاق و ابتکاری سند اجرایی مراسم آغازین مدارس در راستای طرح فراگیر پرورشی و فرهنگی، هم‌زمان با سفر یک‌روزه وزیر آموزش و پرورش به سمنان، دیار فرهنگ و ایمان برگزار شد.

وی افزود: این سند صرفا یک چارچوب و ساختار اجرایی مراسم آغازین مدارس است و مدیران با همراهی تمامی عوامل مدرسه اعم از دانش‌آموزان، کادر اجرایی و معلمان، متناسب با سن، جنسیت و مقطع تحصیلی، برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را برای عملیاتی‌ساختن آن مد نظر قرار خواهند داد.

و پاسخ‌گویی به نیازهای جدید تربیتی آن‌ها، عنوان و تصریح کرد: در این سند، هر روزِ هفته با یک عنوان، مشخص شده؛ یعنی شنبه روز هویت ملی، عشق به میهن و احترام به پرچم، یک‌شنبه روز قرآن و نهج‌البلاغه، دوشنبه روز سلامت روان و جسم(تربیت بدنی)، سه‌شنبه روز فرهنگی و هنری و چهارشنبه روز علمی و فناورانه، نامگذاری شده است.

گفتنی است، این طرح به‌منظور افزایش اثربخشی و مشارکت حداکثری دانش‌آموزان و مربیان در مراسم آغازین و هم‌چنین تقویت و توسعه فعالیت‌های تربیتی با نظر نخبگان، متربیان و مربیان مجرب در راستای ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین با رویکردی تحولی و متناسب با نیاز دانش‌آموزان تنظیم و تدوین شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902330

دیگر خبرها

  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن
  • استقبال وزیر آموزش و پرورش از طرح ابتکاری سند مراسم آغازین مدارس استان سمنان
  • پورثانی: کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان به‌زودی صادر می‌شود
  • صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی/ کاهش تنوع مدارس در دستور کار
  • فرسودگی۷۰ درصد مدارس شهرستان قوچان
  • کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت
  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است