Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@18:13:12 GMT

کارنامه ناموفق ابزارهای مالی در رونق بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۴۹۳۹

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل قیمت بالای مسکن، ابزارهای مالی از عملکرد موفقی برای تامین نقدینگی لازم برای متقاضیان برخوردار نبوده‌اند و نمی‌توان ادعا کرد با استفاده از این ابزار بازار مسکن از رکود خارج شده و بسیاری از افراد خانه‌دار شده‌اند.
به گزارش تسنیم؛ دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تازگی‌ها گزارش تحولات بازار مسکن و اجاره بهای واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران در تابستان 1396 را منتشر کرد که بر اساس آن متوسط اجاره بهای یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی آپارتمانی (رهن واجاره) نسبت به تابستان سال پارسال به میزان 19.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد رشد داشته است.
همچنین در این فصل تعداد اجاره‌نامه‌های واحدهای مسکونی آپارتمانی ثبت شده به 40 هزار و 560 واحد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان 10.5 درصد کاهش داشته است.
ضمن این که در تابستان امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربانی واحدهای مسکونی آپارتمانی 4.63 میلیون تومان بوده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان 7 درصد رشد داشته است.
بر این اساس نگاهی به وضعیت قیمت املاک در کشور بویژه کلان شهر تهران بیان‌گر این مطلب است که با حقوق کارگری و کارمندی و در صورت خواندن دخل و خرج با هم و احتمالا اندکی پس‌انداز در پایان هر ماه، خانه‌دار شدن بویژه برای جوان‌ها و زوجین رویای بیش نیست و باید از ابزارها و روش‌های دیگری برای خانه‌دار شدن استفاده کرد.
از این رو مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم اذعان دارد تقویت صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای گروه‌های با درآمد متوسط، تقویت بازار رهن برای گروه‌های با درآمد بالا و حتی برخی از خانوارهای با درآمد متوسط و اجرای برنامه مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد، راهکارهای لازم برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است.
در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تسنیم گفت: در پی تورم بازار مسکن در سال‌های 90 و 91 حجم زیادی از نقدینگی به سمت این بازار سرازیر و منجر به ساخت واحدهای زیادی بیش از تقاضای موجود شد؛ بنابراین رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن اتفاق عجیبی در اقتصاد کشور نیست.
محمد قصری افزود: از سوی دیگر تورم حاصل در بازار مسکن موجب شده تا خانه‌دار شدن برای جوان‌ها بویژه زوجین و اقشار کم‌درآمد به رویا و آرزو تبدیل شود؛ بنابراین با استفاده از ابزارهایی چون راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، راه‌اندازی انواع حساب‌ها از جمله حساب امانی و ضمانت فروش اقساطی می‌توان تا حدودی این مشکل را حل کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که این ابزارهای تا چه میزان در حل مشکلات حوزه مسکن اثرگذار بوده‌اند اذعان داشت: برخی از این ابزارها عملکرد و تاثیرات قابل ‌قبولی از خود بجای گذاشته‌اند و در مقابل برخی دیگر از این ابزارها به دلیل شرایط کلان اقتصادی از جمله نرخ بالای سود بانکی عملکردی متناسب با انتظارها نداشته‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کارکردهای ابزارهای مختلف در رونق بازار مسکن اذعان داشت: استفاده از ابزارهایی چون صندوق پس‌انداز یکم موجب خواهد شد تا به تدریج طرف تقاضا در این بازار تقویت شود و با تامین مالی متقاضیان بینجامد.
وی در خصوص این موضوع که استفاده از ابزارهای مالی تا چه اندازه در تحریک طرق تقاضا و تحریک و رونق بازار مسکن تا کنون موثر بوده است گفت: مشکل بزرگی که موجب رکود عمیق بازار مسکن در کشور شده اینست که میزان عرضه مسکن در کشور بسیار بیشتر از تقاضا است و دیگر نمی‌توان در بازار ساخت و ساز انتظار رونق و نیز جهش قیمت و سودآوری را داشت. از سوی دیگر متاسفانه ابزارهای مالی نیز از عملکرد موفقی برای تامین نقدینگی لازم برای متقاضیان به دلیل قیمت بالای مسکن برخوردار نبوده‌اند و نمی‌توان ادعا کرد با استفاده از این ابزار بازار مسکن از رکود خارج شده و بسیاری از افراد خانه‌دار شده‌اند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی

آفتاب‌‌نیوز :

علی خضریان درباره مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم؛ بنابراین طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محور‌های مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محور‌های این مصوبه است.

طراح، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی گفت: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحد‌های خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قرارداد‌های اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود، افزود:ساماندهی سکو‌های ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود، ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحد‌های طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحد‌ها را از دیگر محور‌های این مصوبه برشمرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری