پیادهروی اربعین سابقه تاریخی دارد
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۹۵۶۶
این استاد حوزه گفت: زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ حجتالاسلام والمسلمین سید رضی علمالهدی گفت: زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی با حجتالاسلام والمسلمین سید رضی علمالهدی، مبلغ بینالمللی، استاد حوزه علمیه امام القائم (عج) تهران و فرزند مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیتالله العظمی سید عبدالجواد علمالهدی خراسانی، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
فلسفه اربعین حسینی چیست؟
مراد از اربعین و حرکت به این گستردگی همین تحول روحی و اخلاقی در مردم است، اما این مسئله فقط یک بخش از عظمت اربعین است. وقتی آهن و آهنربا از هم دور هستند جذب هم نمیشوند، اما وقتی نزدیک میشوند آهن جذب آهنربا میشود. زیارت هم همین مسئله است و وقتی زائر جلوههای معنوی، سیل جمعیت و حتی کسانی که راه رفتن برای آنها سخت است را در این مسیر میبیند طبیعی است که اگر زمینه روحی داشته باشد جذب و متحول میشود. البته افرادی که قساوت قلب پیدا کردهاند ممکن است بسیاری از همین جلوهها هم آنها را تغییر ندهد، اما آدمهایی که ما میشناسیم و میبینیم قلب قسی ندارند و با دیدن این صحنهها و شنیدن یک سخنرانی یا مداحی احساس میکنند تحول پیدا کردهاند و وقتی باز میگردنند باید رنگ و بویی از کربلا داشته باشند.
علاوه بر تحول روحی نکته مهم دوم در برگزاری مراسم اربعین بزرگداشت یاد شهدا به ویژه سالار شهیدان و یاران ایشان است. حتی امام راحل میفرمایند گریه برای امام حسین (ع) گریه سیاسی است. ایشان میفرماید وقتی یک حادثه بزرگی برای ما رخ میدهد باید برای آن شیون، زاری و غوغا به پا کنیم و نگذاریم این حادثه فراموش شود. همین عزاداریها است که باعث شده فرهنگ اهل بیت حفظ شود. صدام جلوی این راهپیمایی را میگرفت، چون میدانست اگر مردم دور هم جمع شوند ظلم را سرنگون میکنند. در بحث اربعین حفظ روحیه شهادت طلبی در جامعه و بزرگداشت یاد شهدا مسئله مهمی است.
با چنین مراسم بزرگی فرهنگ شهادت و شهادت طلبی را احیا میکنیم و نمیگذاریم از بین برود.
تک تک افرادی که دارند به مراسم اربعین میروند باید بدانند که در حال انجام چه کاری هستند. این مسئله همان بحث بصیرت افزایی است. زائر باید بداند به کجا و برای چه دارد میرود و چه کار باید بکند؟ نباید صرفاً بحث و نگاهی شیعی به اربعین داشته باشیم. اکنون مسئله اربعین به سمت افقی بالاتر در حرکت است. اکنون اهل سنت هم به طور گسترده، مسیحیان، بودائیان و پیروان سایر مذاهب از همه جای دنیا به این مراسم میآیند. دور هم جمع شدن مردم یک نیاز بوده که اربعین آن را برآورده کرده است.
اکنون دنیا از ظلم و ستم خسته شده است و مقابله با ظلم بین شیعه و سنی و ادیان آسمانی مشترک است. این فرصت بزرگی برای ما است که اربعین را به یک تجمع بزرگ بشری با هدف استکبار ستیزی و ظلم ستیزی در جهان تبدیل کنیم. این ظرفیت وجود دارد که اربعین را تبدیل کنیم به یک تجمع دینی ضد ظلم و حتی اختلافهایی که بین جوامع بشری وجود دارد را آنجا کم رنگ کنیم. اما متأسفانه بر روی این مسئله و ظرفیت کمتر کار شده و به نظرم باید کار بیشتری صورت گیرد.
در روایتها برای اربعین توصیههایی به غیر از سفرهای زیارتی دیگر وجود دارد، گفته شده است که وقتی به زیارت امام حسین (ع) میروید سعی کنید تشنه، گرسنه و پیاده بروید تا صحنههایی که در عاشورا اتفاق افتاده بیشتر برای شما تجلی پیدا کند و بفهمید تشنگی و گرسنگی و در سنگلاخ پیاده راه رفتن یعنی چه؛ اینها است که آدم را متحول میکند. آدم نازپروده که به جایی نمیرسد. اگر با این شیوه حرکت کنیم و برویم قطعاً دست آوردهای بزرگی بدست خواهیم آورد.
کسانی که سعادت هم جواری در کنار مرقد اباعبدالله در روز اربعین را ندارند چگونه به این ثواب دست پیدا کنند؟
درثواب پیاده رفتن به زیارت سیدالشهدا (ع) درروایت امام صادق (ع) این چنین آمده است؛ امام صادق (ع) میفرمایند: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو میفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا میبرد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مىفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مىگویند:
اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.
واما کسانی که نتوانستند با پاى پیاده یا به هرشکل به این زیارت بروند لااقل باخواندن زیارت اربعین و زیارت عاشورا میتوانند در این ثواب شریک باشند.
درسی که جوانان باید از اربعین حسینی بگیرند؟
درسى که اربعین به جوانان ما مىدهد، این است که باید یادِ حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل توفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشتن است وحضرت زینب (س) اینگونه عمل کردند دنیای استکبارآن روز فکر میکرد امام حسین را به شهادت برسانند، شهدا را بدون غسل و کفن در صحرای کربلا بگذارند دیگر همه چیز تمام میشود درحالی که عکس این شد؛ امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) راه و روش امام حسین (ع) را ادامه دادند.
چیزی که امروز دنیای استکبار انجام میدهد هیاهو میکنند ترورمیکنند وحتى امروز در خبرها دیدیم که دو عامل انتحارى که قصد داشت در مسیر پیادروى منفجر شوند قبل از اقدام به هلاکت رسیدند دشمنان هزینه میکنند تا نگذارند فریاد مظلومیت ما به دنیا برسد امام و شهدای ما پیام انقلاب را با خونهای خودشان به عالم هستی به خصوص جهان اسلام میرسانند.
هدف پیاده روی اربعین حسینی را چه میدانید؟
همواره آیینها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات میکنند.
یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تأثیرگذار است. به فرمود: ه مقام معظم رهبری، خلا وجود اجتماعی عظیم و بینالمللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر میکند. کربلا میتواند نماد تبلور وحدت و بیعت با امام باشد که خود نمادی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
پیاده به زیارت امام حسین (علیه السلام) رفتن موضوعیت دارد.
بنا به فرمود: به امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانههای مؤمن که در این روایت مقصود شیعه است زیارت سیدالشهدا در روز اربعین میباشد.
زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود میفرماید: قبر حسین (ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود:: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مىفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا مىبرد.
ایشان در جای دیگری میفرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر میدارد، یک حسنه مینویسد و یک سیئه از او محو میکند. وقتی که به حرم میرسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده مینویسد.
وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین مینویسد. وقتی میخواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار میگیرد و میگوید: رسول خدا (ص) به شما سلام میرساند، و پیغام میدهد (مژده میدهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشتهات بخشیده شده است.
سنت پیاده روی و از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقهای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود.
ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت. با اینکه زیارت سیدالشهدا (ع) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین (ع) در روز اربعین نائل میشدند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرمت کاروانسرای ینگیامام ۲۰۰ میلیارد تومان میخواهد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه مرمت کاروانسرای ینگیامام ۲۰۰ میلیارد تومان میخواهد، گفت: وضعیت کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ بحرانی و نیازمند مرمت هر چه سریعتر است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حیم خاکی بعدازظهر امروز در بازدید از کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ اظهار داشت: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیتهای بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با 53 کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسراهای ایرانی به ثبت جهانی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان البرز عنوان کرد: شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه حدود 200 میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
خاکی بیان کرد: کاروانسرای ینگی امام از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.
ثبت 14 اثر تاریخی البرز در فهرست میراث ملی کاروانسرای ینگیامام ثبت جهانی میشود/ داوطلب ثبت جهانی تپه ازبکی هستیمبراساس تحقیقات محلی ، ادبی و تاریخی "ینگی امام" یا "ینگه امام" در زبان آذری به معنای تازه و نو است که این نام به یک مجموعه تاریخی، مذهبی و یک روستا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز اطلاق میشود.
در مجموع ینگی امام شامل یک تپه تاریخی مربوط به قرن چهارم هجری قمری با ارتفاع 18 متر از سطح زمین، یک کاروانسرا مربوط به دوران صفویه و قاجاریه، بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع) و یک روستا را شامل می شود که این مجموعه در شرق شهر هشتگرد استان البرز قرار گرفته است.
بررسی های تاریخی بیانگر آن است که در ابتدا نام «ینگی امام» به بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع)، سپس به کاروانسرا و تپه تاریخی و اکنون به روستای واقع در این محدوده اطلاق میشود.
قرار گرفتن این مجموعه فرهنگی، مذهبی و تاریخی در یک منطقه خوش آب و هوا موجب شده تا ینگی امام از گذشته ها تاکنون مورد توجه گردشگران و رهگذران قرار گیرد ضمن آنکه احداث کاروانسرای ینگی امام در زمان صفویه در مسیر جاده تاریخی ابریشم بیانگر اهمیت اقتصادی و گردشگری منطقه از دیرباز تاکنون بوده است.
اولین مرحله کاووش های باستان شناسی در تپه تاریخی ینگی امام مربوط به سال 1385 است که در جریان این کاووش ها تعدادی سفال متنوع لعاب دار مربوط به دوران صدر اسلام به دست آمد. کشف 50 شئی مفرغی، میخ های چادر و داس های آهنی از دیگر آثار به دست آمده از این تپه است.
سال 1387 دومین کاووش باستان شناسی در ضلع شرقی این تپه تاریخی با حضور 6 کارشناس میراث فرهنگی کشور انجام شد و سطوح دیگری از یافته های تاریخی به دست آمد.
تپه تاریخی ینگی در 25 اسفندماه سال 1379 به شماره 3504 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید،
بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع ) که بنای آن مربوط به دوره صفوی - قاجاریه است ؛ در تاریخ 28 دیماه 1379 با شماره 2965 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
کاروانسرای ینگی امام نیز در تاریخ 17 آذرماه 1377 به شماره 2175 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در آثار ملی ایران قرار گرفته است.
مجموعه کاروانسرای ینگی امام به وسعت سه هزار مترمربع ادارای اتاق های ویژه برای استراحت مسافران و رهگذران در طول تاریخ فعالیت خود بوده است.
انتهای پیام/