Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@06:49:31 GMT

استان سمنان در اربعین حسینی(ع) غرق در ماتم شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۰۵۵۰

استان سمنان در اربعین حسینی(ع) غرق در ماتم شد

شاهرود-استان سمنان همزمان با اربعین حسینی غرق در ماتم شد و مردم با حضور در آئین مختلف این روز از جمله راهپیمایی جاماندگان اربعین ومراسم ویژه عزاداری در مساجد و حسینیه ها به سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم دیار قومس در هشت شهرستان استان سمنان، ۲۱نقطه شهری و ده ها روستا در شرق تا غرب و از شمال تا جنوب، در اربعین اباعبدالله(ع) با حضور در تکایا و مساجد، همچنین آئین ویژه راهپیمایی جاماندگان اربعین، در رثای امام حسین(ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریخته و به عزاداری پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال و هوای دیار قومس در روز اربعین ویژه است

اربعین حسینی اما حال و هوای ویژه ای به شهرهای استان سمنان بخشیده و مردم متدین و خداجوی شهرهای مختلف دیار قومس، با طبخ حلیم نذری، برگزاری مراسم عزاداری، روضه خوانی، مدیحه ثرایی، دستجات عزاداری و همچنین برپایی خیمه های پذیرایی از عزداران حسینی، اربعین را گرامی داشتند تا سهم خود را از این روز بزرگ در جهان اسلام، ایفا کنند.

خیمه های پذیرایی از عزاداران حسینی از سه روز گذشته تا کنون در جای جای استان سمنان برپا است و همچنین این استان در هشت نقطه شاهد برپایی موکب های پذیرایی از عزاداران حسینی هستند که از این استان می گذرند.

در شاهرود، دامغان، سمنان و سرخه هزاران نفر از عزاداران حسینی با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین همزمان با صبح پنج شنبه، دل هایشان را در کنار دل های مسلمانانی قرار دادند که امروز در بین الحرمین، عزاداری را به اوج می رسانند تا شب اربعین حسینی را در کنار بارگان حرم مطهر امام حسین(ع) به صبح برسانند.

این راهپیمایی با حضور پرشور مردم تا ساعات پیش از ظهر روز پنج شنبه نیز ادامه داشت.

اربعین روز بزرگ جهان اسلام است

مسئولان استان سمنان نیز طی سخنان و پیان هایی اربعین حسینی را گرامی داشتند نماینده ولی فقیه در این استان از اربعین به مثابه روز بزرگ اسلام یاد کرد و گفت: اربعین حسینی روز عشق ورزیدن به اهل بیت(ع) است.

آیت الله سید محمد شاهچراغی ضمن اشاره به روایات مختلفی که از زیارت مزار مطهر امام حسین(ع) در روز اربعین ذکر شده است، تاکید کرد: اربعین دارای فضایل فراوانی است که حتی برخی منابع برای آن ثواب یک عمره مفرده را نوشته اند اما آنچه مهم محسوب می شود، آن است که این مراسم معنوی، اوج عظمت، وحدت و یکدلی مسلمانان را در اقصی نقاط جهان به نمایش می گذارد.

وی همچنین با تشکر از موکب داران استان سمنان، بیان کرد: خوشبختانه با تصمیماتی که در ستاد اربعین استان اخذ شد، تمامی اقدامات لازم در راستای برپایی باشکوه اربعین حسینی در استان و همچنین هماهنگی ها برای برپایی موکب ها در خارج از کشور به خوبی اجرا شده است.

اربعین اهمیت سیاسی، فرهنگی و معنوی دارد

حجت الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز درباره اهمیت اربعین، به خبرنگار مهر، گفت: اربعین حسینی برای ما از سه جنبه اهمیت دارد نخست مقوله اعتقادی است، دیگر بعد معنوی و سوم بعد سیاسی که این سه مقوله، اربعین را دارای اهمیتی بسیار می‌کند درباره بعد اعتقادی باید گفت ما معتقد هستیم که اهل‌بیت(ع) واسطه بین انسان و خدا هستند و ما آن‌ها را بعد از شهادتشان زنده تلقی می‌کنیم و معتقد هستیم ارتباط با اهل‌بیت(ع) در زمان مماتشان نیز ادامه دارد و لذا رفتن به زیارت قبور مطهرشان و توسل به آن‌ها از مسائل مهم اعتقادی ما شیعیان است.

وی افزود: درباره بعد معنوی باید گفت ما روایات زیادی از اهل‌بیت(ع) درباره مسئله زیارت پیاده مرقد امام حسین(ع) در اربعین داریم که نمونه آن از لسان امام صادق(ع) بیان‌شده است و حتی در برخی روایات ثواب یک حج را نیز برای این پیاده‌روی معنوی ذکر کرده‌اند این یعنی اربعین برای ما یک ارزش معنوی دارد که جز در سایه حضور جسمی و روحی میسر نمی‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، گفت: بعد سیاسی اربعین نیز دارای اهمیت فراوانی است ما محل و جایگاهی نداشتیم که ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) را داشته باشد یعنی ما کمبود یک همایشی که بتواند مکتب اهل‌بیت(ع) و عشق به آن‌ها را با این وسعت ترویج کند، احساس می‌کردیم درباره مکه باید گفت حج مقوله ترویج توحید است اگر در حج مناسکی اجرا می‌شود که بعضاً با حضور میلیونی مسلمانان نیز روبرو می‌شود، مقوله و محور اصلی توحید است و ما در اربعین درباره امامت صحبت می‌کنیم حج ترویج یکتاپرستی در برابر شرک و بت‌پرستی اما اربعین خواستن و طلب عشق به اهل‌بیت(ع) و احیای آن است.

اربعین وحدت ساز است

امام جمعه شاهرود نیز که در مراسم معنوی اربعین حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به کربلا، گفت: راهپیمایی اربعین وحدت ساز است چرا که ما شاهد هستیم از گوشه و کنار ایران و جهان مردم از هر رنگ و تفکر و مذهبی در این مراسم معنوی حضور دارند.

حجت الاسلام عباس امینی بیان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که عامه مردم امروز تاثیر عشق ورزیدن به اهل بیت(ع) را در زندگی شان دیده اند و این برکات در زندگی هر کس حضوری چشم گیر داشته است لذا از هر رنگ و نژادی امروز در این مراسم حضور دارند لذا باید گفت اربعین نقطه وصل ادیان و مذاهب است.

وی افزود: تنها شیعیان در راهپیمایی معنوی این مراسم عظیم حضور نمی‌یابند بلکه سایر مذاهب حی از غیرمسلمانان نیز در این همایش شرکت می‌کنند.

گفتنی است محمد رضا خباز استاندار سمنان نیز طی پیامی ضمن گرامیداشت اربعین حسینی، نوشت: اربعین روز بزرگ جهان اسلام است که در اوج وحدت بین مسلمانان، دشمنان و بدخواهان اسلام راستین را به هراس می اندازد لیکن این راهپیمایی عظیم به مثابه بزرگترین گردهمایی مسلمانان، اهمیت ویژه ای دارد.

مراسم مختلف اربعین در سراسر استان سمنان هم اکنون در حال برگزاری است که اطعام و نذر طبخ حلیم در زمره سنت های دیرین مردم دیار قومس در این روز است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت

حسینی معاون رییس‌جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان با اشاره به سفر رییس‌جمهور به سمنان همزمان با تحقق وعده صادق، گفت: کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا از حامیان رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تحقق وعده صادق اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در رفع مشکلات، اضافه کرد: امید می‌رود شاهد موفقیت کشور در عرصه‌های مختلف باشیم.

معاون امور مجلس رییس جمهور با گرامیداشت هفته کار و کارگر، اظهار کرد: فرهنگ کار و مهارت‌آموزی باید در جامعه بیش از پیش ترویج شود تا با کار و تلاش جوانان شاهد موفقیت کشور در عرصه اقتصادی باشیم.

وی افزود: ظرفیت‌های متعدد از معدن، اقتصاد دیجیتال تا اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه دیده شده و تسلط بر مهارت و حرفه‌آموزی لازمه تحقق این برنامه‌ها، خودکفایی و افزایش صادرات است.

حسینی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که ۵۰۰ هزار واحد تحویل داده شد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار و رفع چالش‌های اقتصادی کشور در گرو جهش تولید است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • مواکب اربعینی استان سمنان تجمیع می‌شوند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت