Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسئولان از بازگشت 70 درصد زائران مي‌گويند، تصادفات تا روز جمعه روند کاهشي را نشان مي‌دهد و تصاوير هوايي از مرزها نشان‌دهنده به اوج رسيدن روند بازگشت زوار است.
خبرگزاري مهر- گروه استان‌ها: در بسته خبري اربعين آخرين رويدادهاي مرتبط با پياده‌روي اربعين را مرور خواهيم کرد، مواردي از قبيل ارائه خدمات به زائران، روند برگشت زوار و اعمال محدوديت‌هاي ترافيکي، برقراري امنيت در مرزها، صدور 1000 برگه عبور و برخي از اخبار مرزهاي کشور براي تردد در ايام اربعين.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازگشت 70 درصد زوار
در ساعات اوليه صبح جمعه بود که جانشين نيروي انتظامي کشور از بازگشت 60 درصد زائران اربعين حسيني به کشور خبر داد و گفت: تنها در 24 ساعت حدود 300 هزار زائر به کشور بازگشته‌اند که 200 هزار نفر آن‌ها از مرز مهران واردشده‌اند.
اين آمار در ساعات پاياني شب به 70 درصد رسيد تا سردار محسن فتحي زاده در جمع خبرنگاران بگويد: از ابتداي ماه صفر تاکنون بيش از يک‌ميليون و 400 هزار نفر يعني قريب به 70 درصد از زائران بعد از زيارت عتبات عاليات و شرکت در راهپيمايي بزرگ اربعين حسيني به جمهوري اسلامي ايران بازگشته‌اند.
سردار اسکندر مؤمني جانشين ناجا از کاهش 40 درصدي حوادث جاده‌اي در ايام اربعين نسبت پارسال هم خبر داد و افزود: زيرساخت‌ها نسبت به سال گذشته بهتر فراهم‌شده بود، حضور همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ... گسترده‌تر شده بود نيروهاي مسلح ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروي انتظامي با همه توان حضور داشتند.

به گفته شهريار حيدري سخنگوي ستاد مرکزي اربعين در مرزها هم با توجه به امکانات پيش‌بيني‌شده اعم از اسکان و تغذيه و ناوگان حمل‌ونقل زميني تا اين لحظه مشکلي گزارش نشده است صرفاً در مسير مهران - ايلام ترافيک سنگين است که تا شنبه ترافيک روان خواهد شد، زائران سفر خود را تاکنون مديريت کرده‌اند.
ورود حدود 300 هزار زائر به کشور در يک روز
رئيس کميته امنيتي و انتظامي ستاد اربعين هم به آمار مشابهي اشاره کرد و گفت: بازگشت زائران منظم و هماهنگ در حال انجام است، حجم ورودي زائران در روز گذشته افزايش‌يافته و به مجموع 260 هزار نفر در 24 ساعت گذشته رسيد.

سردار محسن فتحي زاده افزود: با توجه به تمهيدات پيش‌بيني‌شده بدون هيچ مشکلي فرآيند بازگشت زائران در پايانه‌هاي مرزي و عبور و انتقال آن‌ها به مقاصدشان در حال انجام است. حجم عظيم ورود زائران به کشور و تعداد خودروهايي که در مرزها براي انتقال اين زائران پارک شده مطمئناً بر ترافيک جاده‌هاي منتهي به مرزها افزوده و تقريباً ترددها پرحجم است.
وي از ادامه يک‌طرفه بودن مسير مهران به ايلام خبر داد و تصريح کرد: با توجه به تمهيدات در نظر گرفته‌شده هيچ مشکلي ازنظر امنيتي و ترافيکي وجود ندارد، مابقي زائران تا فردا و زائران مانده در عتبات نيز تا پايان ماه صفر به کشور بازمي‌گردند، به زائراني که با وسيله نقليه شخصي به مرزها سفرکرده‌اند توصيه مي‌کنيم در صورت خستگي از رانندگي خودداري کنند و زائران با رفع خستگي به مسير خود ادامه داده تا شاهد حوادثي نباشيم.
تخليه 60 درصدي پارکينگ‌ها
فرمانده قرارگاه اربعين نيروهاي مسلح افزود: 60 درصد زائران برگشته‌اند و در پايش هوايي که از وضعيت مرز مهران داشتيم، 60 درصد پارکينگ‌هاي داخل شهر از خودرو تخليه‌شده‌اند.

آن‌طور که سردار تقي مهري رئيس پليس راهور ناجا گفته است هم‌اکنون وضعيت ترافيک در جاده‌هاي مهران به سمت ايلام ، چذابه به سمت اهواز و شلمچه به سمت خرمشهر پرحجم و روان است و محور مهران به سمت ايلام به دليل تسهيل در تردد زائران از ساعت 16 روز چهارشنبه گذشته يک‌طرفه شده است.
به گفته سردار تقي مهري بيش از يک‌صد هزار خودرو در پارکينگ‌هاي شهر مهران پارک شده بود که در موج بازگشت زائران بيش از 60 درصد خودروهايي که در پارکينگ‌هاي اين شهر پارک شده بودند خارج شدند. شب گذشته شاهد بازگشت بزرگ زائران به کشور بوديم و پيش‌بيني مي‌کنيم تا يکي دو روز آينده وضعيت به حالت عادي برگردد.
استقرار 4 هزار پليس در جاده‌ها
«پليس آمادگي‌هاي لازم را از مدت‌ها پيش براي بازگشت زائران فراهم آورده است»، به گفته مهري حدود چهار هزار نفر نيرو مستقر در جاده‌ها هستند که ايمني و سلامت را براي زائران ايجاد کنند، هزار تيم هم در محورهاي خوزستان، ايلام، کرمانشاه، لرستان، همدان و مرکزي مستقر هستند، از سراسر کشور نيرو اعزام‌شده و همچنين با عنايت و همکاري فرماندهي انتظامي ناجا، حدود هزار و 500 نيرو در اختيار ما قرار داده‌شده که اين علاوه بر نيروهاي قبلي است.
چهار هزار نفر نيرو مستقر در جاده‌ها هستند که ايمني و سلامت را براي زائران ايجاد کنندبه گفته رئيس پليس راهور ناجا در چند روز گذشته مهم‌ترين مشکل در اين حوزه خستگي و خواب‌آلودگي در حين رانندگي بوده است ،جمعه در محور ايلام در محدوده مهدي‌آباد شاهد يک فقره تصادف واژگوني خودرو به علت خستگي و خواب‌آلودگي بوديم که سه تن از سرنشينان اين خودرو مجروح شدند، در محور کرمانشاه نيز يک خودرو به همين علت واژگون شده که يک نفر از سرنشينان مجروح شد.
سردار مهري با اشاره به اينکه جاده‌هاي استان ايلام کوهستاني و کم‌عرض بوده و نيازمند هوشياري بيشتر رانندگان و سرنشينان خودروها است، رانندگي در اين مسير نيازمند مهارت و دقت نظر خاصي است؛ بنابراين افرادي تجربه لازم براي رانندگي را ندارند از تردد در اين جاده‌ها جدا خودداري کنند در مسيرهاي خوزستان، ايلام، کرمانشاه و همدان هم موکب‌هايي درنظرگرفته شده که زائران مي‌توانند براي استراحت استفاده کنند.
وي همچنين توصيه کرد که زائران از سرعت و سبقت غيرمجاز و عجله و شتاب پرهيزکرده و با توجه به‌احتمال بارندگي در برخي محورها فاصله قانوني با خودروي جلويي را رعايت کنند.
خستگي عامل تصادفات 24 ساعت گذشته
در حالي پليس راهور به جلوگيري از رانندگي در حال خستگي و خواب‌آلودگي تأکيد کرده است که به گفته معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا همه تصادفات 24 ساعت گذشته براي زائران به دليل خستگي و خواب‌آلودگي بوده است.

سرهنگ عين‌الله جهاني افزود: موج برگشت زائران از سه روز گذشته شروع‌شده است، ديشب هم بخش عمده‌اي از زائرين وارد خاک کشورمان شدند. همچنان مسير مهران به ايلام يک‌طرفه است همچنين طبيعي است ما محور ملکشاهي را براي عزيزاني که مي‌خواهند به سمت مهران حرکت کنند يک‌طرفه کرديم و دو نفر از همکاران پليس در حوزه وسايل حمل‌ونقل عمومي کار اطلاع‌رساني و راهنمايي زائران را انجام مي‌دهند.
معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيک پليس راهور ناجا گفت: ما بروشوري را تهيه کرديم و زير برف‌پاک‌کن همه خودروهاي پارک شده در پارکينگ‌ها گذاشته‌ايم که انتظار مي‌رود زائران قبل از حرکت توصيه‌ها را مطالعه کنند.
در حالي که محسن نظافتي مديرکل عتبات سازمان حج و زيارت پيش از اين از فوت 50 زائر خبر داده بود، سرکنسول ايران در عراق هم جمعه گفته است: تاکنون تنها در شهر کربلا 23 نفر فوتي داشته‌ايم که اين افراد به دليل بيماري، سانحه رانندگي يا به‌صورت طبيعي فوت کرده‌اند.
صدور 1000 برگه عبور
مير مسعود حسينيان هم به مشکل مفقودي مدارک زوار اشاره‌کرده و گفت: تاکنون 1000 برگه عبور براي زائراني که مدارک خود را گم‌کرده‌اند، صادر کرده‌ايم در لب مرز هم مسئولان حضور دارند و زائران را به شهرهاي خود راهنمايي مي‌کنند اما تنها مشکل گمشدگان را داشتيم که به خاطر بي‌توجهي زائران بوده است، اميدواريم تا فردا و پس‌فردا بتوانيم همه زائران را به خانه خود برگردانيم.

سفير ايران در عراق هم از تشکيل ستادهايي براي جمع‌آوري مدارک مفقودي زائران اربعين و ارتباط‌گيري با زوار خبر داد و گفت: ستادهايي در سرکنسولگري‌هاي نجف و کربلا را مأمور انجام اين کار قرار داده‌ايم تا ضمن جمع‌آوري مدارک با اين افراد ارتباط برقرار کرده و مدارکشان بازگردانده شود. همچنين اين افراد براي بازگشت مي‌توانند به دفاتر نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در کربلا و نجف مراجعه کنند تا همکاري لازم براي بازگشت اين افراد با صدور برگه‌هاي موقت صورت بگيرد
به گفته ايرج مسجدي حجم تردد زوار در مرزهاي کشور زياد است و با افزايش حجم تردد مواجه هستيم اما جاي نگراني وجود ندارد و وسايل نقليه موجود است و همکاران در مرزهاي عراق و ايران آمادگي کامل دارند تا زوار را با سرعت انتقال دهند.
گم‌شدن هزار و 600 گذرنامه
رئيس کميته سياسي و کنسولي ستاد مرکزي اربعين هم با اشاره به گم‌شدن هزار و 600 گذرنامه طي امسال، گفت: همکاران کنسولي بلافاصله برگه‌هاي عبور براي اين افراد صادر کردند، تعداد گمشدگان در اربعين امسال بر اساس آخرين گزارشات از سرکنسولي ايران در عراق وضعيت به‌مراتب بهتري از سال گذشته داشته است.

حسن قشقاوي از برقراري کامل امنيت در مراسم اربعين امسال هم گفت و افزود: هرساله بر تجربه‌ها افزوده‌شده و همچنين همدلي و مشارکت مردم در زمينه‌هاي مختلف اعم از احترام به قوانين و توجه به توصيه‌هاي مسئولان بيش از گذشته مي‌شود، تا جمعه که اوج مراسم بوده هيچ حادثه ناامني مشاهده نشده و مراسم اربعين با امنيت کامل که حاصل همکاري نيروهاي ايراني و عراقي بوده، برگزار شد.
به گفته وي با توجه به اقدامات ناجا و همکاري همه دستگاه شاهد خروج غيرقانوني نبوده‌ايم ضمن اينکه به همه درخواست‌ها اعم از سامانه سماح و يا ساير شرکت‌ها، هم درزمينهٔ ويزا و هم گذرنامه پاسخ مثبت داده‌شده است و با توجه به بررسي شرايط به اين نکته رسيديم که صدور ويزاي انفرادي بسيار اقدام خوبي براي کاهش ازدحام در هنگام خروج و ورود زائران به کشور بوده است.
تأمين امنيت راهپيمايي اربعين
وزير اطلاعات هم با تأييد تأمين تمام و کمال امنيت در زمان برگزاري مراسم راهپيماي اربعين، اظهار کرد: دستگاه امنيت اين کشور با نهادهاي امنيتي و نظامي ايران همکاري گسترده‌اي دارد و اين موجب شده است تاکنون هيچ‌گونه اتفاقي در مسير راهپيمايي زائران رخ ندهد.

دستگاه امنيت کشور عراق با نهادهاي امنيتي و نظامي ايران همکاري گسترده‌اي داردبه گفته حجت‌الاسلام سيد محمود علوي نهادهاي امنيتي ايران پس از انقلاب اسلامي به‌خوبي بر تحرکات دشمن و گروهک‌ها نظارت دارند، اما وضعيت عراق متفاوت است زيرا اين کشور همچنان با گروه تروريستي داعش مواجه است هرچند که داعش در عراق شکست‌خورده اما اين گروهک در لايه‌هاي پنهان ممکن است دست به عمليات زده و بخواهد دوباره اعلام موجوديت کند لذا برقراري امنيت در چنين کشوري کار آساني نيست.
وي به تمهيدات پيش‌بيني‌شده براي برگشت زائران هم اشاره‌اي کرد و افزود: تمامي دستگاه‌هاي اجرايي و امنيتي کشور بسيج شده‌اند تا به بهترين شکل ممکن اين مراسم انجام شود؛ اين کار با تعامل بين نهادهاي امنيتي ايران و عراق انجام مي‌شود، زيرا از 20 ميليون زائر اربعين نزديک به 2.5 ميليون ايراني هستند و بقيه از ديگر کشورها هستند. تمامي دستگاه‌هاي کشور بدون هيچ چشمداشتي براي اربعين انجام‌وظيفه مي‌کنند و يکي از مهم‌ترين عوامل نيز تأمين امنيت اين راهپيمايي عظيم است.من در چند سال گذشته افتخار حضور در پياده‌روي اربعين و سرکشي از مرزهاي محل عبور زائران را داشته‌ام و بايد بگويم با عملکرد مثبت تمام دستگاه‌هاي اجرايي امسال ما در بهترين شرايط ممکن قرار داشتيم.
نظارت بر فعاليت ستاد اربعين
دبير ستاد مرکزي اربعين اما از پايش و بررسي وضعيت برگزاري راهپيمايي اربعين امسال سخن گفته و تأکيد کرد: به شهادت و قضاوت ناظرين وضعيت تاکنون مناسب و خوب بوده و در سال‌هاي آتي نيازمند رسيدن به نقاط مطلوب هستيم. موانع و نقاط ضعف اربعين امسال موردبررسي قرار مي‌گيرد تا در جهت برپايي هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعين سال آينده برنامه‌ريزي بهتري صورت بگيرد.
به گفته مجيد آقابابايي کميته نظارت بر کميته‌ها نتايج کار را به‌صورت فعال ارائه مي‌دهد و اين کميته قبل از اجرا، در حين و بعد از مراسم هم در داخل کشور و هم در داخل عراق فعال بوده و با استفاده از گزارش‌ها به‌خصوص گزارش‌هاي مردمي عملکرد کميته‌ها رصد مي‌شود.همچنين گزارش‌هاي ميداني از طريق مراجع مختلف بررسي مي‌شود تا آسيب‌شناسي دقيق‌تري صورت بگيرد و بتوان از اين سفر معنوي نهايت بهره را برد.

به گفته وي ما دو آسيب جدي در خاک عراق داريم که يکي افزايش قيمت جابه‌جايي زوار توسط خودروهاي عراقي است که از طريق سفارت و کميته نظارت بر حمل‌ونقل بررسي لازم صورت مي‌گيرد و به استانداري‌ها و ساير مراجع در کشور عراق اعلام مي‌شود. يک بحث مهم ديگر متأسفانه عدم رعايت سرعت مناسب و متناسب در جاده‌هاي آن کشور است که سعي مي‌شود اين دو مورد براي سال آينده مورد بررسي قرار بگيرد.
زائران از آب آشاميدني مطمئن و آب‌هاي بسته‌بندي‌شده استفاده و از مصرف ميوه و سبزيجات پرهيز کنندسخنگوي ستاد مرکزي اربعين هم با اشاره به ادامه ارائه خدمات به زائران گفت: موکب‌ها در مرزها تا دوشنبه داير هستند و دو موکب اصلي «آستان قدس رضوي» و «ستاد اجرايي فرمان امام(ره)» که بزرگ‌ترين مواکب کشور هستند در ورودي و خروجي مرزها تا پنجشنبه برقرار هستند. موکب‌هاي استان‌هاي ايلام و خوزستان نيز تا روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه فعال هستند و مواکب استان‌هاي معين جمع مي‌شوند.
شهريار حيدري توجه زائرين به رعايت مسائل بهداشت شخصي و محيطي را مورد تأکيد قرار داد و افزود: زائران از آب آشاميدني مطمئن و آب‌هاي بسته‌بندي‌شده استفاده و از مصرف ميوه و سبزيجات پرهيز کنند، به‌اندازه کافي غذاي گرم و مطمئن تأمين‌شده است و زوار از غذاهاي گرم استفاده کنند. اگر کسي مشکل سرماخوردگي داشت حتماً به درمانگاه‌هاي مسير مراجعه کند و سپس وارد کشور شود.
انتقال 400 بيمار به ايران
رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر هم در همين رابطه اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد موارد محدودي درزمينهٔ بيماري سرماخوردگي بوديم که اين نيز به دليل مساعد بودن آب‌وهوا به‌ويژه در شب‌هنگام است.خوشبختانه اربعين امسال شاهد بيماري‌هاي همه‌گير نبوده‌ايم.

به گفته مرعشي هيچ کمبود دارويي در اين مدت وجود نداشته است، حدود 400 مورد از بيماران، مصدومان حوادث جاده‌اي و همچنين بيماران که نياز به ادامه درمان در ايران داشته‌اند با اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌ها به مرزها منتقل شدند.
به گفته وي پايگاه‌هاي مسير نجف به کربلا برچيده شده ولي پايگاه‌هاي سامرا، کاظمين و همچنين شهرهاي نجف و کربلا در حال خدمات‌رساني هستند. فعاليت پايگاه‌هاي امدادي به‌تدريج با کم شدن تعداد زائران تجميع مي‌شود، بااين‌حال در شهرهاي نجف، کربلا، سامرا و کاظمين درمانگاه‌ها به‌صورت 24 ساعته ارائه خدمت مي‌کنند.
رئيس اورژانس کشور هم امشب در رابطه با حادثه‌اي که در 19 کيلومتري بعد از حله به سمت مهران اتفاق افتاد اظهار کرد: اين تصادف براثر برخورد دو خودروي ون رخ داد که در آن 7نفر مصدوم شدند و اين مصدومان تصادفي از مرز مهران تحويل فوريت‌هاي پزشکي داده شد.
به گفته پيرحسين کوليوند مصدومان حادثه با يک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 دستگاه آمبولانس به بيمارستان امام حسين(ع)مهران منتقل شدند. که اسامي آن‌ها شامل «محمدتقي ميرحاجاتي 35 ساله، محسن اکبري 23 ساله، حيدر خورشيدي 36، علي رضا خورشيدي 29، عباس پلاژ 31ساله، محمدجواد کريم پور23،‌ حيدر اکبري54 ساله» است.
تلاش براي رفع مشکلات ارتباطي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم جمعه گفته است: در مسيرهاي منتهي به مرز امکانات لازم پيش‌بيني شد و زوار عزيز هم شاهد بودند که در نقاط منتهي به مرز و گلوگاه‌هاي مرزي ارتباطات و امکانات کاملي ديده مي‌شد و سرويس‌هاي لازم در اختيارشان بود. امسال ظرفيت‌هاي ارتباطات بين ايران و عراق را به 3 برابر افزايش داديم اما در داخل عراق به دليل اعتراضي که اپراتورهاي عراقي نسبت به ارائه سرويس‌هاي رايگان داشتند، هيئت اعلام و اتصالات عراق تجهيزات ما را که براي استفاده وارد عراق شده بود توقيف کردند و اجازه نصب ندادند.

به گفته محمدجواد آذري جهرمي ما امسال در مسير پياده‌روي نه تلفن‌هاي صلواتي داشتيم و نه توانستيم خدمات واي فاي ارائه دهيم و به همين دليل زوار گله‌مند بودند اميدواريم با تعامل اين موضوع براي سال‌هاي آينده حل شود. احترام به قوانين و مقررات عراق لازم است، بر اين اساس موضوعاتي به‌صورت مقررات بالادستي در اين رابطه مطرح است که دولت عراق هم به آن توجه مي‌کند و درهرحال ديدگاه ما توجه جدي به نياز و فراهم کردن تسهيلات براي زائران است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تأکيد بر اينکه با تعامل طرف مقابل مي‌توان به خواسته زائران در سال‌هاي آينده تحقق بخشيد، گفت: بر اين اساس بايد اپراتورهاي عراقي يا خودشان سرمايه‌گذاري کرده و مشکل را حل کنند يا بايد با تعامل و همکاري‌هاي بيشتر اين کار را انجام داد.
وضعيت تردد در محورهاي منتهي به مرزها
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، سید مجید میر احمدی معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور درباره آخرین اقدامات درباره فنس کشی و ایجاد دیوار در مرزها گفت: یکی از اقدامات بسیار شایسته و تعیین کننده دولت جناب آقای رئیسی تصمیم گیری و سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزهاست.

معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور وزیر کشور افزود: در ابتدای کار ما یک جمع‌بندی را خدمت آقای رئیسی ارائه و شرایط و وضعیت مرزها را تبیین کردیم و خسارت‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی که عدم انسداد مرزها برای کشور دارد نیز برای رئیس جمهور تشریح شد.

تخصیص ۳ میلیون یورو برای انسداد مرزها طی ۵ سال

میراحمدی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور یا از کشور خارج می‌شود فقط یک بخش از خسارت‌های اقتصادی درباره مرزها است، تصریح کرد: قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌هایی که برای کشور وجود دارد همه از طریق یک سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزها قابل حل است همان اقدامی که در دولت‌های قبلی از آن غفلت‌های اساسی شده بود.
وی ادامه داد: جناب آقای رئیسی به سرعت با این موضوع موافقت و دستور دادند تا ۳ میلیون یورو ظرف ۵ سال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده شود و نیروهای مسلح به سرعت فرآیند انسداد مرز را آغاز کنند.

استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح برای انسداد مرزها

معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه راهبری موضوع انسداد مرزها توسط سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌گیرد، تاکید کرد: این کار اکنون جزو اولویت‌های کاری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است و با هدایت و راهبری وی در حال پیگیری است.
وی افزود: در این راستا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همه ظرفیت‌های مهندسی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، فراجا و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را به کار گرفته‌اند و یک تقسیم کار انجام شده که این نهادها اقدامات خوبی را برای انسداد مرز آغاز کردند.

اولویت‌بندی برای انسداد مرزها چگونه است؟

میراحمدی گفت: یک اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و قاچاق سلاح انجام می‌گیرند در اولویت بوده و در حال پیگیری است که بخشی از این اولویت‌ نیز، مرز افغانستان است.
معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انسداد مرزها فقط به صورت دیوار کشی است یا به طریق دیگری انجام می‌شود، اظهار کرد: انسداد مرزها یک طرح جامع است که در چند لایه انجام می‌گیرد، هم به صورت فنس و هم به صورت دیوارکشی و هم سیستم‌های هوشمند کنترل مرزی.
وی در پایان افزود: اگر این طرح به طور کامل انجام شود آن‌گاه دستاوردهای راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای کشور حاصل می‌شود.

کد خبر 847407 منبع: فارس برچسب‌ها مرزباني ایران و افغانستان وزارت کشور خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • ۳ میلیون یورو در اختیار نیروهای مسلح برای انسداد مرزها +جزئیات مهم
  • رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود
  • معاون وزیر کشور : رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟
  • جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • تایلند 3 عراق 2: صعود به جام جهانی با بازگشت شیرین
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه