Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@19:42:19 GMT

ترددها و تصادفات زائران اربعین/تصاویر هوایی بازگشت زوار را ببینید

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۰۰۳۳

ترددها و تصادفات زائران اربعین/تصاویر هوایی بازگشت زوار را ببینید

‍‍‍‍‍‍

مسئولان از بازگشت ۷۰ درصد زائران می‌گویند، تصادفات تا روز جمعه روند کاهشی را نشان می‌دهد و تصاویر هوایی از مرزها نشان‌دهنده به اوج رسیدن روند بازگشت زوار است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل  ارائه خدمات به زائران، روند برگشت زوار و اعمال محدودیت‌های ترافیکی، برقراری امنیت در مرزها، صدور ۱۰۰۰ برگه عبور و برخی از اخبار مرزهای کشور برای تردد در ایام اربعین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازگشت ۷۰ درصد زوار

در ساعات اولیه صبح جمعه بود که جانشین نیروی انتظامی کشور  از بازگشت ۶۰ درصد زائران اربعین حسینی به کشور خبر داد و گفت:  تنها در ۲۴ ساعت حدود ۳۰۰ هزار زائر به کشور بازگشته‌اند که ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها از مرز مهران واردشده‌اند.

این آمار در ساعات پایانی شب به ۷۰ درصد رسید تا سردار محسن فتحی زاده در جمع خبرنگاران بگوید: از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار  نفر  یعنی قریب به ۷۰ درصد  از زائران بعد از زیارت عتبات عالیات و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی به جمهوری اسلامی ایران بازگشته‌اند.

سردار اسکندر مؤمنی جانشین ناجا از کاهش ۴۰ درصدی حوادث جاده‌ای در ایام اربعین نسبت پارسال هم خبر داد و افزود: زیرساخت‌ها نسبت به سال گذشته بهتر فراهم‌شده بود، حضور همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ... گسترده‌تر شده بود نیروهای مسلح ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران و  نیروی انتظامی با همه توان حضور داشتند.

به گفته شهریار حیدری سخنگوی ستاد مرکزی اربعین در مرزها هم با توجه به امکانات پیش‌بینی‌شده اعم از اسکان و تغذیه و ناوگان حمل‌ونقل زمینی تا این لحظه مشکلی گزارش نشده است صرفاً در مسیر مهران - ایلام ترافیک سنگین است که تا شنبه ترافیک روان خواهد شد، زائران سفر خود را تاکنون مدیریت کرده‌اند.

ورود حدود ۳۰۰ هزار زائر به کشور در یک روز

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین هم  به آمار مشابهی اشاره کرد و گفت: بازگشت زائران منظم و هماهنگ در حال انجام است، حجم ورودی زائران در روز گذشته افزایش‌یافته و به مجموع ۲۶۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت گذشته رسید.

 سردار محسن فتحی زاده افزود: با توجه به تمهیدات پیش‌بینی‌شده بدون هیچ مشکلی فرآیند بازگشت زائران در پایانه‌های مرزی و عبور و انتقال آن‌ها به مقاصدشان در حال انجام است. حجم عظیم ورود زائران به کشور و تعداد خودروهایی که در مرزها برای انتقال این زائران پارک شده مطمئناً بر ترافیک جاده‌های منتهی به مرزها افزوده و تقریباً ترددها پرحجم است.

وی از ادامه یک‌طرفه بودن مسیر مهران به ایلام خبر داد و تصریح کرد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته‌شده هیچ مشکلی ازنظر امنیتی و ترافیکی وجود ندارد،  مابقی زائران تا فردا و زائران مانده در عتبات نیز تا پایان ماه صفر به کشور بازمی‌گردند، به زائرانی که با وسیله نقلیه شخصی به مرزها سفرکرده‌اند توصیه می‌کنیم در صورت خستگی از رانندگی خودداری کنند و زائران با رفع خستگی به مسیر خود ادامه داده تا شاهد حوادثی نباشیم.

تخلیه ۶۰ درصدی پارکینگ‌ها

فرمانده قرارگاه اربعین نیروهای مسلح افزود: ۶۰ درصد زائران برگشته‌اند و در پایش هوایی که از وضعیت مرز مهران داشتیم، ۶۰ درصد پارکینگ‌های داخل شهر از خودرو تخلیه‌شده‌اند.

آن‌طور که سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا گفته است هم‌اکنون وضعیت ترافیک در جاده‌های مهران به سمت ایلام ، چذابه به سمت اهواز و شلمچه به سمت خرمشهر پرحجم و روان است و محور مهران به سمت ایلام به دلیل تسهیل در تردد زائران از ساعت ۱۶ روز چهارشنبه گذشته یک‌طرفه شده است.

به گفته سردار تقی مهری بیش از یک‌صد هزار خودرو در پارکینگ‌های شهر مهران پارک شده بود که  در موج بازگشت زائران بیش از ۶۰ درصد خودروهایی که در پارکینگ‌های این شهر پارک شده بودند خارج شدند. شب گذشته شاهد بازگشت بزرگ زائران به کشور بودیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا یکی دو روز آینده وضعیت به حالت عادی برگردد. 

استقرار ۴ هزار پلیس در جاده‌ها

«پلیس آمادگی‌های لازم را از مدت‌ها پیش برای بازگشت زائران فراهم آورده است»، به گفته مهری حدود چهار هزار نفر نیرو مستقر در جاده‌ها هستند که ایمنی و سلامت را برای زائران ایجاد کنند، هزار تیم هم در محورهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان و مرکزی مستقر هستند، از سراسر کشور نیرو اعزام‌شده و همچنین با عنایت و همکاری فرماندهی انتظامی ناجا، حدود هزار و ۵۰۰ نیرو در اختیار ما قرار داده‌شده که این  علاوه بر نیروهای قبلی است.

چهار هزار نفر نیرو مستقر در جاده‌ها هستند که ایمنی و سلامت را برای زائران ایجاد کنندبه گفته رئیس پلیس راهور ناجا در چند روز گذشته مهم‌ترین مشکل  در این حوزه خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی بوده است ،جمعه در محور ایلام در محدوده مهدی‌آباد شاهد یک فقره تصادف واژگونی خودرو به علت خستگی و خواب‌آلودگی بودیم که سه تن از سرنشینان این خودرو مجروح شدند، در محور کرمانشاه نیز یک خودرو به همین علت واژگون شده که یک نفر از سرنشینان مجروح شد.

سردار مهری با اشاره به اینکه جاده‌های استان ایلام کوهستانی و کم‌عرض بوده و نیازمند هوشیاری بیشتر رانندگان و سرنشینان خودروها است، رانندگی در این مسیر نیازمند مهارت و دقت نظر خاصی است؛ بنابراین افرادی تجربه لازم برای رانندگی را ندارند از تردد در این جاده‌ها جدا خودداری کنند در مسیرهای خوزستان، ایلام، کرمانشاه و همدان هم موکب‌هایی درنظرگرفته شده که زائران می‌توانند برای استراحت استفاده کنند.

وی همچنین توصیه کرد که زائران از سرعت و سبقت غیرمجاز و عجله و شتاب پرهیزکرده و با توجه به‌احتمال بارندگی در برخی محورها فاصله قانونی با خودروی جلویی را رعایت کنند.

خستگی عامل تصادفات ۲۴ ساعت گذشته

در حالی پلیس راهور به جلوگیری از رانندگی در حال خستگی و خواب‌آلودگی تأکید کرده است که به گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا  همه تصادفات ۲۴ ساعت گذشته برای زائران به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی بوده است.

سرهنگ عین‌الله جهانی افزود: موج برگشت زائران از سه روز گذشته شروع‌شده است، دیشب هم بخش عمده‌ای از زائرین وارد خاک کشورمان شدند. همچنان مسیر مهران به ایلام یک‌طرفه است همچنین طبیعی است ما محور ملکشاهی را برای عزیزانی که می‌خواهند به سمت مهران حرکت کنند یک‌طرفه کردیم و  دو نفر از همکاران پلیس در حوزه وسایل حمل‌ونقل عمومی کار اطلاع‌رسانی و راهنمایی زائران را انجام می‌دهند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: ما بروشوری را تهیه کردیم و زیر برف‌پاک‌کن همه خودروهای پارک شده در پارکینگ‌ها گذاشته‌ایم که انتظار می‌رود زائران قبل از حرکت توصیه‌ها را مطالعه کنند.

در حالی که محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت پیش از این از فوت ۵۰ زائر خبر داده بود، سرکنسول ایران در عراق هم جمعه گفته است: تاکنون تنها در شهر کربلا ۲۳ نفر فوتی داشته‌ایم که این افراد به دلیل بیماری، سانحه رانندگی یا به‌صورت طبیعی فوت کرده‌اند.

صدور ۱۰۰۰ برگه عبور

میر مسعود حسینیان هم به مشکل مفقودی مدارک زوار اشاره‌کرده و گفت: تاکنون ۱۰۰۰ برگه عبور برای زائرانی که مدارک خود را گم‌کرده‌اند، صادر کرده‌ایم در لب مرز هم مسئولان حضور دارند و زائران را به شهرهای خود راهنمایی می‌کنند اما تنها مشکل گمشدگان را داشتیم که به خاطر بی‌توجهی زائران بوده است، امیدواریم تا فردا و پس‌فردا بتوانیم همه زائران را به خانه خود برگردانیم.

سفیر ایران در عراق هم از تشکیل ستادهایی برای جمع‌آوری مدارک مفقودی زائران اربعین و ارتباط‌گیری با زوار خبر داد و گفت: ستادهایی در سرکنسولگری‌های نجف و کربلا را مأمور انجام این کار قرار داده‌ایم تا ضمن جمع‌آوری مدارک با این افراد ارتباط برقرار کرده و مدارکشان بازگردانده شود. همچنین این افراد برای بازگشت می‌توانند به دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نجف مراجعه کنند تا همکاری لازم برای بازگشت این افراد با صدور برگه‌های موقت صورت بگیرد

به گفته ایرج مسجدی حجم تردد زوار در مرزهای کشور زیاد است و با افزایش حجم تردد مواجه هستیم اما جای نگرانی وجود ندارد و وسایل نقلیه موجود است و همکاران در مرزهای عراق و ایران آمادگی کامل دارند تا زوار را با سرعت انتقال دهند.

گم‌شدن هزار و ۶۰۰ گذرنامه

رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد مرکزی اربعین هم  با اشاره به گم‌شدن هزار و ۶۰۰ گذرنامه طی امسال، گفت: همکاران کنسولی بلافاصله برگه‌های عبور برای این افراد صادر کردند، تعداد گمشدگان در اربعین امسال بر اساس آخرین گزارشات از سرکنسولی ایران در عراق وضعیت به‌مراتب بهتری از سال گذشته داشته است.

حسن قشقاوی از برقراری کامل امنیت در مراسم اربعین امسال هم گفت و افزود: هرساله بر تجربه‌ها افزوده‌شده و همچنین همدلی و مشارکت مردم در زمینه‌های مختلف اعم از احترام به قوانین و توجه به توصیه‌های مسئولان بیش از گذشته می‌شود، تا جمعه که اوج مراسم بوده هیچ حادثه ناامنی مشاهده نشده و مراسم اربعین با امنیت کامل که حاصل همکاری نیروهای ایرانی و عراقی بوده، برگزار شد.

به گفته وی با توجه به اقدامات ناجا و همکاری همه دستگاه شاهد خروج غیرقانونی نبوده‌ایم ضمن اینکه  به همه درخواست‌ها اعم از سامانه سماح و یا سایر شرکت‌ها، هم درزمینهٔ ویزا و هم گذرنامه پاسخ مثبت داده‌شده است و با توجه به بررسی شرایط به این نکته رسیدیم که صدور ویزای انفرادی بسیار اقدام خوبی برای کاهش ازدحام در هنگام خروج و ورود زائران به کشور بوده است.

تأمین امنیت راهپیمایی اربعین

وزیر اطلاعات هم با تأیید تأمین تمام و کمال امنیت در زمان برگزاری مراسم راهپیمای اربعین، اظهار کرد: دستگاه امنیت این کشور با نهادهای امنیتی و نظامی ایران همکاری گسترده‌ای دارد و این موجب شده است تاکنون هیچ‌گونه اتفاقی در مسیر راهپیمایی زائران رخ ندهد.

دستگاه امنیت کشور عراق با نهادهای امنیتی و نظامی ایران همکاری گسترده‌ای داردبه گفته حجت‌الاسلام سید محمود علوی نهادهای امنیتی ایران پس از انقلاب اسلامی به‌خوبی بر تحرکات دشمن و گروهک‌ها نظارت دارند، اما وضعیت عراق متفاوت است زیرا این کشور همچنان با گروه تروریستی داعش مواجه است هرچند که داعش در عراق شکست‌خورده اما این گروهک در لایه‌های پنهان ممکن است دست به عملیات زده و بخواهد دوباره اعلام موجودیت کند لذا برقراری امنیت در چنین کشوری کار آسانی نیست.

وی به تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای برگشت زائران هم اشاره‌ای کرد و افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی و امنیتی کشور بسیج شده‌اند تا به بهترین شکل ممکن این مراسم انجام شود؛ این کار با تعامل بین نهادهای امنیتی ایران و عراق انجام می‌شود، زیرا از ۲۰ میلیون زائر اربعین نزدیک به ۲.۵ میلیون ایرانی هستند و بقیه از دیگر کشورها هستند. تمامی دستگاه‌های کشور بدون هیچ چشمداشتی برای اربعین انجام‌وظیفه می‌کنند و یکی از مهم‌ترین عوامل نیز تأمین امنیت این راهپیمایی عظیم است.من در چند سال گذشته افتخار حضور در پیاده‌روی اربعین و سرکشی از مرزهای محل عبور زائران را داشته‌ام و باید بگویم با عملکرد مثبت تمام دستگاه‌های اجرایی امسال ما در بهترین شرایط ممکن قرار داشتیم.

نظارت بر فعالیت ستاد اربعین

دبیر ستاد مرکزی اربعین اما از پایش و بررسی وضعیت برگزاری راهپیمایی اربعین امسال سخن گفته و تأکید کرد:  به شهادت و قضاوت ناظرین وضعیت تاکنون مناسب و خوب بوده و در سال‌های آتی نیازمند رسیدن به نقاط مطلوب هستیم. موانع و نقاط ضعف اربعین امسال موردبررسی قرار می‌گیرد تا در جهت برپایی هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین سال آینده برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد.

به گفته مجید آقابابایی کمیته نظارت بر  کمیته‌ها نتایج  کار را  به‌صورت فعال ارائه می‌دهد و این کمیته قبل از اجرا، در حین و بعد از مراسم هم در داخل کشور و هم در داخل عراق فعال بوده و با استفاده از گزارش‌ها به‌خصوص گزارش‌های مردمی عملکرد کمیته‌ها رصد می‌شود.همچنین گزارش‌های میدانی از طریق مراجع مختلف بررسی می‌شود تا آسیب‌شناسی دقیق‌تری صورت بگیرد و از این سفر معنوی نهایت بهره را برد.

به گفته وی ما دو آسیب جدی در خاک عراق داریم که یکی افزایش قیمت جابه‌جایی زوار توسط خودروهای عراقی است که از طریق سفارت و کمیته نظارت بر حمل‌ونقل بررسی لازم صورت می‌گیرد و به استانداری‌ها و سایر مراجع در کشور عراق اعلام می‌شود. یک بحث مهم دیگر متأسفانه عدم رعایت سرعت مناسب و متناسب در جاده‌های آن کشور است که سعی می‌شود این دو مورد برای سال آینده موردبررسی قرار بگیرد.

زائران از آب آشامیدنی مطمئن و آب‌های بسته‌بندی‌شده استفاده و از مصرف میوه و سبزیجات پرهیز کنندسخنگوی ستاد مرکزی اربعین هم با اشاره به ادامه ارائه خدمات به زائران گفت: موکب‌ها در مرزها تا دوشنبه دایر هستند و دو موکب اصلی «آستان قدس رضوی» و «ستاد اجرایی فرمان امام(ره)» که بزرگ‌ترین مواکب کشور هستند در ورودی و خروجی مرزها تا پنجشنبه برقرار هستند. موکب‌های استان‌های ایلام و خوزستان نیز تا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فعال هستند و مواکب استان‌های معین جمع می‌شوند.

شهریار حیدری توجه زائرین به رعایت مسائل بهداشت شخصی و محیطی را مورد تأکید قرار داد و افزود: زائران از آب آشامیدنی مطمئن و آب‌های بسته‌بندی‌شده استفاده و از مصرف میوه و سبزیجات پرهیز کنند،  به‌اندازه کافی غذای گرم و مطمئن تأمین‌شده است و زوار از غذاهای گرم استفاده کنند. اگر کسی مشکل سرماخوردگی داشت حتماً به درمانگاه‌های مسیر مراجعه کند و سپس وارد کشور شود.

انتقال ۴۰۰ بیمار به ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر هم در همین رابطه اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد موارد محدودی درزمینهٔ بیماری سرماخوردگی بودیم که این نیز به دلیل مساعد بودن آب‌وهوا به‌ویژه در شب‌هنگام است.خوشبختانه اربعین امسال شاهد بیماری‌های همه‌گیر نبوده‌ایم.

به گفته مرعشی هیچ کمبود دارویی در این مدت وجود نداشته است، حدود ۴۰۰  مورد از بیماران، مصدومان حوادث جاده‌ای و همچنین بیماران که نیاز به ادامه درمان در ایران داشته‌اند با اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌ها به مرزها منتقل شدند.

به گفته وی پایگاه‌های مسیر نجف به کربلا برچیده شده ولی پایگاه‌های سامرا، کاظمین و همچنین شهرهای نجف و کربلا در حال خدمات‌رسانی هستند. فعالیت پایگاه‌های امدادی به‌تدریج با کم شدن تعداد زائران تجمیع می‌شود، بااین‌حال در شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین درمانگاه‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌کنند.

رئیس اورژانس کشور هم امشب در رابطه با حادثه‌ای که  در ۱۹ کیلومتری بعد از حله به سمت مهران اتفاق افتاد اظهار کرد: این تصادف براثر برخورد دو خودروی ون رخ داد که در آن ۷نفر مصدوم شدند و این مصدومان تصادفی از مرز مهران تحویل فوریت‌های پزشکی داده شد.

به گفته پیرحسین کولیوند مصدومان حادثه با یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ دستگاه آمبولانس به بیمارستان امام حسین(ع)مهران منتقل شدند. که اسامی آن‌ها شامل «محمدتقی میرحاجاتی ۳۵ ساله، محسن اکبری ۲۳ ساله، حیدر خورشیدی ۳۶، علی رضا خورشیدی ۲۹، عباس پلاژ  ۳۱ساله، محمدجواد کریم پور۲۳،‌ حیدر اکبری۵۴ ساله» است.

تلاش برای رفع مشکلات ارتباطی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم جمعه گفته است: در مسیرهای منتهی به مرز امکانات لازم پیش‌بینی شد و زوار عزیز هم شاهد بودند که در نقاط منتهی به مرز و گلوگاه‌های مرزی ارتباطات و امکانات کاملی دیده می‌شد و سرویس‌های لازم در اختیارشان بود. امسال ظرفیت‌های ارتباطات بین ایران و عراق را به ۳ برابر افزایش دادیم اما در داخل عراق به دلیل اعتراضی که اپراتورهای عراقی نسبت به ارائه سرویس‌های رایگان داشتند، هیئت اعلام و اتصالات عراق تجهیزات ما را که برای استفاده وارد عراق شده بود توقیف کردند و اجازه نصب ندادند.

به گفته محمدجواد آذری جهرمی ما امسال در مسیر پیاده‌روی نه تلفن‌های صلواتی داشتیم و نه توانستیم خدمات وای فای ارائه دهیم و به همین دلیل زوار گله‌مند بودند امیدواریم با تعامل این موضوع برای سال‌های آینده حل شود. احترام به قوانین و مقررات عراق لازم است، بر این اساس موضوعاتی به‌صورت مقررات بالادستی در این رابطه مطرح است که دولت عراق هم به آن توجه می‌کند و درهرحال دیدگاه ما توجه جدی به نیاز و فراهم کردن تسهیلات برای زائران است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه با تعامل طرف مقابل می‌توان به خواسته زائران در سال‌های آینده تحقق بخشید، گفت: بر این اساس باید اپراتورهای عراقی یا خودشان سرمایه‌گذاری کرده و مشکل را حل کنند یا باید با تعامل و همکاری‌های بیشتر این کار را انجام داد.

وضعیت تردد در محورهای منتهی به مرزها

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

ترافیک در جاده های ایلام

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

تصاویر هوایی از مرز مهران

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

بازگشت زائران اربعین از طریق مرز شلمچه

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

موج بازگشت زائران به کشور

برای اطلاع از آخرین اخبار پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی(ع) به صفحه اربعین خبرگزاری مهر مراجعه کنید.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال

سردار هادی هادیانفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

هادیانفر گفت: در ۵ مولفه‌ای که برای سوانح وجود دارد، هر کدام نقش خود را دارند، اما گزارشات سازمان بهداشت جهانی بر روی عامل انسانی بیشتر تاکید می‌کند. در بعضی از گزارشات ۵۴ درصد و در برخی مطالعات ۹۲ درصد عامل انسانی را عامل جلوگیری از وقوع حوادث می‌دانند.

او افزود: آنچه که در قانون ما وجود دارد، ۳۲ دستگاه در حوزه پیشگیری و کاهش سوانح نقش دارند. آنچه که می‌تواند در رأس آنها این کار را مدیریت کند، شورای عالی مدیریت حمل و نقل است که از دستگاه‌ها وظایفشان را مطالبه کند. در برنامه ششم کاهش ۳۶ درصدی تصادفات را تدوین کردند. در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی در طول برنامه تدوین شده و دولت مکلف است در ۶ ماهه اول برنامه، کاهش ده درصدی را تدوین کند.

هادیانفر ادامه داد: فرهنگ سازی نیز در این زمینه مهم است. به عنوان مثال طرح همیار پلیس که در گذشته اجرا شد، بر اساس مطالعات ۱۸ درصد در کاهش سوانح اثر گذاشت. نهادینه شدن کمربند ایمنی و موارد ایمنی دیگر در نتیجه همین پویش است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نقاط شهری و برون شهری ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیر در کشور داریم، گفت: ۳۲۰۰ مورد از این تعداد مربوط به جاده‌های کشور، ۵۳۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور و ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی است. میزان تردد نیز به ۴۰ میلیون وسیله می‌رسد و رابطه تردد و تصادف نیز متقابل است.

او افزود: ۸۸۷ نقطه پرتصادف از بین کل نقاط حادثه خیز پرتصادف شناسایی شدند و تاکنون ۴۱۲ مورد آنها تاکنون مرتفع شده و ۴۷۵ مورد آن باقی مانده که از اولویت‌های امسال ما است. یکی از عواملی که در دهه ۸۰ باعث شد میزان تصادفات و مرگ‌های ناشی از سوانح کاهش پیدا کند، واردات خودرو‌های باکیفیت بود که باعث شد خودروسازان داخلی هم به سمت افزایش کیفیت بروند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص عدم تحقق پیش‌بینی‌های برنامه ششم در توسعه ترانزیت گفت: در دولت‌های گذشته به این بخش خیلی توجه نشد. کشور‌هایی که مسیر اصلی آنها کشور ما بود، اکنون از مسیر‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در حال حاضر به آن پیش‌بینی پذیری که برای گیرنده خدمات مورد نیاز است نرسیدیم و حتما باید این اتفاق میسر شود تا صاحب بار با این اطمینان و تخمین هزینه از مسیر کشور ما عبور کند.

او در خصوص تدابیر برای جابه‌جایی‌های مربوط به راهپیمایی اربعین گفت: یکی از مهمترین مسائل ما ناترازی ناوگان نسبت به زائرینی است که در اربعین داریم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال به مرز ۴ میلیون زائر برسیم. از این تعداد بخش زیادی از خودروی شخصی و برخی از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که از طرف عراقی نیز خواسته شد این بود که خودرو‌های ما بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین ۱۵۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص داده شد که ۲ هزار دستگاه زیر ۵ سال کارکرد را وارد کشور کنند که امیدواریم به اربعین برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • ۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می شود