Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:45:50 GMT

سنگ اندازی برای دریافت تسهیلات

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۴۸۳۳

سنگ اندازی برای دریافت تسهیلات

بجنورد- ایرنا- روزنامه خراسان شمالی شنبه در شماره 2574 خود در گزارشی با عنوان 'سنگ اندازی برای دریافت تسهیلات' به موضوع ردپای دلال ها برای ضمانت های بانکی پرداخته است.

به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
اما و اگرهای طاقت فرسا و سخت بانک ها در دریافت ضمانت های بانکی هر روز سخت تر از قبل می شود و متقاضیان دریافت تسهیلات را ناامید تر می کند تا جایی که برخی از متقاضیان عطای دریافت این تسهیلات را به لقایش می بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن چه آشکار است این است که در شرایط فعلی بیشتر بانک ها در قبال تسهیلات پرداختی حتی ارقامی کمتر از 10 میلیون تومان، از مشتری تقاضای معرفی دو ضامن معتبر و رسمی دارند. با ایجاد این شرایط  ضمانت های بانکی در بخش های مختلف مانعی بزرگ برای برخورداری از تسهیلات می شود. یکی از متقاضیان تسهیلات بانکی که تمام مراحل تشکیل پرونده را انجام داده است، می گوید: از این که شرایط دریافت تسهیلات فراهم شده بود بسیار خرسند بودم به همین دلیل تمام مدارک لازم برای تشکیل پرونده را فراهم کردم و آماده دریافت تسهیلات شدم اما برای دریافت 20  میلیون تومان تسهیلات، بانک خواستار معرفی 3 ضامن شد که از عهده من خارج بود. «محمدی» می افزاید: با این وجود برای تسریع در کار، 3 ضامن به بانک معرفی کردم اما پس از 4 ماه یکی از ضامن ها به دلیل داشتن بدهی، مورد پذیرش بانک قرار نگرفت و ناگزیر به پرداخت بدهی ضامن در بانک شدم.
وی ادامه می دهد: با تمام این مشکلات سعی کردم پروسه تکمیل پرونده و دریافت تسهیلات را تسریع کنم ولی با گذشت یک سال همچنان موفق به دریافت این تسهیلات نشده ام.

*عطایش را به لقایش بخشیدم
«ولی پور» یکی دیگر از متقاضیان که دیگر تمایلی به استفاده از تسهیلات بانکی ندارد، می گوید: با این که صنعت گر هستم و در راستای حمایت از تولید تسهیلاتی به تولیدکنندگان تعلق می گیرد اما به دلیل چالش های زیادی که دارد عطای دریافتش را به لقایش بخشیدم و دیگر پیگیر دریافت تسهیلات نیستم. وی اظهارمی کند: تسهیلاتی که برای آن باید سندهای سهل الوصول چند برابر قیمت ارائه دهیم، دردی را دوا نمی کند و بر مشکلاتمان می افزاید. وی ادامه می دهد: سال ها پیش به دلیل دیرکرد مجبور شدم چند برابر بیشتر از تسهیلات دریافتی، پرداختی داشته باشم که این مسئله باعث عقب افتادگی من در تولید شد، ضمن این که ضامن هم در این گیرودار دچار مشکل شد.

*ضامن فروشی
یکی دیگر از متقاضیان تسهیلات که در مرحله معرفی ضامن به بانک با مشکلات زیادی مواجه شده است، به تخلف های موجود در این بخش اشاره می کند و می گوید: وقتی بانک شرایط را برای پرداخت تسهیلات سخت می کند،  متقاضیان از کانال های دیگری وارد می شوند و با پرداخت مبالغی به برخی افراد، آن ها را به عنوان ضامن خود معرفی می کنند. وی مدعی می شود: برخی افراد به صورت شبکه ای در این زمینه فعال هستند و برای ارائه خدمات ضمانت، ضامن کارمند، جواز کسب، چک معتبر و گواهی کسر از حقوق راهکار ارائه می دهند. به گفته وی، با این شرایط، درصدی از تسهیلات، سهم دلال ها می شود و چون خیلی از متقاضیان چاره ای ندارند و به بن بست می رسند، مجبور می شوند تا از این کانال ورود کنند.

*قانون فراموش شده
یکی دیگر از متقاضیان هم با انتقاد از اجرایی نشدن برخی قوانین تضامین بانکی می گوید: بعضی از بانک ها به قانون معرفی یک ضامن برای تسهیلات زیر 10 میلیون تومان توجهی نمی کنند و اغلب 2 ضامن برای این میزان تسهیلات باید معرفی کنیم که متأسفانه این مسئله متقاضیان را با مشکلات بیشتری مواجه می کند.
«وحدتی» با اشاره به تسهیلاتی که با اهداف مختلف پرداخت می شود، اظهارمی کند: قرار دادن تضامین دشوار برای تسهیلات ازدواج و اشتغال باعث بی انگیزگی جوانان می شود. وی همچنین می افزاید: برخی از بانک ها شرایط را سخت تر از آن چه که هست می کنند تا جایی که ضمانت بازنشستگان را حتی با داشتن گواهی کسر از حقوق به بهانه های واهی مثل سن بالا قبول نمی کنند، این موضوع هم به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد و نوعی سنگ اندازی به حساب می آید.
«شریفی» یکی دیگر از متقاضیان دریافت وام هم به شرایط اقتصادی نامناسب جامعه اشاره و خاطرنشان می کند: بانک های استان شرایط سختی را برای متقاضیان و بدهکاران خود قرار می دهند و این مسئله بسیاری از متقاضیان را که اغلب بدهکار یا ضامن هستند، با مشکلات اقتصادی مضاعفی مواجه کرده است. وی به شرایط سخت ارائه تسهیلات به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز اشاره می کند و می گوید: بسیاری از مددجویان به دلیل همین سختگیری ها از دریافت تسهیلات بازمانده اند و اگرچه کمیته امداد اقدام به راه اندازی صندوقی برای این مسئله کرده است ولی همه مددجویان که نمی توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.
در این میان سرپرست امور شعب بانک ملی خراسان شمالی با بیان این که معرفی و پذیرش ضامن در بانک ها برعهده رئیس شعبه است، می گوید: از آن جایی که رئیس شعبه مسئول وصول مطالبات بانک است، بنابراین باید در این زمینه پاسخگو باشد.
«هدایتی» با اشاره به این که براساس دستورالعمل بانک ملی وام های زیر 10 میلیون تومان یک ضامن نیاز دارد، ادامه می دهد: ضامن معرفی شده باید اعتبار داشته و بدهی معوق نداشته باشد.به گفته وی، مجموعه کارکنان دولت چه رسمی، چه پیمانی و چه قراردادی اگر ملاک اعتبار داشته باشند می توانند به عنوان ضامن معرفی شوند.وی تأکید می کند: تأیید اعتبار ضامن فقط به نظر شعبه بستگی دارد و هیچ مرجعی نمی تواند اظهار نظر کند.وی همچنین به مشکل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد برای معرفی ضامن اشاره می کند و می افزاید: اگر به عنوان مثال کمیته امداد 2 هزار مددجو را در سال برای دریافت تسهیلات معرفی کند، هزار و 900 نفر موفق به دریافت وام  و تعداد محدودی با مشکل ضامن مواجه می شوند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ???? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوطالب شفقت در جلسه شورای مسکن لرستان، اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در استان را ضعیف عنوان کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع این طرح تأمین زمین و ایجاد زیرساخت‌ها برای متقاضیان مسکن است که تاکنون کمترین پیشرفت را داشته‌ایم.

وی افزود: راه و شهرسازی باید حداکثر تا یک هفته آینده جدول وضعیت زمین را ارائه دهد تا بتوانیم بیش از ۸۰ درصد زمین موردنیاز استان را تا پایان تیرماه تأمین کنیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه بانک مسکن با بیش از ۸۰ درصد متقاضیان معرفی شده از طرف راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان عقد قرارداد کرده است، گفت: بانک ملی مشکلاتی در سطح ملی داشت که اکنون مرتفع شده و در حال اجرای برنامه‌هاست.

شفقت در ادامه بر لزوم همکاری بانک‌های خصوصی در حوزه نهضت ملی مسکن تأکید کرد و افزود: اگر بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن مسائل و مشکلاتی دارند در شورای بانک‌های استان مطرح تا پیگیری‌های لازم جهت رفع موانع در دستور کار قرار بگیرد.

وی گفت: شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری خرم‌آباد و بروجرد در صدور پروانه ساختمانی مشکلاتی داشتند که پس از طرح موضوع و بررسی‌های لازم قول مساعد دادند همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 6090795

دیگر خبرها

  • کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور