Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آثار دفاع مقدس تبلور فرهنگ مقاومت و ایثار مردمانی است که در کارزار حق و باطل دلاورمردانه حماسه هایی جاوید آفریدند و این میراث گرانبها را به عنوان طلیعه ای ماندگار برای آیندگان به یادگار نهادند تا برای همیشه در خاطره و ذهن آنها باقی بماند.

تجاوز و یورش همه جانبه رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده ای پولادین در برابر متجاوزان و حامیانش صف آرایی و ماشین جنگی صدام را متوقف کنند و درسی فراموش ناشدنی را به دشمنان این مرز و بوم بیاموزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه های مختلف در هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مطالبی حماسه های این دوران را بررسی کردند.

**لزوم پاسداری و صیانت از آثار دفاع مقدس
جمع آوری و حفظ آثار و دلنوشته های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، یادآور مقاومت فرزندان ایران در برابر دشمن متجاوز است؛ آنان که به عنوان الگو و نماد غیرت و پایداری از کیان وطن دفاع کردند و برهه ای افتخارآفرین را در تاریخ این مرزوبوم آفریدند.

روزنامه «جوان» در معرفی کتاب «علی فرعون، تکاور کُرد» در گزارشی با عنوان «آزاده‌ای که مفهوم اسارت را تغییر داد»، نوشت: مرحوم «علی نجفی» آزاده‌ای بود که پیش از شروع رسمی جنگ تحمیلی‌ به اسارت نیروهای ارتش بعثی درآمد و 11 سال در اسارت از او چهره‌ای مشهور در میان آزادگان ساخت. مرحوم ابوترابی درباره وی گفته بود: «خدا می‌داند مردی پیدا نمی‌شود که مردانگی، رشادت و حریت «علی» را داشته باشد. خانواده و دوستان هم‌بندش باید به او افتخار کنند. علی فردی بود که در برابر دشمن، نستوه، مقاوم، پایدار و ناسازگار بود و در مقابل دوستان و خانواده، ‌مهربان و دلسوز. انقلاب ما او را فراموش نخواهد کرد...»

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «عکاسی که اولین داوطلب برای حضور در مناطق عملیاتی بود» از زندگی داریوش گودرزی‌کیا، نخستین عکاس شهید دفاع مقدس که لحظه های ماندگار زیادی از رزمندگان ثبت کرده است، آورد: عکاسی در جنگ همواره یکی از سخت‌ترین کارها برای عکاسان است و در روزگاری که وسایل ارتباط جمعی پیشرفت زیادی نکرده بود، این سختی دوچندان می‌شد. نگاتیو برای عکاسان حکم فشنگ برای اسلحه را داشت و آنها همچون سربازان آماده نبرد، تمام حواسشان به هر شات بود. باید در نهایت دقت و سرعت آن لحظه که گوشه‌ای از تاریخ را روایت می‌کرد، ثبت می‌شد و عکاس جایی برای اشتباه نداشت. رزمنده با تفنگش از میهنش دفاع می‌کرد و عکاس با دوربینش بخشی از تاریخ کشور را به تصویر می‌کشید. رزمنده برای آن لحظه مقابل دشمن می‌جنگید ولی عکاس با هنرش آن لحظه را تا ابدیت ثبت می‌کرد.

روزنامه «جوان» با انتشار عنوان «زندگی عاشقانه یکی از سربازان گمنام امام زمان(عج)»، نوشت: کتاب «صبرانه» که به وسیله انتشارات انجمن پیشکسوتان سپاس منتشر شده است، به زندگینامه شهید غلامرضا معینی کربکندی در قالب داستان می‌پردازد. راوی اصلی «صبرانه» همسر شهید کربکندی است که ماجرای زندگی او و همسر شهیدش را به شکل یک داستان زیبا پیش رو داریم. آزاده جعفری، نویسنده کتاب سعی کرده است تا ماجرای این زندگی عاشقانه را از زمان خواستگاری غلامرضا از فاطمه سادات آغاز کند و رفته رفته خواننده را با باقی ماجرا آشنا سازد.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «نیم قرن عکاسی»، آورد: گفتن و شنیدن از یک هنرمند معمولاً برای همه جالب است به ویژه هنرمندی که حدود نیم قرن زندگی اش با هنرعکاسی و عکس هنری عجین شده است؛ کسی که از سال53 تاکنون ده ها آلبوم عکاسی و بیش از چندین هارد، عکاسی کرده است و هم اکنون عکاس آزاد است. هنرمندی به نام سید جلیل حسینی زهرایی که طبق شناسنامه اش متولد 1342 است اما خودش می گوید 57 ساله است. وی که در تربت جام به دنیا آمده ، اکنون در مشهد ساکن است. در ادامه خلاصه ای از گپ و گفت صمیمی را که با وی داشتم می خوانید.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «پیوند انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در برابر فتنه» از نشست رونمایی رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها»، آورد: نشست رونمایی و نقد رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» نوشته زهره یزدان‌پناه قره‌تپه چندی پیش در خبرگزاری فارس برگزار شد. در این نشست شخصیت‌هایی چون مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر تهران، احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی، سیدناصر هاشم‌زاده مدرس و منتقد سینما، رحیم مخدومی نویسنده، محمد قهرمانی تهیه‌کننده سینما و... حضور داشتند.

روزنامه «ایران» در گفت و گویی با عبدالحمید قره داغی مدیر جدید انتشارات «سوره مهر» و با عنوان «نیاز سنجی و ذائقه‌سازی، رمز جذب مخاطب»، نوشت: آنچه که من به‌ عنوان یک مخاطب عام در عرصه ادبیات دفاع مقدس می‌بینم مجموعه فعالیت‌هایی است که طی سال‌های اخیر برای گردآوری خاطرات 8 سال دفاع مقدس انجام شده است. کتاب به‌عنوان یک امر پایه برای انتقال این خاطرات وظیفه مهمی را بر دوش دارد که یکی از این وظایف مهم انتقال این اطلاعات به رسانه‌های دیگر مانند سینما و تئاتر است. به همین جهت انتشار کتاب‌های دفاع مقدس موضوع مهمی است که در سال‌های گذشته نهادهای مختلفی برای این کار اقدام کرده‌اند، اما در این پروسه همه آثار باهم یکسان و در یک رده نیستند؛ بعضی آثار بخصوص آن‌هایی که در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید می‌شود به‌عنوان آثاری قابل دفاع محسوب می‌شوند که مخاطب با آنها ارتباط برقرار می‌کند و از مطالعه لذت می‌برد و بعضی کتاب‌هایی هستند که هیچ توجهی به خواست و نیاز مخاطب ندارند و صرفاً برای این تولید شده‌اند که فقط در تعداد محدودی چاپ شوند.

**ارزش های دوران دفاع مقدس؛ نقشه راه آیندگان
ارزش های دوران دفاع مقدس، نقشه راهی را برای نسل آینده ترسیم می کند. زمانی که رزمندگان با ایمان به حقیقت جهادشان تمام مشکلات و امور محال و ناممکن را از پیش پایشان برداشتند و دلاورانه دشمن را وادار به عقب نشینی و تسلیم کردند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «1000 رزمنده پا در جای پای 370 شهید محرم گذاشتند»، نوشت: 1361 سال پر عملیاتی در تاریخ دفاع مقدس است. در بهار این سال رزمندگان عملیات‌های غرورآفرین فتح‌المبین و بیت‌المقدس را انجام می‌دهند، تابستان در عملیات بزرگ رمضان شرکت می‌کنند، پاییز عملیات‌های مسلم بن‌عقیل و محرم را پیش‌رو دارند و در زمستان در عملیات والفجر مقدماتی حاضر می‌شوند. دهم آبان این سال عملیات موفقیت‌آمیز «محرم» در غرب کشور انجام می‌شود و 550 کیلومتر مربع از خاک دشمن آزاد می‌شود. سردار حسین رضایی اردستانی از جانبازان لشکر 14 امام حسین(ع) در کنار دیگر رزمندگان در این عملیات حضور داشت و از نزدیک شاهد رشادت نیروها برای موفقیت بود. به مناسبت سالروز انجام عملیات محرم، «جوان» در گفت‌وگویی با رضایی اردستانی به تشریح این عملیات می‌پردازد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «بازخوانی جنایت اسرای بعثی در اردوگاه گرگان»، آورد: حزب بعث عراق در تاریخ معاصر ما ایرانی‌ها معانی بسیاری دارد؛ شنیدن نام این حزب مترادف با وحشیگری، جنگ‌طلبی، تندروی و تعصب است. البته که حساب مردم عراق از این قشر جداست و بعثی‌ها را باید فرقه‌ای منحرف بدانیم که برایش ماندگاری در قدرت اهمیت داشت و در این مسیر از هیچ جنایتی فروگذار نبود. شاید برای خیلی از خوانندگان صفحه ایثار و مقاومت عجیب باشد که بدانند بعثی‌ها حتی در داخل ایران و در لباس یک اسیر نیز دست از جنایت نمی‌کشیدند و اقدام به قتل اسرای تواب عراقی می‌کردند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «محافظ امام، نیروی چمران و یار همت»، نوشت: لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) انسان‌های بزرگ زیادی به خود دید؛ افرادی که هر کدام وزنه‌ای در جبهه بودند و عملکردشان ترسی عمیق در دل دشمن ایجاد می‌کرد. شهید ابراهیم همت، حاج احمد متوسلیان،‌ محسن وزوایی، عباس کریمی و صدها نیروی شاخص دیگر نفراتی بودند که عیار رزمی،‌ نظامی و معنوی رزمندگان در جبهه را مشخص می‌کردند.« علی‌اکبر حاجی‌پور‌امیر» نیز یکی از نیروهایی بود که دشمن بعثی او را به خوبی می‌شناخت و بارها در قله‌های غرب و دشت‌های جنوب، از رشادت‌های این رزمنده میدان دیده زخم خورده بود. کینه دشمن از او به حدی بود که رادیو عراق چندین بار از او به زشتی یاد ‌کرد و سعی در کوچک نشان دادن بزرگی او داشت.

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «کربلا رفتن یا کربلایی شدن؟»، آورد: در دوران دفاع مقدس شعارهای رزمندگان بوی دلتنگی داشت. این ستارگان زمینی در آرزوی زیارت بارگاه مولایی بودند که به تأسی از او، جانشان را کف دست می‌گرفتند و رهسپار جبهه‌ها می‌شدند. شعارهایی مثل «عشق حسین ما را به این وادی کشانده/ رزمنده‌ها تا کربلا راهی نمانده»، «تا کربلا راهی نیست، اگر بجنبید!»، «ایستگاه بعدی، کربلا» و... همگی نشان از دلتنگی یاوران بحق حسین برای زیارت بارگاه مولای خویش خبر می‌دادند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «دانشجویان دانشگاه افسری حماسه آفرینان بی ادعا»، نوشت: دانشجویان دانشگاه افسری نخستین واحد عمده وسازمان یافته ای در حد یک تیپ بودند که به منطقه خوزستان اعزام شدند. در روز پنجم مهرماه نبرد در جنوب غربی اهواز در حالی ادامه یافت که دشمن با توپخانه خود شهر اهواز را زیر آتش گرفته بود. عراق به منظور ایجاد رعب و هراس در بین مردم اهواز، این شهر را با توپخانه زیر آتش گرفت و همزمان هواپیماهای آن کشور اقدام به بمباران مناطق مسکونی کردند. بر اساس گزارش ناحیه ژاندارمری خوزستان همه پاسگاه های ژاندارمری منطقه اهواز، خرمشهر و هویزه به استثنای پاسگاه های برزگر و کیان دشت و هخامنش و دوربند در محور طلایه هویزه به عقب تخلیه شدند.

روزنامه خراسان در گزارشی دیگر با عنوان «روزی که رهبر به دیدارشان رفت» از خاطره های دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهیدان سیف الدینی، آورد: مهدی عسکری تازه نیم ساعت قبل خبر دادند «آقا» قرار است برای دیدن شان برود. اما «بی بی» که سال هاست از سنگینی گوش و کهولت سن رنج می برد انگار متوجه نشده بود قرار است میزبان چه کسی باشد. فقط گفته بود: «هر کس می آید قدم روی چشم»... مادر بی آن که بداند تا دقایقی دیگر رهبر معظم انقلاب را بر قاب در پذیرا خواهد شد، به رسم همه دیدارهای دیگر مسئولان قاب عکس شهدایش را از روی دیوار برمی دارد و روی تخت می چیند، قل قل سماورش را رو به راه می کند، در تنهایی و در انتظار آمدن مهمان، تسبیح به دست روی صندلی می نشیند و چشم به در می دوزد ...

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «عاشقی و جان‌نثاری کارتان»، نوشت: سردار شهید «حمید سوری» سال 1346 در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز در روستای خاصی‌آباد (سوری) رومشگان دیده به جهان گشود با پیروزی انقلاب اسلامی به شهر کوهدشت رفت و با حضور در مجامع مذهبی و فعالیت در پایگاه‌های مقاومت در مسیر این حرکت بزرگ الهی قرار گرفت. با آغاز جنگ تحمیلی وارد واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان کوهدشت شد.

پس از یک سال خدمت در واحد بسیج به جبهه‌های حق علیه باطل شتافت که در جریان یکی از عملیات‌ها با اصابت ترکش مجروح شد و پس از بهبودی به کردستان عزیمت نمود که بیش از یک سال در آن دیار خونین مردانه جنگید و پس از آن به جمع سپاه پاسداران پیوست و بار دیگر به جبهه‌ها شتافت و به عنوان قائم مقام گردان ذوالفقار لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل علیه‌السلام شروع به فعالیت نمود. تا اینکه در سحرگاه روز 1365.2.28 در منطقه عملیاتی حاج‌عمران قلب گرم و پرآهنگش آماج ترکش‌های سوزنده یزیدیان زمان قرار گرفت و به خیل شهیدان مظلوم کربلای ایران پیوست.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «در خط امام(ره) باقی بمانید»، آورد: شهید علی رستمی در تاریخ 10 فروردین 1339 در شهرستان رودبار دیده به جهان گشود و سرانجام پس از دلاوری‌های بسیار در تاریخ 7 آبان 1361 به درجه رفیع شهادت نایل گشت. در بخشی از این وصیت نامه این شهید می خوانیم: ما شیفتگان در جبهۀ حق علیه باطل با خون خود بر توپ‌تانک دشمن می‌جنگیم و به گمان تو پدر و تو مادر باید چنین فرزندی را افتخار بنمایید. به خدمت امام در جبهه جنگ هستم و اگر خدا قسمت کرد شهید شدم سه چیز از شما درخواست می نمایم.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «کیست که محتاج این درگه نباشد؟» به یاد جانباز نخاعی شهید شاهین حافظ، نوشت: جانباز شهید «شاهین حافظ» در آذرماه سال 1345 دیده به جهان گشود. دوران جوانی‌اش همزمان با جنگ تحمیلی بود. وقتی به سن مقتضی رسید به جبهه‌های حق علیه باطل شتافت. در سال 67 در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد در همین حین - پس از پذیرش قطعنامه 598 از طرف ایران - منافقین کوردل از غرب و رژیم بعث از جنوب، همزمان به ایران حمله کردند و این بار نیز شاهین برای چندین بار به دعوت رهبر کبیرش لبیک گفت و در همان موقع در منطقه کوشک از ناحیۀ نخاع مجروح گشت. بعد از جنگ در حالی‌که مشغول به تحصیل در رشته مدیریت دانشگاه تهران بود، در اثر عوارض ناشی از مجروحیت در مرداد ماه 75 به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

این روزنامه در ادامه سلسله گزارش های «از هراره تا تهران» در مطلبی با عنوان «سؤال خبرنگار ایرانی معاون صدام را فراری داد» آورد: طارق عزیز، معاون صدام و وزیر خارجة عراق هم که سعی می‌کند ادای آزادی بیان و آزادی مطبوعات دربیاورد، یک مصاحبة مطبوعاتی راه می‌اندازد؛ اما در میانة سؤال‌ها، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی از او می‌پرسد: «شورای امنیت سازمان ملل، کاربرد سلاح شیمیایی را توسط عراق در جنگ با ایران تأیید کرده، آیا ممکن است باز هم این کار را تکرار کنید؟» طارق عزیز به‌وضوح قرمز می‌شود. کمی آب می‌خورد و باعصبانیت جواب می‌دهد: «ما مجموعة مقررات بین‌المللی را قبول داریم. نمی‌شود فقط قسمتی از آن را پذیرفت.»

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «نقشه جنگ با جیب خالی» از وضعیت اقتصادی ایران در طول سال‌های دفاع مقدس، نوشت: 29سال از پایان جنگ ایران و عراق، یکی از طولانی‌ترین نبردهای قرن بیستم می‌گذرد؛ نبردی که بر خلاف آنچه بیشتر مردم و حتی برخی مسئولان گمان می‌کنند، نه یک درگیری صرفاً با سلاح‌های ساده یا نبردهای زمینی بلکه یکی از مدرن ترین نبردها و جنگ تمام عیار اقتصادی بود. پس از نزدیک به 3 دهه ابعاد بسیاری از این جنگ 8 ساله، پنهان مانده و حرف و حدیث درباره آن فراوان است.

هنوز هم بعد از دهه‌ها، بسیاری از تحلیلگران هنگام بررسی دلایل کندی پیشروی عراق در ماه های اول جنگ و در ادامه شکست های عراق در سال های 60 و 61، دلایل اقتصادی و توان ارتش کلاسیک ایران را نادیده می‌گیرند، حال آنکه ما می‌دانیم «انباشت تسلیحاتی» در ایران بین سال‌های 40 تا 57 به اندازه‌ای سنگین و پر هزینه بود که تقریباً هیچ قدرت منطقه‌ای جرأت نزدیک شدن به ایران را نداشت.با 3 برابر شدن بهای نفت از بشکه‌ای 4 دلار به 13 دلار در کنار رشد تولید، دست شاه برای توسعه هر چه سریع تر ارتش باز شد.

**مدافعان حرم وارثان پیام کربلا
جوانان مومن و انقلابی که خود را وارثان پیام کربلا می دانند با عشق به سیدو سالار شهیدان و با هدف زنده نگاه داشتن اسلام، گام در مسیری پرفراز و نشیب نهادند و با نثار جان به دفاع از ارزش ها و آرمان های والای نهضت عاشورا پرداختند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «نگذارید شهدای مدافع حرم فراموش شوند»، نوشت: برای نوشتن لید مطلب شهید حصاری به دنبال جملاتی بودم که بتواند حق کلام را نسبت به او ادا کند. توجهم به دیدار پدر شهید مصطفی حصاری با امام خامنه‌ای معطوف شد. دیداری که به گفته پدر شهید حالا دیگر بهترین خاطره زندگی‌اش قلمداد می‌شود. آقا در این دیدار در جمع خانواده شهدای افغانستانی و خاوری فرمودند: «برادران و خواهران عزیز افغانی و خاوری‌های مشهد و خراسان و اینها در همه‌ مراحل انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند... این فرزندان شما در واقع جان خودشان را سپر قرار دادند برای اینکه دست این بدخواهان و این خبیث‌ها به حرم اهل‌بیت نرسد.» آری آنانی که فداکاری می‌کنند برجستگان امتند.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «می‌گفت با این وضع سوریه نمی‌توانم به زندگی خودم فکر کنم»، آورد: قطعاً بارها از مجاهدت‌های لشکر فاطمیون شنیده‌اید. شمار زیادی از آنها جوانان غیر نظامی هستند که نه از سر اجبار بلکه به خاطر اعتقاداتشان رخت نظامی بر تن می‌کنند و وارد جنگی تمام‌عیار می‌شوند. شهید رضا میرزایی با آنکه فرزند بزرگ خانواده و نان‌آور هفت سر عایله در افغانستان بود، اما اسلحه بر دست گرفت تا مبادا تاریخ غمبار عاشورا بار دیگر تکرار شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۹۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در هجده گفتگو به انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارائه آموزش‌های تخصصی مخابرات در جنگ می‌پردازد.
این کتاب براساس سیر زمانی وقایع تنظیم شده و گفت و گوی هجدهم آن به خاطرات سردار باقری با شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس اختصاص دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود