Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-27@23:05:55 GMT

آتش غفلت و بی احتیاطی بر جان منابع طبیعی قزوین

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۹۹۵۴

آتش غفلت و بی احتیاطی بر جان منابع طبیعی قزوین

رکنا: با وجود بارندگی های خوب و رویش پوشش های گیاهی مناسب در اراضی ملی قزوین در سال جاری، به دلیل سهل انگاری، غفلت و بی احتیاطی برخی از افراد، بخش قابل توجهی از منابع طبیعی استان در آتش سوخته است.

هرساله به دلیل بی توجهی برخی هموطنان نسبت به رعایت نکات ایمنی بخش قابل توجهی از اراضی ارزشمند ملی طعمه آتش می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گاهی اوقات وسعت این آتش سوزی ها به قدری زیاد است که صدها نفر برای اطفای آن بسیج می شوند و ساعت ها طول می کشد تا بتوان آتش را کنترل و خاموش کرد، که نمونه آن، آتشی است که ماه جاری به جان 150 هکتار از اراضی ملی در طارم سفلی قزوین افتاد و اطفای آن بیش از یک روز زمان برد. 
گفته می شود دلیل بخش عمده این آتش سوزی های سریالی مربوط به عامل انسانی است بنابراین جای خالی فرهنگ سازی به عنوان مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع این حوادث Accidents خود را بیشتر نشان می دهد، چرا که نقش آموزش و فرهنگ سازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی منابع طبیعی بسیار موثر است.

 آتش سوزی در 339 هکتار از اراضی ملی قزوین 
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 339هکتار از مراتع و جنگل های استان قزوین در قالب 69 فقره، دچار آتش سوزی شده که میزان خسارت های مربوط به آنها بالا و غیرقابل جبران است.
محمد علی نجفی رشوندی افزود: عمده این آتش سوزی ها عامل انسانی داشته اند و به دلیل غفلت و بی احتیاطی برخی مردم به وقوع پیوسته اند.
وی اضافه کرد: به دلیل سهل انگاری و بی احتیاطی برخی از مردم بومی، دامداران، گردشگران، کوهپیمایان و شکارچیان غیر مجاز هر ساله شاهد آتش سوزی جنگلها و مراتع که بخشی از ثروت های خدادای ما به شمار می روند،هستیم.
وی گفت: اراضی منابع طبیعی به دلیل برخوردار بودن از پوشش های گیاهی مناسب از ظرفیت های ارزشمند به شمار می روند و با وجود اهمیت بسیار بالای این بافت خاص طبیعی اما همواره شاهد تهدید این منابع از سوی برخی افراد و تخریب بخشی از آنها هستیم.
وی اضافه کرد: براساس برآوردها، 95 درصد عامل آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی استان قزوین ناشی از کم توجهی و سهل انگاری افراد و گروه های بومی و گردشگری و رعایت نکردن اصول ایمنی است.
وی آتش زدن باقی مانده بقایای گیاهی در مزارع و باغ های استان پس از برداشت محصول را یکی از علت های اصلی آتش سوزی مراتع قزوین برشمرد و گفت: براساس ماده 45 قانون Law جنگل ها و مراتع کشور این اقدام جرم Crime محسوب می شود.

کمبود اعتبار سدی بر راه مقابله با آتش سوزی در اراضی ملی
رشوندی به کمبود تخصیص اعتبارات در خصوص تهیه تجهزات و نیروی انسانی لازم برای مقابله با حوادث و آتش سوزی ها در سطح مراتع اشاره کرد و گفت: درصورت تامین اعتبار و تهیه تجهیزات لازم در این خصوص در مواقع خطر آتش سوزی به موقع آتش مهار شده و شاهد کاهش خسارت در این اراضی خواهیم بود.
این مسئول یاری رسانه ها برای فرهنگسازی را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد با پیگیری مسئولان استانی و کشوری اعتبار مربوط به حفظ و نگهداری از اراضی ملی افزایش یابد.

40 درصد آتش سوزی ها در اراضی ملی استان قزوین عمدی است
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین نیز گفت: وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور از جمله استان در فصل گرما یکی از مهم ترین معضلات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی است.
عبدالحسین مظفری در مورد علت وقوع آتش سوزی در مراتع اظهار کرد: به دلیل آتش افروزی و بی تفاوتی نسبت به اطفای آن از سوی کشاورزان و دامداران و گردشگران شاهد گسترده شدن آتش و غیرقابل کنترل شدن آن می شویم.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در بین شهروندان برای حفاظت از منابع طبیعی، اظهار کرد: در مراتع سرعت حرکت حریق بسیار بالا است چون هنگام وقوع آتش‌سوزی با کوچک ترین باد در سطح مراتع، هکتارها مرتع طعمه حریق می‌شود. 
به گفته وی چندین عامل در این موضوع اثرگذار است ولی 95 درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارند و نزدیک به 60 درصد این وقایع سهوی هستند و حدود 40 درصد نیز عمدی هستند که عاملان این موارد در صورت شناسایی به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: با آغاز فصل تابستان و ایام تعطیلات و افزایش مسافرت و گردشگری، مناطق مرتعی به شدت در معرض خطر آتش سوزی قرار می گیرند.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش آتش سوزی در سطح مراتع، جنگل و اراضی زراعی استان قزوین بوده ایم و تدبیری برای توقف این روند باید اندیشیده شود.
معاون پایش و سلامت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآور شد: سوزاندن پس‌چر مزارع (بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه) توسط کشاورزان یکی از عوامل وقوع آتش سوزی‌های گسترده است.

چالش سوزاندن بقایای محصولات در زمین های کشاورزی 
مظفری افزود: در مورد ممنوعیت سوزاندن پس‌چر مزارع بارها تاکید شده است ولی با توجه به برداشت محصول برای کشت دوم، پس چر مزارع سوزانده می شوند که به علت همجواری با مراتع عرصه‌های بسیاری را دچار آتش سوزی می‌کند و باعث بروز خسارت های بالا می شود.
این مسئول تصریح کرد: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی یکی از چالش‌های عمده ای است که با وجود تذکرهای بسیار به کشاورزان هنوز شاهد آن هستیم و این مساله هر ساله باعث بروز خسارت‌های زیادی به منابع طبیعی می شود.
وی تاکید کرد: مقابله با آتش سوزی اراضی ملی همکاری و همیاری مردم را می طلبد و لازم است در این زمینه فرهنگ سازی از سوی رسانه ها انجام شود تا خسارت کمتری به طبیعت و منابع طبیعی وارد شود.
60 درصد اراضی استان قزوین را منابع طبیعی تشکیل می دهند.
853 هزارهکتار از اراضی منابع طبیعی استان قزوین را مراتع تشکیل می دهند.
استان قزوین همچنین دارای 2 ذخیره گاه مرتعی و 10 ذخیره گاه جنگلی است که حفظ و نگهداری از آنها برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. 

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد

همشهری آنلاین – مجیدجباری: در حالی که وسعت و تعداد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به نسبت، سال آرام طبیعت ایران نام گرفت، اما سال ۱۴۰۲ آتش سوزی طبیعت ایران هم به لحاظ تعداد و هم از نظر وسعت با افزایش چشمگیری مواجه شد. این درحالی است که براساس آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت میانگین سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

حالا علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع هزار و ۷۰۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد و گفت:« بررسی این آمار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۸۲ درصدی تعداد آتش سوزی ها و ۳۲۳درصدی مساحت آتش سوزی‌ها را نشان می دهد. آتشی که به گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آن عامل انسانی دارد.

سیدناصرالدین عمادی،مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اما درگفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور بیان کرد: «حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد.»

قلب سبز ایران، هیزم آتش کباب و قلیان | ۸.۵ میلیون مترمکعب جنگل در سال ذغال می‌شود | روزانه ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور ازبین می‌رود + اینفوگرافیک

او افزود: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ساعات آتش سوزی در طبیعت ایران اشاره کرد و گفت: «با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ است. ضمن اینکه در عرصه های شمالی کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در عرصه های خارج از شمال، خرداد، تیر و مرداد، حادترین ماه‌های حریق هستند و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته به حساب می آیند.»

کد خبر 847542 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها منابع طبیعی آتش‌ سوزی گیاهان و درختان محیط زیست جنگل حریق محیط زیست ایران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس