Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@07:27:43 GMT

معرفی ۴ شهر بدون خودرو در جهان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۶۲۲۹

معرفی ۴ شهر بدون خودرو در جهان

سابقه حمل و نقل موتوری در دنیا به بیش از یک قرن می رسد و اگرچه این نوع از حمل و نقل مزایای خود را دارد، اما بسیاری از شهرهای دنیا متوجه آثار منفی آن شده اند.

به گزارش انتخاب، در مقاله worldatlas آمده است که برخی از این اثرات منفی شامل آلودگی هوا، ترافیک و افزایش بیش از حد جمعیت باشد. به همین دلیل است که در برخی کشورهای دنیا، رانندگان به پرداخت مالیات خودرو و یا حتی ممنوعیت تردد در محدوده شهر مجبور می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نمونه هایی از شهرهای بدون خودرو

براساس این تعریف، یک شهر بدون اتومبیل و وسیله نقلیه، جمعیتی را نشان می دهد که از طریق پیاده روی، دوچرخه سواری یا وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد می کنند. این در حالی است که برخی شهرهای بزرگ در آفریقا، آسیا و اروپا هرگز اتومبیل را مجاز نکرده اند؛ چرا که طراحی خیابان ها و معابر آن ها، مدت ها قبل از پدید آمدن وسایل نقلیه، کم عرض و غیر قابل عبور برای خودروها بوده است.

برای داشتن یک شهر بدون خودرو، شهرداری های مختلف در نقاط گوناگون دنیا از تکنیک های مختلف برای جلوگیری از استفاده از اتومبیل استفاده می کنند؛ از قبیل اخذ جریمه ها و مجوزهای بسیار گران برای استفاده از اتومبیل.

در اینجا نمونه هایی از شهرهای بدون اتومبیل در دنیا معرفی شده اند:

ونیز، ایتالیا

عبور و مرور در این شهر متکی به استفاده از قایق و یا دوچرخه است. شبکه های جاده ای کم عرض در این شهر، قبل از اختراع اتومبیل شکل گرفته اند. ونیز بزرگ ترین شهر بدون ماشین در قاره اروپا است. ۴۰۰ پل ارتباطی، ۱۱۸ جزیره کوچک این شهر را به هم متصل می کند. ونیز به خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی، هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته که همین امر موجب شده سالانه میلیونها نفر(بیست میلیون به طور تخمینی) از سرتاسر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر کنند.

جزیره ماکیناک، میشیگان

از اواخر قرن نوزدهم، جزیره ماکیناک به خاطر بسیاری از رویدادهای فرهنگی، پیشینه تاریخی، زیبایی های معماری و امکانات تفریحی، دارای جذابیت های گردشگری بوده است. این جزیره به عنوان یک نشانه ملی تاریخی شناخته شده است، جزیره تمام انواع حمل و نقل موتوری را در سال 1898 ممنوع اعلام کرد. به جز وسایل نقلیه خدماتی و اورژانس و همچنین وسایل نقلیه ضد برف در زمستان.

جزیره لامو، کنیا

درست مثل شهرهای قدیم دیگر که قبل از کشف وسایل نقلیه ساخته شده اند، لاموی کنیا که در یونسکو نیز ثبت تاریخی شده، دارای خیابان های کوچک و خیالی با هیچ نشانه ای از یک ماشین است. دولت کنیا حمل و نقل موتوری را در جزیره ممنوع کرد، و مردم از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می کنند. اکثر خیابان های لامو آنقدر باریک است که شاید تنها یک ماشین بتواند از آنها عبور کند.

جتهورن، هلند

بعضی اوقات "ونیز کوچک" نامیده می شود، Giethoorn یک منطقه جذاب در هلند است. به غیر از کانال های آن، شباهت دیگری با ونیز دارد یعنی فاقد اتومبیل است. تا به امروز، Giethoorn فقط توسط قایق قابل دسترسی است و یکی از معروف ترین نمونه هایی از شهرهای جهان است که قبل از اتومبیل ساخته شده اند.

افرادی که در شهرهای بدون خودرو زندگی می کنند، به مزایای فراوانی که از آن لذت می برند، تاکید دارند. بعنوان مثال، کاهش وابستگی به فرآورده های نفتی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. عدم وجود اتومبیل نیز آلودگی صوتی، حوادث خودرو و تراکم ترافیک را کاهش می دهد. شهروندان این شهرها از محیط های سالم با فضاهای تمیز و گسترده که می توانند به طور کامل استفاده شوند، لذت می برند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران بنا به درخواست دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و بر اساس مجوز ایجاد رشته و پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری در دوره کارشناسی ارشد، این دانشگاه از بین دانشجویان مقطع کارشناسی، با رعایت کامل شرایط اعلام شده برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در رشته‌ مطالعات چین؛ نظام قدرت جهانی؛ جهانی شدن و فرهنگ، از طریق استعداد درخشان دانشجو می‌پذیرد.‌

شرایط عمومی پذیرش به شرح زیر است:

رشته تحصیلی مورد تقاضا برای دوره کارشناسی ارشد بدون آزمون باید با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی متقاضی مرتبط باشد.

داوطلبان فقط در یک رشته می‌توانند ثبت نام کنند.

تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد، مجاز نیست.

مدارک متقاضیانی که در مهلت مقرر اقدام به ثبت‌نام اینترنتی نکرده باشند، به هیچ وجه بررسی نخواهد شد.

پذیرش نهایی متقاضیان منوط به تأیید سازمان سنجش آموزش کشور است.

شناسه کاربری و گذرواژه خود را که در سامانه تعریف نموده‌اید برای تکمیل ثبت نام و اعلام نتایج یادداشت کنید.

نیاز به تکمیل شماره مجوز نامه در فرم ثبت نام الکترونیکی نیست و در تأیید آن مشکلی ایجاد نخواهد شد.

ضروری است متقاضیان در صورت احراز شرایط نسبت به ثبت نام و بارگذاری اطلاعات در سامانه جامع آموزشی دانشگاه تهران به آدرس ems۲.ut.ac.ir، مراجعه کنند.

پذیرش و ثبت نام از تاریخ ۰۵/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ ‬ لغایت ‬ ۲۱/‏۰۲/‏۱۴۰۳ ‬ خواهد بود.

کد خبر 6087776

دیگر خبرها

  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان
  • تصاویری جذاب از معرفی تسلا مدل ٣ پرفورمنس ٢٠٢۴
  • بدون حواله هم قهرمان می‌شویم!
  • سایبان خودرو بدون پایه
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • شمارش معکوس معرفی بهترین فوتبالیست جهان!
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • وضعیت خودروهای لوکس در نمایندگی های اتومبیل دبی بعد از فروکش کردن سیل بی سابقه (عکس)
  • اعلام لیست اولیه تیم ملی والیبال ایران بدون حضور غفور و موسوی