Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین الملل جهان نيوز: حریری ها از گذشته دور داری پیونده های بسیاری نزدیکی با سعودی ها داشتندو رفیق حریری، از بازرگانان معروف و ثرومند لبنان، فعالیت های اقتصادی بسیاری در عربستان داشت.

به گزارش جهان نيوز، رفیق حریری، نخست وزیر لبنان که در سال 2005 ترور شد، در تاریخ ۱ نوامبر سال ۱۹۴۴ در یک خانواده مسلمان سنی در شهر بندری سیدون لبنان متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او دو خواهر و برادر داشت. او در مدرسه ابتدایی و متوسطه در سیدون تحصیل کرد و در مدیریت امور تجاری از دانشگاه عرب بیروت فارغ‌التحصیل شد. وی در دهه 70 میلادی توانست ثروت کلانی را دست و پا کند و در سال ۱۹۸۳ مشاور سیاسی شاهزاده بندر بن سلطان بود.

بندر بن سلطان بن عبدالعزیز از اعضای بلندپایه خاندان آل سعود است. وی ریاست شورای امنیت ملی عربستان را از سال ۲۰۰۵ تاکنون برعهده دارد و از ژوئیه ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۴ ریاست استخبارات عمومی (سازمان اطلاعات و امنیت) عربستان سعودی را بر عهده داشت. وی یکی از نوه‌های ملک عبدالعزیز اولین پادشاه عربستان سعودی است. بندر بن سلطان بیش از ۲۰ سال از ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود. حریری نقش مهمی در بسته شدن قراداد طائف در عربستان میان گروه های مختلف لبنانی داشت. جنگ‌ های داخلی 1975 تا 1990 مهمترین و طولانی ترین آنها محسوب می‌ شود که به «توافق طائف» منتهی شد. پس از حدود 15 سال جنگ‌ داخلی گروه‌ های سیاسی لبنانی به دعوت عربستان در طائف گرد آمده و در 30 سپتامبر 1989 توافقنامه طائف را امضاء کردند. 

رفیق حریری داری ثروت کلانی بود که بخشی از آن از سرمایه گذاری در عربستان و تاسیس شرکت های اقتصادی مهم به دست آمده بود. پس از ترور و مرگ او، سعد حریری فرزند ارشد سرپرستی ثروتش را برعهده گرفت. سعد در زمان مرگ پدر، 35 سال داشت که می بایست میراث پدر را در سیاست و اقتصاد پاسداری می کرد. وی در سال 2009 ریئس جریان المستقبل و سپس نخست وزیر لبنان تا سال 2011 شد.

پیوندهای سعد با عربستان بسیار عمیق است. وی تابیعت همزمان لبنان و عربستان را علاوه بر فرانسه دارد. سعد حریری ۱۸ آوریل ۱۹۷۰ در ریاض عربستان متولد شد، او پسر رفیق حریری و همسرش ندا بوستانی یک عراقی است. زبان مادری او عربی ولی به زبانهای انگلیسی و فرانسوی نیز صحبت می‌کند. او در سال ۱۹۹۲ از مدرسه بازرگانی دونو در دانشگاه جورج تاون با مدرک مدیریت بازرگانی فارغ‌التحصیل شد. سپس او به عربستان سعودی بازگشت و در آنجا بخشی از بازرگانی پدرش را در ریاض تا ترور پدرش در سال ۲۰۰۵ مدیریت کرد.

بخش های اقتصادی و بازرگانی خاندان حریری در سراسر جهان بسیار گسترده است. سرمایه های کلانی نیز در عربستان سعودی دارند که با پیوند با خاندان سعودی، توانستند نفوذ زیادی در اقتصاد عربستان پیدا کنند. قبل از ورود به سیاست، حریری به عنوان رئیس کمیته اجرایی شرکت أوجیه تیلیکوم خدمت می کرد ، که منافع مخابرات در خاورمیانه و آفریقا را دنبال می‌کرد. علاوه بر این، حریری رئیس شرکت أمنیتی القابضة و عضو هیئت مدیره أوجر إنترناسیونال إنترپرس دی ترافوس إنترناتیونوکس و شرکت اوجیه عربستان و بانک سرمایه‌گذاری عربستان، گروه تحقیق و بازاریابی عربستان سعودی و تلویزیون المستقبل بوده و با وجود ورود به سیاست، خانواده حریری مدیریت این شرکت ها را همچنان بر عهده داشتند.

سعد در سال های اخیر نتوانست همچون گذشته بر سود شرکت های خود بیافزاید و ثروت وی هر ساله رو به کاهش نهاده است. مجله فوربس ثروت وی را در سال ۲۰۰۶ معادل ۴٫۱ میلیارد دلار برآورد کرده و او را در رده صد و پنجاه و هشتم ثروتمندترین انسان‌های دنیا قرار داد. او سهامدار اصلی سعودی اوجیه است. در سال ۲۰۱۱، ۵۹۵مین ثروتمند جهان با ارزش خالص ۲ میلیارد دلار است و در سال ۲۰۱۶، ۱۲۷۵مین ثروتمند جهان با ثروت ۱٫۱۴ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد.

زندگی شخصی حریری
به طور کلی سعد جوانی خوشگذران  و به مانند شاهزادهای سعودی است. حريری بیش از اینکه به سیاست علاقه‌مند باشد، به تجارت و خوشگذرانی و عياشي علاقه دارد و به همین دلیل بیشتر عمر خود را در اروپا و کشورهایی می‌گذراند که از روابط نزديکی با آنها برخوردار است.

وی نیز مانند پدر خود دارای روابط قوی با خانواده پادشاهی عربستان است و بیشتر اوقات خود را بویژه پس از نخستین برکناری از نخست وزیری در سال 2011، در عربستان می‌گذراند. علاقه وی به خاندان سعودی به اندازه‌ای است که حتی نام یکی از فرزندان خود را "عبدالعزیز" گذاشته است. آل سعود دارای باندهای قدرت و ثروت فراوانی در لبنان است که سعد ریاست این ائتلاف های طرفدار سعودی را برعهده داشت.

لبنان به عنوان یکی از دامنه‌های نفوذ سعودی‌ ها  و گذرگاه طرح‌ های غربی و سعودی در منطقه همواره مورد توجه غرب بود و حریری نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌ های وابسته به غرب مورد توجه خاص آنها بوده است، به عنوان مثال در اوایل سال 1391 بود که ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی به عنوان "عابر بانک غرب در منطقه" برای خارج ‌کردن المستقبل از بحرانی که در پی شکست‌ های متوالی آن ایجاد شده بود، تحت پوشش کمک به شرکت سعودی "اوژه" بالغ بر دو ملیلیارد دلار وام به شخص سعد حریری داد.

علاوه بر اینها بر اساس اسناد ویکی‌لیکس برخی از عناصر 14 مارس از ضعف شخصیتی سعد حریری و مشکلات خانوادگی و اعتیاد وی به مواد مخدر در دوره‌ای مشخص خبر دادند. در یکی از این اسناد که مربوط به تاریخ ششم ژوئن سال 2006 ميلادي است، آمده که بر اساس سند شماره 002291 که "جفری فلتمن" سفیر وقت آمریکا در بیروت نویسنده آن بوده، گزارشی از نشستی ارائه‌شده که به دعوت "میشل الخوری" رئیس سابق بانک لبنان انجام شده است. وی در این نشست از مشکلات خانوادگی و ضعف شخصیتی سعد حریری ابراز نگرانی کرده و گفته که حریری در برهه‌ای از زندگی دانشجویی خود به مصرف مواد مخدر معتاد بوده است.

استعفای مشکوک حریری
سعد حریری که در دهم مهرماه از عربستان به لبنان بازگشته بود پس از یک توقف کوتاه و ملاقات با علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب به ریاض بازگشت و به طرز مشکوکی در بیانیه ای با اتهاماتی بی اساس به ایران و حزب الله استعفا داد.

استعفای حریری به نحوی بود که اصلا قابل پیش بینی نبود. وی هفته قبل از استعفا براساس برنامه ها ملاقات با مقامات صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و برخی از مقامات بین المللی را تنظیم کرده بود و درباره بهبود کیفیت آب و اقتصاد در حال رایزنی بود. به اساس گزارش های خبرگزاری های معتبر جهانی زمانی که چرخ های جت شخصی حریری در فرودگاه ریاض به زمین سایده شد، چیزی که او مشاهده کرد، گروهی از نیروهای پلیس بودند که هواپیمای وی را محاصره کرده اند. به محض خروج از هواپیما تلفن همراه وی و محافظانش ظبط شد و از نخست وزیر لبنان تا زمان ظاهر شدن در صفحه تلویزیون و قرائت استعفانامه اش، خبری نبود.

محمدبن سلمان، رئیس کمیته تازه تاسیس مبارزه با فساد شده بود و این کمیته دستور دستیگری 11 شاهزاده و مقام مسئول را صادر و 1700 حساب بانکی مربوط به آنها را بسته بود. شبی که هواپیمای سعد حریری در فرودگاه ریاض نشست، دستور بازداشت شاهزاده ها صادر شده بود.

سعد حریری در 3 نوامبر که در جلسه هیات دولت حضور داشت ناگهان با تماسی روبه رو می شود که خواهان حضور وی در عربستان وملاقات با پادشاه می شود. این تماس درحالی بود که وی چند روز قبل نیز با ملک سلمان دیدار داشت اما وی می بایست به این کشور باز می گشت. به خصوص زمانیکه عربستان دارایی 9 میلیاردی شرکت اوجر حریری ها  را به ارزش 9 میلیارد در اختیار دارد.

بازگشت حریری به لبنان همان و استعفای دیکته شده همان. وی سخنانی به زبان آورد که قبل از آن هرگز در ادبیات حریری جایگاهی نداشت. استعفای دیکته شده وی بدون شک در راستای اقدامات محمدبن سلمان برای قلع و قمع کردن شاهزاده های و مخالفان سیاسی اش قرار دارد. ثروت و خانواده حریری در عربستان برای فشار به وی و استعفایش نقش اساسی داشتند تا از اهرم استعفای نخست وزیر لبنان علیه حزب الله و ایران بهره برداری شود. حتی اگر حریری به لبنان بازگردد، همسر و فرزندانش در عربستان می بایست به عنوان گروگان باقی بمانند.

در همین راستا گلایه مندی چندانی از گروگان گرفته شدن سعد حریری در عربستان از سوی آمریکا یا انگلیس وجود ندارد، چرا که آنها در انتظار سهیم شدن در شرکت بزرگ نفتی آرمکوی عربستان هستند. کودتای سیاسی محمدبن سلمان، قربانیان زیادی دارد و وی توانسته بر قدرت مالی رقبایش نیز با دستگیری و ساکت کردن آنها فائق آید.

در این میان حریری نیز به عنوان زندانی و قربانی سلمان، هم ثروتش و هم خانواده اش در مسیر مصلاح محمد بن سلمان قرار گرفته است. هرچند وی اجازه سفر به امارات متحده عربی را پیدا کرد اما این نمایشی بود از سوی عربستان تا نشان دهد وی آزاد است اما حریری نمی تواند بدون اجازه از امارات به جایی دیگری برود. در صورت بازگشت به بیروت نیز خانواده و ثروتش همچنان گروگان سعودی ها خواهند بود و وی هیچ راه جزء تبعیت از سعودی ها را ندارد. تمامی حرکات حریری تحت کنترل است و وی باید قربانی مطامع جوان تازه به قدرت رسیده سعودی باشد. سعد حریری میان منافع شخصی و منافع ملی لبنان، فعلا اولی را انتخاب کرده و به نظر می رسد در پی حفظ ثروت و خانواده خود در عربستان است.
 
 
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۸۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

ولی‌عهد عربستان در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر مخالفت «قاطعانه» کشورش با کوچ اجبار مردم فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی ریاض میزبان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

بن سلمان ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با کوچ اجباری فلسطینیان تصریح کرد: «عربستان تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به کار می‌گیرد تا مانع از تشدید تنش‌ها و جلوگیری از گسترش آن در منطقه شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، ولیعهد سعودی همچنین بر «ایستادگی همیشگی عربستان در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع‌اش و دستیابی به صلح عادلانه و پایدار» تأکید کرد.

در این نشست همچنین «وضعیت تشدید حملات نظامی در غزه و حومه و بدتر شدن وضعیتی که جان غیرنظامیان و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه