Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@21:32:03 GMT

طرح تحول سلامت ۱۵ برنامه اصلی در بخش بهداشت دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۹۴۷۹

طرح تحول سلامت ۱۵ برنامه اصلی در بخش بهداشت دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: طرح تحول سلامت ۱۵ برنامه اصلی و ۱۰ پروژه پشتیبان در بخش بهداشت دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، یک هیات سوری متشکل از مدیران بهداشت و درمان کشور جمهوری عربی سوریه صبح یکشنبه با معاون بهداشت و مدیران این معاونت دیدار کردند.

دکتر علیرضا رئیسی در این نشست ضمن تبریک پیروزی های اخیر در سوریه بر تروریست ها، با ارائه گزارشی از تاریخچه تشکیل شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی در ایران و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: در ارتباط با مسئله بهداشت بهتر است دنیا را به صورت یک نظام یکپارچه ببینیم زیرا تحولات بهداشتی در هر کشوری در سایر کشورها تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در ایران شبکه بهداشتی را از روستاها شروع کردیم و با گسترش روزافزون آن و با توجه به دستاوردهایی که داشتیم طی سالیان اخیر به توسعه شبکه در شهرها پرداختیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: مدل ما در توسعه شبکه بر اساس چند پارامتر اعم از مشارکت طلبی عمومی، ادغام خدمات در سیستم شبکه و ارتباط بین بخشی و کمک همه بخش ها برای توسعه سلامت در کشور شکل گرفت.

وی ادامه داد: آموزش بهداشت، سلامت عمومی، سلامت مادران و کودکان، واکسیناسیون، تغذیه، کنترل بیماری های واگیر، درمان بیماری ها و ارائه برخی داروها برنامه های شبکه بهداشتی در روستاها بود.

رئیسی گفت: طی سال های گذشته تشخیص سریع و درمان بیماری های واگیر، کنترل بیماری های مشترک انسان و دام، دیفتری، اسهال، ریشه کنی فلج اطفال، سرخک، کزاز نوزادی، مالاریا و جذام و همچنین دسترسی به آب سالم و سیستم فاضلاب دستاوردهای شبکه در زمانی بود که ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین شده اند، از لزوم بازنگری در برنامه های شبکه و توسعه آن در شهرها گفت و ادامه داد: هم اکنون ایران با واقعیت هایی در بخش بهداشت و درمان روبروست که تمام دنیا با آن مواجه هستند از جمله افزایش روزافزون بیماری های غیرواگیر اعم از بیماری های قلبی، سکته ها، دیابت، سرطان و سوانح.

رئیسی گفت: استراتژی ما برای مقابله با این وضعیت افزایش سواد سلامت و توانمندسازی مردم، پوشش همگانی بهداشت، توسعه دسترسی به خدمات و افزایش مشارکت بین بخشی است.

وی افزود: خرید خدمت راهبردی از بخش خصوصی، ارائه خدمت فعال به گروه های هدف، ایجاد و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت نیز اقداماتی است که در همین راستا از چهار سال پیش آغاز شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در این مدت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دانش آموزان مدارس و افراد تحت عنوان سفیر سلامت برای ترویج خود مراقبتی در مدارس و خانواده ها تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: طرح تحول سلامت ۱۵ برنامه اصلی و ۱۰ پروژه پشتیبان در بخش بهداشت دارد که گسترش نظام شبکه به شهرها، پوشش ۱۱ میلیونی حاشیه نشینان، ارتقای برنامه پزشک خانواده، تغییرات در نظام بیمه برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای کوچک، تعریف بسته های خدمت برای همه رده های سنی با تاکید بر بیماری های غیرواگیر، سلامت روان و تغذیه مهم ترینِ آنها هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به احداث ۲۱۱۳ مرکز جامع خدمات سلامت و ۴۷۰۰ پایگاه سلامت در طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: ایجاد سامانه های سینا، سیب و ناب جهت تشکیل پرونده اکترونیک سلامت برای مردم و ثبت نام بیش از ۶۷ میلیون ایرانی در این سامانه ها انجام شده است.

در این دیدار نماینده WHO در سوریه، معاون امور بهداشت وزارت علوم سوریه، معاون وزیر بهداشت سوریه، مدیر مراقبت های اولیه پزشکی وزارت بهداشت سوریه، مدیر بیمارستان دانشگاهی دمشق، رییس دانشکده پزشکی دمشق، مدیر اداره بهداشت حلب، مسئول دفتر WHO در دمشق، مسئول امور فنی نظام بهداشت سوریه حضور داشتند. برنامه هیات سوری در روزهای آینده بازدید از شبکه در شهرهای مختلف و نشست های مختلف کارشناسی و تبادل نظر و در نهایت امضای تفاهمنامه با طرف ایرانی خواهد بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • برنامه‌ای به مناسبت هفته سلامت در شهرستان فومن
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • افتتاح و راه‌اندازی ۳ خانه بهداشت در میناب
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده‌ای نزدیک
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور