Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ساخت ۵بیمارستان جدید در مناطق کمتر برخوردار کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید تقی نوربخش با بیان اینکه حدود ٤٢ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، افزود: ١٤ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر بیمه شده اصلی هستند که با محاسبه خانواده هایشان ٣٧ میلیون نفربیمه شده این سازمان را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر نیز از این جمعیت تحت پوشش، مستمری بگیر تامین اجتماعی هستند که با احتساب خانواده هایشان، تعداد مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان به ٥ میلیون نفر می رسند.

نوربخش تصریح کرد: تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه گر اجتماعی در کشور است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به هزینه های ماهانه این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: ماهانه ٦ هزار میلیارد تومان تعهدات پرداخت می شود که ٤ هزار میلیارد تومان در بخش مستمری ها، ٢٥٠ میلیارد تومان بیمه بیکاری و مابقی در حوزه های درمان و پشتیبانی صرف می شود.

نوربخش با اشاره به انجام نظرسنجی توسط سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این سازمان یک مرکز ارتباطات مردمی دارد که از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است و مخاطب آن بیمه شدگان و بازنشستگان هستند که کار نظر سنجی را نیز انجام می دهد. همچنین اجرای نظام جدید نظرسنجی در شعب تامین اجتماعی تهران نیز شروع شده که در حال گسترش به شعب استان ها و مراکز درمانی هستیم.

وی به تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: ١٨ تعهد بیمه ای از سوی این سازمان ارائه می شود که مستمری و درمان دو تعهد اصلی سازمان تامین اجتماعی است.

نوربخش با بیان اینکه در ٨ سال قبل از دولت یازدهم حدود ٣٢ درصد، مستمری ها زیر نرخ تورم افزایش پیدا کرد، افزود: در دولت اول دکتر روحانی ٢٥ درصد بالاتر از نرخ تورم مستمری ها افزایش یافت  که تا حدودی جبران شد البته برای بهبود مستمری مستمری بگیران باید کار بیشتر انجام شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به اقدامات حوزه درمان این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: در ٣ سال گذشته ارتقای هتلینگ کل بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی انجام شد و همچنین در بخش تجهیزات درمانی و ارتقای فنی خدمات نیز طرح های خوبی اجرا شد.

وی افزود: در سال ٩٢ فقط ٦ دستگاه ام.آر. آی در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی قرار داشت در حالی که امروز ٢٠دستگاه به بیمه شدگان خدمت رسانی می کند یا در بخش سی تی اسکن در سال ٩٢، ٨ دستگاه سی تی اسکن داشتیم  و امروز ٢٥  دستگاه سی تی اسکن سرویس دهی می کنند . ناوگان آمبولانس مراکز درمانی ملکی این سازمان نیز بازسازی شد به طوری که ٢٥٠دستگاه آمبولانس در اختیار مراکز درمانی ملکی قرار گرفت.

نوربخش با بیان اینکه ٨٠ بیمارستان و ٤٢٠ مرکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان خدمات رایگان ارائه می دهند، گفت: این سازمان دیگر خدمات درمانی مورنیاز بیمه شدگان را از مراکز دولتی و خصوصی خریداری می کند که با توجه به اجرای طرح تحول سلامت،  در این بخش نیز هزینه ها از جیب مردم کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به ساخت ٥ بیمارستان جدید تامین اجتماعی با اولویت مناطق کمتر برخوردار اشاره کرد و اظهار داشت: ٥ بیمارستان تامین اجتماعی در حال ساخت داریم. بیمارستان های دوم آبادان و دزفول در حال احداث است. ساخت بیمارستان تامین اجتماعی در شیراز و تبریز را هم آغاز می کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: مراکز درمانی سرپایی نیز در حال گسترش است . در سه روز اخیر  با حضور دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز عملیات ٣ مرکز درمانی را در مناطق بستان آباد، جم و بهار را داشتیم به نحوی که دسترسی بیمه شدگان به خدمات درمانی را بالا ببریم.

نوربخش همچنین در خصوص اهمیت بیمه اجتماعی در زندگی امروز بشر با توجه به ریسک های مختلف توضیحاتی داد و گفت:  بشر با ریسک های سالمندی، بیکاری، بیماری و... مواجه است و از این رو بیمه های اجتماعی جزو الزامات زندگی بشر است.

وی با بیان اینکه در خصوص بیمه های اجتماعی در کتب درسی مطالبی نیامده است و این نشان از بی توجهی است، اظهار داشت: در ٢ سال اخیر با وزارت آموزش و پرورش کشور رایزنی های داشتیم تلاش می کنیم مفاهیم وارد کتب درسی شوند و مزایای بیمه های اجتماعی برای دانش آموزان تشریح شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به امید زندگی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: اول انقلاب سن امید به زندگی در کشور ٥٧ سال بود در صورتی که در حال حاضر بدلیل ارتقای کیفیت خدمات پزشکی، امید به زندگی به ٧٦ تا٧٧ سال افزایش یافته است.

وی توصیه کرد :مردم یک نوع سیستم بیمه ای را انتخاب کنند البته افرادی که تحت پوشش قانون کار هستند که بیمه اجباری می شوند و مشاغل آزاد و صنوف و متقاضیان بیمه اختیاری می توانند به شعب تامین اجتماعی مراجعه و برای بیمه شدن اقدام کنند. حتی اتباع بیگانه مقیم کشور هم طبق قانون باید بیمه شوند.

نوربخش با اشاره به اهمیت لزوم انفکاک خدمات بیمه ای از خدمات حمایتی گفت: بیمه های اجتماعی ریسک ها را پوشش می دهند و اگر بیمه شدگان دچار بیماری شوند سازمان های بیمه گر از آنها حمایت می کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به موضوع سوابق بیمه شدگان نیز گفت: طرح تجمیع سوابق بیمه شدگان در سازمان تامین اجتماعی اجرا شد و بیمه شدگان می توانند از طریق سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی به نشانی www.tamin.irو یا تلفن همراه سوابق خود را مشاهد کنند.

نوربخش با بیان اینکه ماهانه ٦٠ هزار نفر برای مشاهده سوابق به سایت این سازمان مراجعه می کنند، اظهار داشت:  در صورتی که افرادی ادعای سابقه نیز دارند می توانند برای رسیدگی به این مسئله به ادارات کار مراجعه کنند.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در خصوص ارتقای فرهنگ بیمه ای به مردم گفت: دیدارهایی با روسای محترم سازمان صدا و سیما برگزار کردیم و مقرر شد در این خصوص همکاری هایی صورت پذیرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه صحت و امنیت اجتماعی ازنعمات خداوند است، گفت: این دو نعمت بزرگ از تولیدات سازمان های بیمه گر اجتماعی است.

وی تصریح کرد: هزینه های درمانی در سنین سالمندی ٣ برابر سنین جوانی است و از  این رو در اینجا موضوع آینده نگری مطرح می شود و برای رفع مسائل پیشروی سالمندی،  افراد به سمت بیمه های اجتماعی بروند.

نوربخش اظهار داشت: قوی ترین نظام بیمه ای در غرب آسیا طبق بیانیه اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی(ایسا) متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و سازمان تامین اجتماعی جزء قدیمی ترین نظام های بیمه ای در آسیاست.

وی افزود: بیمه های اجتماعی به سال ١٣٠٨ برمی گردد . سال ١٣٣٢ قانون بیمه های اجتماعی شکل گرفت و سال ١٣٥٤ قانون تامین اجتماعی امروز تصویب شد و این قدمت ٦٠ ساله بیمه های اجتماعی در ایران را نشان می دهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟

در زمانی که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده حوادثی اتفاق می‌افتد، همچون اوقاتی که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد، اوقاتی که به صورت مأمور در خارج از کارگاه انجام وظیفه می‌کند، در اوقات عادی رفت و برگشت بیمه‌شده بین منزل و کارگاه، در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان بابت معالجات درمانی و توانبخشی و در حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان، حوادث ناشی از کار گفته می‌شود؛ بنابراین حادثه ناشی از کار به طور کلی با دو ویژگی مشخص می‌شود؛ اینکه در حین انجام وظیفه رخ داده باشد و به سبب انجام وظیفه رخ داده باشد.

 کارفرمایان در زمان وقوع حوادث ناشی از کار چه باید کنند؟

 کارفرمایان باید اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید عوارض حادثه انجام دهند (هزینه احتمالی این اقدامات را سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازد) و گزارش حادثه را حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تأمین اجتماعی برسانند.

 اما اگر ثابت شود که حادثه به دلیل عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و یا عدم رعایت احتیاط از طرف کارفرما (یا نمایندگان کارفرما) بوده، سازمان تأمین اجتماعی تعهدات خود را در قبال بیمه‌شده انجام می‌دهد، اما هزینه‌های مربوط را از کارفرما مطالبه خواهد کرد.

در ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که «در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان تأمین خدمات درمانی و سازمان، هزینه‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمری‌ها و... را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.»

طبق تبصره یک قانون نیز مقصر می‌تواند با پرداخت معادل ۱۰ سال مستمری موضوع این ماده به سازمان از این بابت بری‌الذمه شود و براساس تبصره ۲ هرگاه بیمه‌شده مشمول مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی و یاشخصا کمک‌های مقرر در این قانون را نسبت به بیمه شده انجام خواهند داد و شرکت‌های بیمه موظفند خسارات وارده به سازمان‌ها را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.

همچنین براساس ماده ۹۰ این قانون «افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کار‌های مرجوع را داشته باشند به این منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به‌کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. در صورتی که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه‌پزشکی آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریش شدت یابد سازمان تأمین خدمات درمانی و این سازمان مقررات این‌قانون را درباره بیمه شده اجرا و هزینه‌های مربوط را از کارفرما طبق ماده ۵۰ این قانون مطالبه و وصول خواهند کرد.».

اما براساس ماده ۹۱ «برای تعیین میزان ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان و افراد خانواده آن‌ها کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر پزشکی تشکیل خواهدشد. ترتیب تشکیل و تعیین اعضا و ترتیب رسیدگی و صدور رأی بر اساس جدول میزان ازکارافتادگی طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد این سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی به تصویب شورای عالی می‌رسد.»

در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمین اجتماعی (مانند برقراری مستمری از کارافتادگی کلی و جزئی، غرامت مقطوع نقص عضو و غرامت مقطوع فوت)، مشروط به داشتن سابقه حق‌بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمه‌ای بیمه‌شده، مزایای قانونی ارائه می‌شود.

اما برای دریافت آن مشمولان باید مدارک را تکمیل و فرم گزارش اعلام حادثه و سایر مستندات مرتبط از جمله گزارش بازرس کار، مدارک درمانی مرتبط، گزارش مقامات انتظامی، نظریه پزشکی قانونی، رأی مراجع قضائی و ... را ارائه کنند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • اختصاص بودجه ویژه برای مناطق کمتر برخوردار شهر گرگان
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • سازمان تامین اجتماعی به حداقل تعهدات درمانی خود در خصوص بیمه شدگان در شوش و کرخه عمل کند
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا