Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دادستان آران و بيدگل اواسط هفته‌ گذشته درحالي حکم ممنوعيت ورود خودروهاي دو ديفرانسيل و موتورهاي کراس را به مناطق کويري اين شهرستان بويژه مرنجاب صادر کرد که ورود به اين کوير در شش سال گذشته، براي سومين‌بار با حکم دادستاني ممنوع و محدود شده است.
به گزارش ايسنا، سال 1390 فيلم‌هايي از مرنجاب بيرون آمد که متعاقب آن ورود گردشگران به اين کوير محدود شد و براي مدتي آژانس‌هاي گردشگري تورهاي مرنجاب را از برنامه‌هاي خود حذف کردند، اتفاقي که اقتصاد منطقه را تحت‌الشعاع قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين دستور از شوراي تامين شهرستان که متشکل از نيروي انتظامي، فرمانداري و دادستاني آران و بيدگل بود، بيرون آمد.
دادگستري استان اصفهان که در آن سال اين حکم را بي‌ارتباط با دستگاه قضا و مسؤوليت آن را متوجه نيروي انتظامي دانسته بود، چهار سال بعد دستور «برخورد قاطع با متخلفان و تورهاي مختلط در منطقه مرنجاب» را صادر کرد. اين دستور بدون آن که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جريان قرار داده شود، مستقيم به دادستان آران و بيدگل ابلاغ شد. اين دومين‌بار بود که ورود به مرنجاب محدود شد.
فريدون الهياري - مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان - آن زمان براي ايسنا تعريف کرد که در هشتم محرم سال 94 فيلم‌ها و عکس‌هايي از کوير مرنجاب منتشر شد که عده‌اي را خشمگين کرد و قرار بود مقابل خانه امام جمعه آران و بيدگل تجمع کنند، با فرماندار آن شهرستان صحبت شد که شرايط را مديريت کند، پس از اين صحبت‌ها فکر مي‌کرديم مشکل حل شده، اما با حکم دادگستري اصفهان مواجه شديم که مستقيم به شهرستان ابلاغ شده بود.
ممنوعيت و محدوديت ورود به کوير مرنجاب آن سال با ميانجي‌گري ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان حل شد، اما دادستان اصفهان تهديد کرده بود که در صورت ساماندهي نشدن منطقه گردشگري مرنجاب، براي بسته شدن اين منطقه منتظر مصوبه و قانوني نخواهد بود و به وظيفه شرعي خود عمل خواهد کرد.
حالا بعد از گذشت دو سال از اعمال ممنوعيت و محدوديت براي ورود به کويرهاي اصفهان بويژه مرنجاب، به بهانه‌هايي که به استناد گزارش‌هاي دادستان ناشي از رفتار ناهنجار و نامتعارف برخي مسافران بود، اکنون عامل ديگري دست‌مايه حکم تازه دادستان شهرستان آران و بيدگل شده است.
حدود 750 خودروي دو ديفرانسل و موتور کراس در يک روز به کوير مرنجاب وارد شدند و صداي همه را درآوردند و دادستان آران و بيدگل هم با صدور حکمي خواستار ممانعت از ورود اين دستگاه‌ها به کوير مرنجاب شد
محسن يارمحمديان - معاون گردشگري استان اصفهان - درباره حکم تازه دادستاني شهرستان آران و بيدگل که سه‌شنبه 16 آبان‌ماه صادر و پيرو آن ورود خودروها و موتورسيکلت‌هاي سنگين به کويرهاي اين شهرستان از جمله ابوزيدآباد، سيازگه، يخاب، چاه عروس، مرنجاب ممنوع شد، به ايسنا گفت: اين مناطق هنوز امکانات و زيرساخت‌هايي در حد وسعت جمعيتي که به آن‌ها وارد مي‌شود، ندارند. متاسفانه پيش از آن‌که مديريت و بخش‌هاي دولتي مثل ميراث فرهنگي و گردشگري وارد اين مناطق شوند، گردشگران اين کويرها را يافته بودند، براي همين هم سامان‌دهي آن‌ها سخت شده است.
او با اشاره به وضعيت کوير مرنجاب که سال‌هاست با حاشيه عجين شده، اظهار کرد: بيراهه‌ها و راه‌هاي ورود به اين منطقه بسيار است و ما در اين سال‌ها فقط توانسته‌ايم يکي از ورودي‌هاي اصلي آن را ساماندهي کنيم. بيشتر آفرودسوارها از اين بيراهه‌ها و ساير ورودي‌هاي به مرنجاب وارد مي‌شوند و کنترل آن‌ها واقعا سخت شده، تخريب‌هايي که اين چند سال نيز به گياهان منطقه وارد شده، قابل جبران نبوده است.
وي با بيان اين‌که هر منطقه‌ي گردشگري ظرفيت تحمل دارد، افزود:‌ دو هفته گذشته بيش از 700 دستگاه خودروي دو ديفرانسيل همزمان در يک روز وارد مرنجاب شدند که اعتراض‌هاي زيادي را به همراه داشت و به صدور حکمي از سوي دادستان منجر شد که ورود اين خودروها را به مرنجاب ممنوع کرد.
يارمحمديان ادامه داد: طبق نامه‌اي که از سوي برگزارکننده‌ي اين آفرود به اداره ميراث فرهنگي و گردشگري آران و بيدگل فرستاده شد، قرار بود اين آفرودسواري با حضور 450 خودروي دويفرانسل برگزار شود، طبيعتا در اين شرايط ما نبايد براي آن‌ها مجوز صادر مي‌کرديم، اما به هر حال شرايطي پيش آمد که اين خودورها وارد منطقه شدند و طبق آماري که بعدا اعلام شد تعداد آن خودروها به 750 دستگاه دو ديفرانسل رسيد، درحاليکه منطقه اصلا چنين ظرفيتي ندارد، سر و صداي همه هم درآمد، از اداره محيط زيست و منابع طبيعي آران و بيدگل گرفته تا نيروهاي انتظامي و امنيتي منطقه و حتي مردم بومي، علي‌القاعده اداره ميراث فرهنگي هم موافق آن برنامه نبود و همه‌ي ما غافلگير اين حرکت شديم و در نهايت دادستان روز سه‌شنبه 16 آبان‌ماه حکمي را صادر کرد که بر آن اساس ورود خودورهاي آفرود و دوديفرانسيل به مرنجاب و کويرهاي آران و بيدگل ممنوع شد.
معاون گردشگري اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان افزود: ما موافقيم که اين حجم (750 دستگاه) خودرو به منطقه وارد نشود، ولي با ممنوعيت کامل هم موافق نيسيتم‌، چون معتقديم براي هر منطقه بايد ظرفيت‌سنجي و متناسب با آن عمل کرد، اين موضوع را هم از طريق دادستان پيگيري کردم و چند بار تماس تلفني گرفتم، اما ايشان پاسخي ندادند!
وي با بيان اين‌که مسؤوليت مرنجاب از دو سال پيش به فرمانداري آران و بيدگل واگذار شده اظهار کرد: فرماندار مسؤول رسيدگي به اين منطقه است، پس از اين اتفاق به ايشان هم گفتيم نبايد به شرايطي مي‌رسيديم که اداره محيط زيست و منابع طبيعي شاکي شوند. ما در مقابل اين حکم در روزهاي گذشته سکوت کرديم، چون معتقديم دادستان و اين اداره‌ها به خاطر اتفاقاتي که در منطقه رخ داده، حق دارند، اما بهتر است به راهکار مناسبي برسيم.
او در پاسخ به اين پرسش که با توجه به حاشيه‌هاي زياد مرنجاب، در زمان معاونت گردشگري مرتضي رحماني‌موحد بارها جلساتي در استانداري اصفهان درباره اين کوير برگزار شد؛ آيا ماحصل آن تنها يک تفويض اختيار به فرمانداري شهرستان آران و بيدگل بود؟ توضيح داد: ‌اين تصميم در اولين جلسات که در استانداري برگزار مي‌شد گرفته شد، پس از آن کارهاي زيادي انجام شد، مهم‌ترين موضوع مرنجاب جاده‌ي آن است، درست است که سازمان ما متولي گردشگري است، اما 70 درصد ديگر امور در اختيار ساير دستگاه‌ها است، ما هر کاري بخواهيم انجام بدهيم يک دستگاهي مدعي و شاکي مي‌شود، منابع طبيعي قوانين خود را دارد و محيط زيست حساسيت‌هاي خاص خود را. از طرفي نيروي انتظامي هم تابع قوانين خود است. اينطور نيست که ما اراده کنيم و هر کاري خواستيم در اين منطقه بتوانيم انجام دهيم.
وي افزود: مسؤوليت جاده مرنجاب با اداره شهرسازي است، اما هيچ تعريفي براي اين جاده نشده، هيچ رديف بودجه‌اي هم ندارد، سه سال است که مي‌کوشيم براي آن تعريف مشخص داشته باشيم و حتي پيشنهاد جاده گردشگري را هم داده‌ايم، ولي اتفاقي نيافتاده است، وزارت راه بايد تکليف اين جاده را مشخص کند، اگر بودجه بگذارند و اين جاده را سامان‌دهي کنند، جلوي خيلي از اتفاقات گرفته مي‌شود.
يارمحمديان گفت: مرنجاب کلاف سردرگمي شده که داشتن انتظار از اداره ما براي مديرت آن، واقعا گزاف است، نهايت هنر ما در اين دو سه سال اين بوده که ورودي اصلي مرنجاب را به شرکت توسعه عمران شهرستان آران و بيدگل که مردم هم سهام آن را دارند، واگذار کنيم که تا حدي سامان‌دهي شود.
وي افزود: اين شرکت به ازاي ورود هر اتوبوس 10 هزار تومان و از هر خودور 5 هزار تومان مي‌گيرد که اين هزينه‌ها صرف خدمات جاده، جمع ‌آوري زباله‌ها و ساير کارها مي‌شود، آن‌ها مرتب دخل و خرج‌شان را اعلام مي‌کنند و ما در جريان آن هستيم.
معاون گردشگري اصفهان ادامه داد: اخيرا هم بعد از گذشت دو سه سال، پايگاهي براي استقرار آمبولانس و اکيپ هلال احمر مشخص کرده‌ايم، کارهاي ديگري هم قرار است انجام شود، ولي با توجه به حجم مشکلات اين اقدامت خيلي ناچيز است. با اين حال ما 80 درصد توان‌مان را روي اين منطقه گذاشته‌ايم، اگر اداره‌هاي ديگر هم 20 درصد از توان خود را مي‌گذاشتند خيلي از مشکلات مرنجاب حل مي‌شد، مساله آن است که مرنجاب اولويت اين اداره‌ها نيست.
ورود خانواده‌ها به مرنجاب ممنوع نيست
جواد صديقيان - مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان آران و بيدگل - نيز در تشريح وضعيت جديد در کويرهاي اين شهرستان و بويژه مرنجاب به ايسنا گفت:‌ حکمي که دادستان هفته گذشته صادر کرد توسط ضابطِ آن در حال اجرا است. اين حکم براساس اعتراض‌هاي مردمي و اداره‌هاي ذي‌ربط صادر شد که متاسفانه به خاطر ورود حجم زيادي از خودروهاي دو ديفرانسل به منطقه مرنجاب بود.
«هدف خودروهاي دو ديفرانسيل در مرنجاب، گردشگري نيست؛ حضورشان بيشتر سبب تخريب مي‌شود و گاه با خطرات جاني همراه است. رفتار برخي مسافران آن‌ها هم دور از شأن دارالشهداي آران و بيدگل است»
او اظهار کرد: سفر اين خودروها به مرنجاب بي‌ارتباط با موضوع گردشگري است و حضورشان بيشتر سبب تخريب است که با گاه خطرات جاني همراه مي‌شود، مواقعي هم گزارش شده مسافران اين خودروها رفتارهاي ناهنجار و برخلاف شئونات اسلامي دارند که با اعتقادات مردم مذهبي اين منطقه که به دارالشهدا معروف است، همسو نيست.
وي اضافه کرد: دادستان هم براساس اين اعتراض‌ها به پليس اطلاعات و امنيت عمومي شهرستان آران و بيدگل نامه نوشت و از آن‌ها خواست از ورود اين گونه ماشين‌ها و موتور کراس‌ها که هدف‌شان تخريب محيط زيست و ايجاد ناهنجاري است، جلوگيري کند، از اداره ما هم خواسته که اطلاع‌رساني داشته باشيم.
مدير ميراث فرهنگي و گردشگري آران و بيدگل درباره ممنوعيت ورود ساير خودروها به اين منطقه نيز توضيح داد: در دستور صريح دادستان آمده، «تردد و حضور موتورسيکلت‌هاي موضوع گزارش و خودروهاي دو ديفرانسل سافاري، ممنوع و از ورود آن‌ها به اين منطقه جلوگيري شود»، ممنوعيتي براي ورود خانواده‌ها و يا ساير گردشگران که هدف مشخصي دارند اعمال نشده است.
صديقيان ادامه داد: در ادامه‌ي اين حکم اشاره شده که «از حضور تورها، اتوبوس، ميني‌بوس و خودروهايي که بدون مجوز قصد ورود به اين منطقه را دارند جلوگيري شود»، اين دستور هم خانواده‌ها را شامل نمي‌شود، کما اين‌که در اواخر هفته گذشته خانواده‌هايي بدون مشکل به مرنجاب وارد شده‌اند.
وي اضافه کرد: دستور دادستان در روزهاي پنجشنبه و جمعه‌ي گذشته اجرا شد، ولي اتومبيل‌هايي که مشکل نداشتند، وارد منطقه شدند.
او سپس تاکيد کرد:‌ ما نيز مخالف ورود تورهاي بدون مجوز به سايت‌هاي طبيعي گردشگري هستيم و مي‌خواهيم که ورود تورها به اين مناطق سامان‌دهي شود و همراه با مجوز باشد.
صديقيان در پاسخ به اين پرسش که با توجه به حواشي مرنجاب و مسؤوليت تعيين شده براي هر بخش آيا اين اداره براي تعيين ظرفيت تحمل در اين منطقه طبيعي اقدام مي‌کند تا حکم دادستان از ممنوعيت به محدوديت تقليل پيدا کند تا سرانجام سفر همه گروه‌ها به اين منطقه سامان‌دهي شود؟ گفت: ‌يکي از وظايف ما و همچنين فرمانداري سامان‌دهي مرنجاب است که به زيرساخت و سند جامع گردشگر نياز دارد، اميدواريم در کنار اين محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها، راه‌کارهايي براي بهتر شدن اوضاع و ساماندهي منطقه پيشنهاد شود. همه دغدغه ما اين است که براي سامان‌دهي متولي خاصي خارج از بخش دولتي پيدا کنيم، چون اين کوير منبع درآمد مردم منطقه است و بايد برنامه‌اي باشد تا اين هزينه‌ها در مسير درست صرف شود.
گزارش از: سميه حسنلو
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۵۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین

زی‌سان: چین از ایجاد یک واحد جدید در ارتش این کشور خبر داد که در چارچوب تازه‌ترین تلاش‌های چین برای آماده‌سازی «ارتش آزادی‌بخش خلق» در مقابله با چالش‌های جنگ‌های نوین تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، یگان جدید ارتش که «نیروی پشتیبانی اطلاعاتی» نام دارد، در مراسمی با حضور شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و دیگر مقام‌های ارشد کمیسیون مرکزی نظامی افتتاح شد.

شی که ریاست کمیسیون مرکزی را بر عهده دارد، به افسران حاضر در این مراسم گفت که نیروی پشتیبانی اطلاعاتی یک شاخه جدید استراتژیک در ارتش است و «ستونی حیاتی برای هماهنگی ساخت و اجرای سیستم شبکه‌های اطلاعاتی».

شی خواهان نمایش وفاداری این واحد ارتش شد و از اعضای آن خواست که «با عزم و اراده جدی به دستورات حزب گوش فرا دهند» و اصول و سیستم «رهبری مطلق حزب بر ارتش» را پیاده کنند، تا اطمینان حاصل شود که این نیرو «کاملا وفادار، خالص و قابل اعتماد» است

شینهوا در همین گزارش خبر داده است که «نیروی پشتیبانی استراتژیک»، که روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ در جریان آخرین تغییر و تحولات اساسی در ارتش تشکیل شده بود، منحل شده و یگان‌های هوافضا و سایبری که تحت فرمان آن بودند، اکنون به صورت موازی با یگان جدید، یعنی نیروی پشتیبانی اطلاعاتی فعالیت می‌کنند.

هم‌زمان وزارت دفاع چین یک نشست خبری در ارتباط با تشکیل واحد جدید برگزار کرد. وو جیان، سخنگوی وزارت دفاع گفت که با اصلاحات جدید، اکنون ارتش خلق چهار نیروی اصلی دارد که نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی موشکی هستند، و چهار رسته که نیروی هوافضا، نیروی فضای سایبری، نیروی پشتیبانی اطلاعاتی و نیروی مشترک پشتیبانی لجستیک هستند. او افزود که همه این نیرو‌ها تحت رهبری و فرماندهی کمیسیون مرکزی نظامی فعالیت می‌کنند.

وو همچنین گفت که نیروی هوافضا در جهت بهبود «مدیریت بحران‌های فضایی» چین و استفاده صلح آمیز از فضا فعالیت خواهد کرد و افزود که نیروی فضای مجازی به «دفاع از حاکمیت سایبری و امنیت اطلاعاتی کشور» کمک خواهد کرد.

در حالی که اطلاعات زیادی درباره جزئیات وظایف یگان‌های جدید منتشر نشده، روزنامه ارتش چین نوشته است که پیروزی در جنگ‌های نوین «وابسته به اطلاعات» است و «هر کس برتری اطلاعاتی را در دست داشته باشد، ابتکار عمل را در جنگ به دست خواهد گرفت».

نقش فرماندهان واحد سابق در یگان جدید

در حالی که رسانه‌های سرزمین اصلی چین در گزارش‌های خود روی توصیه‌های شی به نیروی پشتیبانی اطلاعاتی تمرکز کرده‌اند، رسانه‌های هنگ‌کنگ بیشتر به فرماندهان و کادر رهبری این نیرو توجه کرده‌اند.

به نوشته روزنامه مستقل مینگ پائو در هنگ کنگ، فرمانده یگان جدید، سپهبد بی یی است که قبلا جانشین فرمانده نیروی پشتیبانی استراتژیک بوده است. ژنرال لی وی هم که پیش از این نماینده سیاسی حزب در همان نیرو بود، سمت خود را در یگان جدید حفظ کرده است.

روزنامه سینگ تائو خاطرنشان کرده است که ژو جیان‌شنگ، فرمانده سابق نیروی پشتیبانی استراتژیک و عضو بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، برای رهبری واحد جدید انتخاب نشده که باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مطرح شدن نام او در یک رسوایی مربوط به فساد در ارتش شده است.

نگاه قابل توجه این است که لی شانگ‌فو، وزیر دفاع سابق چین، که گفته می‌شود با تحقیقات دولتی در یک پرونده فساد روبرو است، در سال ۲۰۱۶ جانشین فرماندهی نیروی پشتیبانی استراتژیک بوده است.

پایبندی چین به «دریا‌های آینده مشترک»

هم‌زمان در یک رویداد نظامی دیگر در چین، نوزدهمین نشست دوسالانه نیرو‌های دریایی غرب اقیانوسیه، از ۲۱ تا ۲۴ آوریل در شهر بندری کینگ‌دائو برگزار شد.

موضوع این کنفرانس «دریا‌های آینده مشترک» بود و رسانه‌های چین از این فرصت برای تبلیغ درباره مقاصد و نیات صلح‌آمیز ارتش چین در منطقه و انتقاد از فعالیت‌های ارتش آمریکا برای «بر هم زدن ثبات» منطقه استفاده کردند.

به گزارش روزنامه ارتش چین، ژانگ جونشه، کارشناس نظامی و از حاضران در این رویداد گفت که میزبانی چین، بازتابی از این واقعیت است که جامعه جهانی نقش نیروی دریایی چین در تلاش‌ها برای ایجاد یک «جامعه دریایی با سرنوشت مشترک» را به رسمیت شناخته است.

روزنامه ملی‌گرای گلوبال تایمز که وابستگی‌های دولتی دارد، سرمقاله‌های اصلی خود به زبان چینی و انگلیسی را با این سرخط منتشر کرد: «تعهد نیروی دریایی چین، در نشست نیرو‌های دریایی غرب اقیانوسیه مشهود بود».

این سرمقاله می‌گوید: «صلح کلیدواژه نشست امسال و بازتابی از نیت و قصد مشترک اغلب کشور‌های منطقه بود. در شرایطی که بعضی کشور‌های خارج از منطقه مکررا در اقدامات نظامی تحریک‌کننده نقش دارند، حفظ صلح و ثبات منطقه تنها مسئولیت یک یا دو کشور نیست بلکه نیازمند تلاش جمعی از سوی تمام کشور‌های منطقه است.»

رسانه‌ها همچنین غیبت فیلیپین در نشست امسال را هم مورد توجه قرار داده‌اند. ژانگ جونشه، در گفتگو با گلوبال تایمز، منتشر شد، گفت که هدف از غیبت عمدی فیلیپین «جلب توجه بین‌المللی» و «مختل کردن کار نشست» بوده است.

روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست» هم درباره یافته‌های پژوهشکده سوئدی «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» گزارش داد، که نشان می‌دهد منطقه شرق آسیا شاهد صرف «بزرگترین مخارج دفاعی در یک دهه گذشته» بوده و کشور‌های منطقه، از جمله تایوان و ژاپن، بودجه‌های نظامی خود را به دلیل مشاهده «قدرت روزافزون نظامی چین» افزایش داده‌اند.

tags # چین سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • پرداخت ۷۲۴ میلیاردی مستمری تامین اجتماعی آران و بیدگل
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • ابراز خرسندی شهروندان آران و بیدگل از بهسازی معابر شهر + فیلم