Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:30:36 GMT

شیوع دیابت در استان اصفهان از متوسط کشور بالاتر است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۲۵۷۸

شیوع دیابت در استان اصفهان از متوسط کشور بالاتر است

اصفهان- ایرنا- قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شیوع دیابت در استان اصفهان از متوسط کشور بالاتر و شامل 12 درصد جمعیت بالای 30 سال استان است.

بر اساس اعلام دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۱۱.۵ درصد مردان ایران و ۱۲.۹ درصد زنان ایرانی دیابت دارند و بیش از ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال کشور به دیابت مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، دکتر حمید صانعی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در موسسه خیریه دیابت اصفهان، افزود: استان های اصفهان و یزد در کشور، بیشترین شیوع دیابت را دارند و میزان شیوع دیابت هر سال نسبت به سال گذشته حدود 2.5 درصد افزایش می یابد.
وی بیشترین دلایل ابتلا به دیابت را کم تحرکی، چاقی، استرس، آلودگی هوا، سبک زندگی و تغذیه و استعمال دخانیات عنوان و اظهار کرد: بر اساس تحقیقی که در سال 95 بر روی تعدادی از بیماران دیابتی استان اصفهان صورت گرفت، 90 درصد آنها دچار کم تحرکی، 50 درصد دچار اضافه وزن، 45 درصد دچار چربی خون و 30 درصد دچار فشار خون بودند.
این فوق تخصص غدد بر نقش زنان در پیشگیری از بیماری دیابت تاکید کرد و گفت: زنان با تربیت سالم و تهیه غذای سالم برای فرزندان خود می تواند در پیشگیری از این بیماری تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه از دی ماه 95، بیماریابی دیابت توسط مراکز بهداشتی استان اصفهان آغاز شده است، گفت: در این مدت 110 هزار بیمار دیابتی جدید در استان که از بیماری خود اطلاع نداشتند، شناسایی شدند.
وی با بیان اینکه این غربالگری برای همه افراد بالای 30 سال استان اصفهان حدود سه سال طول می کشد، افزود: ما تعهد داریم که تا پایان امسال پوشش شبکه بهداشت مرکز استان اصفهان نیز کامل شود و همه جمعیت پنج میلیون نفری استان زیر پوشش مراقبت های بهداشتی قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: تامین داروی ضد دیابتی خوراکی و داروهای انسولین نیز به کمک سازمان های بیمه گر در شهرستان های مختلف استان در حال انجام است.
صانعی همچنین با اشاره به طرح ایراپن (طرح مداخلاتی بیماری های غیر واگیر) که توسط وزارت بهداشت در شهرستان شهرضا در حال اجراست، گفت: همه جمعیت این شهرستان درباره بیماری های غیر واگیر مانند قند خون، چربی خون، فشار خون و اضافه وزن و سرطان های معده، روده بزرگ، سینه و دهانه رحم مورد غربالگری قرار گرفتند و نتایج آن به وزارت بهداشت ارسال شده است.
رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست گفت: به غیر از سونامی نام دیگری نمی توان برای شیوع بیماری دیابت در دنیا و کشورمان، انتخاب کرد.
دکتر محمد علی عطاری افزود: در سال 2015 حدود پنج میلیون تَن در دنیا بر اثر این بیماری فوت کردند.
وی تصریح کرد: شایع ترین دلیل کوری و قطع پا ( پس از تصادف) در کشورمان، دیابت است.
وی با اشاره به هزینه 120 دلاری برای هر بیمار دیابتی در کشورمان، اظهار کرد: دولت نمی تواند به تنهایی از عهده این مخارج و هزینه ها برآید لذا خیریه و موسسه های مردم نهاد باید در این زمینه کمک کنند.
وی با اشاره به شکل گیری موسسه خیریه دیابت اصفهان از حدود 20 سال گذشته، اضافه کرد: در زمان حاضر حدود 6 هزار و 600 بیمار دیابتی از کلانشهر اصفهان زیر پوشش این موسسه هستند.
عطاری ادامه داد: انواع خدمات مانند چشم پزشکی، دندانپزشکی، روان شناسی، دارویی و تغذیه در این موسسه به مراجعان ارائه می شود.
رئیس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان، خواهان تشکیل کمیته دیابت در استانداری اصفهان و ستاد آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فعال شدن بیشتر شوراهایی مانند شورای فرهنگی استان و برخی نهادها مانند شهرداری ها برای اطلاع رسانی و پیشگیری دیابت و نظارت بیشتر بر فروشگاه های فست فود شد.
19 تا 25 آبان ماه در ایران هفته ملی دیابت است و هر یک از روزهای این هفته به یک عنوان نامگذاری شده است.
جمعه 19 آبان روز «مادران محور تغذیه سالم و پیشگیری از دیابت در خانواده»، شنبه 20 آبان روز «آموزش اساس پیشگیری و درمان دیابت»، یکشنبه 21 آبان روز «دانش آموزان و دیابت»، دوشنبه 22 آبان «رسانه و دیابت»، سه شنبه 23 آبان «زنان و دیابت»، چهارشنبه 24 آبان «بارداری و دیابت» و پنجشنبه 25 آبان روز «ورزش همگانی، فعالیت بدنی و کاهش بار بیماری دیابت» نامگذاری شده است.
23 آبان مصادف با 14 نوامبر سالگرد تولد 'فردریک بانتینگ' کاشف انسولین بعنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشاردهنده : عمادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه

یک اقتصاددان درباره روند نرخ تورم تا پایان سال توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، احمد حاتمی یزدی، اقتصاددان در جواب این پرسش که نرخ تورم در سال جاری به نظر شما به هدف دولت یعنی بازگشت به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد نزدیک خواهد شد یا خیر؟ گفت: نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز به نظر من نرخ تورم بالاتر از ۴۰ درصد باقی خواهد ماند.

این مدیر اسبق بانکی عنوان کرد: جامعه در حال تغییر وضعیت است. طبقه متوسط تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه اقتصادی در حال از بین رفتن است و در نتیجه این اتفاق جامعه به دو طبقه فقیر و بسیار ثروتمند تقسیم می‌شود.

وی تاکید کرد: در این جامعه طبیعتا توسعه‌ای رخ نمی‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نیز موید همین مدعاست.

دیگر خبرها

  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه