Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در برنامه زنده تلویزیونی " گفتگوی هفته" گفت : دسترسی جوانان به فرصت های شغلی و درک محیط های پیرامونی از طریق آموزش های مهارتی امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوطالب جلالی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی" گفتگوی هفته" با تشریح برنامه ها و سیاست های آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: یکی از مولفه های اشتغال، بحث مهارت آموزی افرادی است که بایستی از این دالان عبور کنند تا توانائی های لازم را برای انجام یک شغل عهده دار شوند، که در این راستا مأموریت داریم به نحو احسن در حوزه های رسانه و اطلاع رسانی وارد  و تلاش ویژه ای داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در ادامه مأموریت همه بنگاه های آموزشی در توانمند سازی نیروی انسانی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز تلاش دارد با فراخون و اطلاع دادن به جوانان، ظرفیت های مهارتی را معرفی کند و افراد در رسیدن به مشاغل مورد دلخواه کمک نماید.

جلالی ادامه داد: اهداف این بنگاه آموزشی آماده سازی و تجهیز کارگاهی است که افراد بتوانند امکانات و مهارت های لازم را کسب کنند. بخش دیگر برنامه ها آشنا نمودن جوانان با محیط کسب و کار و محیط های پیرامونی و محل هایی که در آینده مشغول به کار خواهند شد. ما سعی نمودیم با همکاری شرکای مهارتی و اجتماعی و ذینفعان کمک کنیم تا جوانان به مشاغل مورد دلخواه برسند. اهمیت دادن به مزیت ها و قابلیت ها و فرصت های شغلی که در جامعه داریم و درک درست از محیط پیرامونی آموزش ها دسترسی به مشاغل را آسان می نماید.

نقش مدرک گرایی در  آموزش فنی و حرفه ای

وی گفت: اصل بر این است که فرصتی برای جوانان فراهم شود بعد از مهارت هایی که کسب می کنند به مشاغل دسترسی پیدا کنند. یکی از دغدغه های مسئولین، خانواده ها و جوانان این است که شغلی داشته باشند تا بتوانند وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشند. افرادی که از مسیر مهارت عبور کنند حتما به اشتغال می رسند به خصوص فعالیت در حوزه های صنفی و صنعتی و تمرین به صورت عملی، جرأت و جسارتی که این آموزش ها به افراد می دهد در رسیدن به مشاغل کمک می کند.

توانمند سازی دانش آموزان

وی افزود: در اقتصاد هم بحث رشد و مقوله تورم و موضوع بیکاری بیشتر توجه می شود و باید نگاه جدی تری داشته باشیم. بحث بیکاری بسیار مهم تر است. در مدارس و حوزه های آموزشی کشورهای موفق از دوران کودکی و نوجوانی و جوانی بحث مهارت را از طریق رغبت سنجی، استعدایابی و علاقه در تمرین فرزندان قرار می دهند. در گذشته بیشتر سیاست های آموزشی به سمت آموزش های نظری بوده است ولی امروزه نگاه ها تغییر کرده و الزاماتی برای دانش آموزان تعیین شده است که در این خصوص تفاهم نامه ای فی ما بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و آموزش و پرورش منعقد گردیده و در استان ها و شهرستان ها اجرایی گردیده است که بعد از ترغیب دانش آموزان آنها را موظف نموده اند که مهارتی را کسب کنند. در این خصوص بخش غیردولتی در سرمایه گذاری زیرساخت ها و توسعه دادن کارگاه ها  به جهت سرمایه بر بودن آموزش های مهارتی  نقش بسزایی دارند.

مهارت آموزی سربازان وظیفه در اجرای تفاهم نامه با نیروهای مسلح

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بیان داشت: این تفاهم نامه در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و تأکید مقام معظم رهبری به ستاد نیروهای مسلح مبنی بر اثر بخشی دوره خدمت مقدس سربازی منعقد گردیده، جهت مهارت آموزی سربازان وظیفه برای اشتغال آن ها پس از پایان خدمت سربازی در بازار کار می باشد و تمامی سربازان در پایان خدمات سربازی علاوه بر کارت پایان خدمت، براساس دانایی، توانایی و علاقمندی و براساس نیازبازار کار گواهی نامه مهارتی نیز دریافت کنند و از امتیازات ویژه برخوردار شوند و به واسطه این مهارت ها به شغل برسند.

بازدید همگانی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای

جلالی اجرای برنامه بازدید همگانی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای را در خصوص توسعه فرهنگ مهارت آموزی، تبیین نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه و آشنایی اقشار مختلف جامعه با آموزش های فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: این برنامه در راستای تحقق سیاست های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه ی آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازارکار و ارتقای توان کارآفرینی با مسؤولیت نظام آموزشی کشور و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها، همزمان با سراسرکشور از ۲۰ لغایت ۲۵ آبان ماه سالجاری باهدف فراگیر نمودن هرچه بیشتر آموزشهای فنی ومهارتی در استان اجرا خواهد شد.

جلالی با بیان این مطلب که بازدید برای عموم آزاد است اظهار داشت: تجهیزات وکارگاه های مراکز آموزش فنی حرفه ای استان از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار بوده و مردم می توانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی وحرفه ای سطح استان با این توانمندیها و دستاوردها آشنا شوند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، هماهنگی انجام بازدید برای نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان را از طریق واحد روابط عمومی و شماره تلفن ۳۶۶۹۳۱۶۹ اعلام کرد و در ادامه  از اقشار مختلف مردم، مسئولان استانی، نمایندگان مجلس، شوراها، فرمانداران، اصناف و صنایع، دانشجویان و دانش آموزان نیز جهت بازدید از مراکز آموزش فنی وحرفه ای استان دعوت نمود.

نظارت آموزش فنی و حرفه ای بر آموزشگاه ها در بخش غیردولتی

وی بیان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای سرمایه بر و پرهزینه هستند و در توان دولت نیست، نسبت به همه مشاغلی که مکلف به ورود آنها هستیم بخش غیردولتی کارهای خوبی انجام داده است. افرادی هستند که با شایستگی های فنی سرمایه گذاری نموده و فرصت های مهارتی را برای جوانان فراهم کردند.

به گفته جلالی؛ در جامعه قریب به ۱۵ هزار شغل داریم که در حوزه آموزش فنی و حرفه ای برای ۱۳۰۰ مشاغل موجود فرصت های مهارتی فراهم و برای ۴۵۰۰ شغل هم استاندارد آموزشی ایجاد نموده ایم که قسمتی در بخش دولتی و بقیه توسط بخش غیردولتی انجام می پذیرد. فرآیند اعطای مجوز، نظارت بر آموزش ها، صلاحیت حرفه ای مربیان  و آزمون، سنجش و ارزشیابی بر عهده این بنگاه آموزشی است و بخش غیردولتی هم به واسطه دریافت شهریه موظف است خدمات ارزشمندی را ارائه دهد. معمولا افرادی که از فرصت های مهارتی در هردوبخش دولتی و غیردولتی بهره مند می شوند، بسته ها و پودمانهای آموزشی کوتاه مدت را طی می کنند که به صورت عملیاتی انجام می گردد زیرا اهداف افراد در رسیدن به شغل مورد نظر مشخص است.

جایگاه  کارآفرینی در سیستم آموزش فنی و حرفه ای

مدیر کل فنی و حرفه ای اصفهان اذعان کرد: در طی این چندسال واژه کارآفرینی پرکاربرد بوده است. کارآفرین فردی است که با اتکاء به نوآوری و ایده های جدید با پذیرش مخاطرات در حوزه های اقتصادی ارزش جدیدی ایجاد کند. افراد زمانی می توانند خودرا در این شرایط قرار دهند که مسلط به فن و مهارت  باشند و جسارت ریسک پذیری را در حوزه های اقتصادی پیدا کنند.

این بنگاه آموزشی توانسته است از این دست فرصت ها در جنب آموزش های فنی و حرفه ای را در اختیار افراد قرار دهد که شامل کسب و کار، آموزش های کارآفرینی، ایده ها و خلاقیت ها، همچنین جسارت و ریسک پذیری و قدرت درک محیط پیرامونی خود را داشته باشند.

جلالی گفت: کشور ما سرشار از مواهب و فرصت های خوب در ارتباط با اشتغال است. توانایی افراد در رسیدن به شغل بسیار مهم است. استان اصفهان دارای ۵۴ مرکز آموزش فنی و حرفه ای، بیش از ۱۰۰۰ حرفه ی آموزشی و سالانه قریب به ۶۰ هزار نفر از آموزش ها بهره می برند، بخشی به عنوان کارجو و بخشی در قالب ارتقاء مهارت شاغلین، آموزش ها در حوزه روستایی توسط نیازسنجی های انجام شده، آموزش در پادگان ها، زندان ها مجموعه ای از ظرفیت هایی است که توسط این بنگاه آموزشی صورت می پذیرد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در این بازدید از کارگاههای فنی و حرفه‌ای مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان گفت: بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات درکنار تعمیر و ساماندهی فضای آموزشی و اداری این مرکز در اعتبارات شهرستانی و ملی در نظرگرفته خواهد شد تا بتوان در چند سال آینده شاهد رونق و توسعه فضای آموزشی مناسب برای استفاده متقاضیان کسب فن و مهارت باشیم.

حسن عباسی افزود: آموزشهای فنی و حرفه‌ای به عنوان پل ارتباطی واحد‌های تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی نیرو‌ها به توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

در این بازدید، هیمن هرمزیاری رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مهاباد گزارشی از فعالیتها و عملکرد این مرکز را ارائه کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است