Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاشان- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان از ابتلای نزدیک به هفت درصد از جمعیت بالای 30 سال شهرستان های کاشان و آران و بیدگل به بیماری دیابت خبر داد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد حاج جعفری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت نام تمام بیماران دیابتی در سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) گفت: نزدیک به 34 هزار و 710 نفر جمعیت بالای 30 سال مبتلا در این منطقه است که از این تعداد هفت هزار و 869 نفر دیابت نوع 2 دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: پنج هزار و 337 نفر از مبتلایان به دیابت نوع دوم را زنان و تنها 2 هزار و 532 نفر را مردان تشکیل می دهند؛ البته 217 نفر نیز به دیابت نوع اول مبتلا می باشند که 161 نفر زن و 56 مرد هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به شعار هفته ملی دیابت زنان و دیابت، حق ما زندگی سالم است (از 19 تا 25 آبان) بیان کرد: از هر 10 زن یک نفر با دیابت زندگی می کند و خیلی از آنها دسترسی به آموزش، مراقبت و درمان ندارند.
او اضافه کرد: بر اساس آمارهای جهانی از هر هفت تولد یکی تحت تاثیر دیابت بارداری است و هم اکنون 199 میلیون زن مبتلا به دیابت وجود دارد که در سال 2040 به 313 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
حاج جعفری گفت: زنان مبتلا به دیابت نوع دوم به طور تقریبی 10 برابر بیشتردر برابر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نسبت به سایر زنان قرار دارند و همچنین خطر ابتلا به سقط جنین اولیه یا ناهنجاری افزایش می یابد.
وی ادامه داد: نیمی از موارد افزایش قندخون طی دوران حاملگی در زنان زیر 30 سال رخ می دهد و بیشتر موارد هم در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد که دسترسی به مراقبت های بارداری محدودتر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس، پائین بودن قند نوزاد هنگام تولد و احتمال بروز تشنج از جمله عوارض دیابت دوران بارداری بر جنین است و از سوی دیگر فرزندان مادرهای مبتلا بیش از سایر نوزاردان در برابر خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دوم می باشند.
وی در ادامه بر اصلاح عادت غذایی از جمله کاهش مصرف چربی و روغن، مصرف غذاها به صورت آب پز، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و آماده، کاهش مصرف قند، برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، نوشابه، غذاهای شور و دودی، غذاهای کنسرو شده تاکید کرد.
حاج جعفری بیان کرد: 30 دقیقه پیاده روی تند در روز، مصرف وعده های غذایی در ساعت های مقرر، استفاده از روغن های گیاهی، گوشت کم چرب (مرغ و ماهی بدون پوست)، مصرف سبزی، میوه های تازه، سالاد بدون سس از جمله راه های پیشگیری از دیابت بارداری توسط مادران است.
او اضافه کرد: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت و ارائه خدمات مناسب در مرکزها و پایگاه های جامع سلامت همه افراد بالای 30 سال به ویژه مادران می توانند نسبت به ارزیابی قند و چربی خون به صورت رایگان اقدام کرده و در صورت ابتلا تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسام‌الدین علامه با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه برآورد‌ها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به ایسنا گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • غبارروبی قبور شهدای فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل
  • افتتاح دفتر کانون بسیج رسانه در شهرستان آران و بیدگل
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • شرکت بیش از ۲۳ هزار نفر در مسابقات قرآنی آران و بیدگل
  • مشارکت ۳۴ هزار آران و بیدگلی در مسابقه زندگی با آیه‌ها
  • تحقق ۷۰ درصدی مصوبات حوزه درمان سفر رئیس‌جمهور به کاشان