Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@15:50:27 GMT

فرهنگ قاچاق و قاچاق فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۹۸۲۸

فرهنگ قاچاق و قاچاق فرهنگی

جهان امروز را می توان عصر رسانه ها و یا انفجار اطلاعات نامید و رسانه های دیداری، شنیداری، خصوصا مطبوعات و فضای مجازی تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ یک ملت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم ترین و اصلی ترین مولفه ها در ساخت ، پیشرفت و یا حتی درجا زدن تمدن های بشری، فرهنگ یک ملت است و در این میان می توان گفت از یک سو اسلام خود سازنده فرهنگ و تمدن است که علم و دانش ، پایه اصلی این فرهنگ و تمدن غنی قرار گرفته است و از سوی دیگر نظام سلطه و استبداد بعد از ناامیدی از اقدامات سخت افزاری به جنگ نرم و استفاده سوء از کارکرد رسانه ها جهت از بین بردن و کمرنگ کردن سرمایه های اجتماعی همانند شهامت ، شهادت ، صداقت ، صرفه جویی ، غیرت و خصوصاً پایبندی به خانواده و خانواده دوستی به وسیله رسانه ها مخصوصا ماهواره روی آورده است که متاسفانه باید اعتراف نمود در این مهم تا حدودی موفق عمل نموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که جهان امروز را می توان عصر رسانه ها و یا انفجار اطلاعات نامید و رسانه های دیداری ، شنیداری ، خصوصا مطبوعات و فضای مجازی تاثیر بسیار زیادی بر فرهنگ یک ملت خواهد گذاشت که با افزایش استفاده مردم از رسانه ها در جوامع مختلف به نوعی می توان گفت فاصله های زمانی و مکانی عملاً از بین رفته و به معنای واقعی «دهکده جهانی» شکل گرفته است که به همین علت از میان کارکردهای متعدد رسانه می توان به کارکرد عمده و مهم آن یعنی تاثیرگذاری و «فرهنگ سازی» تامل بیشتری نمود.

 

این موضوع آنچنان اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در بیانات چند سال اخیر از اهمیت فرهنگ و تعریف اقتصاد ذیل فرهنگ این گونه فرمودند: که "اگر اقتصاد از بین برود قابل جبران است ولی اگر فرهنگ از بین برود و خدشه ببیند قابل جبران نیست" و معظم له بعد از گذشت حدود 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی و طرح مباحثی مانند ناتوی فرهنگی ، تهاجم فرهنگی در سالهای گذشته و نگرانی های ایشان در حوزه فرهنگ  ، بحث «آتش به اختیار» را بیان و کشور را در اقدامات فرهنگی دچار ولنگاری می دانند که به نظر می رسد شاید این ولنگاری فرهنگی حاصل 40 سال کار فرهنگی بدون برنامه و سازماندهی نامناسب فرهنگی بوده و در این بین شاید بتوان گفت مسئولیت دولتهای قبل به تبع در این خصوص بیشتر می باشد ، چرا که اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی یک فرایند زمان بر است و بعد از گذشت چندین سال به نتیجه خواهد رسید.

 

با توجه به مباحث مطروحه می توان گفت ساخت برنامه های بدون محتوا و سریال هایی بدون وجود مرزهای اخلاقی و انسانی با هدف ترویج بی بند و باری و فساد اخلاقی خصوصا برای قشر جوانان و نوجوانان یکی از اهداف شبکه های ماهواره ای جهت کم رنگ کردن کردن فرهنگ ایرانی و اسلامی است. که ساخت بیش از 160 شبکه ماهواره ای فارسی زبان خود نشان از صحت این موضوع دارد. اما با این وجود باید گفت متاسفانه در طول سالهای اخیر ( البته بجز 7 الی 8 سال اخیر) اقدامات ایجابی ما نسبت به اقدامات سلبی در راستای آگاه سازی مردم بسیار کمتر بوده است ، که یکی از مهم ترین و موثرترین ظرفیت هایی که می بایست ار آن بهره گرفته می شد آموزش و پرورش بود چرا که بچه های در این مرز و بوم باید از کودکی با معنای فرهنگ و منافع ملی کشور آشنا شوند و قطعا نقشی که معلمان به همراه مادران در آگاه سازی کودکان ما دارند بسیار بی بدیل خواهد بود و بی گمان تقویت انجمن اولیاء و مربیان به عنوان پل ارتباطی خانه و مدرسه از ارکان فرهنگ ساز در جامعه بوده و بایستی به این امر به صورت ویژه پرداخته شود. چرا که اگر ما به دنبال جامعه ای با فرهنگ و خودباور هستیم باید از کودکی و نوجوانی این مهم را نهادینه کنیم که به راستی مقدس ترین و بانفوذترین فرد برای کودکانمان معلمان هستند.

 

ضمناً در این میان نباید از نقش دستگاههای فرهنگی و در راس آن فرهنگ و ارشاد اسلامی غفلت نمود چرا که در این راستا می تواند بر ترویج فرهنگ و آداب و سنن بومی و محلی هر منطقه و تقویت سرمایه های اجتماعی و نمادین اهتمام ویژه ای داشته باشد.

 

به امید روزی که هر جوان ایرانی به فرهنگ غنی خود افتخار نماید و مسئولین کشور ماهواره را به عنوان فرصتی برای ترویج فرهنگ غنی ایرانی به حساب آورند نه تهدیدی برای جوانان کشور عزیزمان.

 

محمد مهدی ترابیان

 

کارشناس فرهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴ هزار و ۴۱۱ سلاح گرم در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته بیش از چهار هزار و ۴۱۱ عدد سلاح گرم در سراسر استان کشف و ضبط شده است که ۷۴ درصد کشفیات سلاح جنگی و مابقی سلاح شکاری غیرمجاز بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی معاونان دادگستری از تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته بیش از چهار هزار و ۴۱۱ عدد سلاح گرم در سراسر استان کشف و ضبط شده است که ۷۴ درصد کشفیات سلاح جنگی و مابقی سلاح شکاری غیرمجاز بوده است.

وی با قدردانی از دستورات بیست‌ودوگانه ریاست قوه قضائیه خطاب به مسئولان قضائی، قضات و کارمندان عدلیه در سراسر کشور، افزود: باید در راستای اجرایی شدن فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و ریاست قوه قضائیه گام‌های عملی و جدی بیشتری برای رسیدن به قوه قضائیه در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از اقدامات دادستان کرمان و مجموعه دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در خصوص اجرای طرح نور قدردانی کرد و گفت: دستگاه قضائی حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است و خوشبختانه مردم شریف کرمان همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته‌اند و در ۹۹ درصد موارد پس از تذکر لسانی افراد به قانون احترام گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم مسائل فرهنگی و اجتماعی راهکار فرهنگی و اجتماعی دارند و دستگاه‌های متعددی در این زمینه باید به رسالت خود در انجام فعالیت‌های فرهنگی عمل کنند و اقدامات پلیسی و قضائی باید در کنار اقدامات فرهنگی قرار گیرد.

کد خبر 748358

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • تشریح اقدامات بسیج ورزشکاران در هفته ترویج فرهنگ پهلوانی
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • کشف بیش از ۴ هزار و ۴۱۱ سلاح گرم در کرمان