Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین گشایش سومین جشنواره علم برای همه با حضور مسئولان و مهمانان در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری ایران، در ابتدای مراسم، سیف الله جلیلی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان، از حامیان جشنواره علم برای همه به‌ویژه مسئولان و مدیران برج میلاد تهران که دوشادوش موزه همکاری و مشارکت کردند و نیز برگزارکنندگان این جشنواره کمال تقدیر را به‌عمل آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران سپس سخنانش را با کلامی از امام حسین (ع) ادامه داد: «بحث و بررسی علم، موجب باروری معرفت و تجربه‎های طولانی مایه افزایش عقل است».

وی گفت: «ما هر سال در جشنواره علم برای همه یک موضوع را دنبال می‌کنیم و در جشنواره امسال موضوع زلزله را که کشور ما بسیار به آن دچار است، مد نظر قرار داده‌ایم».

دکتر جلیلی برخی از اهداف برگزاری این جشنواره را اینچنین برشمرد: ۱- شناسایی علاقمندی‌های علمی جامعه ۲- برقراری ارتباط بین مردم و دانشمندان ۳- علاقه‌مند کردن مردم و جوانان به علم ۴- تربیت شهروند مطالبه‌گر و آشنا به حقوق خود.

دکتر سیف‌الله جلیلی با بیان این که تعداد بیکاران دانشگاهی نشان می‌دهد ما جهت گیری‌های لازم در مورد کاربردی کردن دانش و علوم دانشگاهی نداشتیم، ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، علاقه‌مندی‌ها و نیازهای جامعه شناسایی شود و به جهت‌گیری‌های علمی کمک کند.

دکتر جلیلی با بیان این که رفع چالش‌های علمی بدون ایجاد ارتباطات ممکن نیست، ادامه داد: «ما از کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و هند هم درخواست‌هایی مبنی بر ایجاد همکاری‌های متعدد برای این جشنواره داشتیم اما با محدودیت‌های مالی مواجهیم ابراز امیدواری کرد در جشنواره چهارم بتوان به سمت بین‌المللی شدن حرکت کرد».

دکتر جلیلی در پایان، افزود: «۱۰ نوامبر مصادف با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است که در کشور ما مصادف با آغاز هفته علم است و ما امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، علم را بیش از پیش بتوانیم به صلح و توسعه درآوریم».

در ادامه این برنامه، درویش پور مدیر عامل برج میلاد و همکار برگزارکننده جشنواره علم برای همه ضمن خوش آمدگویی به مهمانان، افتتاح سومین جشنواره علم برای همه را تبریک گفت و افزود: «این که این جشنواره به دنبال مشارکت جویی و نیز فرهنگ‌سازی استفاده از راه حل‌های علمی برای مواجهه با چالش‌ها و مسائل مختلف زندگی است، نشان از همت عالی برگزارکنندگان آن است».

درویش پور گفت: «در بازدیدی که از موزه ملی علوم و فناوری داشتم در بخش انرژی هسته‎ای شاهد تصاویری از شهدای هسته‎ای بودم که نشان می‎دهد چه نخبگانی در راه بیداری از غفلت‌های احتمالی کشته شدند تا شاهد کشتار هیروشیما نباشیم».

سومین سخنران افتتاحیه جشنواره علم برای همه، دکتر ضیا هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بود. وی نیز از اهتمام و ایده برگزارکنندگان قدردانی کرد و افزود: «موزه ملی علوم و فناوری در این سال‌ها جهش خوبی نشان داده و برج میلاد هم جهت گیری‌های فرهنگی خوبی داشته است».

دکتر ضیا هاشمی گفت: «برای اهمیت موضوع این جشنواره می‌توان به ضد آن توسل جست. نام این جشنواره علم برای همه است که می‌توانست علم برای هیچ کس باشد. در جامعه ما میزان علم، تخصص و مراکز علمی و پژوهشی بسیار بالاست. ما به نسبت جمعیت‎مان، دارای تعداد مراکز علمی و پژوهشی بسیار بالا در دنیا هستیم (چیزی بیش از ۲۶۰۰ مرکز علمی، پژوهشی و فناوری) اما این سطح بالا، با بهره مندی از آموزش همراه نیست. امیدواریم با اقداماتی همچون این جشنواره، سطح بهره مندی از علم نیز بالا برود.

دکتر ضیا هاشمی گفت: «به اعتقاد من، اساسا علم عامل صلح و جهل عامل جنگ است. اکنون که بسیاری از مردم کشورمان از مراسم باشکوه اربعین باز می‌گردند، باید گفت امام حسین (ع) نیز اهل صلح بود».

وی افزود: «کسانی که در منطقه بر طبل جنگ می‌کوبند، جاهلند و فقط از ابزار علم و دین برای جنگ استفاده می‌کنند».

ضیا هاشمی مخاطبان این جشنواره را نخبگان علمی، نخبگان اجتماعی و فرهنگی، افکار عمومی و رسانه‌ها و اقشار مختلف دانست.

در این بخش از برنامه، کودکان سازمان هلال احمر به سرودخوانی پرداختند که موجب تشویق بسیار مهمانان و مسئولان گردید.

چهارمین سخنران این برنامه، دکتر میرزایی، دبیر علمی جشنواره، بود که پاورپوینتی با موضوع «لرزه خیزی و خطر زمین لرزه در ایران» ارائه داد و اطلاعاتی در مورد تعداد، قدرت و محل‌های وقوع زلزله در کشور اطلاعات جامعی در اختیار حاضران گذاشت

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با آموزش همگانی، آحاد مردم بدانند زمین لرزه یک پدیده کاملا طبیعی است و با این آموزش بتوان خطرات را کاهش داد.

پنجمین و آخرین سخنران افتتاحیه سومین جشنواره علم برای همه مهندس اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، بود. وی در ابتدای کلام به اهمیت موضوع زلزله اشاره کرد و به‌عنوان مثال، گفت: «کسی نمی‌دانست قرار است در ۱۲ ثانیه، ۳۴ هزار نفر جان شان را در بم از دست بدهند».

مهندس نجار به تولیدات مثبت و منفی علم هم اشاره و تصریح کرد: «انفجار هسته‌ای هیروشیما بدتر از هزار پدیده طبیعی بود. وی نقش دانش و آموزش را در کاهش اثرات پدیده‌های انسانی و طبیعی بسیار مهم ارزیابی کرد و حادثه مدرسه شین آباد را از جمله حوادثی دانست که با آموزش می‌شد عمق آن را از بین برد و یا به حداقل رساند».

وی مردم را رُکن و اساس کار پیشگیری دانست و تصریح کرد امروز در ژاپن زلزله‌های بالای هفت ریشتر اتفاق می‌افتد اما با آگاهی‌های عمومی و رعایت همگانی که انجام می‌شود، مردم هنگام زلزله فقط مواظب‌اند که لیوان آب روی میزشان، زمین نریزد.

این جشنواره با همکاری و مشارکت برج میلاد تهران از امروز به مدت یک هفته تا روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه پذیرای علاقه‌مندان از سراسر کشور خواهد بود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۰۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاح دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد: ایشان معلمی را به معنای کامل به ما شناساند، و ما مدیون اندیشه ایشان و سبک آموزشی و پرورشی شأن هستیم.

معاون رئیس جمهور همچنین ضمن ابراز خوشحالی از افتتاح دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران در روز معلم، ابراز امیدواری کردند این اقدام از لحاظ علمی، فنی و تکنولوژی در حدی باشد، که بتواند به عنوان الگو به جهان ارائه شود.

وی افزود: حرکت غرب در سه حیطه نفی جنسیت، خانواده‌های تک والدی و به رسمیت شناختن خانواده‌های انحرافی و همجنس به خانواده صدمه می‌زند و ما وظیفه داریم مبانی و زیرساخت‌های لازم را برای شناساندن خانواده فطری که اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد، با شیوه‌های علمی تبیین کنیم و بتوانیم آنچه را که در فرهنگ و مکتبمان موجب حفظ هویت و اصالت خانواده می‌شود داریم معرفی کنیم.

خزعلی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر مرکزیت و محوریت داشته باشد و از ظرفیت علمی سایر دانشگاه‌ها، مراکز علمی، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها برای پژوهش، پشتیبانی و تعمیق مطالعات خانواده بهره ببرد.

در پایان رئیس دانشگاه تهران از ایشان خواست که به عنوان استاد وابسته و عضو هیأت جذب در دانشکده همکاری کند ولی خزعلی این امر را قبول نکرد و عنوان داشت: که مسؤولیتی که نتوانم برای آن وقت گذاری لازم را داشته باشم نمی‌پذیرم.

کد خبر 6094640

دیگر خبرها

  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • افتتاح اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران
  • اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران افتتاح می‌شود
  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد