Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما گفت: بیش از ۲۰ و ۲ دهم درصد از زائران ایرانی پیاده روی اربعین شنونده رادیو اربعین بودند و از این میان ۷۷ درصد کیفیت این رادیو را خیلی خوب ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین رضی در نشست خبری که درباره نظرسنجی از زائران اربعین در کشور عراق برگزار شده بود، افزود: اهمیت زیارت اربعین بر هیچ کس پوشیده نیست و در بُعد داخلی و بین المللی باید توجه ویژه‌ای به آن شود، در بُعد ملی زائران به پیاده روی اربعین به عنوان حرکت دینی ملی نگاه می‌کنند و در بُعد بین المللی هم اگر چه راهپیمایی اربعین از طریق رسانه‌های بین المللی بایکوت می‌شود، اما حضور مردم در این راهپیمایی هر سال گسترده‌تر می‌شود، کشور‌های غربی مدت‌ها است مطالعه در این زمینه را آغاز کرده اند و پارسال امریکا یک نظر سنجی در این باره انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما گفت: هرگاه امام زمان (عج) ظهور می‌کند خود را فرزند امام حسین (ع) معرفی می‌کند و به همین علت باید سید الشهدا به خوبی به مردم جهان شناسانده شود، یکی از اهداف ورود امریکا به عراق نیز مباحث آخرالزمانی و مهدویت بود و ما هم باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار نظرسنجی در فضای برون مرزی و در پیاده روی اربعین با تمام سختی‌هایی که داشت انجام شد و ۷ پرسشگر ایرانی و ۹ پرسشگر عراقی از هزار و ۱۰۰ زائر غیر فارسی زبان که اکثرشان عراقی بودند و هزار و ۱۰۰ زائر ایرانی نظر سنجی انجام دادند، هر ۲۰ دقیقه از زائران دعوت می‌شد که در نظرسنجی شرکت کنند و در هر ساعت ۳ پرسشنامه تکمیل می‌شد، این نظر سنجی در یک هفته انجام گرفت.

حسین رضی افزود: ۲۰ در صد مردم در خروجی نجف ۳۰ درصد بین نجف و کربلا و ۵۰ در صد در کربلا در نظر سنجی شرکت کردند که ۶۵ درصد آن‌ها مرد و ۳۵ در صدشان زن بودند، میانگین سنی زائران شرکت کننده ۳۵ سال و میانگین تحصیلاتشان فوق دیپلم است، ۳۰ درصد افراد شغل غیر دولتی دارند، ۱۵ درصد شغل دولتی و ۲۱ درصدشان را هم خانم‌های خانه دار تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: هدف ۱۲ درصد از مردم برای حضور در اجتماع اربعین زیارت امام حسین (ع) و نمایش وحدت شیعیان، همدردی با مصائب حضرت زینب، عشق به امام حسین و... است، وحدت و همبستگی مسلمانان و اتحاد شیعیان که جنبه سیاسی راهپیمایی را نشان می‌دهد، ترویج و زنده نگهداشتن عاشورا از مهم‌ترین اهداف راهپیمایان ایرانی محسوب می‌شود.

رضی گفت: راهپیمایی از مسیر‌های مختلف انجام شده بود از ۴۰ تا بیش از ۲ هزار کیلو متر شرکت کرده بودند، از نظر حاضران ایرانی در پیاده روی اربعین در این مسیر مشکلاتی سر راه راهپیمایان بود که رعایت نکردن مسائل بهداشتی و کمبود امکانات بهداشتی، نبود امکانات مناسب برای استراحت، ازدحام جمعیت، گرد و غبار و هوای آلوده از رایج ترینشان به حساب می‌آمد.

وی افزود: یکی از بحث‌های مهم در اربعین بحث امنیت است، در راهپیمایی اربعین گروه‌های تروریستی از جمله داعش هشدار‌هایی داده بودند، اما حجم حضور مردم نشان می‌دهد به این مسائل توجه نکردند و ۶۰ در صد مردم گفتند نگرانی در این باره ندارند، این حرف دو پیام دارد که کوچک شمردن دشمن و روحیه شهادت طلبی از جمله آن‌هاست، ۳۲ درصد کم نگران بودند و تنها ۶ در صد قدری نگران بودند.

رضی گفت: بیش از ۸۲ درصد مردم اعتقاد دارند در راهپیمایی اربعین شأن مراسم نگه داشته می‌شود، اهتمام به سالخورده ها، احترام به یکدیگر و رفتار‌های متواضعانه نیز در آن دیده می‌شود و به نوعی پیاده روی اربعین یک کلاس اخلاق است.

وی افزود: در بحث مسائل منطقه از زوار ایرانی سؤال شد، درباره استقلال طلبی بخشی از عراق، ۷۷ درصد با هر گونه اقدام جدایی طلبانه مخالف بودند، همچنین مهمترین دلیل پیروزی‌های سوریه را حضور مدافعان حرم و حمایت روسیه از بشار اسد دانستند.

رضی گفت: زائران تبلیغات شرکت‌ها و نهاد‌ها و استفاده از تصاویر شخصیت‌های سیاسی در مسیر پیاده روی را خوب ندانستند و از نظرشان مقام معظم رهبری، آیت الله سیستانی و سردار سلیمانی محبوب‌ترین افراد و ملک سلمان و ترامپ منفور‌ترین افراد بودند.

قرار است نظر سنجی از زوار غیر فارسی زبان که اکثرشان عراقی هستند ترجمه و به زودی اعلام شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال

سردار هادی هادیانفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

هادیانفر گفت: در ۵ مولفه‌ای که برای سوانح وجود دارد، هر کدام نقش خود را دارند، اما گزارشات سازمان بهداشت جهانی بر روی عامل انسانی بیشتر تاکید می‌کند. در بعضی از گزارشات ۵۴ درصد و در برخی مطالعات ۹۲ درصد عامل انسانی را عامل جلوگیری از وقوع حوادث می‌دانند.

او افزود: آنچه که در قانون ما وجود دارد، ۳۲ دستگاه در حوزه پیشگیری و کاهش سوانح نقش دارند. آنچه که می‌تواند در رأس آنها این کار را مدیریت کند، شورای عالی مدیریت حمل و نقل است که از دستگاه‌ها وظایفشان را مطالبه کند. در برنامه ششم کاهش ۳۶ درصدی تصادفات را تدوین کردند. در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی در طول برنامه تدوین شده و دولت مکلف است در ۶ ماهه اول برنامه، کاهش ده درصدی را تدوین کند.

هادیانفر ادامه داد: فرهنگ سازی نیز در این زمینه مهم است. به عنوان مثال طرح همیار پلیس که در گذشته اجرا شد، بر اساس مطالعات ۱۸ درصد در کاهش سوانح اثر گذاشت. نهادینه شدن کمربند ایمنی و موارد ایمنی دیگر در نتیجه همین پویش است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نقاط شهری و برون شهری ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیر در کشور داریم، گفت: ۳۲۰۰ مورد از این تعداد مربوط به جاده‌های کشور، ۵۳۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور و ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی است. میزان تردد نیز به ۴۰ میلیون وسیله می‌رسد و رابطه تردد و تصادف نیز متقابل است.

او افزود: ۸۸۷ نقطه پرتصادف از بین کل نقاط حادثه خیز پرتصادف شناسایی شدند و تاکنون ۴۱۲ مورد آنها تاکنون مرتفع شده و ۴۷۵ مورد آن باقی مانده که از اولویت‌های امسال ما است. یکی از عواملی که در دهه ۸۰ باعث شد میزان تصادفات و مرگ‌های ناشی از سوانح کاهش پیدا کند، واردات خودرو‌های باکیفیت بود که باعث شد خودروسازان داخلی هم به سمت افزایش کیفیت بروند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص عدم تحقق پیش‌بینی‌های برنامه ششم در توسعه ترانزیت گفت: در دولت‌های گذشته به این بخش خیلی توجه نشد. کشور‌هایی که مسیر اصلی آنها کشور ما بود، اکنون از مسیر‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در حال حاضر به آن پیش‌بینی پذیری که برای گیرنده خدمات مورد نیاز است نرسیدیم و حتما باید این اتفاق میسر شود تا صاحب بار با این اطمینان و تخمین هزینه از مسیر کشور ما عبور کند.

او در خصوص تدابیر برای جابه‌جایی‌های مربوط به راهپیمایی اربعین گفت: یکی از مهمترین مسائل ما ناترازی ناوگان نسبت به زائرینی است که در اربعین داریم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال به مرز ۴ میلیون زائر برسیم. از این تعداد بخش زیادی از خودروی شخصی و برخی از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که از طرف عراقی نیز خواسته شد این بود که خودرو‌های ما بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین ۱۵۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص داده شد که ۲ هزار دستگاه زیر ۵ سال کارکرد را وارد کشور کنند که امیدواریم به اربعین برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • ویدئو| راهپیمایی باشکوه مردم صعده یمن در حمایت از غزه
  • راهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • طوفان بشری مردم صعده یمن در حمایت از غزه
  • محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه خشم
  • خروش علویان در جمعه خشم
  • راهپیمایی‌های گسترده مردم یمن در حمایت از غزه
  • راهپیمایی گسترده مردم یمن در صعده در حمایت از غزه