Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کارشناسان روانشناسی بر این باورند که خانواده و مدرسه باید در زمینه آموزش مهارت های زندگی، دوست یابی، نه گفتن و مقابله با بحران به دانش آموزان و فرزندان خود همت کنند.
این روانشاسان معتقدند که این آموزش ها می تواند موجب افزایش حس امنیت و ارزش، اعتماد به نفس، خودباوری و خوداتکایی در نوجوانان شود و آنها را در مقابل تهدیدات فرارو قوی و مقاوم سازد و در نقطه مقابل آن عدم فراگیری این آموزش ها می تواند نه تنها دانش‌آموزان را از مسیر درست و منطقی خارج و در چنگ آسیب های اجتماعی گرفتار کند بلکه موجب مشکلات رفتاری از جمله افسردگی و حتی اقدام به خودکشی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بحث مشکلات رفتاری، افسردگی و تنگناهای روحی و روانی، پس از سقوط دو دختر نوجوان از بلندای پلی در اصفهان، ذهن مردم را متوجه خود کرده است.
این اتفاق که بسیاری از مردم را شوکه کرد اواخر ماه گذشته رخ داد و در پی آن یکی از این دو نوجوان در دم جان باخت و دیگری بشدت صدمه دید و هم اکنون در حال مداوا است.
هفته گذشته نیز فیلمی که به ظاهر قبل از اقدام به خودکشی توسط این دو دختر دانش آموز گرفته شده بود در شبکه های اجتماعی منتشر و کاربران بسیاری را متاثر کرد.
در این فیلم که درون همه خانه راه یافته دو دختر نوجوان با شیطنت های فراخور سنشان و با خنده و حکایتی از ناکامی به استقبال مرگ می روند.
در پی انتشار این فیلم، مسئولان امر واکنشی از خود نشان نداده و همین سکوت به پذیرش فیلم منتشره به عنوان واقعیت کمک کرده است.
به این موضوع که فیلم مذکور ساختگی است یا واقعی کاری نداریم، اما حقیقت این است که فیلم هم اکنون بیشترین توجه را در شبکه های اجتماعی به خود جلب کرده است.
انتشار این فیلم، بسیاری از اظهار نظرها و گمانه زنی ها درباره علت خودکشی این دو نوجوان را با پرسش های متعدد روبرو کرده است.
کارشناسان و روانشناسان معتقدند باید به این پرسش ها پاسخ داده شود لذا نباید براحتی از کنار این اتفاق ها گذشت، بلکه باید از این تهدید به عنوان فرصتی برای مطالعه و شناخت ابعاد و عمق مشکلات و معضلات اجتماعی بهره برد و برای چالش های فرارو نسخه ای موثر و شفا بخش پیچید.

**افسردگی و خلاء مهارت های زندگی، عامل آسیبی اجتماعی از نوع خودکشی**
از دیدگاه روانشناسان این فیلم شواهدی از افسردگی، عدم آموزش مهارت های زندگی و برقراری ارتباط در بین نوجوانان را نشان می دهد.
یک روانشناس ارشد تربیتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: همیشه شادی و لبخند در نگاه افراد، نشانه سلامت روحی و روانی آنها نیست و چه بسا خنده های تلخی که از چهره های غمناک غمگین تر است.
زهره کثیری افزود: در این فیلم دو دختر نوجوان با شادی و نشاطی کاذب و با زبانی ساده به بیان علت های سرد شدن زندگی می پردازند و از انسان های مغرور و روابط ناموفق خود گله می کنند.
وی یادآور شد: آنها در این فیلم به بیننده می فهمانند که آنقدر عرصه بر آنها تنگ است که دیگر دلخوشی های کوچک به آنها جواب نمی دهد و حاضر نیستند روی خوش به زندگی نشان دهند که این مهم نشان از عدم یادگیری مهارت های زندگی دارد.
این روانشناس، با بیان اینکه بخشی از وظیفه آموزش مهارت های زندگی به عهده خانواده و بخش بزرگتری از وظایف آموزش و پرورش است گفت: متاسفانه همین اتفاق که شاید آخرین هم نباشد نشان از کاستی های تربیتی و از سوی بی توجهی به اصلاح آنها در جامعه و دستگاه های متولی دارد.
افسانه برومند، روانشناس دیگری با تاکید بر نقش والدین در درک شرایط روحی و جسمی نوجوانان گفت: اولین گام در پیشگیری از کشانده شدن فرزندان به سمت آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی ارتباط سالم و صحیح خانواده با فرزندان است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نوجوانان در بحران بلوغ و تغییرات خلقی قرار دارند باید هر گونه رفتار و یا نظارت بر آنها با دید کنترل و سلب آزادی نباشد زیرا همین نکته باعث سرخوردگی و در نتیجه افسردگی و در نهایت گرایش به انجام چنین اقدام های بی بازگشتی می شود.
این روانشناس با تاکید بر اهمیت شکاف ارتباطی بین والدین و فرزندان افزود: همراهی نوجوان در انجام تفریحات سالم می تواند در کاهش وابستگی به ارتباط با دیگران بویژه جنس مخالف و افکار غلط و ضایع باشد.
وی، برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس با عنوان مهارت های زندگی و آموزش اخلاق، رفتار و ارتباط به نوجوانان را نیز بسیار مهم برشمرد و گفت: خانواده ها نیز باید اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه صرف کنند بطوریکه فرزندان از نظر عاطفی، احساس کمبود نکنند و برای جبران این کمبود به فضای مجازی و یا دوستی های نامناسب پناه نبرند.
در مجموع خانواده ها و بویژه مسئولان نباید فراموش کنند که این اتفاق تلخ، آخرین نیست و درصورت بی توجهی و بی برنامگی برای نوجوانان و جوانان باز هم امکان وقوع این گونه حوادث دردناک و غمناک در جامعه ممکن خواهد بود.
به هر حال نباید از کنار آموزش مهارت های زندگی و توانایی‌هایی که به نوجوانان کمک می کند که در موقعیت‌های گوناگون، درست رفتار کنند به سادگی بگذریم زیرا از همین حالا باید افراد با تقویت اعتماد به نفس، رشد و تقویت عواطف انسانی، کمک به شناسایی و بیان احساسات، تامین تندرستی جسمی و سلامت روانی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، تقویت روحیه همزیستی‌های مسالمت‌آمیز و بالا بردن سازگاری با خود، دیگران و محیط زندگی بتوانند برای یک زندگی پرپیچ و خم ولی در عین حال سالم آماده شوند.
گ/6994
خبرنگار:آرزو فلاح** انتشار: سلطانمرادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۴۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»

کتاب «جرئت و حقیقت» به قلم محمد‌علی جابری و به همت نشر معارف  به چاپ رسید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب جرئت و حقیقت عضو جدید خانواده  برنا (کتاب های نوجوان نشر معارف) وارد بازار نشر شد.  این کتاب در قالب داستانی نگاشته شده  و موضوع کتاب در مورد معرفی بهشت حول یکی از شخصیت های کتاب است.

این کتاب یک رمان داستانی است برای علاقمندان به ادبیات. کتاب جرئت و حقیقت سرگذشت پسر یتیمی را روایت می‌کند که بر اثر دوستی، دچار انحراف در مسائل اخلاقی می‌شود. در ادامه راه و روش نجات و سرانجام این نوجوان است که حیرت مخاطب را برانگیخته می‌کند.

جذابیت کتاب در این است که با  شنیدن داستان و هم‌ذات‌پنداری با قهرمان آن برای هر مخاطبی، از کودکان تا بزرگسالان، دلکش می‌شود. از سوی دیگر در این کتاب  یکی از مشکلات رایج و مبتلا به در جوانان که ارتباط و دوستی  با جنس مخالف در جامعه است مطرح شده و روش توجیه نوجوانان با شیوه ای درست و قانع سازی نوجوانان با مفاهیم دینی  انجام شده است دلیل انتخاب  نام کتاب جرئت و حقیقت اشاره به یکی از رویدادهای داستان زندگی آرمان است که بعد از آن بازی سیر تحول او آغاز می‌شود.

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

در برشی از کتاب می‌خوانیم:

هلال ماه هم در یک گوشۀ آسمان ایستاده‌ است و ما را نگاه می‌کند. انگار دارد برایمان حرف می‌زند «تا همین هیجده‌نوزده‌سالگی‌تون، من بیش از دویست بار دور زمین گشته‌م. کار من همینه. دور زمین بگردم، از خورشید نور بگیرم و زمین‌و براتون روشن کنم. تو هر ثانیه، با کلی از آدما برای همیشه خداحافظی می‌کنم.» ماه همین‌جور که زیر پایش را می‌پاید و برایمان حرف می‌زند، از حرکتش هم غافل نیست. می‌داند همه‌چیز را رکود و درجا زدن خراب می‌کند. با زبانِ بی‌زبانی می‌گوید «خدا به‌خاطر شما آدما، یه کارایی گردن من، خورشید و بقیه گذاشته. ما هم با جون‌ودل داریم انجامش می‌دیم. شما هم مراقب باشید نمک خدا رو می‌خورید، یه‌وقت نمکدونش‌و نشکونید.»

چاپ اول این کتاب به همت نشر معارف در اسفند  1402 به قیمت 110000 تومان به شمارگان1000 جلد روانه بازار  شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده