Web Analytics Made Easy - Statcounter

کویته - ایرنا -همزمان با یکصد و چهلمین زادروز علامه محمد اقبال لاهوری، نشست ادبی با عنوان 'بررسی آراء و اندیشه های اقبال لاهوری با موضوع بیداری اسلامی' از سوی خانه فرهنگ ایران در کویته پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ علامه اقبال لاهوری نخستین فردی بود که ایده ایجاد یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم پاکستان، علامه اقبال را شاعر ملی کشورشان می دانند.
این شاعر نامدار در سال 1256 شمسی (1877 میلادی) در شهر سیالکوت پاکستان دیده به جهان گشود و اردیبهشت 1317 (21 آوریل 1938 میلادی) در 61 سالگی دیده از جهان فرو بست.
آرامگاه این شاعر نامی در شهر لاهور پاکستان همه روزه محل اجتماع فرهنگ دوستان، اهالی علم و فرهنگ و همچنین مردم کشورهای مختلف جهان به ویژه پاکستان است.
مردم پاکستان همه ساله روز نهم نوامبر - هجدهم آبانماه - را به عنوان زادروز علامه اقبال لاهوری جشن گرفته و به این شاعر و فیلسوف بزرگ که توانست با اشعار و ایده هایش، فضایی انقلابی برای ایجاد یک کشور مستقل در بین مردم کشورش ایجاد کند، ادای احترام می کنند.
محمد اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال، شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبانهای فارسی و اردو سروده است.
بیشتر آثار علامه اقبال لاهوری، این شخصیت بزرگ تاریخ پاکستان، به زبان فارسی سروده شده و فقط سه منظومه از اشعار او به زبان اردو است.
زبور عجم، جاوید نامه، اسرار خودی، اسرار و رموز و ارمغان حجاز و از جمله آثار برجسته علامه اقبال است که به زبان فارسی سروده شده است.
همزمان با یکصد وچهلمین زاد روز علامه محمد اقبال، نشستی با عنوان بررسی آراء واندیشه های اقبال لاهوری با موضوع بیداری اسلامی' با حضور جمعی از علما و شخصیت های دینی منطقه ( شیعه وسنی )، اعضای حزب جماعت اسلامی دانشگاهیان و نویسندگان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان برگزار شد.
در این نشست، محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته، جمعه اسدی رئیس جامعه صادق علیه السلام، عطاء الرحمن رئیس مدرسه دارالرشاد ، قاری عبدالرحمن خطیب و متولی جامع مسجد، انوارالحق حقانی خطیب مسجدمرکزی شهر، شادی زی نویسنده بنام کویته، دکتر ساسولی رئیس و دکتر شاه محمود شکیب استاد بخش فارسی و پروفسور عبدالرئوف رفیقی از دانشگاه بلوچستان حضور داشتند.
کوروش عقدایی رئیس خانه فرهنگ ایران در کویته پاکستان در این نشست در سخنانی با تسلیت وقوع زلزله در غرب ایران، گفت:علامه اقبال علاوه بر یک شاعر، فیلسوف، وکیل نامور، یک مصلح بزرگ نیز بود و از اندیشه های برتر انسانی،اسلامی برخوردار بود.
وی اضافه کرد:اقبال لاهوری نه تنها خواستار پیدایش پاکستان یا استقلال ملت فارس بود، بلکه بانگاه به غرب و ستم فرنگ به ملت های مستضعف به ویژه به ملت مسلمان، آرزوی استقلال و سربلندی جهان اسلام و ملت های ستمدیده را داشت.
عقدایی اضافه کرد:اقبال لاهوری راه نجات مسلمان ها را خودباوری می دانست و بر این باور بود که تا مسلمانان به خود اعتماد نکنند، راهی به سربلندی نخواهند داشت.
یکی از استادان دانشگاه بلوچستان نیز در سخنان خود در این نشست ادبی گفت:اقبال لاهوری، گوهری بود که خداورند به ما داده بود و فردی بود که همه مذاهب را در اشعار خود گنجانده و فرقی بین آنها نمی دانست.
عبدالرئوف رفیقی ادامه داد:شاعران زیادی همچون مولانا و سعدی و علامه اقبال را می توان از لحاظ رتبه ومنزلت بعد از مولانا وسعدی قرار داد، اگرچه در مورد علامه اقبال گفته شود کم است.
عطاء الرحمن رئیس مدرسه دارالرشاد کویته نیز در ادامه این نشست ادبی گفت:علامه اقبال فرق بین توحید و شرک را ترسیدن می داند و در نظر وی، هر کس در کشور خود از دشمن می ترسد مشرک است.
اسدی رئیس جامعه امام صادق (ع) دیگر سخنران این نشست ادبی با تبیین شخصیت اقبال لاهوری گفت:علامه اقبال نمی توانست فارسی صحبت کند، ولی در زمان شعر گفتن به فصاحت و بلاغت بی نظیری به فارسی شعر می گفت که می توان آنرا به یک معجزه تشبیه کرد.
وی گفت:علامه اقبال آنطوری که باید شناخته می شد شناخته نشده و در کشور خودش غریب بود، وی اگرچه مدت زیادی را در انگلیس زندگی کرده اما هیچگاه تحت تاثیر فرهنگ آنجا قرار نگرفت.
انوارالحق حقانی خطیب مسجد مرکزی شهر کویته نیز در ادامه این نشست در سخنان کوتاهی گفت: امروز در باره مردی سخن می گوییم که فکرش به یک کشور و مذهب وقوم محدود نبود، بلکه دید وسیعی داشت، او به زبانی شعر می سروده که بسیاری از شاعران از غنای این زبان برای بیان منظور خود استفاد ه می کردند.
محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته نیز در سخنانی گفت:به فرموده مقام معظم رهبری، اگر بگوییم اقبال یک فیلسوف یا عالم است حق او را ادا نکرده ایم، اقبال بی شک یک شاعر بزرگ بوده و از بزرگان شعر به حساب می آید.
رفیعی ادامه داد:اقبال محاوره فارسی را نمی دانست او نگارش و نثر فارسی را نمی دانست و این شاعر بزرگ در ظرف زبان اردو نمی گنجد و با فارسی انس گرفت .
سرکنسول ایران در کویته پیشاور تصریح کرد:اقبال لاهوری با قرائت دیوان حافظ و مولوی و سایر شاعران فارسی زبان، فارسی را آموخت و ظریف ترین و دقیق ترین و دست نیافتنی مضامین ذهنی را در قالب اشعار بلند در آورده و عرضه کرد.
آساق**6125**3404**سیدبهادر حسینی**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۵۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از نشست زمین و آب‌گرفتگی در خیابان علامه مجلسی خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نشست زمین در یکی از خیابان‌های اصفهان، اظهار کرد: حادثه نشست زمین به طول هشت متر در عرض چهار متر در اثر شکستگی خط لوله آب‌رسانی ۳۰۰ میلی‌متری آزبست در خیابان علامه مجلسی رخ داده است.

وی افزود: حادثه مذکور باعث آب‌گرفتگی خیابان، پیاده‌رو و تعدادی از مغازه‌ها شد، عوامل پلیس راهور نسبت به اعمال محدودیت ترافیکی در محل اقدام کردند و تیم‌های شرکت آب و فاضلاب، شهرداری اصفهان و سازمان آتش نشانی برای ایمن‌سازی به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: لازم است بدانیم اقدامات لازم برای تخلیه آب انجام شد و پس از تخلیه آب و قطع جریان آن عملیات حفاری برای ترمیم و اصلاح خط لوله اقدام خواهد شد.

کد خبر 748928

دیگر خبرها

  • نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد