Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@07:36:36 GMT

بار اصلی حرکت عظیم اربعین حسینی بر دوش مردم بود

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۵۷۷۹

بار اصلی حرکت عظیم اربعین حسینی بر دوش مردم بود

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان با بیان این که بار اصلی حرکت عظیم اربعین حسینی بر دوش مردم بود گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری این اجتماع بی‎بدیل است.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی چهارشنبه در شورای اداری استان با اشاره به این که شیعیان اقتدار، توان و قدرت خود را با راهپیمایی عظیم اربعین به جهانیان نشان دادند اظهارکرد: برای این آیین کارهای زیربنایی و اساسی صورت گرفته است و همه اقدامات پشتیبانی، فرهنگی، انسانی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دست به دست همه دادند تا اجتماع عظیمی از شیعیان و مسلمان گرد هم آید.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده پیرامون اربعین حسینی توضیح داد: نقش نیروی انتظامی خوزستان، مرزبانی، سپاه، ارتش، اطلاعات، بسیارموثر واقع شد و با همکاری و هماهنگی گسترده ای که از ماه ها قبل داشتند به خوبی توانستند هم در کشور خودمان و هم در عراق صیانت و حفاظت از زوار را به سرانجام برسانند.
استاندار خوزستان گفت: در حوزه راه و شهرسازی شاهد اقدامات بسیار خوبی برای زوار بودیم و کار در این حوزه با کمترین مشکلات انجام شد.
وی با تاکید بر این که در مرز چذابه مشکلات زیرساختی بسیار چشمگیر بود بیان کرد: همه کارها پیش از شروع اربعین به خوبی انجام شد البته هنوز کار تمام نشده است و لازم است کار به صورت تمام قد در حوزه زیرساختها ادامه پیدا کند.
شریعتی اظهارکرد: سال گذشته در مرز مهران مشکلاتی وجود داشت اما امسال کار به خوبی خوب پیش رفت چراکه با بسیج و ورود تمام دستگاه های ملی کشور مشکلات در مهران حل شد اما در خوزستان همه امور در دست استان بود.
وی بیان کرد: بسیاری از مدیران و مقامات عالی رتبه کشور تنها به منظور بازدید از مرز در استان حضور پیدا کردند و مداخله ای در کارهای مربوط به اربعین حسینی در استان نداشتند و همه آن‌ها نیز تاکید کردند استعدادهای خوزستان کفاف کارها را می‌دهد.
استاندار خوزستان گفت: فرماندارن در ورودی‌های استان مانند هندیجان، بهبهان، اندیمشک کار استقبال از زوار را برعهده داشتند.
وی توضیح داد: آبرسانی به چذابه حتی از منظر وزارت نیرو کاری بی‌سابقه بوده است چراکه 28 کیلومتر خط انتقال آب تنها در طول 57 روز به سرانجام رسید.
شریعتی افزود: پیمانکاران در حوزه‌های مختلف با حداقل پرداختی یا بدون هیچ پرداختی به طور جد مسایل را دنبال کردند که جای تقدیر بسیاری دارد.
وی ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله کرمانشاه بیان کرد: محموله‌هایی شامل مواد غذایی، پوشاک و ملزومات از استان خوزستان به کرمانشاه ارسال شده و 21 تریلی دیگر نیز آماده ارسال است.

**روند رو به رشد زائران اربعین
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان گفت: رخداد اربعین با حضور کم نظیر مردم از سراسر کشور به سمت عتبات عالیات ظرف چند سال اخیر روند افزایشی داشته است.
قدرت الله دهقان بیان کرد: در میان کشورهای اسلامی سازمان دهی امور زیارتی، در ایران به ویژه در حوزه حج بسیار کم نظیر است و در بسیاری از کشورها مانند تونس، مصر و مراکش به حال ایران غبطه می خوردند.
وی افزود: حتی بسیاری از زائران کشورهای ثروتمند در مکه و مدینه در پیاده رو ها استراحت می کنند و به صورت انفرادی به حج مشرف می شدند.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان اظهار کرد: سال 92 نزدیک به 10هزار نفر برای سفر به کربلا در مرز چذابه مانده بودند و هیچ امکاناتی برای خروج آنها نبود به طوری که وقتی به همراه فرماندهان عالی رتبه از آنجا بازدیدی داشتیم شاهد وضعیت بدی بودیم اما سال بعد 10 هزار زائر تبدیل به 240 هزار زائر شد و سال جاری به بیش از یک میلیون زائر رسید.
وی گفت: پیش از این در مرز چذابه امکانات زیر ساختی مانند جاده، پایانه مناسب، کنترل گذرنامه، گیت های ورود و خروج وجود نداشت.
دهقان گفت با بیان این که امکانات فراهم شده در 2 پایانه مرزی حاصل تجربیات گذشته بود اظهار کرد: پیش از این گذرگاه مرزی چذابه جاده ای مناسب برای تردد نداشت این درحالی است که اکنون جاده آن دارای چندین باند است و همچنان در دست تعریض است.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان گفت: طرح جامع ساماندهی اربعین نیز تدوین شده و سال آینده بر اساس این طرح امکانات در آنجا استقرار پیدا می کنند.
وی با اشاره به وضعیت آبرسانی در چذابه بیان کرد: آبرسانی پیش از این با تانکر انجام می شد اما در اربعین سال جاری طرح آبرسانی چذابه به بهره برداری رسید و هیچ گونه مشکلی در آبرسانی این مرز وجود نداشت.
دهقان با اشاره به پایانه مرزی شلمچه به عنوان یک پایانه استاندارد توضیح داد: این پایانه برای رفت و برگشت ظرفیت هشت هزار نفر را دارا است و همه کارهایی که در این پایانه برای زائران انجام میشود در پایانه عراق نیز با آن ها توافق شده است و دیگر شاهد هیچ گونه قفل شدگی در تردد نیستیم.
وی افزود: تردد به قدری روان است که زائرسراها این پایانه بی استفاده مانده اند.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان توضیح داد: در مرز شلمچه شاهد بودیم که روزانه 80 هزار نفر از این مرز گذر می‌کردند که نشانه توفیق همه مدیران و همدلی آنها است.

** بازگشت385هزار زائر تاکنون
فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: رویداد اربعین حسینی فراتر از ماموریت های اداری و تشکیلاتی است و کاری است که تنها با دل انجام می‌شود.
عبدالرضا سعیدی نیا با اشاره به اقدامات زیرساختی در مرز چذابه بیان کرد: جاده چذابه بسیار نامناسب بود و اما در طول چهار ماه پیش از آغاز اربعین کارهای شبانه روزی نقاط حادثه خیز آن برطرف شد.
وی افزود: جاده بستان تا چذابه بهسازی شد و در راهپیمایی حسینی سال جاری هیچ گونه ترافیکی نداشتیم و رفت و آمد بسیار روان و عادی بود.
فرماندار دشت آزادگان با اشاره به وضعیت پارکینگها بیان کرد: امسال علاوه بر توسعه 30 هکتاری پارکینگها، چهار کیلومتر دیوار بتنی و سه کیلومتر نیو جرسی نیز کار گذاشته شد.
وی ادامه داد: بالغ بر 400 موکب از سوسنگرد تا چذابه مستقر بود و سه هزار خادم کار خدمت رسانی را به مردم انجام می‌دادند.
سعیدی نیا افزود: روزانه بیش از 200 هزار پرس غذا توزیع میشد و 15 هزار نفر نیز در طول این مدت اسکان داده شدند همچنین یک میلیون قالب یخ از ورودی سوسنگرد تا چذابه وارد شد.
وی با اشاره به توزیع 2 میلیون بطری آب و پخت 50 هزار قرص نان تصریح کرد: بیش از 400 هزار نفر را بدون مشکل به عراق اعزام کردیم که تا امروز 358 هزار بازگشته اند و 80 هزار نفر دیگر نیز به زودی باز خواهند گشت.
فرماندار خرمشهر گفت: در مرز شلمچه در بحث اربعین اقدامات ارزشمندی صورت گرفت و در طول 11 کیلومتر از مسیر میدان مقاومت تا مرز شلمچه 420 موکب به زائران خدمت رسانی کردند.
ولی الله حیاتی توضیح داد: مردم خوزستان و به ویژه این‌منطقه در پذیرایی از زائران همانگونه که در جنگ خالق حماسه بودند امسال نیز در اربعین حسینی جلوه های بی نظیری از خدمت رسانی رابه منصه ظهور رساندند.
وی ادامه داد: در سال جاری در مرز شلمچه حدود 15 هزار ظرفیت استراحتگاهی و 700 چشمه سرویس بهداشتی ایجاد شده و منطقه آزاد اروند نیز زیرساخت های خوبی را در این منطقه ایجاد کرد.
فرماندار خرمشهر تصریح کرد: در سال گذشته 9 بیمارستان و مرکز درمانی و در سال جاری 12 بیمارستان و مرکز درمانی در مرز شلمچه به صورت شبانه روزی به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی کردند.
وی بیان کرد: همچنین در بحث استفاده از ظرفیت ریلی در سال 95 حدود 173 هزار نفر پارسال و 250 هزار نفر نیز در سال جاری از این ظرفیت استفاده کردند که این خطوط از مشهد٬ قم و تهران به مرز شلمچه و براساس تفاهم با کشور عراق از بصره تا نجف نیز به زائران خدمت رسانی کرد.
حیاتی ادامه داد: از خرمشهر تا شلمچه در کنار پارکینگ ها، ایستگاه های قطار ایجاد شده و خطوط ریلی در گشودن گره های ترافیکی بسیار موثر واقع شدند.
وی بیان کرد: ‌دولت نیز در 2 سال گذشته اتصال خط ریلی خرمشهر به بصره را آغاز کرده و به زودی این ظرفیت نیز آماده خدمت رسانی به زائران می‌شود.
فرماندار خرمشهر بیان کرد: ‌خط دریایی خرمشهر به بصره نیز در ایام اربعین خدمت رسانی خوبی به زائران داشت.
وی تصریح کرد: سال 93 پنج هکتار پارکینگ در شلمچه احداث شد و رفته رفته سال 96 به حدود 120 هکتار رسید.
حیاتی با بیان این که امسال 9 شهرستان به عنوان معین انتخاب شدند اظهار کرد: تقاضای ما از استان های معین این است که در حوزه زیرساخت ها ورود کنند اما امسال نیز این ‌توفیق حاصل نشد.
وی گفت: اقدامات ماندگاری در مرز شلمچه انجام شده که پروژه آبرسانی به روستاهای شلمچه از مهمترین آن ها بود چرا که این پروژه پنج سال معطل مانده بود اما با تزریق 80 میلیارد ریال توسط منطقه آزاد اروند 20 روستا از نعمت آب بهره مند شدند.
فرماندار خرمشهر گفت: همچنین در امر روشنایی پارکینگ ها، زیرسازی و آسفالت نیز اقدامات خوبی صورت گرفت.
وی با بیان این که 60 گیت کنترل گذرنامه در ایران و 40 گیت در عراق ایجاد شده است اظهار کرد: در بستری آسان و روان حدود 670 هزار نفر زائر را از شلمچه عبور دادیم که از این تعداد 130 هزار نفر از 96 کشور جهان بودند.
معاون عملیاتی فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: کنگره جهانی اربعین، عظیم و بزرگ بود و چندین کشور در آن حضور داشته است.
سرهنگ فاطمی بیان کرد: مدیریت جهادی استاندار خوزستان در بحث اربعین بخش عمده ای از کارهای نشد را به خوبی مدیریت کرد به شکلی که در حوزه آبرسانی به چذابه یکی از اقدامات بزرگ انجام شد.
وی افزود: امسال بیش از 455 هزار خودرو وارد 2 مرز استان شد و این تعداد خودرو درمدت 15 روز وارد مرزی بدون امکانات شد و هیچ مشکلی ایجاد نشد.
معاون عملیاتی فرماندهی انتظامی خوزستان با بیان این که بیش از یک میلیون زائر از 2 مرز خارج شدند اظهارکرد: خوشبختانه هیچ چالش و واقعه امنیتی رخ‌ نداد در حالی که در تمامی دنیا ناامنی وجود دارد همچنین بیش از 2 میلیون از سه از مرز کشور خارج شدند اما هیچ‌ مشکل امنیتی وجود نداشت.
وی گفت: در 15 روز حدود 75 درصد فوتی کاهش و 60 درصد مجروحان کاهش پیدا کرد همچنین 14 درصد در سرقت و 33 درصد در کشف جرایم افزایش داشتیم.
وی گفت: در کنترل جمعیت 100 درصد موفق بودیم و سال گذشته در موضوع ترافیک بستان تا چذابه متوسط ترافیک ما بین سه تا پنج ساعت بود ولی امسال این میزان ترافیک تنها 22 دقیقه بود که این نیز کار جهادی بود.
7164/7152/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی/رضا خبازان***انتشاردهنده:کبری آقازری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۵۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم شهرستان دیر از عوارض آلایندگی کامل پرداخت شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدعلی حسینی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه دیر با تسلیت سال‌روز شهادت امام جعفر صادق (ع)، اظهار داشت: بزرگداشت این امام بزرگوار یک وظیفه دینی و تکریم شعائر الهی است و همه باید در این زمینه احساس تکلیف کنیم.

امام جمعه دیر افزود: امام جعفر صادق (ع) تنها متعلق به شیعیان نیست بلکه بسیاری از بزرگان اهل تسنن نیز نسبت به ایشان ابراز ارادت دارند.

امام جمعه دیر بیان کرد: امام جعفر صادق (ع) با استفاده از شرایطی که وجود داشت، دانشگاه بزرگ جعفری را تأسیس و هزاران شاگرد تربیت کرد.

وی ادامه داد: امروز جهان بشریت و جهان اسلام بویژه جهان تشیع وام دار امام صادق (ع) هستند و آنچه حوزه‌های علمیه دارند خوشه چین مکتب این امام است.

حسینی گفت: امام صادق (ع) همزمان با گسترش علم و دانش و تربیت شاگرد و مبارزه با فرقه‌ها و جریان‌های سیاسی، با دستگاه خلافت نیز در حال مبارزه بود.

وی با بیان اینکه امام از انقلابیون حمایت می‌کرد و افراد را از ارتباط با سلاطین جور بر حذر می‌داشت، افزود: وفاداری، آینده نگری، حیا، حسن خلق و آزادگی ویژگی‌های یک انسان آزاده از دیدگاه امام صادق (ع) است.

حسینی با تبریک روز شوراها، گفت: شوراها مظهر مشارکت مردم در امور جامعه خود هستند. انتظاراتی که مردم از شوراها دارند زیاد نیست. شوراییان با وحدت کلمه به مردم خدمت کنند. دوره خدمت تمام می‌شود خوشا به حال کسانی که خدمتگزار مردم هستند.

وی با تبریک روز جهانی کار و کارگر، بیان کرد: کارگران در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و تا امروز در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن نقش تعیین کننده و برجسته ای داشته‌اند و در تحقق شعار سال رکن اصلی کارگران هستند.

امام جمعه دیر تاکید کرد: باید به امنیت و بیمه شغلی و ایمنی و توانمندسازی کارگران توجه و قراردادهای موقت کارگران به ثابت و دائمی تبدیل شود. تأخیر چندماهه در پرداخت حقوق کارگران برخلاف سیره معصومین است.
خود کارگران هم ارزش خود را بدانند و در کارشان امانت داری و محکم کاری داشته باشند.

وی با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مطهری گفت: این شخصیت آگاه به شبهات زمان خود بود و آثار ایشان بلااستثنا سازنده است.

حسینی با تبریک روز معلم و اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از معلمان کشور، بیان کرد: معلم هویت ساز نسل آینده کشور است. معلمان جایگاه خود را درک کنند.

وی با بیان اینکه تجلیل از معلم باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، افزود: همه باید جایگاه معلمان را بشناسیم و به دیده احترام و تکریم نگاه کنیم که اگر معلم در جامعه عزیز و محترم بود می‌تواند نقش خود را ایفا کند و در سازندگی کشور تأثیرگذار باشد.

امام جمعه دیر با بیان اینکه هیچ دستگاهی قابل مقایسه با آموزش و پرورش نیست، گفت: همه مسائلی که در جامعه تحقق پیدا می‌کند به نیروی انسانی نیاز دارد که آموزش و پرورش آن را تربیت و تأمین می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان، افزود: آموزش و پرورش شهرستان مسائل و آسیب‌های مدارس را شناسایی و برطرف کند.

خطیب جمعه دیر با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور با حضور شرکت‌های تجاری از پنج قاره جهان، خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه و رویدادهای جانبی آن فرصت مناسبی برای رشد و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با جهان بویژه کشورهای آفریقایی است که یک قاره بکر است و نزدیک نیمی از طلای جهان و یک سوم کل مواد معدنی دنیا را در خود جای داده است.

وی افزود: ما عملیات ترکیبی وعده صادق را دیدیم که دنیا را متحیر و قدرت تصمیم گیری نظام اسلامی را بر همه روشن کرد که امیدواریم در عرصه اقتصادی هم عملیات وعده صادق داشته باشیم و مسئولان بتوانند مشکلات مردم رادحل کنند.

حسینی با اشاره به مطرح شدن بحث حذف شهرستان دیر از سهم عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی، گفت: با پیگیری‌های فرماندار شهرستان دیر تاکنون هیچکدام از مقامات مسئول و مسئولان مربوطه این مسئله را تأیید نکرده اند. بهرحال مردم دغدغه و انتظار دارند که ما در این زمینه نظر بدهیم و موضع بگیریم.

وی یادآور شد: ما قبلاً در سال ۹۸ که این مسائل مطرح شد با صراحت عرض کردیم شهرستان دیر بعنوان یکی از چهار شهرستانی که این آسیب‌های اجتماعی و آلایندگی‌ها دامن گیر آن شده، سهمی و حقی دارد که باید این حق بطور کامل به شهرستان داده شود و هیچ عذر و بهانه‌ای برای مردم ما قابل پذیرش نیست.

امام جمعه دیر با اشاره به عدم توزیع عوارض آلایندگی از سال ۱۴۰۰ تاکنون، گفت: این موضوع مربوط به شهرستان‌های جنوبی است، چرا مسئولان استان امروز و فردا می‌کنند مشکل و گیر کار کجاست؟

وی افزود: بالاخره عوارض آلایندگی این چند سال مبلغ کلانی هست که اگر به موقع به شهرستان‌های جنوبی داده شود می‌تواند تحولی در این شهرستانها ایجاد کند. انتظار داریم مسئولان هم راجع به سهم شهرستان دیر و هم توزیع سهم عوارض آلایندگی توجه کنند که دیر نشود.

حسینی با اشاره به نیاز بندر دیر به راه اندازی ایستگاه دوم برق، عنوان کرد: پیگیری‌هایی از سوی ما و مسئولان سابق و فعلی برای احداث ایستگاه دوم برق شهرستان انجام شده که اعتبار خوبی گذاشته شده است و برای خط انتقال ۷۷۰ میلیارد تومان و خود ایستگاه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به عبور خط انتقال از زمین‌های مردم نیازمند همکاری آنها است طبعاً اگر خسارتی هم هست پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به جنگ غزه، بیان کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و هم دستان آنها با وجود تلاش‌هایی که داشتند، نتوانستند موضوع غزه را از مسئله اول دنیا حذف کنند و باید همه ما سعی کنیم مسئله اول بودن غزه از رونق نیفتد.

حسینی ابراز کرد: طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق علاوه بر ضربه نظامی بر حیثیت رژیم صهیونیستی یک طوفانی در افکار و اندیشه جهانیان ایجاد کرد. چه کسی باور می‌کرد در دانشگاه‌های آمریکا به زبان فارسی مرگ بر اسرائیل بگویند.

کد خبر 6095836

دیگر خبرها

  • ادعای میرسلیم درباره حرکت اطرافیان خلخالی برای ریختن در خانه مردم
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • عملیات وعده صادق وجدان مردم آزادیخواه جهان را بیدار کرد
  • استقبال مردم مهریز از کشتی‌گیرقهرمان ایران
  • امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • سهم شهرستان دیر از عوارض آلایندگی کامل پرداخت شود
  • اعتراضات دانشجویان در آمریکا تحول بسیار عظیم جهانی است
  • مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد