Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایشگاه بزرگ کتاب استان قبل از دهه مبارک فجر و بهمن ماه با حضور ناشران کشوری در مصلی امام خمینی (رحمه الله علیه) یاسوج برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز ( 26 آبان ) در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هم وطنان در زلزله اخیر استان کرمانشاه، گفت: وظیفه انسانی مردم استان و سراسر کشور است که به کمک این عزیزان بشتابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دهبانی پور در ادامه به توسعه فرهنگی اشاره و اظهار داشت: اگر قرار است کشوری توسعه پیدا کند، همه صاحبان نظر گفته اند که زیرساخت توسعه، توسعه فرهنگی است.

 

وی با بیان اینکه برای توسعه فرهنگی، تعلیمات عمومی و آموزش را اولویت قرار داده اند، اضافه کرد: این تعلیمات عمومی و آموزش هم به اقتضای عقل و براساس تجربه دیگر کشورهای دنیا به عنوان یک امر مسلم محسوب می شود.

 

این مسئول فرهنگی و هنری یادآور شد: اگر ما بخواهیم به توسعه فرهنگی دست پیدا کنیم که کشور ما در عرصه های دیگر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی توسعه پیدا کند، باید بتوانیم به ابزار و لوازم این توسعه را برسیم و به آن بپردازیم که یکی از این موضوعات، کتاب است.

 

دهبانی پور کتاب را ابزار توسعه در راستای آموزش و تعلیمات عمومی و ضمن اذعان به اینکه از سرانه مطالعه مردم رضایت ندارد و این موضوع مطلوب جامعه نیست، ابراز داشت: همه وظیفه داریم تلاش کنیم تا این مهم عملی شده و به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و در راستای ارتقای سطح بینش و آگاهی مردم، فرهنگ و ارشاد اسلامی قدم هایی در عرصه های مختلف برمی دارد.

 

دهبانی پور تصریح کرد: همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی استان که یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است (اگرچه به عنوان یک اداره کل در استان مستقل عمل می کند) زحماتی در این مجموعه در حال انجام است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حدود 560 هزار نسخه کتاب در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی استان مدیریت می شود، اضافه کرد: 67 باب کتابخانه عمومی که بعضی از آنها (7 باب) با سایر دستگاه ها مشترک هستند و تعداد 35 هزار عضو از این فضا و ظرفیت ها برای آگاهی بخشی به مردم و بسترسازی توسعه استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت های متنوعی در حال انجام است که یکی از آنها، تفاهم نامه ای است که ما با وزارت فرهنگ داریم و طبق آن هرساله کتاب هایی را خریداری و به دستگاه های فرهنگی، دولتی، نهادهای آموزشی، شخصیت های فرهنگی اهداء می شود.

 

دهبانی پور با اشاره به اینکه امسال تفاهم نامه 200 میلیون با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با وزارتخانه متبوع منعقد شد، به بحث انتخاب کتاب سال اشاره و یادآور شد: انتخاب کتاب سال یکی از فرصت هایی برای مولفین کتاب استانی است که بتوانند با ارائه آثار خود، به گونه ای این آثار را به محک امتحان ببرند .

 

این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلو.یه و بویراحمد اظهار داشت: برای این آثار فراخوان لازم صادر و پس از داوری آثار ارائه شده، کتاب های برتر در حوزه های مختلف انتخاب و در اختتامیه از مولفین تجلیل می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این آئین انتخاب کتاب سال یا باید نویسنده کتاب بومی باشد، یا اثر بومی استان باشد و حتی اگر کسانی از خارج استان باشند و در زمینه جغرافیا، فرهنگ و تاریخ و دیگر موضوعات استان کتاب بنویسند، آثار این افراد در این داوری شرکت داده می شوند.

 

دهبانی پور به برنامه های این اداره کل در روستاها اشاره و ادامه داد: علاوه بر اینکه 27 باب کتابخانه عمومی در روستاهای استان وجود دارد، هر ساله جشنواره ای تحت عنوان «روستاهای دوستدار کتاب» که کارهای نو و تازه ای را در بحث کتاب و کتابخوانی در روستا انجام می دهند، برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امسال هم این جشنواره در استان برگزار می شود، عنوان کرد: اختتامیه آن طبق تجربه سال های گذشته، با حضور معاون اول رئیس جمهوری در تهران برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه دو سال قبل در این جشنواره روستای درب کلات سادات محمودی در شهرستان دنا جزء 10 روستایی بود که در سطح کشور مقام کسب کرد، اذعان کرد: با استفاده از این فرصت حدود 50 میلیون کتاب برای روستا از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقداری برای دهیار روستا گرفتیم.

 

دهبانی پور تصریح کرد: امسال در این جشنواره منتظر ارسال ابتکار نو، خلاقانه و جدید مردم که در عرصه کتاب و کتابخوانی دارند، هستیم تا به وزارتخانه ارسال و داوری شوند .

 

این مسئول فرهنگی به بحث انتخاب پایتخت کتاب اشاره و اضافه کرد: این موضوع بیشتر مربوط به شهرها بوده که فعالیت های نو و جدید را ارائه و در نهایت ابتکار خلاقانه برتر انتخاب و هر سال یک شهر کشور به عنوان پایتخت کتاب معرفی می شود.

 

دهبانی پور ابراز داشت: نهاد کتابخانه ها هر ساله در این ایام معمولا کتاب های مردم را جمع آوری و نذر می کنند و خیرین در بعضی از نقاط استان در زمینه اهدای کتاب و احداث کتابخانه اقداماتی انجام می دهند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: طبق آمار حدود 10 هزار کتاب از مراکز طرف مختلف شامل: مدارس، اماکن شخصیت های فرهنگی و مدیران اهدا شده که این ها بین مردم توزیع شده است.

 

وی به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان اشاره و عنوان کرد: هر سال یکبار این نمایشگاه بزرگ استانی برگزار و طبق نشستی که با مسئولان در تهران برگزار شد، برای برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان قبل از دهه مبارک فجر و بهمن ماه نمایشگاه بزرگ کتاب استانی را با حضور ناشران کشوری در مصلی امام خمینی (رحمه الله علیه) یاسوج برگزار کنیم.

 

دهبانی پور خرید کتاب از مولفین را از دیگر اقدامات فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این کار به منظور تشویق و ترغیب آنها برای کتاب و قلم زدن صورت می گیرد و سال گذشته حدود 100 میلیون از کتاب های بومی استان خریداری شد.

 

این مسئول فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به کانون های فرهنگی و هنری مساجد علاوه بر اهدای قفسه کتاب، میز مطالعه، کامپیوتر و دیگر اقلام، کتابخانه های آنها نیز تجهیز می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح های فصلی داریم که در چهار فصل بعضی از کتاب فروشی های شهرها مجهز شده و به صورت آنلاین به مشتریان تخفیف می دهند.

 

دهبانی پور اضافه کرد: رونمایی از کتاب و نقد کتاب، دوشنبه ها با کتاب نیز با همکاری بهزیستی در مهد کودک ها انجام می گیرد و همه این فعالیت ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کتاب دوست مهربان ما از گذشته تاکنون است، گفت: باید این دوست مهربان را همچنان عزیز بداریم و مطالعه کرده و از دل آن دانایی حاصل خواهد شد؛ زیرا مملکتی خوشبخت خواهد بود، که دانایی محور باشد.

پایان پیام/82

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۹۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سپاس از معلمان کهگیلویه و بویراحمد در ۳۰۰۰ آموزشگاه نواخته شد

به گزارش خبرنگار مهر، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر سه شنبه در این آیین گفت: جامعه فرهنگی و دانش آموزی استان در برگزاری ۲ اجلاسیه در شهرستان گچساران و کهگیلویه حضور معنوی خوبی داشتند.

جواد هاشمی مهر افزود: حضور پرشور مردم و جامعه فرهنگی در آیین‌های ملی و مذهبی نشان از پایبندی آنها به آرمان‌های والای شهدا دارد.

هاشمی مهر تصریح کرد: همه ما باید مدیون جامعه فرهنگی باشیم زیرا نقش معلم در جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی بیان داشت: معلم بستر رشد و توسعه ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند و این نقش مهم را باید همه مسوولان قدر بدانند.

کد خبر 6093014

دیگر خبرها

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • سهراب سپهری و سیمین دانشور مهمانان امسال نشر فیل در نمایشگاه کتاب
  • زنگ سپاس از معلمان کهگیلویه و بویراحمد در ۳۰۰۰ آموزشگاه نواخته شد
  • گزارش تسنیم از اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد