Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:46:57 GMT

روابط فرهنگی و رسانه ای ایران و چین باید افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۶۷۴۹

روابط فرهنگی و رسانه ای ایران و چین باید افزایش یابد

پکن- ایرنا- مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کنار حوزه های اقتصادی و سیاسی باید تلاش هایی نیز برای توسعه روابط فرهنگی ایران و چین به عمل آید و دو کشور در این زمینه می توانند مراودات خوبی با هم داشته باشند.

به گزارش ایرنا محمد جعفر صافی روز پنجشنبه در دیدار با معاون دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین در پکن افزود: روابط دو کشور می تواند در حوزه های فرهنگی از جمله تبادل استاد و دانشجو، فیلم و سینما و رسانه متمرکز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه صنعت سینمای ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و در چند سال گذشته برنده دو جایزه اسکار شده است ، تصریح کرد: از اینرو با عنایت به نقش مهم سینما همکاری دو کشور در این حوزه می تواند به تعمیق روابط کمک کند.
مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشورهای منطقه باید فعالیت های فرهنگی و هنری را توسعه دهند و در طول سال برنامه های مختلفی را در کشورهای یکدیگر اجرا کنند.
به گفته وی رسانه ها نقش مهمی در انعکاس این رویدادها دارند رسانه های غربی خیلی به مسایل فرهنگی ما نمی پردازند و تنها به دنبال برجسته کردن جنبه های منفی هستند که باید رسانه های خودمان را هر چه بیشتر احیا کنیم و تا نکات مثبت کشورهای خودمان را برجسته کنیم.
مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ایران آمادگی کامل داریم که با روزنامه_های_جدید_زاده_می_شود">روزنامه ها و رسانه های چین تفاهم نامه داشته باشیم ، نماینده ایرنا نیز در چین به عنوان نماینده رسانه های ایران آماده هر گونه همکاری و تعامل با رسانه های چین است.
صافی افزود: برای پیشبرد اهداف فرهنگی، رسانه های دو کشور باید نقش مهمی داشته باشند دیپلماسی دو کشور می تواند به بسیاری از قابلیت های دو طرف کمک کند، دیپلماسی رسانه ای، مورد تایید ریاست جمهوری ایران است و ما آمادگی داریم در این راستا با همدیگر همکاری کنیم.
به گفته وی روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و اکنون چین به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است و نقطه اوج روابط دو کشور سفر رییس جمهور چین به ایران بود.
صافی افزود: جاده ابریشم از دیرباز به عنوان جاده صلح معروف بوده است به گونه ای که قومیت های گوناگون در امتداد آن همزیستی داشته اند و ایران نیز از لحظه تاریخی نقشی مهمی در این جاده داشته است و اکنون نیز در تحقق برنامه های جهانی چین نقش خود را ایفا خواهد کرد.
وی گفت: یک کمربند یک جاده تنها یک پروزه اقتصادی نیست بلکه بر اساس این طرح فرهنگ ها هم در داد و ستد وارد خواهند شد رونق گردشگری و صنایع دستی یکی از دستاوردهای این پروژه عظیم است.
مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ایران و چین می توانند نقش تاریخی خود را در مسیر جاده ابریشم احیا کنند و تمدن و فرهنگ را به رخ دنیا بکشند.
او گفت: دو کشور ایران و چین بر اساس تفاهم نامه امضا شده، هر دو سال یک بار هیات رسانه ای به کشور دیگر اعزام می کنند و بر اساس این تفاهم نامه و به دعوت چین، هیات رسانه ای ایران به پکن سفر کرد.
هیات رسانه ای ایران متشکل از مدیران و مسئولان خبرگزاری ها و رسانه های ایران روز دوشنبه به منظور گسترش همکاری رسانه ای دو کشور وارد پکن شد.
سفرشش روزه هیات رسانه ای کشورمان به سرپرستی محمد جعفر صافی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد.
در این سفر، اعضای هیات رسانه ای کشورمان ضمن بازدید از برخی اماکن دیدنی و گردشگری پکن، از دفاتر و مراکز تعدادی روزنامه و رسانه ای این کشور نیز بازدید می کنند.
بازدید از روزنامه، انتشارات و سایت اینترنتی گوآنگ مینگ و نشست با مسئولان مجموعه؛ آشنایی با روحیه جمهوری خلق چین در جریان برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین و دیدار با مسئولان اداره کل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین از جمله این برنامه ها است.
دیدار با مسئولان دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین، دیدار از شرکت فیلم سازی چین و بازدید از مجموعه فیلمسازی الکترونیک از دیگر این برنامه ها است.
بازدید از تلویزیون شهر شی ان و شبکه مخصوص جاده ابریشم، بازدید از منطقه صنعتی های تک و فناوری های جدید شهر شی ان و دیدار با اساتید و دانشجویان مرکز پژوهش های منطقه آزمایشی آزاد تجاری یک کمربند یک جاده دانشگاه شی ان جیائوتونگ از دیگر برنامه های هیات رسانه ای ایران به چین است.
بر اساس آمار اداره فیلم، تلویزیون، رادیو، مطبوعات و انتشارات چین در حال حاضر 228 هزار خبرنگار در چین فعالیت دارند که 84 هزار نفر از این افراد برای روزنامه ها و حدود 6 هزار نفر از این خبرنگاران نیز در نشریات ادواری فعالیت می کنند.
آمار رسمی اداره مطبوعات نشان می دهد که بیش ازدو هزار و 800 نفر از خبرنگاران چین برای خبرگزاری های این کشور کار می کنند که از مهمترین آنها می توان به خبرگزاری شین هوا رسانه رسمی دولت اشاره کرد.
در همین حال 134 هزار نفر از خبرنگاران این کشور در اختیار رادیو و تلویزیون و شرکت های فیلمسازی هستند و یک هزار و 100 نفر نیز در شبکه های خبری آنلاین و اینترنتی فعالیت دارند.
نزدیک به 39 درصد از خبرنگاران چین بین 30 تا 40 سال و حدود 33 درصد هم بین 40 تا 50 سال دارند و 51 درصد از خبرنگاران را مردان تشکیل می دهند.
**آساق**1904**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۶۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی ایمانیه، در دیدار با اسماعیل قزل‌سفلی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و عباس فرج‌زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری از کسب رتبه اول استان فارس در شاخص کلان اطلاع‌رسانی و تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در سطح کشور خبر داد.

استاندار فارس افزود: طبق ارزیابی‌های چند شاخص کلان که هر سال، توسط نهاد ریاست جمهوری در زمینه‌های مختلف و با ارزیابی شاخص‌های متعدد انجام و نتایج آن به استانداران ابلاغ می‌شود، در سال گذشته استان فارس موفق به کسب رتبه اول در امر اطلاع‌رسانی و تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در بین استان‌های کشور شده است.

محمدهادی ایمانیه این موفقیت را مرهون هم افزایی و تلاش‌های همه مجموعه‌های اطلاع رسانی استان از جمله روابط عمومی دستگاه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌های مجازی و مکتوب با محوریت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس دانست و خاطرنشان داشت: بی شک تلاش‌هایی که در ابتدا برای هم افزایی و همکاری فعالین رسانه با روابط عمومی دستگاه‌ها شکل گرفت باید منجر به کسب موفقیت‌های چشمگیر می‌شد؛ از این باب خدا را شاکریم که این مُهِم به دست جوانانی باانگیزه، خوش فکر، انقلابی و صاحب‌سبک در دولت سیزدهم محقق شد و سند دیگری مبنی بر در قله بودن استان فارس را نشان داد.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به آینده و ترسیم دقیق مسیر پیش رو سخن گفت و بر داشتن عزم راسخ، اعتقاد قوی به ظرفیت‌های استانی و افزایش فعالیت‌ها نسبت به قبل تاکید و تصریح کرد: کسب این عنوان نباید منجر به ایجاد حس تکبر و خودبرتربینی شود؛ بلکه باید با تاسی به سیره ائمه اطهار، تلاش و کوشش را نسبت به قبل بیشتر کرد تا شاهد حفظ این جایگاه برای استان باشیم.

روایت درست و به موقع وقایع مهمترین رکن اطلاع‌رسانی است

استاندار فارس اصلی‌ترین و مهمترین جنبه اطلاع‌رسانی را روایت صحیح و درست وقایع و ایجاد انگیزه و امید در بین مردم دانست و افزود: تجربه ثابت کرده که هر اقدامی که دارای پیوست رسانه‌ای باشد و هنرمندانه و متعهدانه نسبت به انجام آن اقدام شود در سطح جامعه بازخورد مثبت و اثرگذاری داشته است.

وی عصر حاضر که با دنیای مجازی به شدت گره خورده را مورد توجه قرار داد و از تلاش‌های دشمنان و بدخواهان برای ناامید کردن مردم سخن گفت و خاطرنشان ساخت: دستگاه‌های اجرایی با محوریت روابط عمومی‌ها و با همکاری اصحاب رسانه وظیفه قانونی و اخلاقی و شرعی دارند با دروغ پردازی‌ها، اختلاف افکنی‌ها، شبهه پراکنی‌های دشمنان و بدخواهان ملت عزیز ایران مبارزه و مقابله کنند که یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های این مبارزه، روایت اول و صحیح از وقایع با تولیدات متنوع، هنرمندانه، جذاب و کارشناسی شده است.

نماینده عالی دولت در استان فارس در پایان ضمن قدردانی از پرسنل اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، از همه مدیران و کارکنان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، صدا و سیمای مرکز فارس، صاحبان جراید، مجلات، پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و همه فعالان رسانه‌ای استان فارس به پاس همکاری، همراهی و هم افزایی با دولت مردمی سیزدهم که هدفی جز خدمت به مردم ندارد، قدردانی کرد.

کد خبر 6090423

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد