Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:41:36 GMT

حریری در پاریس، انتظار در بیروت و التهاب در منطقه

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۴۰۱۳

حریری در پاریس، انتظار در بیروت و التهاب در منطقه

تهران- ایرنا- روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان پس از نزدیک به دو هفته از زمان استعفای جنجال برانگیز خود در پایتخت عربستان، علیرغم درخواست‌های مکرر تمام گروه‌های لبنانی مبنی بر لزوم بازگشتش به بیروت، روز شنبه به پاریس رفت تا با رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت و گو کند.

در ادامه این گزارش آمده است: از زمان آغاز بحران استعفای حریری در لبنان، فرانسه به عنوان یکی از کشورهای صاحب نفوذ در این کشور به صورت مستمر در حال پیگیری تحولات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه که در زمان استعفای حریری به واسطه سفر به امارات در منطقه حضور داشتند، در ریاض با حریری ملاقات کرده و پس از دامنه‌دار شدن اقامت مشکوک حریری در عربستان، حتی تهدید کردند که این مساله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهند کرد.

در هر حال حریری پس از گمانه‌زنی‌های فراوان تحت تدابیر شدید امنیتی در الیزه با ماکرون دیدار و پس از آن تاکید کرد که طی روزهای آینده در لبنان خواهم بود و پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهوری، مواضع سیاسی خود را اعلام خواهم کرد. حریری در ادامه ضمن تشکر از دولت فرانسه جهت حمایت‌هایی که از کشورش به عمل آورده است، تاکید کرد: فرانسه بار دیگر ثابت کرد که نقش مهمی در جهان و منطقه دارد و دوستی‌اش نسبت به لبنان و ثبات آن را ثابت کرد.

**فرانسوی‌ها همسو با عامل تنش
هر چند در ابتدای استعفای حریری در ریاض، مقامات سعودی با فرافکنی قصد داشتند زمینه‌های بحران احتمالی لبنان را متوجه ایران کرده و جبهه جدیدی را در اجماع‌سازی علیه ایران تشکیل دهند، اما هر چه زمان گذشت، موضوع استعفای حریری و عدم بازگشت او به کشورش به نقش سعودی‌ها در گروگان گرفتن وی تعبیر شد و حتی رئیس جمهوری لبنان از بازداشت حریری در ریاض خبر داد. این امر با توجه به بازخورد بسیار منفی که برای سعودی‌ها به ارمغان آورد، آنان را در موقعیتی قرار داد که بازگشت و یا عدم بازگشت حریری، هر دو برای آنها از لحاظ وجهه بین‌المللی بسیار هزینه‌افزا بود. در این رابطه بسیاری از کارشناسان، عربستان را درگیر در جبهه جدیدی از تنش‌های منطقه‌ای پس از سوریه، قطر و یمن دانسته و از قصد این کشور برای بحرانی ساختن فضای لبنان پس از شکستشان در تحولات سوریه پرده برداشتند.

با این وجود دولت فرانسه با توجه به تمامی این نکات و نقشی که در تحولات لبنان ایفا می‌کند، هم راستا با جبهه ضد ایرانی سعودی، توسط وزیر خارجه‌شان در ریاض با اشاره به برنامه موشکی ایران، آن را وسوسه سلطه ‌گری تهران در منطقه دانست و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز با بیان اینکه کشورش در ماجرای استعفای حریری بی طرف است، بار دیگر مدعی شد که ایران باید مواضع ستیزه‌جویانه در منطقه را کاهش داده و راهبرد خود در خصوص برنامه موشکی‌اش را نیز مشخص کند. این در حالی است که بنا بر اعلام کاخ سفید، ماکرون و دونالد ترامپ طی تماسی تلفنی در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و حزب‌الله لبنان به توافق رسیده‌اند.

**پیامدهای اقدامات هر کدام از بازیگران مشخص است
اظهارات مقامات فرانسوی در حالی مطرح می‌شود که دو کشور پس از توافق هسته‌ای فصل نوینی از همکاری‌های اقتصادی و سیاسی را آغاز کرده و بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که نقش منطقه‌ای ایران و عربستان در طول سال‌های گذشته در خصوص بحران‌های منطقه مشخص بوده است. از سوی دیگر در مورد مساله موشکی ایران و همچنین بحث تسلیحات نظامی منطقه نیز به راحتی می‌توان با مراجعه به اخبار رسانه‌ها یک برآورد کاملاً واضح و مشخص داشت. خرید میلیارد دلاری تسلیحات نظامی و انبار کردن آن توسط برخی از کشورهای منطقه، علاوه بر، برهم زدن موازنه قوا در منطقه، اکنون بر سر مردمان یمن آوار شده است.

لذا باید تاکید کرد که ساخت ابزار دفاعی با انبار کردن سلاح که نهایتاً روزی منجر به استفاده در جبهه‌ای خاص شود، تفاوت‌های ماهوی واضح و مشخصی با یکدیگر دارند. علاوه بر این، ایفای نقش منطقه‌ای برای تمامی بازیگران حاضر در آن محیط یک حق مسلم و امری بدیهی است؛ اما پیامدهای این بازیگری و اثراتی که این نقش در طول سال‌های بحرانی اخیر خاورمیانه توسط برخی از کشورهای حاصل شده، امری است که نمی‌توان با فرافکنی و مانورهای رسانه‌ای بر روی آن سرپوش گذاشت. در همین رابطه است که جک استروا، وزیر خارجه اسبق بریتانیا به تازگی پس از اظهار نگرانی وزیر خارجه آلمان از اقدامات سعودی‌ها در منطقه، طی کنفرانسی در لندن تاکید کرد: سعودی‌های خطری برای منافع ما در لبنان و یمن محسوب می‌‌شوند. آنها پنج برابر ایران هزینه خرید سلاح می‌کنند، با وجودی که جمعیتشان یک پنجم ایران است.

جامعه جهانی و بازیگران قدرتمند آن که فرانسه نیز جزئی از ارکان آن محسوب می‌شود با رصد تحولات اخیر منطقه به خوبی می‌دانند که اینک عربستان پس از ناکامی در سوریه، بحران یمن، تنش با قطر و شکست اخیر در زمین لبنان، قصد فرار رو به جلو را دارد. در شرایطی که ایران بارها پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت و گوهای منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات را مطرح کرده است، سعودی‌ها پس از ناکامی در به تنش کشیدن لبنان برای ضربه زدن به حزب‌الله و ایجاد یک جبهه جدید از جنگ نیابتی در منطقه، هم اکنون با تشکیل نشستی ویژه از وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، سعی دارند با ایجاد نوعی اجماع ساختگی علیه ایران، حداقل هزینه‌های وارد شده در تنش اخیر لبنان را از نظرها محو کنند.

هر چند شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش از آغاز این نشست در گزارشی اعلام کرد: چنانچه به دیگر نشست های اتحادیه عرب نگاهی بیاندازید، نتیجه چندانی از این نشست ها حاصل نشده و شاید احتمالا شاهد تنها یک بیانیه لفظی شدید علیه ایران باشیم، پیش نویس بیانیه پایانی این نشست بر لزوم توقف حمایت ایران از انصارالله یمن و حزب الله لبنان و توقف اقدامات تحریک آمیز در بحرین و لزوم پایبندی به سیاست حسن همجواری تاکید دارد. در این بیانیه همچنین آمده است که گروه عربی مستقر در سازمان ملل مکلف به برقراری تماس‌های لازم برای جلسه فوق العاده شورای امنیت جهت بررسی تهدیدات ایران علیه کشورهای منطقه است.

**تحلیل رفتار سعودی‌‌ها
در همین رابطه است که می‌توان تلاش‌های سعودی‌ها برای خارج شدن از بحران‌های متعدد خارجی و داخلی را اینگونه تحلیل کرد: مهم‌ترین راهبرد سیاست منطقه‌ای عربستان سعودی، مهار نفوذ ایران به طور خاص و محور مقاومت به طور عام در سطح منطقه خاورمیانه است. این سیاست بیش از آنکه توان بازیگری ایران را کاهش داده باشد، آنارشی حاکم بر منطقه خاورمیانه را افزوده است. جنگ علیه یمن، حمایت از تروریسم در سوریه، تلاش برای تضعیف دولت مرکزی بغداد و خریدهای هنگفت تسلیحاتی عربستان از غرب و به خصوص آمریکا از مهم‌ترین نشانه‌های سیر صعودی آنارشی در خاورمیانه بوده که برآمده از الگوهای رفتاری عربستان سعودی در خاورمیانه است.

در همین رابطه دکتر سید رضی عمادی کارشناس روابط بین‌الملل با برشمردن چهار مرحله از رفتار عربستان در قبال ایران در طول سال‌های گذشته معتقد است: سعودی‌ها در مرحله اول یعنی براندازی نظام سوریه، مرحله دوم ممانعت از قدرت‌گیری شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی همسو با ایران، مرحله سوم ایجاد واگرایی در درون کشورهای عضو محور مقاومت ناموفق بوده و اکنون نیز پیش از ایجاد واگرایی سیاسی در لبنان، حمله جدیدی را علیه حزب‌الله لبنان آغاز کرده‌اند. عمادی همچنین در یادداشتی برای شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی می‌نویسد: سعودی‌ها قصد دارند نشان دهندن که وزن آنها در تحولات لبنان بیش از ایران است. ریاض همچنین درصدد است با حزب‌الله‌هراسی افکار عمومی را علیه حزب‌الله لبنان و ایران تحریک کند.

به عبارت دیگر، این بار مهار ایران در قالب حزب‌الله‌هراسی و یا شاید هم حتی جنگ علیه حزب‌الله پیگیری می‌شود، جنگی که مانند سال 2006 صرفاً به اسرائیل و حزب‌الله محدود نمی‌شود بلکه عربستان، آمریکا و جمهوری اسلامی ایران را نیز در بر می‌گیرد. می‌توان این رویکرد را ظهور افراط‌گرایی جدید در خاورمیانه نامید. حضور محمد بن سلمان، بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ در راس قدرت عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا برای شکل‌گیری این افراط‌گرایی جدید در خاورمیانه کافی است. هر یک از این اشخاص نشان دادند که در عالم سیاست به تدبیر، عقلانیت، دوراندیشی و دیپلماسی اعتقادی ندارند.

استعفای تحت فشار سعد حریری را می‌توان جرقه آغاز افراط‌گرایی جدید مثلث عربستان-اسرائیل- آمریکا در خاورمیانه عنوان کرد که اگر به جنگ علیه حزب‌الله منتهی شود با همه جنگ‌های خاورمیانه متفاوت خواهد بود.

*منبع: روزنامه ابتکار؛ 1396،8،29
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تابستان گذشته کریم بنزما با تصمیم خود برای جدایی از رئال مادرید، بسیاری را شگفت زده کرد. این احساس زمانی بیشتر شد که او به تعداد زیادی از ستاره‌هایی که عازم عربستان سعودی بودند، پیوست و با الاتحاد قرارداد امضا کرد.

برنده توپ طلای 2022 فصل آسانی را پشت سر نگذاشته است، چون مصدومیت به خصوص در آخرین فصل حضور او در رئال مادرید، اجازه نداد پتانسیل خود را به صورت کامل نشان دهد.

بنزما در طول فصل جاری چند مرتبه به مادرید سفر کرده و اکنون باشگاه الاتحاد نیز تایید کرده که او دوباره این کار را انجام داده است. در بیانیه‌ای رسمی، آن‌ها تایید کردند که بنزما در حال گذراندن برنامه درمانی‌اش در کمپ تمرینی رئال مادرید است.

متخصصان پزشکی دو باشگاه به طور منظم در ارتباط هستند و هدف آن‌ها کمک به بهبود هر چه بهتر این بازیکن فرانسوی است. بنزما تا هفته آینده در رئال مادرید خواهد ماند و در آن زمان به عربستان سعودی برمی‌گردد تا برای 5 بازی آخر فصل در دسترس باشد.

نکته جالب زمان حضور بنزما در رئال بوده که  با مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا مصادف شده است؛ مطمئنا کارلو آنچلوتی و شاگردانش این روزها چند مرتبه با بنزما که روزگاری کاپیتان ارزشمند آن‌ها بوده، رو به رو شده و گفتگوهای مختلفی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها