Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا - نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور گفت: بخش تحقیقات کشاورزی با چالش های ساختاری و عملکردی جدی روبروست .

به گزارش روز دوشنبه دفتر اطلاع رسانی این نماینده، محمدرضا تابش در بازدید از مرکز ملی تحقیقات شوری با بیان اینکه از نقش محوری بخش کشاورزی در توسعه کشور غفلت شده است افزود: مرکز ملی تحقیقات شوری می تواند در حفظ و ارتقای محیط زیست و اقتصاد کشاورزی نقش بسزایی را ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: به دلیل گستردگی مناطق خشک و نیمه خشک در کشور، این مرکز ملی می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی کشور در حفظ و ارتقای محیط زیست و اقتصاد کشاورزی نقش بسزایی ایفا کند.
تابش ادامه داد: بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک در مناطق خشک، با اراضی و آب های شور و لب شور، رسالت مهم این مرکز است که باید به نحو مطلوب انجام گیرد.
نماینده مردم اردکان با بیان اینکه تقریبا تمام نقاط کشور نیازمند بهره برداری از خدمات و پژوهش های این مرکز تحقیقاتی است تصریح کرد: بنابراین تامین منابع مالی و انسانی و تجهیزات پژوهشی مورد نیاز آن باید وجه همت مسئولان ملی و استانی باشد.
تابش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه متاسفانه از بخش کشاورزی و نقش آن در توسعه کشور غفلت شده است عنوان داشت: امروز در بسیاری از کشورها بخش کشاورزی نه تنها به عنوان تامین کننده چرخه غذایی بلکه به مثابه بخشی تاثیرگذار در مناسبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی تلقی می شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در ایران سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کم و حدود 8.2 درصد است که البته این عدد نیز متاثر از کاهش و افزایش سایر بخش ها از جمله نفت و صنعت، دچار فراز و فرود می شود.
وی با بیان اینکه در سال 95 ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت های ثابت سال 90 حدود 44 هزار میلیارد تومان برآورد شده است گفت: بخش کشاورزی تنها حدود 5 درصد از سرمایه گذاری سهم بری دارد که این رقم بسیار ناچیز است و طبق تکلیف قانون برنامه ششم توسعه باید سهم سرمایه گذاری این بخش به 15 درصد افزایش یابد.
عضو هیات امنای دانشگاه یزد اظهار داشت: انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی در پیمودن راه صحیح و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها بسیار تاثیر گذار است اما علیرغم این تاثیرگذاری، پژوهش در همه حوزه ها بخصوص کشاورزی با چالش های ساختاری و عملکردی جدی روبرو است.
تابش مشکلات تامین مالی طرح های پژوهشی، کمبود نیروی انسانی، امنیت شغلی محققین و تفاوت بالای دریافتی کارکنان شاغل در بخش های پژوهشی را از جمله بخشی از این مسائل برشمرد و با تشریح مشکلات اقتصادی در بعد کلان و ملی؛ در عین حال خواستار توجه اولویت دار به مراکز علمی و تحقیقاتی بخش کشاورزی شد.
نماینده مردم اردکان همچنین پس از شنیدن گزارش دکتر فرهاد دهقانی رئیس مرکز ملی تحقیقات شوری، طی تماس تلفنی با معاون فنی و امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار رسیدگی به بخشی از مشکلات این مرکز شد که دکتر حمیدرضا عدل قول مساعد پیگیری و تشکیل جلسه در این خصوص را داد.
همچنین در ابتدای این دیدار که مدیران تحقیقات کشاورزی استان یزد حضور داشتند، تابش از تجهیزات، گلخانه ها و مزارع تحقیقاتی این مرکز بخصوص مزرعه کشت گیاه کینوا نیز بازدید کرد و توضیحات لازم را از زبان محققین هر بخش دریافت کرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با ابراز خرسندی از انجام کارهای پژوهشی و ایجاد مزارع تحقیقاتی گیاه مقاوم و شورپسند کینوا در استان یزد و برخی نقاط کشور، عملیاتی شدن کشت این گیاه را نمونه ای از تجاری سازی موفق طرح های تحقیقاتی و راهی برای درآمدزایی مراکز تحقیقات بخش کشاورزی دانست.
تابش همچنین خواستار تعامل بهتر و ارتباط کامل تر مراکز تحقیقاتی استان با بخش های اجرایی و تولیدی شد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/ 6197 خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: فلاح

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۶۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره

محمدرضا معصومی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز زواره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد که برداشت گل محمدی از تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ اصله گل محمدی در سطح پنج هکتار از بوستان‌های گل محمدی در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی شهید امید اکبری نیسیانی و محوطه و فضای سبز این مرکز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۳ تُن گل محمدی ارگانیک برداشت و برای تولید گلاب به کارگاه منتقل شود.

وی افزود: استفاده از نظام کشاورزی ارگانیک یعنی مصرف کود‌های آلی و استفاده از روش‌های به‌زراعی به‌جای مصرف کود‌های شیمیایی موجب افزایش کیفیت محصول گل محمدی مرکز در مقایسه با مکان‌های دیگر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز زواره، پیش بینی درآمد این مرکز را بیش از ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت به‌واسطه شرایط اقلیمی برداشت گل از اواسط فروردین آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت ادامه خواهد داشت و به دلیل باردهی سریع، نگهداری آسان و درگیری کمتر با آفات می‌تواند درآمد بیشتری را برای مرکز به همراه داشته باشد، همچنین به صورت خشک شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از آن گلاب و اسانس استحصال شود.

معصومی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی مرکز زواره با چالش فرآوری مواجه بوده که امسال به همت کارکنان با خریداری تجهیزات و راه‌اندازی کارگاه گلاب‌گیری، زنجیره ارزش گل محمدی تکمیل شد.

وی، هدف از کشت این محصول را ایجاد اشتغال، کسب درآمد غیرشهریه ای، مصرف کم آب، توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی در منطقه و درنهایت زیباسازی فضای سبز و محوطه دانشگاه عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ