Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:18:09 GMT

بحران های آفرینی های اتحادیه عرب در نشست قاهره

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۲۴۸۲

بحران های آفرینی های اتحادیه عرب در نشست قاهره

تهران - ایرنا - نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، در حالی شامگاه یکشنبه در قاهره به کار خود پایان داد که بسیاری از رسانه های عربی این نشست را ناموفق، پراختلاف و در بردارنده اتهامات همیشگی علیه ایران و حزب الله دانستند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رسانه های عربی همچنین در بخشی از گزارش های خود بحران های آفرینی های اتحادیه عرب را نیز مورد توجه قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب به درخواست عربستان برای بررسی راه‌های مقابله با آنچه که سعودی دخالت‌های ایران در کشورهای عربی می‌خواند، در قاهره پایتخت مصر برگزار شد ، و ریاض از این طریق نمایش دیگری را برای تحریک جامعه جهانی علیه ایران به راه انداخت.
وزیران امور خارجه قطر، الجزایر و عمان از شرکت در نشست قاهره خودداری کردند. دربیانیه پایانی نشست که توسط «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب قرائت شد، حزب الله به حمایت از تروریسم در کشورهای عربی متهم و سیاست های تهران درباره کشورهای عربی مداخله جویانه تلقی شد. نشست اتحادیه عرب بدون اجماع برسر بیانیه پایانی به پایان رسید.
عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درباره بیانیه پایانی نشست ملاحظاتی دارد. همچنین نماینده لبنان نیز اتهام‌زنی بیانیه پایانی علیه ایران را غیرقابل قبول خواند. با این حال «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان، «محمودعلی یوسف» وزیرامور خارجه جیبوتی، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و «خالد بن احمد آل ‌خلیفه» وزیر امورخارجه بحرین در سخنان افتتاحیه این نشست مدعی شدند ایران در شلیک موشک نیروهای یمنی به فرودگاه ریاض دست داشته و در امور منطقه دخالت کرده است.
در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره نشست اتحادیه عرب و بیانیه پایانی آن خواهیم داشت.

** واکنش ها به محتوای بیانیه پایانی
تارنماهای «البدیل» مصر، «العهد» لبنان و روزنامه «الاخبار» لبنان مخالفت بسیاری از کشورها و جریان ها با تنش آفرینی های عربستان علیه ایران و حزب الله در نشست اتحادیه عرب در قاهره و ناکامی ریاض در این زمینه را در تحلیل های خود آورند.
تارنمای البدیل نوشت : « در شرایطی که تعدادی حاضر، عده ای غایب بودند و عده ای هیچ توجهی به رویدادها نمی کردند در قاهره به درخواست عربستان نشست فوق العاده اتحادیه عرب تشکیل شد. در این نشست بیشتر بر روی رویارویی با نفوذ ایران در منطقه و به ویژه لبنان تمرکز شد تا تهران مسوول جنگ های منطقه معرفی شود.»
نشست اتحادیه عرب نتیجه تازه ای به دنبال نداشت و فقط مواضع ضد ایرانی تکرار شد تا هرج و مرج و شکاف های سیاسی در لبنان و همه کشورهای عربی افزایش یابد. وزیران امور خارجه سوریه، لبنان، قطر، عمان و الجزایر در این نشست حضور نداشتند.
به نوشته البدیل، با وجود اینکه عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اظهارات تند و گزنده ای علیه ایران داشت، اما به نظر می رسد عربستان در این نشست به هدف رضایت بخشی نرسیده است. این کشور طرح های بسیاری برای تنش آفرینی علیه ایران و لبنان را در دستور کار قرار داد که در راس این طرح ها تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب بود، اما این طرح ها برپایه خواست عربستان پیش نرفت. مصر و لبنان برای رویارویی با این تنش آفرینی عربستان تلاش گسترده ای کردند. برخی کشورها از جمله عراق و عمان به این گونه رفتارهای عربستان اعتراض کردند.
به نوشته البدیل، «آنطوان عزام» که ریاست هیات لبنان در نشست اتحادیه عرب را بر عهده داشت به بندهای 4، 6 و 9 بیانیه این اتحادیه که حزب الله را گروه تروریستی به شمار آورده بود اعتراض و تاکید کرد لبنان با بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه عرب که حزب الله را گروه تروریستی توصیف می کند، مخالف است و حزب الله بخش اساسی از جامعه و مردم لبنان است.
لبنان تنها کشوری نبود که با بیانیه اتحادیه عرب مخالفت کرد. بلکه عراق و فلسطین هم با لبنان همراه بودند به طوری وزارت امور خارجه عراق درباره بندهای مربوط به حزب الله ملاحظات خود را اعلام کرد و فراکسیون بدر پارلمان عراق به شدت محتوای بیانیه نشست قاهره را محکوم کرد.
همچنین شماری از گروه های فلسطینی با بیانیه اتحادیه عرب مخالفت کردند به طوری که جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین مخالفت خود را با بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه عرب اعلام کرد و این بیانیه را لکه ننگی در سیاست های رسمی کشورهای عربی به شمار آورد.
جنبش جهاد اسلامی هم شگفتی خود را از خالی بودن بیانیه درباره محکومیت تجاوزهای پی درپی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اعلام کرد. این گروه در فهرست گروه های تروریستی قرار دادن حزب الله را محکوم کرد و این تصمیم را خدمتی به رژیم صهیونیستی و مقدمه ای برای عادی سازی روابط برخی رژیم های عربی با رژیم صهیونیستی به شمار آورد.
به نوشته تارنمای العهد، «محمد درغام» فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی کشورهای عربی گفت اگرچه دولت تونس تنها به ملاحظات خود درباره بیانیه اتحادیه عرب بسنده کرد اما «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری تونس پیش از این به طور آشکار مخالفت خود را با تروریست به شمار آوردن حزب الله اعلام کرده است. تونس شاخه نظامی حزب الله را جنبش مقاومتی به شمار آورد که هدف آن آزادسازی فلسطین و دفاع از آن است.
به گفته این تحلیلگر، اینکه بسیاری از رسانه ها ادعا می کنند همه کشورهای عربی حزب الله را محکوم و آن را گروه تروریستی به شمار آورده اند، هیچ واقعیتی ندارد. همه کشورهای عربی با عربستان همسو نیستند. درغام عربستان را حامی و منبع تروریسم تکفیری- داعشی به شمار آورد که طی سال های گذشته کشورهای عربی را با مصیبت روبرو کرده اند.
«وهابی های داعشی یک تیر هم به سوی رژیم صهیونیستی و برای دفاع از فلسطین شلیک نکردند. بلکه بیمارستان های رژیم صهیونیستی به آغوش گرمی برای این گروه ها تبدیل شده است و این بیمارستان ها تروریست ها را مداوا می کردند. این نشان می دهد که منافع رژیم صهیونیستی و عربستان یکی است و وهابی های داعش خدمتگزار گوش به فرمان این دو رژیم هستند. «
به نوشته روزنامه الاخبار، عربستان سعودی به همه آنچه از نشست وزیران اتحادیه عرب می خواست، نرسید. نتیجه این نشست 5 ساعته صدور یک بیانیه تکراری بود که حزب الله را یک گروه تروریستی توصیف کرد و مواضع ضد ایرانی در آن تکرار شد.

** اتحادیه عرب ابزاری در خدمت رژیم صهیونیستی
روزنامه های «البناء» لبنان و «رای الیوم» چاپ لندن در بخشی از گزارش های خود با اشاره به نشست اتحادیه عرب در قاهره و کارنامه سیاه این اتحادیه، آن را ابزاری در خدمت رژیم صهیونیستی و حامیان آن به شمار آوردند.
روزنامه البناء در گزارشی با عنوان «رسوایی وزیران عرب» نوشت: بیانیه وزیران امور خارجه کشورهای عربی شبیه دیگر رسوایی های پی در پی بود. در حالی که شایسته بود این وزیران در دستور کار خود جنگ های «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان علیه بسیاری از کشورهای عربی، جنایت های جنگی او و نادیده گرفتن حقوق بشر در یمن و حمایت او از گروه های تروریستی مختلف در سوریه و عراق و دسیسه های او در لیبی و نادیده گرفتن حاکمیت لبنان از طریق بازداشت و اجبار «سعد حریری» به کناره گیری از نخست وزیری لبنان را در دستور کار خود قرار دهند.
در ادامه آمده است : این وزیران فقط بیانیه ای را صادر کردند که توسط عربستان آماده شده بود. طبق معمول در این نشست دخالت های ایران در امور کشورهای عربی محکوم و حزب الله یک گروه تروریستی توصیف شد. این موضوع بار دیگر نشان داد اتحادیه عرب تنها ابراز سیاسی و دیپلماسی نظام عربستان و رژیم صهیونیستی است که هنگامی که آنها در منطقه و عرصه بین الملل در تنگنا قرار می گیرد به این اتحادیه روی می آوردند.
خبر گزاری ها به تازگی به نقل از یک وزیر رژیم صهیونیستی نوشتند اسرائیل با عربستان تماس های سری داشته است. این موضوع نشان دهنده نقش این رژیم در بیانیه وزیران اتحادیه عرب در قاهره است.
روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: اتحادیه عرب در 10 سال اخیر به ابزاری برای جنگ افروزی، ویران سازی کشورهای عربی و تجزیه آنها تبدیل شده است. همچنین این اتحادیه به یک نهاد فرقه گرای پرکینه تبدیل شده که پوشش مشروع برای همه حمله های آمریکا و غرب به امت اسلامی را فراهم می کند.
« اتحادیه عرب شعله های جنگی 7 ساله را در سوریه برافروخته است. جنگی دیگر را هم در لیبی شعله ور ساخته است که این کشور را ویران و ورشکسته ساخته است. در یمن هم این اتحادیه به جنگی دامن زده که دو سال و نیم است ادامه دارد. اکنون هم این اتحادیه برای شعله ور کردن آتش جنگ در لبنان با فشار کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان آماده می شود.»

پژوهشم**9278** 1601**خبرنگار: اصغریوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج

وزرای کشور اتحادیه اروپا طی نشست امروز و فردا در بلژیک قصد دارند به وسیله تسریع روند اخراج‌ها با بحران مهاجرت دراز مدت در این اتحادیه مقابله کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اتریشی کوریر در مطلبی به این موضوع اشاره کرد که اتحادیه اروپا با اخراج های سریع تر می خواهد به مقابله با بحران مهاجرت برود.

اکنون بحث ها درباره اجرای عملی پنج بسته قانونی است که همه چیز را از رویه‌های جدید پناهندگی در مرز گرفته تا تبادل اطلاعات در سراسر اتحادیه اروپا و حمایت از کشورهای در مرز خارجی اتحادیه اروپا تنظیم می‌کند. با این حال، هنوز راه زیادی تا اجرای عملی این بسته قانونی باقی مانده است و این مسئله در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در شهر گنت بلژیک در آغاز هفته مشخص شد.

با این حال یلوا یوهانسون، کمیسر مسئول اتحادیه اروپا، بار دیگر خوشحالی خود را از این توافق به مطبوعات ابراز کرد و مدعی شد: "اکنون جهان خواهد دید که اروپا به درستی با مهاجرت برخورد می کند"

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده برخلاف گذشته، پناهجویان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در ابتدا باید به مدت سه هفته در مراکز پذیرش نگهداری شوند. در این مدت، ارزیابی می شود که درخواست پناهندگی چقدر امیدوار کننده است. اگر شانس کم باشد، این روش مستقیماً در مرز انجام می شود، بدون اینکه پناهجو وارد کشور شود. اولین آزمایش برای این روش ها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در رومانی و بلغارستان انجام می شود.

وزرای کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه و سه شنبه در شهر گنت بلژیک برای اجرای سریع پیمان پناهندگی و مهاجرت اتحادیه اروپا دیدار خواهند کرد. خود این پیمان ابتدا باید به طور رسمی توسط کشورهای اتحادیه اروپا تأیید شود - انتظار می رود این مرحله در ماه مه انجام شود. گرهارد کارنر، وزیر کشور اتریش در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: همه موافق هستند که اصلاح سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا باید به سرعت اجرا شود.

ایلوا یوهانسون، کمیسر داخلی اتحادیه اروپا به نمایندگان مطبوعات در گنت گفت که کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئن برنامه اجرایی را ارائه خواهد کرد. به گفته وی تا ژانویه 2025، تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید طرحی را در مورد نحوه اجرای پیمان پناهندگی و مهاجرت ارائه دهند. یوهانسون بدون اشاره به جزئیات کشورها و مراحل، گفت: 14 کشور در حال حاضر اجرای این اصلاحات را آغاز کرده اند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوهانسون توضیح داد که آلمان اصلاحات را سریع‌تر از آنچه لازم است طبق قوانین اتحادیه اروپا اجرا خواهد کرد.

"کارنر" هم گفت، علاوه بر این کمیسیون اتحادیه اروپا به ویژه برای مذاکره با کشورهای ثالث فراخوانده شده است." وی تاکید کرد: یک سیستم معتبر پناهندگی به این معنی است که ما افرادی را به کشور خود اخراج می کنیم که حمایت دریافت نکرده اند. این نیز باید دوباره به ویژه در مورد سوری ها اعمال شود." بنابراین کارنر از تقاضای قبرس در این راستا حمایت کرد. این کشور جزیره ای اخیراً تصمیم گرفته است فعلاً به درخواست های پناهندگی سوری ها رسیدگی نکند و در حال پیشبرد برنامه های خود برای معامله پناهجویان با لبنان است.

اتحادیه اروپا همچنین به دلیل همکاری ناکافی در مورد مسائل مهاجرت، اقدامات تنبیهی را علیه اتیوپی اعمال می کند. همانطور که نمایندگی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد، قوانین سختگیرانه تری در آینده برای صدور ویزا برای افراد این کشور شرق آفریقا اعمال خواهد شد.

دلیل این تصمیم این تحلیل کمیسیون اروپا است که همکاری اتیوپی در پذیرش مجدد اتباع خود که به طور غیرقانونی در اتحادیه اروپا اقامت دارند، ناکافی است.

بیش از 6 هزار پناهنده در سال 2023 در مسیر دریایی به اسپانیا جان باختندانتقاد یونیسف از شرایط نامناسب اسکان کودکان پناهنده در آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی