Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر فضای مجازی ستاد اقامه نماز کشور گفت: مسلمانان در دوره ای طلایی به مدت هشتصد سال در تکنولوژی و دانش، حرف اول را در دنیا می‌زدند اما دشمنان این دوره طلایی را با گرفتار کردن مسلمانان به شهوت و ضایع کردن نماز به افول کشاندند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مسعود دریس، مدیر روابط عمومی، فضای مجازی و امور استان‌های ستاد اقامه نماز کشور هفته گذشته برای تدریس در یک نشست آموزشی به سمنان سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما این فرصت را مغتنم شمردیم و دقایقی کوتاه پای صحبت‌های او نشستیم. آن‌چه می‌خوانید حاصل گفتگوی ماست.

شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

مرآت- مجموعه‌های فرهنگی پرشماری برای نمازخوان شدن نسل جوان و نوجوان در تلاش هستند. طبیعتا در مقابل این تلاش‌ها معارضت‌هایی نیز از سوی دشمنان صورت می‌گیرد اما کارشناسان امر بر این باورند که اگر بنیان‌های اعتقادی جوانان مستحکم باشد هیچ عامل خارجی نمی‌تواند نماز را از نسل جوان بگیرد. آیا می‌توان گفت بیش از آن که اقدامات دشمنان موثر واقع شود، ضعف خودی‌ها باعث نقصان‌هایی است که در حوزه نماز وجود دارد؟

دو نوع نگاه نسبت به مقوله نماز وجود دارد. در نوع اول «خواندن نماز» ملاک قرار می‌گیرد و در نوع دوم «اقامه نماز». اگرچه «خواندن نماز» مقدمه‌ای بر اقامه نماز است اما خود اقامه نماز مسأله مستقلی است. اگر به سن غالب شهدای مدافع حرم دقت کنید درمی‌یابید که آن‌ها اغلب از جوانان 20 تا 30 ساله ما هستند. این خروجی جمهوری اسلامی، محصول انقلاب و محصول اقامه نماز است.

نگاه به مسأله نماز؛ سطحی یا راهبردی؟

شهدای جوان مدافع حرم مصداق واقعی اقامه‌کنندگان نماز هستند. اگر همه جوانان نماز بخوانند اما کسی نباشد که سینه خود را در برابر دشمنان سپر کند،  می‌توان نتیجه گرفت که نماز درونی نشده است. بنابراین این انتخاب ماست که به مسأله نماز به صورت سطحی یا راهبردی نگاه کنیم. بر اساس آیه 41 سوره حج، نخستین اقدام امام عصر(عج) پس از مکنت یافتن در زمین اقامه نماز است. این آیه نگاه راهبردی به نماز را مدنظر دارد.

افول دوره طلایی اسلام با گسترش شهوات توسط دشمنان

اما مسأله اساسی این‌جاست که اگر ستون خیمه دین را بزنید، آن خیمه ساقط می‌شود و آن ستون نماز است. دشمن به دنبال آندلسی کردن ایران است. این سخن را رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار دادند. در یک دوره طلایی، مسلمان‌ها به مدت هشتصد سال در تکنولوژی و دانش، حرف اول را در دنیا می‌زدند اما دشمنان این دوره طلایی را با گرفتار کردن مسلمان‌ها به شهوت، فساد و زر و ضایع کردن نماز به افول کشاندند. افول مسلمین، ناشی از ضایع کردن نماز بود.

نماز، مجاهد فی سبیل‌الله تربیت می‌کند

در جهنم درَکی به نام «غی» وجود دارد که ضایع‌کنندگان نماز را به آنجا می‌برند. تأکید می‌کنم که نگاه من راهبردی است و سخن من این است که جمهوری اسلامی سی و اندی سال پیش نسلی را تربیت کرد که ما امروز میوه‌های آن را می‌چینیم. نماز این ظرفیت را دارد که یک جوان را به یک مجاهد فی سبیل‌الله تبدیل کند. ما برای پایش وضعیت نماز خواندن نسل جوان، در ستاد اقامه نماز یک کار آماری و پژوهشی انجام داده‌ایم.

نتایج قابل تأمل یک پژوهش آماری درباره نماز

ما در سال 1394، چهار هزار جوان شاغل به تحصیل در مقطع دوم دبیرستان و ترم‌های اولیه دانشگاه در 10 استان را به صورت پایلوت به عنوان جامعه آماری انتخاب کردیم و 30 پرسش بسیار حرفه‌ای را در قالب پرسشنامه‌ای با آن‌ها مطرح کردیم. نتایجی که ما به دست آوردیم با آن‌چه که من و شما در ظاهر می‌بینیم متفاوت بود. بر اساس این پژوهش، 75 درصد جوانان ما به نماز علاقه دارند و نماز می‌خوانند.

برپایی نماز جماعت در فرهنگسراهای مجاور مساجد!

بنابراین این که جوانان در مسجد نماز نمی‌خوانند مربوط به مشکلات مسجد است که باید در جای خود مورد بررسی قرار بگیرد. من به یکی از نشانه‌های مشکلات مساجد اشاره می‌کنم. ما در کنار مساجد فرهنگسراها را ایجاد کرده‌ایم و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان فرهنگسراها هستند. من فرهنگسرایی را در کنار مسجدی در تهران سراغ دارم که جوانان در وقت نماز در آن نماز جماعت برپا می‌کنند؛ درست در همسایگی مسجد!

مساجد از کارکردهای اصلی خود دور شده‌اند

دقت کنید، تعدادی جوان که در فرهنگسرا کار فرهنگی می‌کنند در هنگام نماز به مسجد نمی‌روند و نماز جماعت خود را در فرهنگسرا اقامه می‌کنند. کسی باید باشد که فلسفه و اهمیت مسجد را برای آن‌ها توضیح بدهد و فضیلت نماز در مسجد و ضرورت نماز خواندن همسایه مسجد در مسجد را برای آن‌ها بیان کند؛ اما مساجد ما بنا به دلایلی-که بخشی از آن به جنگ نرم و طراحی‌های دشمنانه در داخل و خارج کشورمربوط می‌شود- از کارکردهای اصلی خود دور شده‌اند.

من البته متولی امور مسجد نیستم و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم اما اگر به کارکردهای مسجد دقت کنیم می‌بینیم که چه بر سر این کارکردها آمده و چه کسانی این وضعیت را رقم زده‌اند. سخن من این است که 55 هزار مدرسه در این مملکت نماز جماعت برپا می‌کنند و در زندان‌ها سه وعده نماز برگزار می‌شود؛ بنابراین به صرف خلوت بودن مساجد نمی‌توان گفت مردم نماز نمی‌خوانند.

مرآت- شما اشاره کردید که دشمنان می‌خواهند نماز را از ما بگیرند. مقدمه گرفتن، دادنِ نماز به نسل جوان است. با این حساب معتقدید که ما نماز را به نسل جوان داده‌ایم؟

بله و نمود آن را در انتخابات‌ها و آیین‌هایی همچون اربعین می‌بینیم. ما در انتخابات‌ها نوجوانان 13-14 ساله‌ای را می‌بینیم که اگر به آن‌ها فرصت داده شود دوست دارند رأی بدهند. ما شاهد مشارکت 65 درصدی در انتخابات هستیم. این، محصول اقامه نماز در جمهوری اسلامی است و البته باید مراقب باشیم و از عبرت‌ها درس بگیریم. باید بدانیم چه شد که 50 سال پس از رحلت پیامبر(ص)، مردم به آل‌الله سنگ می‌زدند و اشک می‌ریختند.

«نماز در فضای مجازی»؛ موضوع امسال اجلاس نماز

در مجموع درنظر داشته باشید که جوانان دهه 50 و 60 اینترنت پرسرعت، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از بسترهای نامساعدکننده شرایط را نداشتند و اکنون «شناخت» برای آن‌ها دشوار شده است. ما البته تلاش می‌کنیم که جامعه با ضرورت پرداختن به نماز آشنا شود. این که چقدر موفق بوده‌ایم به عوامل مختلفی بستگی دارد. ما امسال موضوع «نماز در فضای مجازی» را برای اجلاس نماز برگزیده‌ایم. از سوی دیگر حجم انبوهی از محصولات مفید درباره نماز تولید شده است.

در «نماز خواندن» با ایده‌آل‌ها فاصله داریم

وظیفه ما تمهید است؛ همچون تأمین نمازخانه‌های بین‌راهی. حضرت آقای قرائتی مطالبات رهبر انقلاب را در این حوزه از طریق وزارتخانه‌های مختلف پیگیری می‌کند اما نمازخوان شدن مردم، تنها کارِ ستاد اقامه نماز نیست. نهادهای مختلفی در جای خود خوب عمل کرده‌اند که شخصیتی مثل شهید حججی در پرتو نور نماز پرورش یافته است. البته ما در حوزه «نماز خواندن» با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و باید بیش‌تر تلاش کنیم اما در حوزه اقامه نماز بسیار خوب عمل کرده‌ایم.

نماز، نفس لوامه را پرورش می‌دهد

اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، در هیچ‌کجای جهان سابقه ندارد. بیش‌ترین شهدای ما امروز مربوط به کشف مواد مخدر هستند. دنیا علیه ما و نظام ما برنامه دارد. نماز توامان در برابر این برنامه‌ها و در برابر وسوسه گناه، توان مقاومت و نفس لوامه را رشد می‌دهد. در مجموع، ما باید نسلی را تربیت کنیم که مصداق آیه 41 سوره حج باشند که:«اقاموا الصلوه»

پزشکان متخصص؛ پای درسِ احکام

ما باید جوانانمان را تا عالی‌ترین سطح نماز یعنی خشوع، رشد بدهیم. آشنایی جوانان با اهمیت، فلسفه، آثار و کارکردهای نماز اکتسابی است. بخشی از وظایف ستاد اقامه نماز در همین حوزه تعریف می‌شود و ما بدین منظور برنامه‌های آموزشی مختلفی را طرح‌ریزی کرده‌ایم. ما حتی در پژوهشی دریافتیم که بیماران بستری در بیمارستان‌ها، احکام نماز، وضوی جبیره‌ای و نجاسات را نمی‌دانند و به همین خاطر تعدادی از پزشکان و متخصصان را آموزش دادیم و خود آن‌ها این آموزش‌ها را در بیمارستان‌ها ترویج کردند.

ما در تمامی دستگاه‌ها رابط نماز داریم و نهادهای مختلف هم ستاد و شورای نماز دارند. بنابراین در مجموع به نماز اهمیت داده می‌شود و خودتان می‌توانید در ادارات‌کل و دیگر نهادهای استانتان این موضوع را تحقیق کنید.

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/س

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، بنا بر اعلام روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان یزد: حجت الاسلام موسوی، مدیر ستاد اقامه نماز استان از سازندگان پویانمایی با تقدیم لوح و هدیه‌ای به رسم یادگار، تقدیر و تشکر بعمل آورد.   این پویانمایی به کاگردانی مهسا زینی و حمید نخعی، انیماتوری و طراحی حمید نخعی و نویسندگی سید محمد جواد صداقت کشفی ساخته شده است و توانست رتبه شایسته تقدیر ویژه را در جشنواره فجر تا فجر را از آن خود کند.   این پویا نمایی ایثار و از خود گذشتگی فرزند شهید مدافع حرمی را روایت می‌کند که بعد از شهادت پدر خود برای کمک به یک نیازمند فرشی با دستان خود بافته و آن را به فروش می‌رساند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • (ویدئو) اقامه نماز یک دانشجوی بازداشت شده با دستبند
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد
  • اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم)
  • ۴۵ هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجد الاقصی اقامه کردند
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی