Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:44:34 GMT

حوزه فرهنگ نیاز به تربیت مدیرانی متخصص دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۹۶۵۶

حوزه فرهنگ نیاز به تربیت مدیرانی متخصص دارد

تهران - ایرنا - معان فرهنگی دانشگاه تهران با انتقاد از ورود افراد بدون تخصص به عرصه فرهنگ گفت: دانشگاه ها باید در این عرصه مدیرانی متخصص و کارشناس تربیت کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجید سرسنگی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران با اشاره اجمالی توجه به امر فرهنگ در مراکز علمی کشور افزود: متاسفانه هنوز فرهنگ در دانشگاه ها به رسمیت شناخته نشده و زبان مشترکی در تعریف فرهنگ در دانشگاه ها نداریم زیرا هر زمانی که می گویم کار فرهنگی باید شود هر فردی از زاویه دید خود این مساله را می بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد: برخی معاونت های فرهنگی دانشگاه ها فقط کار سیاسی انجام می دهند و یا برخی فقط به فکر برپایی نماز جماعت یا برخی به فکر شعار نویسی به در و دیوار هستند.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: باید در دانشگاه ها، حوزه فرهنگ را به طور واقعی و نه در شعار به رسمیت بشاسیم و هر فردی که می آید باید باور داشته باشد که در قبال فرهنگ دانشجویان دارای مسوولیت است.
سرسنگی خاطر نشان کرد: همچنین تعاریف متعدد و کاملا متناقض از فرهنگ سبب شده از همین اندک نیرو نیز استفاده نشود.
وی با تاکید بر همگرایی اقدامات واحدهای فرهنگی در دانشگاه ها گفت: نیاز به آموزش مدیران و کارشناسان در حوزه فرهنگ داریم. متاسفانه هر فردی بدون تخصص فرهنگی وارد مدیریت این عرصه می شود و سال هاست که از این زاویه ضربه خورده ایم. باید در حوزه فرهنگی دانشگاه ها، مدیرانی را تربیت کنیم که تخصص فرهنگی داشته باشند.
سرسنگی سپس به تشریح برگزاری نخستین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران پرداخت و گفت: این جشنواره با شعار ترویج فرهنگ دانشگاهی، اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی از 4 تا 8 آذر ماه برگزار می شود.
وی افزود: این جشنواره به منظور ارائه تصویری درست و کامل از فضای فرهنگی دانشگاه تهران، تجلیل و قدرشناسی از فعالان فرهنگی، معرفی آثار برجسته فرهنگی خلق شده توسط دانشجویان، استادان و کارکنان و تربیت دانشگاهیان به مشارکت جدی تر در حوزه فرهنگ دانشگاه و همچنین با هدف توسعه کمی و کیفی فرهنگ در نماد آموزش عالی کشور برگزار می شود.
سرسنگی افزود: جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران در بخش های کانون های فرهنگی، انجمن های علمی دانشجویی، نشریات، دانشجویی، آثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان، ایده های برتر فرهنگی، پایان نامه دانشجوی برتر در حوزه فرهنگ دانشگاهی و مدیران و کارشناسان برتر فرهنگی برگزار می شود.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: در بخش انون های فرهنگی اجتماعی هنری و دینی، هر کانون با اخذ حداقل 50 درصد کل امتیاز، مجوز رقابت با دیگر کانون ها را می یابد و کانونی که بیشترین امتیاز را کسب کند به عنوان کانون برتر معرفی خواهد شد.
وی افزود: محورهای ارزیابی مسابقه کانون برتر در زمینه های دستاوردهای کانون ها در زمینه های مرتبط با فعالیت کانون، فعالیت های ویژه کانون ها در زمینه های کارآفرینی است.
سرسنگی گفت: در بخش انجمن های علمی دانشجویی هر انجمن با اخذ حداقل ۵۰ درصد کل امتیاز، مجوز رقابت در بین دیگر انجمن ها را می یابد. انجمنی که بیش‌ترین امتیاز را کسب کند، به عنوان انجمن برتر معرفی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش نشریات دانشجویی هر اثر یا نشریه با اخذ حداقل ۵۰ درصد کل امتیاز، مجوز رقابت با دیگر آثار یا نشریات را می یابد. اثر یا نشریه ای که بیشترین امتیاز را کسب کند، به عنوان اثر یا نشریه برتر معرفی خواهد شد.گزار می شود.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در بخش اثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان، شاخصه های هم چون اخلاق حرفه ای فرهنگ دانشگاهی ترویج مسوولیت پذیری اجتماعی دانشگاه سبز و ازاد از محورهای تولیدات فرهنگی وهنری است.
سرسنگی تاکید کرد: دانشجویان در بخش ایده های برتر فرهنگی نیز می توانند آثار خود را با توجه به سیاست های جاری دانشگاه از جمله ترویج اخلاق حرفه ای و مسوولیت پذیری، کارافرینی فرهنگی، الگوی صحیح مصرف و دانشگاه سبز و کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در دانشگاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کند.
وی با اشاره به بخش پایان نامه دانشجویی برتر در حوزه فرهنگ دانشگاهی اظهار داشت: در راستای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دانشجویی، اخلاق حرفه ای و مسوولیت پذیری اجتماعی در بین دانشگاهیان، پایان نامه های دانشجویی در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری که در راستای این موضوع بوده و در بازه زمانی شهریور ماه 93 تا 15 ابان ماه 96 به اتمام رسیده باشد قابل ارسال به جشنواره خواهد بود.
فراهنگ ** 1085** 9187** خبرنگار: حمیدرضا بازگشا * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۹۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان که آذر سال ۱۴۰۲ با شعار «این صحنه خانه ماست» از سوی معاونت فرهنگی این نهاد فراخوان‌شد، ظهر دوشنبه با هنرنمایی ۸ گروه نمایشی کانونی و آزاد در خانه تئاتر شهر رشت آغاز شد.

طی آئین آغازین این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی همراه بود، «سجاد کوچکی نژاد» معاون فرهنگی کانون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و فعالان عرصه هنر، درباره اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها صحبت‌کرد.

کوچکی نژاد یاد تمامی هنرمندان در گذشته را گرامی داشت و از حاضران برای نکوداشت تمامی فعالان عرصه هنر، به ویژه، پیشکسوتان این حوزه دعوت کرد.

ادامه بخش برنامه‌ها نیز هنرنمایی گروه‌های نمایش بود و در این میان، به ترتیب نمایش‌های «زمین پاک» به کارگردانی حمیده زاره، «ببینیم سطل شما چه طوریه؟» با کارگردانی نرگس فرضی، «دختر نقال» و «گوساله لجباز» به کارگردانی نکیسا عوض‌مطلق و «دیگر مرا صدا نزن مادر» با هدایت احمدرضا جعفری از رشت روی صحنه رفتند.

«فیل و ابابیل» به کارگردانی مجید پتکی و «یاد منجی»، با کارگردانی سیده زهرا صادقی از رشت و «پرپروک» به کارگردانی منیژه واحد از لاهیجان، دیگرنمایش‌هایی بودند که با هنرنمایی هنرمندان گیلانی دیدنی شدند.

داوری این رویداد هنری که در بخش کانونی و آزاد، با مشارکت مخاطبان نوجوان، جوان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگ‌سالان صورت گرفت را «محمد علی صادق حسنی»، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، «محمود فرضی‌نژاد»،محقق و پژوهشگر، کارگردان تئاتر و خواننده فرهنگ عامه گیل و دیلم و همچنین، «حمید آذرنگ»، کارشناس مدیریت فرهنگی و کارگردان تئاتر بر عهده داشتند و به داوری هنرنمایی هنرمندان در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده_ عروسکی)، نمایش خلاق (‌نمایش کتابخانه‌ای و بازی نمایش) پرداختند.

گفتنی‌است، خانواده و اهمیت آن، نامداران دینی، ملی و اسطوره‌ای و درعین‌حال، امیدآفرینی در تولید نمایش، توجه به محیط‌زیست و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارت‌افزایی، ترویج نمایش‌های آئینی و سنتی و کتاب‌های چاپ‌شده در کانون و فرهنگ بومی محلی کشور، از رویکردهای ارزش‌گذاری نمایش‌های ارائه شده در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان است که با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی هنرنمایش برگزارمی‌شود.

لازم به توضیح است، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان عصر امروز با معرفی ۳ گروه برگزیده به ایستگاه پایانی می‌رسد.

کد خبر 6098222

دیگر خبرها

  • تربیت نیروهای متخصص جهادی از نیاز مهم سیستان و بلوچستان
  • منتخبان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان تجلیل می‌شوند
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است