Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-با بازگشت «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان به بیروت، این پرسش ها را مطرح می کند که مسیر پیش رو چگونه خواهد بود؟ او چگونه رفتار خواهد کرد و چه سرنوشتی پیش روی دولت لبنان خواهد بود؟

به گزارش ایرنا، سعد الحریری دیشب (سه شنبه) و 18 روز پس از استعفای نامتعارف و بحث برانگیزش در عربستان سعودی سرانجام به بیروت بازگشت؛ استعفایی که بسیاری آن را با فشار ریاض و با هدف کسب امتیاز بزرگی چون به انزوا کشاندن حزب الله از ترکیب دولت می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الحریری قرار است امروز چهارشنبه در مراسم روز استقلال لبنان شرکت کند.

**مروری گذرا بر تحولات 18 روز گذشته پس از استعفای جنجالی
سعد الحریری روز شنبه (13 آبان-4 نوامبر) در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش کناره گیری کرد.
مقام های لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان استعفای او را زیر فشار عربستان دانستند. عون به تصریح گفت که نخست وزیر لبنان در ریاض در بازداشت است و این مساله اقدام خصمانه علیه لبنان است.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند بودند فشارهای عربستان با هدف به تعطیلی کشاندن فضای سیاسی لبنان در جهت به انزوا کشاندن حزب الله بوده است.
این در حالی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بر ضرورت بازگشت سعد الحریری به لبنان و حفظ آرامش سیاسی تاکید کرد.
رئیس جمهوری لبنان از پذیرش استعفای الحریری خودداری کرد و گفت که منتظر بازگشت او به بیروت می ماند تا دلایل استعفا را از وی بشوند.
موضع رئیس جمهوری لبنان باعث شکل گیری نوعی اجماع ملی در این کشور و مطالبه برای روشن شدن سرنوشت نخست وزیر این کشور شد.
به دنبال اجماع ملی در لبنان، مقام های این کشور یک رشته تماس ها و دیدارهایی را با مقام ها و دیپلمات های کشورهای دیگر ترتیب دادند که نقش مهمی در همراهی این کشورها با موضع لبنان داشت.
سرانجام با پادرمیانی فرانسه، سعد الحریری شنبه گذشته پس از دو هفته حضور در ریاض به پاریس رفت.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از سعد الحریری به عنوان نخست وزیر لبنان استقبال و با وی دیدار کرد.
سعد الحریری امروز (سه شنبه) و پیش از بازگشت به بیروت عازم قاهره شد و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر دیدار کرد.
الحریری پس از قاهره توقفی کوتاه در قبرس داشت و با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد و سپس به بیروت بازگشت.

**مسیر پیش رو
اینک بسیاری از لبنانی ها چشم به تحولات ساعت ها و روزهای آینده خواهند دوخت. اینکه آیا سعد الحریری بر حرف خود باقی خواهد ماند و استعفا خواهد کرد یا نه؟ اگر استعفا کند تکلیف او و دولت چه خواهد شد؟ بویژه آنکه لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد.
همچنان که استعفای الحریری برای همه در لبنان غافلگیرکننده و پرابهام بود، مسیر پیش رو نیز برای همه مبهم و پیچیده است. همه چشم انتظار اتفاق های پیش رو هستند.
شاید یکی از موضوعاتی که بسیاری انتظار روشن شدن آن باشند، اتفاقات 18 روز پیش و شرایط استعفای الحریری است که گفته می شد تحت فشار سعودی ها صورت گرفته است. بعید به نظر می رسد الحریری در این باره سخنی بگوید و احتمالا تا مدت ها جزییات تحولات دو سه هفته اخیر به عنوان یکی از رازهای سیاسی بزرگ لبنان باقی خواهد ماند.
روزنامه «الاخبار» لبنان در شماره امروز چهارشنبه از تلاش برای ابقای سعد الحریری در مقام نخست وزیری نوشت. به نوشته این روزنامه «امانوئل مکرون» و «عبدالفتاح السیسی» رئیسان جمهوری فرانسه و لبنان با رایزنی های محرمانه خود به دنبال این هدف هستند و طرحی را در این زمینه دارند.
در همین حال روزنامه «الجمهوریه» نیز خبر داد که سعد الحریری همچنان به دنبال تقدیم استعفایش است. این روزنامه به نقل از منابع خود نوشت که او حتی نمی پذیرد که به عنوان گزینه نخست وزیر جدید مامور تشکیل کابینه شود.
یکی از سناریوهای پیش رو که البته تحقق آن خیلی بعید به نظر می رسد این است که سعد الحریری امروز از استعفایش صرفنظر کند و نشان دهد که استعفای او تحت فشار بوده است و همه چیز به نقطه پیش از استعفا برسد. آنطور که سعد الحریری بارها در این روزها چه در ریاض و چه در پاریس گفته این بوده که وی پس از بازگشت به بیروت استعفایش را تقدیم خواهد کرد.
سناریوی دیگر این است که وی استعفایش را تقدیم کند ولی پس از آن مجددا اجماع بر سر برای تشکیل کابینه فراهم شود. در این مدت نیز او بپذیرد که ریاست دولت موقت را تا تشکیل کابینه جدید برعهده بگیرد.
سناریوی سوم این است که سعد الحریری استعفا خواهد کرد و از پذیرش پست نخست وزیری دولت موقت و نخست وزیری آینده نیز صرفنظر خواهد کرد. در این صورت برخی سخن از تشکیل کابینه تکنوکرات موقت می کنند که وظیفه اصلی اش فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخابات پارلمانی در حدود شش ماه آینده است. بر این اساس این دولت تکنوکرات تا زمان تشکیل کابینه جدید برآمده از پارلمان جدید بر سر کار خواهد بود.
بیشتر ناظران سیاسی در لبنان معتقدند احتمال اینکه مجددا سعد الحریری برای تشکیل کابینه جدید معرفی شود بالاست اما او به احتمال زیاد شرط و شروط هایی را مطرح خواهد کرد.
به نظر می رسد آنچه مهمتر از موضوع استعفا یا معرفی سعد الحریری به عنوان نخست وزیر جدید است، شرایط تشکیل دولت جدید است. به نظر می رسد عربستان سعودی همچنان با استفاده از ابزارهای سیاسی خود به دنبال فشار با هدف تحقق شرط و شروط خود در لبنان است.
مساله سعودی ها وضعیت حزب الله در دولت آینده لبنان است. آنها از نقش آفرینی حزب الله نگران هستند و آن را بر ضد منافع خود می دانند. طبیعی است که سعودی ها مخالف حضور حزب الله در دولت لبنان هستند.
با این وجود با ورود بازیگرانی چون فرانسه و مصر که به دنبال راه حل میانه هستند به نظر می رسد خواسته های مطرح شده درباره دولت آینده لبنان، کمی تعدیل بشود.
اما به نظر می رسد دو موضوع حضور حزب الله در سوریه و نیز سلاح مقاومت موضوعاتی است که طرف های مخالف حزب الله به دنبال طرح آن به عنوان شرط و شروط برای تشکیل دولت آینده هستند.
پیش بینی می شود دور تازه ای از رایزنی های فشرده بین گروه های سیاسی لبنانی بر سر شکل گیری توافق و اجماع دیگر که دولت جدید را پی ریزی کند آغاز خواهد شد؛ فرایندی که به نظر می رسد دشوار و زمان بر باشد.
اما نقش آفرینی ملی و سازنده میشل عون رئیس جمهوری لبنان همچنان که تاثیر مهمی در مدیریت شرایط پس از استعفای الحریری داشت، می تواند کمک زیادی به پیشبرد فرایند سیاسی پیش رو بکند.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۲۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد

در حالی که آشوب هائیتی را در خود غرق کرده است و باندهای خلافکار مسلح پایتخت این کشور پرتوپرنس را مورد حملات متعدد قرار داده‌اند، دولت انتقالی هائیتی روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و به استعفای آریل هنری، نخست وزیر پیشین، رسمیت بخشید.   به گزارش «رویترز»، میشل پاتریک بوآور، وزیر دارایی دولت پیشین، رئیس موقت دولت خواهد بود تا زمانی که دولت انتقالی رئیس جدید دولت، کابینه، و یک شورای موقت انتخابات تعیین کند که راه را برای انتخابات نهایی هموار می‌کند.   رژینه ابراهیم، عضو دولت انتقالی، در این باره گفت: «ما شاهد فروپاشی کل نهادهای مملکت و سقوط دولت هستیم. ساکنان پورتوپرنس به معنای واقعی کلمه گروگان گرفته شده‌اند. این بحران بی‌سابقه مردم را متقاعد کرده که به یک دولت قوی نیاز هست. ما از این گرداب ناامیدی و نابودی خارج می‌شویم.»   همزمان با سوگند یاد کردن دولت انتقالی، رسانه‌های محلی گزارش دادند که خانه‌های مرکز شهر و منطقه فقیرنشین دلماس درگیر آتش‌سوزی و تیراندازی هستند.   رسانه‌ها تصاویر ستون‌های دود خاکستری که از خانه‌های بالا می‌رفتند را منتشر کردند، در حالی که مردم ساکن آن مناطق از محل فرار می‌کردند و هرچه را می‌توانستند با خودشان می‌بردند.   باندهای خلافکار مسلح که مجهز به سلاح‌های قاچاقی هستند که عمدتاً از ایالات متحده وارد شده‌اند، سال‌هاست پورتوپرنس را زیر ضرب حملات خود قرار داده و خواستار سرنگونی هنری بوده‌اند. با اعلام قصد نخست وزیر پیشین برای کناره‌گیری از مقام خود در ماه گذشته، این باندها حملات خود را افزایش داده و خواستار «انقلاب» در هائیتی شدند.   به گفته رویترز، اختیارات دولت انتقالی هائیتی در فوریه 2026 به آخر می‌رسد و تمدید نمی‌شود. در آن زمان قرار است انتخابات سراسری برای انتخاب دولت جدید برگزار شود. با این حال، هنوز هیچ تاریخی برای معرفی نخست وزیر جدید و رئیس دولت موقت تعیین نشده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • نعیم قاسم: جنگ ممکن است برای همیشه بازگشت شهرک‌نشینان را پایان دهد
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • تیبو کورتوا در آستانه بازگشت به میادین
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت