Web Analytics Made Easy - Statcounter

دنیای مدرن کودکان را هم به کام خود کشیده است، کودکانی که ساعت ها پای رایانه می نشینند و یا ساعت ها با بازی های رایانه ای در تلفن همراه سرگرم هستند بدون اینکه هیچگونه تحرکی داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آرمان زنان، امروز روز جهانی کودک است، روزی برای انسان هایی که برای همه ما دوست داشتنی هستند اما اینکه خانواده ها تا چه حد به تربیت و رشد کودکان اهمیت می دهند داستانی دیگر است که بازگو کردن آن مثنوی هفتاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر کودکان در دنیای پیشرفته امروزی قربانی تکنولوژی می شوند، دیگر در کمتر خانواده ای کودکان خاله بازی می کنند و دیده می شود که خبری از بازی های هیجانی کودکان در خانه ها و کوچه ها نیست.

یادش بخیر زمانی که کودکان به دنبال هم در کوچه ها می دویدند و شور و لذت کودکی از نگاه آنها هویدا بود اما امروز اغلب کودکان، شیطنت های کودکانه را فراموش کرده اند.

در گذشته خانه ها بزرگ بود و خانواده ها در کنار هم زندگی می کردند و کودکان همبازی داشتند، در حالی که امروزه کودکان نه تنها هم بازی ندارند و به تنهایی در خانه ها هستند که برخی از آنها از جمع فاصله می گیرند و گوشه نشینی را بر جمع های دوستانه ترجیح می دهند که این ها همه نشات گرفته از تکنولوژی های پیشرفته امروزی است که حتی بازی را هم درگیر کرده است.

کودکان به جای اینکه در محیط فوتبال بازی کنند به گیم نت ها می روند و با نشستن پشت رایانه ها و گذاشتن هدف ها بر سر و در دست گرفتن بازی های رایانه ای همان فوتبالی که باید در حیاط خانه یا زمین های ورزشی انجام دهند، در این اتاق های قفسی شکل انجام می دهند و هیچ لذتی نمی برند و تنها با تکان دادن سر این کار را انجام می دهند.

مینا مسائلی، کارشناس ارشد روانشناسی در این خصوص به خبرنگار ما، گفت: نبود بازی های هیجانی و گروهی برای کودکان باعث می شود که آنها افرادی منزوی و گوشه گیر به بار بیایند و این انزوا در دوران بزرگسالی آنها را به افسردگی سوق می دهد.

وی افزود: در گذشته بچه های همسایه دور هم جمع می شدند و خاله بازی و مامان بازی و بازی های گروهی انجام می دادند اما متاسفانه امروزه به آپارتمان نشینی خانواده ها دیگر خبری از لذت های کودکانه بازی در خانواده ها نیست و این امر در رشد خلاقانه و اجتماعی کودک بسیار موثر است.

مسائلی تصریح کرد: زمانی نه چندان دور حیاط خانه ها منبعی برای بازی و شادی های کودکانه بود، عصرها کودکان با هم در حیاط خانه بازی می کردند و گاهی در تابستان ها حوض ها را پر از آب می کردند و لذت بازی با آب را در حیاط خانه تجربه می کردند اما امروزه خانه های قوطی کبریتی و آسمان خراش ها مانع از تخلیه هیجان کودکان می شود.

به گفته این روانشناس، دنیای مدرن کودکان را هم به کام خود کشیده است، کودکانی که ساعت ها پای رایانه می نشینند و یا ساعت ها با بازی های رایانه ای در تلفن همراه سرگرم هستند بدون اینکه هیچگونه تحرکی داشته باشند.

مسائلی با بیان اینکه امکانات پیشرفته دنیای مدرن برای سلامتی کودکان مضر است، بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با بازی های یارانه ای به جای بازی های گروهی و هیجانی خودشان را سرگرم می کنند کودکانی عصبی، پرخاشگر و منزوی به بار می آیند و خانواده ها باید به این موضوع توجه کنند که این گونه وسایل را از دسترس کودکان خارج کنند.

وی ادامه داد: کودکان تا هفت سالگی باید کودکی کنند، به پارک بروند، خلاقیت های خود را بروز دهند و با هم سن و سال های خود در ارتباط باشند.

مسائلی با اشاره به اینکه وجود بازی های هیجانی در مهدکودک ها و کانون های فکری و پرورشی می تواند به سلامت روانی و اجتماعی کودکان کمک کند، تاکید کرد: برخی از مهدکودک ها با برگزاری اردوهای همگانی و ورود کودکان به طبیعت هیجانات کودکان را تخلیه می کنند اما این موضوع نمی تواند همه مسائل و مشکلات روانی و اجتماعی کودکان را حل کند.

این روانشناس با بیان اینکه دولت باید برنامه منسجمی برای کودکان داشته باشد، گفت: نبود برنامه ای برای بازی های کودکانه که به صورت مستمر حتی در خانواده ها انجام شود و کودکان از آن لذت ببرند باعث می شود تا در آینده با نوجوانی افسرده و منزوی روبرو شویم و چه بسا همین نوجوانان به خاطر تخلیه نشدن هیجانات به کارهایی ناشایست و غیر اخلاقی نظیر استفاده از سلاح سرد و کودک آزاری رو بیاورند و به افزایش آسیب های اجتماعی دامن بزنند.

مسائلی خاطر نشان کرد: کم توجهی خانواده ها به نوع بازی کودکان در آینده برای آنها آسیب هایی جبران ناپذیر به وجود می آورد و کودکانی که حتی دویدن را نمی دانند و شور و شوق کودکی ندارند نمی توانند انسان های مفیدی در جامعه باشند و چه بسا که جامعه را به قهقرا می کشانند.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۳۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| هر جا که باشید، این مرسدس بنز به دنبال شما می‌آید!

بوش و دایملر با همکاری یکدیگر از تکنولوژی مشترکی رونمایی کردندT این تکنولوژی Automated Valet Parking نام دارد.

کد خبر 749756

دیگر خبرها

  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • داداش زاده: عالیشاه پرسپولیس را با اخراج کودکانه خود ۱۰ نفره کرد/استقلال بضاعتی بیش از این ندارد
  • فیلم| هر جا که باشید، این مرسدس بنز به دنبال شما می‌آید!
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • رویداد جامعه‌پرداز با موضوع خانواده و جمعیت در البرز برگزار می‌شود
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار