Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:52:17 GMT

نسل اول اصلاحات و انتقال تجربیات

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۳۴۰۵

نسل اول اصلاحات و انتقال تجربیات

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گفت ‌وگویی با رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، نوشت: نسل سوم با انرژی، پویایی و خلاقیت در کنار نسل دوم قرار گرفته است و این موضوع مهم در جریان اصلاحات را باید به فال نیک گرفت.

در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: رسول منتجب‌‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی معتقد است جریان اصلاحات متکی به شخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید نسل اول اصلاحات در حال بازنشسته شدن است و باید تجربیات خود را در اختیار نسل دوم و سوم قرار دهد و بزرگان نباید در واگذار کردن تجربیات خود به جوانان بخیل باشند. منتجب‌نیا درباره حضور برخی افراد کم نام و نشان اصلاح‌طلب در کرسی‌های اجرایی می‌گوید: «در انتخابات‌های اخیر بنا به شرایط پیش آمده برای جریان اصلاحات از افراد گمنام‌تری در لیست‌ها استفاده کردیم. این افراد باید با استفاده از خلاقیت و ترکیب آن با تجربیات افراد ریشه‌دار، اندیشه اصلاح‌طلبی را بارور کنند.»

**طی سالیان اخیر اتفاقاتی افتاده که منجر به خداحافظی دایمی برخی اشخاص اصلاح‌طلب از جریان حاکمیت شده است. کنش اصلاح‌طلبانه این افراد در این شرایط چگونه باید باشد؟
جریان اصلاحات یک اندیشه و تفکر است نه یک حزب. شاید یک حزب با کناره‌گیری یک فرد یا فوت او متلاشی شود اما اصلاحات اینگونه نیست. اصلاحات یک جریان است و جریانات سیاسی متکی به افراد نیستند. اصلاحات یک فکر و اندیشه دایمی است که قائم به فرد نیست. این جریان، یک نوع بینش، فکر و اندیشه زلال نسبت به مدیریت کشور و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و این بینش به تفکر افراد وابسته نیست. باید توجه داشت که افراد ریشه‌دار در به وجود آمدن این تفکر نقش ویژه و موثری داشتند و این افراد مشخصا نقش تکیه‌گاه را برای جریانات مختلف ایفا می‌کنند اما باید به این موضوع توجه داشت که هر فردی برای مدت مشخصی توانایی فعالیت سیاسی و اجتماعی دارد؛ همچنین مدت زمان زندگی یک فرد محدود است بنابراین نباید جریان و اندیشه را به افراد وابسته کرد.

همراه با بازنشسته شدن یا فوت این اشخاص، تجربیات آنها مانند میراث در اختیار نسل بعد قرار می‌گیرد. وظیفه نسل جوان در چنین شرایطی آن است که با انرژی و انگیزه خود از تحریف و استحاله اصولی که توسط بزرگان طراحی شده است، جلو‌گیری کنند. نسل اول انقلاب این روز‌ها پیر و فرتوت شده و دیگر توان فعالیت اجرایی ندارند از این رو نسل دوم اصلاح‌طلبان انقلابی جایگزین این افراد شده است و بار سنگین مسوولیت را این روزها نسل دوم اصلاح‌طلبان به دوش می‌کشند. در کنار نسل دوم، نسل سوم نیز ظهور کرده است.

نسل سوم با انرژی، پویایی و خلاقیت در کنار نسل دوم قرار گرفته است و این موضوع مهم در جریان اصلاحات را باید به فال نیک گرفت. اگر روزی فرا رسد که نسل اول و دوم دیگر توانایی حضور در صحنه را نداشتند، این به آن معنا نیست که نسل سوم آنها را حذف بلکه نسل سوم باید از تجربیات دو نسل گذشته استفاده کند. مهم‌ترین کنش سیاسی نسل اول و دوم اصلاحات واگذاری تجربه به نسل سوم است. باید تمام اندوخته‌های علمی، اجتماعی، سیاسی و تجربی این دو نسل تجمیع شده و در اختیار نسل جوان که انرژی بیشتری دارند قرار گیرد.

یعنی ما باید یک آمیزه‌ای از توان، قدرت، نشاط جوانی و تجربیات افراد مسن و سابقه‌دار تهیه کنیم تا بشود این مسیر را دنبال کرد. چنین وضعیتی باید به وجود‌ آید تا از افراد در جایگاه خودشان استفاده شود.

**یعنی مهم‌ترین وظیفه افرادی که از جریان حاکمیت دور شده‌اند انتقال تجربه به نسل جوان است؟
دقیقا؛ این عزیزان باید علاوه بر پرورش نیرو‌های جوان و با انگیزه، تجربیات ارزشمند خود که شامل رمز‌های پیروزی و موفقیت و همچنین اشتباهاتی که سبب شکست در برخی مقاطع شده است را در اختیار جوانان قرار دهند. نسل اول نباید در واگذاری تجربیات خود بخل بورزد و همچنین نسل جوان نباید خود را از این تجربیات بی‌نیاز بداند که این دو عامل سبب ایجاد بحران در جریان اصلاحات خواهد شد.

**در دهه ٩٠ شاهد حضور برخی چهره‌های گمنام در انتخابات‌ مجلس و شورای شهر بودیم که با حضور در لیست امید اصلاح‌طلبان توانستند به کرسی‌های اجرایی دست پیدا کنند. کنش اصلاح‌طلبانه این افراد چگونه باید باشد؟
در انتخابات‌های اخیر بنا به شرایط پیش آمده برای جریان اصلاحات، برخی افراد کمتر شناخته‌شده توانستند با اعتماد مردم به کرسی‌های اجرایی دست پیدا کنند. این افراد که دارای تفکرات اصلاح‌طلبی نیز هستند، بی‌نیاز از تجربه نیستند. همچنین این افراد باید با استفاده از خلاقیت و ترکیب آن با تجربیات افراد ریشه دار، اندیشه اصلاح‌طلبی را بارور کنند. مهم‌ترین وظیفه افراد اصلاح‌طلبی که امروز مسوول هستند گسترش و بارور کردن اصلاح‌طلبی است تا ‌این جریان بتواند چون گذشته، پویا و شاداب به فعالیت خود ادامه دهد.

**این روز‌ها احزاب کمی منفعل شده‌اند. با توجه به سفارش شما به تربیت نیرو‌های جوان، نقش احزاب در این کادر‌سازی چیست؟
کادر‌سازی یک زمانی در حکومت رخ می‌دهدکه موضوع متفاوتی است. یک زمانی کادر‌سازی در متن جامعه و بدون تکیه بر امکانات عمومی، حکومتی و دولتی رخ می‌دهد که این مهم وظیفه احزاب است. مهم‌ترین وظیفه احزاب یافتن، تربیت کردن و بارور کردن نیرو‌های جوان است که این موضوع همان کادرسازی است. احزاب باید روز به روز خود را تقویت کنند. اگر احزاب قوی باشند می‌توانند تبدیل به دولت در سایه شوند.

این نقش به دولت‌ها نیز کمک خواهد کرد و دولت‌ها می‌توانند از احزاب به عنوان بازوی اجرایی خود کمک گیرند. احزاب نباید تبدیل به ستاد انتخاباتی شوند و مردم در جامعه متصور شوند که احزاب فقط کارکرد انتخاباتی دارند. این رویه‌ای که احزاب در پیش گرفته‌اند غلط است و باید اصلاح شود. حاکمیت نباید تشکل‌های مردمی یا سازمان‌های مردم نهاد را جایگزین حزب کند بلکه باید با فراهم کردن شرایط به تقویت احزاب کمک کند. حزب باید مانند یک کارخانه مولد نیرو تولید کرده و آن را تربیت کند تا بتوان از این افراد تربیت شده در مقام‌های اجرایی و سپهر سیاسی کشور استفاده کرد.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،9،1
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۳۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس

تین نیوز عباس قربانعلی بیک* :

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام در 15 فروردین 1403 ضمن تاکید بر بالا بودن استعداد جوان های کشور فرمودند: نباید بگذاریم جمعیت کشور پیر بشود؛ (باید) سطح حضور جوان ها را که پیشرانند، منشأ حرکتند، در کشور حفظ کنیم. ایشان همچنین در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در 8 شهریور 1402 فرمودند: مشکلات معیشتی از جمله گرانی شدید برخی مواد غذایی و گرانی مستاصل کننده در بخش مسکن باعث شده همچون غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت شود.

چند خبر و یادداشت امیدوارکننده در این زمینه که میتواند به فرصتی استثنایی در بخش مسکن برای جوانان تبدیل گردد:

رشد مسافران حومه ای راه آهن در سال 1401 نسبت به سال قبل به 48 درصد رسید (تین 271074) و مجددا از حدود 8 میلیون در سال 98، پس از کرونا به همان عملکرد افزایش یافت، هرچند قابلیت ها و انتظارها از راه آهن بسیار بالاتر است (تین 262151).

امیدواری کره جنوبی به افزایش زاد و ولد با قطارهای سریع السیر جدید (تین 270320) که با اشاره به اینکه کره پایین ترین نرخ زاد و ولد جهان را دارد و جوانان این کشور اغلب به رفت و آمدهای طولانی و خانه های کوچک و گران قیمت در کلان شهر سئول (که تقریبا نیمی از جمعیت را در خود جای داده) به عنوان دلایل اصلی ازدواج نکردن و تشکیل خانواده اشاره می کنند. تین ادامه می دهد: کره جنوبی در حال راه اندازی قطارهای سریع السیر جدید (حومه) است که زمان رفت و آمد بین مرکز سئول و حومه آن را به شدت کاهش می دهد. مقامات امیدوارند این پروژه جوانان بیشتری را ترغیب کند تا زندگی در خارج از شهر را در نظر بگیرند تشکیل خانواده دهند (نرخ زاد و ولد در سئول حتی از میانگین ملی هم پایینتر است و دولت با ارائه یارانه ...).

برنامه فرانسه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای قطارهای سریع السیر حومه با 6 سفر رفت وبرگشت در روز باعث می شود تا کرایه های بسیار پایین 3 یورو در هر 100 کیلومتر و 5 یورو برای 250 کیلومتر، بدون رزرو صندلی ارائه شود (تین 248678). 

  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب آزادسازی حریم 30 متری تونل های ریلی منطقه 17 در کمیسیون زیربنایی دولت به اعلام کرد با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده در این منطقه امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود. (تین 271658)

تجربه انگلستان در حمل و نقل حومه: توسعه راه آهن نقش مهمی در شکل دادن به رشد و ساخت شهرها در سراسر بریتانیا ایفا نمود و مهاجران را به شهرهای واقع در مسیر راه آهن جذب کرد. این منجر به رشد سریع شهرهای سکونتی موجود و همچنین برنامه ریزی و ساخت شهرک های کاملاً جدید پیرامون خطوط راه آهن شد. برنامه ریزان شهری اهمیت ادغام ایستگاه های راه آهن در طراحی و چیدمان این جوامع جدید، شکل دادن به شبکه های حمل و نقل کارآمد و الگوهای کاربری زمین را تشخیص دادند. دولت بریتانیا نیز نقش حمایتی ایفاء و قوانینی مانند قانون یکپارچه سازی زمین ( سال1845)، قانون مسکن طبقات کارگری (1890) و قانون شهرهای جدید (1946) را وضع کرد. این قوانین چارچوب های قانونی، اختیارات برنامه ریزی و مشوق های مالی را برای مقامات محلی، شرکت های راه آهن و توسعه دهندگان خصوصی برای ساخت شهرهای جدید در موقعیت استراتژیک در امتداد خطوط راه آهن فراهم کردند. این تأثیر به ویژه در ظهور شهرهای صنعتی مانند منچستر، بیرمنگام و شفیلد...، قابل توجه بود، راه آهن همچنین توسعه شهرک های حومه و شهرک های سکونتی در اطراف شهرهای بزرگ مانند لندن را امکان پذیر کرد. در حالی که راه آهن حدود 10 درصد از کل سفرهای مسافری در سراسر کشور را پوشش می دهد، در لندن، بیش از 70 درصد از مسافران به مرکز شهر از خدمات ریلی استفاده می کنند. نقش ریل در سفرهای طولانی بین شهرهای بزرگ بالا بوده و از 2019، 76 درصد از سفرهای بیش از 300 کیلومتر را دراختیار دارد. میانگین سرعت قطار در خطوط ریلی برون شهری 78 کیلومتر بر ساعت با میانگین 4 کیلومتر فاصله بین توقف ها در شهرها و 6 کیلومتر در مسیرهای منطقه ای (اعداد گرد شده ) می باشد (تین 263555). تجربیات کره جنوبی، فرانسه، انگلیس و ... ، نرخ رشد حمل و نقل حومه و توانایی صنایع ریلی کشور ... ، همگی موید امکان جهش تعاملی حمل و نقل و مسکن (TOD) و تحقق جوانی جمعیت و رفع مشکل مسکن می باشند (تین 222103) و اثربخشی قوانین و مصوبات به مسکن کارگران و ... می تواند با تقویت حمل و نقل حومه و افزایش ظرفیت و سرعت آن، تشدید گردد (تین 230659).      

 

عباس قربانعلی بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • ◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد