Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، دکتر محمد ابراهیم زارعی، عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، چهارشنبه یکم آذر ماه در دومین نشست تخصصی وقف پژوهی و تاریخ وقف در همدان اظهار کرد: وقف در ایران یک فرهنگ ریشه داری است.
وی افزود: سابقه وقف در ایران به پیش از اسلام باز می‌گردد اما پس از ظهور اسلام تأیید بسیاری به وقف و موقوفات داده شده است، ساختار اجتماعی کشور ما به گونه ای است که پس از اسلام موقوفات بسیاری در شهر و روستاهای به ثبت  رسید که نمونه بارز آن «وقف‌نامه ربع رشيدي» به خط فضل‌الله همداني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زارعی اضافه کرد: همدان جایگاه ویژه ای در حوزه وقف داشته  است که آن هم به دلیل شرایط خاص این استان در مسیر زائرات عتبات عالیات و مشهد مقدس است، متأسفانه با وجود پیشینه بالای  تاریخ وقف در همدان به جزء چند کتاب و مقاله ای که در این حوزه به چاپ رسیده توجه کمی به آن شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه موضوعات بسیاری در حوزه وقف جهت پژوهش در استان وجود دارد ادامه داد: باید پایان نامه‌های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به این سمت و سو هدایت شود و در این بین تأثیرات موقوفات در عمران و آبادانی شهر و روستا بررسی شود به عنوان نمونه «تأثیر ساخت مسجد به عنوان اجرای نیت واقف در آبادانی و عمرانی شهر و روستا».
وی گفت: باید کار‌های عمیق و ریشه داری در حوزه وقف در ایران انجام شود و توجه به تأثیر موقوفات از قلم نیفتد چرا که غفلت از این مهم می‌تواند یک شهر و روستا را به سمت و سوی دیگری بکشاند.
زارعی یادآور شد: موقوفات باید در خدمت شهر و رفاه حال مردم قرار گیرد باید توجه کرد که این وقف چه تأثیری در وضعیت آن جامعه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: رجال سیاسی و مذهبی همدان در گذشته و هم اکنون نقش خاص خود را در حوزه وقف به انجام رسانده اند و می‌رسانند حال آنچه در این بین مهم است نقش زنان در ترویج فرهنگ غنی وقف است که متأسفانه این مهم مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه باید به کارکرد وقف توجه کرد اظهار کرد: در حال حاضر یکی از آسیب‌های اجتماعی نگران کننده در جامعه بیکاری است که آمار آن در همدان نیز غیر قابل انکار است حال می‌توان از حوزه وقف استفاده کرد و برای رفع این معضل و  اشتغال زایی در جامعه و رونق اقتصاد کشور کمک شایانی کرد.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۱۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه صنعتی همدان
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • بازدارندگی موجود نتیجه هدایت‌های داهیانه رهبری است
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • همدان در میان 7 استان برتر آبرسانی روستایی