Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مجید زکزاکی امروز در جشنواره جهادگران علم و فناوری  با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت:  پارک‌های علم و فناوری مجموعه‌ای از متخصصان در حوزه فناوری‌های پیشرفته هستند که در عرصه حمایت از ایده‌ها و پژوهش‌های کاربردی در راستای تبدیل فناوری به ثروت برنامه‌های مختلفی دارند.

وی با تاکید بر گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان درکشور افزود: گفتمان سازی علم و فناوری باید به عنوان پایه‌ای ترین گفتمان مد نظر مسئولان، برنامه‌ریزان و جوامع علمی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه امام خامنه ای(مد ظله العالی)  در خصوص گفتمان، به پیشرفت علم و فناوری به عنوان پایه‌ای‌ترین گفتمان اشاره دارد، گفت: به فرموده ایشان اگر ما بخواهیم پیشرفت علمی و توان علمی ما افزایش یابد و زندگی عادی مردم اعتلا پیدا کند باید موضوع علم و فناوری را به عنوان مباحث روز  به عنوان گفتمان مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه گفتمانی در کشور جاری و ساری می شود که بر اساس منطق و چارچوب باشد، تصریح کرد: در این صورت مردم خروجی آن را در زندگی خود لمس می‌کنند.

زکزاکی با اشاره به اینکه در راستای گفتمان‌سازی علم و فناوری راهبردهای کلان ابتدایی وجود دارد، گفت: راهبردهای کلان ابتدایی همچون راهبرد دو و راهبرد سه  اشاره به همین گفتمان اصیل دارد  که  علم را به یکی از گفتمان‌های اصیل جامعه تبدیل و فضایی مساعد برای شکوفایی و تولید علم و فناوری بر مبنای آموزه‌های اسلامی از طریق توسعه و تعمیق ایجاد کنیم تا نقش خود را در اقتصاد نشان دهد.

* دست یافتن به اقتصاد دانش بنیان رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی

وی با تاکید بر اینکه احیاء و توسعه فرهنگ گرایش به علم و فناوری می تواند در عرصه های مختلف خود را نشان دهد، افزود: اگر ما فرهنگ گرایش به علم و فناوری را به صورت گفتمان نهادینه کنیم، هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه فرهنگ، اجتماع و سیاست می تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی  گفت: رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی دست یافتن به  اقتصاد دانش بنیان است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر ما گفتمان علم و فناوری را در جامعه مطرح و نهادینه و به یک باورعمومی تبدیل کنیم اتفاقات خوشایندی را شاهد خواهیم بود.

زکزاکی اقتصاد دانش محور را اقتصاد مبتنی بر دانایی دانست و بیان داشت: به عقیده برخی محققین دیدگاه آینده محوری است که در آن هم جذب خوب منابع انسانی و هم جذب دانایی و هم جذب فناوری صورت می گیرد و اگر ما در آینده نگاه علمی داشته باشیم این موارد به آسانی قابل چارچوب بندی و دسته بندی است.

وی دانایی را ترکیبی از تجربیات، ارزش‌ها و اطلاعات موجود و کارشناسی شده  دانست و اظهار کرد: این تنها خاص افراد نیست بلکه در سازمان‌ها نیز این می تواند به عنوان یک ذخیره مطرح شود و با مصرف بیشتر رشد بیشتری هم داشته باشد.

* امروز دانایی و فناوری عامل مهمی در اقتصاد دانش بنیان

زکزاکی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان به گونه‌ای از اقتصاد گفته می‌شود که ریشه در دانش داشته و جوشش آن برمبنای رشد دانش باشد، تاکید کرد: در این اقتصاد نه تنها ارزش افزوده صرف فروش کالا، برای ما جایگاه ندارد بلکه ابزارهای تولید آن نیز جایگاه خود را از دست داده‌اند و ارزش ثانویه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تولید، نیروی کار و سرمایه عامل مهمی در اقتصاد دانش بنیان نیست، گفت: امروز دانایی و فناوری مد نظر است و در چنینی اقتصادی خود دانایی و فکر تبدیل به کالا می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در تبیین دیگر ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه این اقتصاد بر تولید، توزیع و مصرف دانایی و مصرف اطلاعات قرار گرفته است، اضافه کرد: این اقتصاد بدون وزن است و به جای کارخانه‌های بزرگ در آن مدارهای کوچک فکر و ایده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: امروز کارخانه‌ها به عنوان ابزارهای دسته چندم مطرح هستند و در جوامع اسلامی  این نخبگان متعهد هستند که باید این بار را به دوش بکشند.

* شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی هنوز فقیر مانده است

زکزاکی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان بر اساس اقتصاد مقاومتی باید درون زا باشد، اظهار داشت:  اقتصاد دانش بنیان باید با استفاده از صنعت در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد، درحالی که موضوع دانش نیز باید همواره به طور داخلی و بی نهایت دستخوش گسترش باشد.

وی شرکت های دانش بنیان را به عنوان یکی از خروجی  و مصادیق اقتصادهای دانش بنیان در جوامع مختلف معرفی کرد و بیان داشت: فکر و اندیشه باید در شرکت های دانش بنیان به محصول تبدیل شود که این محصوصل به راحتی می تواند فکر، منش، فرهنگ و رفتار افراد را تغییر و به جلو حرکت دهد.

زکزاکی دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را از ضروریات اصلی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما بحث شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی هنوز فقیر مانده است در صورتی که ما پتانسیل قوی و فرهنگ غنی اسلامی داریم  ولی در این جریان به صورت عملیاتی وارد کار شدیم

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در پایان سخنان خود با تاکید اینکه  توجه به اقتصاد دانش بنیان لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: اجرای و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی  موجب مصون ماندن اقتصاد کشور از آسیب‌ها و مسائل گوناگون می شود.

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد