Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی، اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید به عنوان اتاق فکر و چراغ راه در کنار نظام برنامه‌ریزی کشور حضور داشته باشد، گفت: جهاد دانشگاهی باید با تدوین برنامه‌های پژوهشی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور به دولت کمک و نقش‌آفرینی کند.

به گزارش ایسنا - منطقه یزد، «سعید نمکی» در دومین روز از چهل و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهی‌های کشور با بیان این‌که دو خطای استراتژیک در نظام برنامه‌ریزی کشور انجام شده است، اظهار کرد: پنج برنامه توسعه قبل و پنج برنامه توسعه‌ای در بعد از انقلاب برای توسعه کشور تدوین و اجرایی شده که در هیچ کدام نقش انسان توسعه یافته دیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انسان توسعه یافته نقش مهمی در پیشرفت‌های مختلف و کاهش هزینه‌های کشور ایفا می‌کند.

معاون علمی، اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: متأسفانه تاکنون هزینه‌های مربوط به آموزش و پژوهش در کشور به عنوان سرمایه‌ گذاری در راستای توسعه یافتگی دیده نشده و این یکی از مهمترین اشتباهات مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این‌که توسعه از مسیر توسعه یافتگی نیروی انسانی می‌گذرد و انسان توسعه یافته جز از مسیر آموزش و پژوهش بدست نمی‌آید، تصریح کرد: این تفکر در حال نهادینه شدن در نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود عدم تعیین اولویت‌های پژوهشی کشور را یکی از اصلی‌ترین معضلات برنامه‌ریزی کشور دانست و بیان کرد: براساس آمار به دست آمده در سال 1395 بیش از 44 درصد بیکاران کشور لیسانس و فوق لیسانس هستند و فقط چهار درصد بی‌سواد هستند.

وی با بیان این‌که نظام تربیتی و آموزشی کشور برای خلق ثروت تدوین نشده است، گفت: در حال حاضر چهار درصد از داروی وارداتی کشور معادل 96 درصد تولید داخل ارزبری دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این که جهاد دانشگاهی باید در سیاست گذاری پژوهش‌های کشور نقش آفرینی کند، تأکید کرد: ساماندهی ظرفیت‌های پژوهشی یکی از اولویت‌های اجرایی در راستای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای است.

این مقام مسئول فعالیت‌های جزیره‌ای فعالیت‌های پژوهشی کشور را دومین اشکال مدیریتی و اجرایی برنامه‌های پژوهشی ایران عنوان و ادامه داد: نگاه جزیره‌ای به فعالیت‌های پژوهشی نگاهی خطرناک است و باید هر چه سریعتر اصلاح شود.

نمکی شناسایی امکانات کشور را ضروری دانست و بیان کرد: در شرایط کنونی بخش خصوصی مقتدر در حوزه پژوهشی در کشور وجود ندارد و این از دیگر معضلات توسعه‌ای کشور است.

وی با بیان این‌که عدم توجه به صادرات محصولات داخلی و عدم انجام فعالیت کامل واحدهای R&D پژوهشی تا صادرات را از دیگر اشکالات توسعه‌ای و پژوهشی کشور است، افزود: کار بخش پژوهشی این است که در حل مسائل و گروه‌های فروش و صادرات بخش صنعتی حضور فعال داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که نقش جهاد دانشگاهی خیلی فراتر از فعالیت‌های کنونی است، گفت: جهاد دانشگاهی باید به عنوان اتاق فکر و چراغ راه در کنار نظام برنامه‌ریزی کشور حضور داشته باشد و در سیاست‌های گذاری‌های کلان کشور به دولت کمک کند.

نمکی در ادامه نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی و توسعه‌ای کشور از طرف دولت را از دیگر رسالت‌های جهاد دانشگاهی دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید رسالت خود را در راستای توسعه همه جانبه کشور ایفا کند.

وی در پایان توجه ویژه به حوزه سلامت، حوزه اجتماعی، آب و محیط زیست، دفاع و امنیت را محورهای اصلی توسعه کشور دانست و خاطرنشان کرد: واگذاری مدیریت برنامه ریزی به استان ها یکی از برنامه های در دستور کار دولت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان

رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان از برگزاری آزمون استخدامی آموزش پرورش توسط مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان کردستان، اکبر اسدی اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۳۵۶ داوطلب در استان کردستان در رشته‌های مختلف شغلی در آزمون استخدامی آموزش پرورش شرکت کرده‌اند.

وی افزود: این آزمون هم‌زمان با سراسر کشور امروز جمعه چهاردهم اردیبهشت در استان کردستان برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان با بیان اینکه این آزمون جزو بزرگ‌ترین آزمون‌های استخدامی کشور است، گفت: در استان کردستان ۸۹۵۶ نفر خانم و۳۴۰۰ نفر آقا شرکت کرده‌اند.

اسدی در خصوص حوزه‌های امتحانی این آزمون تصریح کرد: سنندج، سقز، مریوان و بیجار چهار حوزه امتحانی این آزمون‌ها بوده‌اند که به تفکیک در شهرستان مریوان ۱۴۷۹ نفر، بیجار ۶۳۹ نفر، سنندج ۷۶۷۱ نفر و در شهرستان سقز ۲۵۵۷ داوطلب به رقابت پرداختند.

وی یادآور شد: اعلام نتایج آزمون پس طی سایر مراحل بر روی سایت آزمون جهاد دانشگاهی www.hrtc.ir قرار می‌گیرد.

کد خبر 750311

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • شکل‌گیری امید‌آفرینی در جامعه پس از مشاهده دستاوردهای پژوهشی سمپادی‌ها
  • رقابت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سمنان
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان
  • آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش صبح جمعه در فارس برگزار شد