Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- روزنامه آسمان آبی در گفت وگویی با زهرا احمدی‌پور عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین، نوشت: انجمن اسلامی مدرسین از سال 65 شکل گرفته که می­تواند به دلیل دیدگاه‌هایی که برای حل مسائل کلی و کلان کشور مطرح می‌کند، ورود کند و در کنار آن، هم زمان فعالیت‌های سیاسی صورت دهد.

در ادامه این گفت وگو آمده است: کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها روز پنجشنبه، دوم آذر در دانشکده علوم دانشگاه تهران با حضور تنی چند از شخصیت‌های اصلاح‌طلب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از برگزاری این تشکل سیاسی- دانشگاهی برگزاری انتخابات سالانه شورای مرکزی و همچنین تطبیق اساسنامه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با قانون جدید احزاب بود. در باره اهداف و روندهای انجمن اسلامی مدرسین، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با دکتر زهرا احمدی‌پور، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین و استاد تمام رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس، که متن گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

**از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‌ها به‌عنوان نهادی منتسب به دانشگاه، چه انتظاراتی وجود دارد و چه ویژگی‌ها و اهدافی را دنبال می‌کند؟
انجمن اسلامی مدرسین از سال 65 شکل گرفته و مجوز خود را از وزارت کشور اخذ کرده است و همواره سعی داشته به‌عنوان یک مجموعه دانشگاهی نخبه، که می­تواند به دلیل دیدگاه‌هایی که برای حل مسائل کلی و کلان کشور مطرح می‌کند، ورود کند و در کنار آن، هم زمان فعالیت‌های سیاسی صورت دهد. در واقع سعی کرده که پیوندی بین علم، عمل و سیاست برقرار کند. درعین حال، خمیرمایه آن مذهبی و دینی بوده و از همین رو بحث‌های عقیدتی و ارزشی به‌عنوان یکی از ارکان مهم در مرامنامه انجمن لحاظ شده است. به‌نظرم این انجمن در این سال‌ها تلاش کرده است جایگاه نخبگی خود را در بین احزاب سیاسی بروز دهد و در همین زمینه هم به نظرم موفق بوده است.

**نخستین انتظاری که از نهاد دانشگاه می‌رود حفظ شأن علم و استقلال دانشگاه است. با توجه به این‌که دانشگاه باید در حوزه تحقیقات علمی وابسته به سیاست یا رانت اقتصادی نباشد نقش تشکل‌هایی مثل انجمن مدرسین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فکر می کنم بخشی از مفروض این سوال، تقابل نقش علمی و سیاسی است. ما نمی‌توانیم بگوییم دانشگاه باید از سایر نهادهای جامعه مستقل عمل کند. دانشگاه در نقش دانشگاهی و حل مسائل کلان خود، البته باید بتواند مستقل عمل کند، اما نباید انتظار داشته باشیم دانشگاهیان که نخبگان جامعه ما هستند نسبت به مسائل جدی کشور بی‌تفاوت باشند از این جهت است که ما انجمن اسلامی دانشجویان را نیز داشته‌ایم. به نظر من این‌ها منافاتی با استقلال دانشگاه ندارد. استقلال دانشگاه وقتی به خطر می‌افتد که ما برای تصمیم‌گیری فرایندهای علمی دانشگاه بخواهیم از مسائل سیاسی استفاده کنیم و در واقع سیاست در این موضع دخالت کند.

به نظر من جایی مثل انجمن مدرسین کارش این است که از ظرفیت دانشگاه برای حل مسائل استفاده کند، اما حتما وارد بحث انتخاباتی هم می‌شود، به‌عنوان یک حزب عمل می‌کند، نامزد معرفی می‌کند و از نامزدها حمایت می‌کند چون معتقد است می‌تواند نامزدهای نخبه‌ای معرفی کند که آن‌ها چه در نمایندگی مجلس یا شوراها یا هیئت دولت، افراد سرآمد و مؤثری باشند. ارزش‌هایی که انقلاب اسلامی بر مبنای آن‌ها شکل گرفته برای انجمن مدرسین بسیار مهم است و مبتنی بر این ارزش‌ها، انجمن معتقد است که اگر ما بخواهیم دو بال علم و عمل را با هم داشته باشیم ناگزیر از ورود به عرصه سیاست هستیم.

**آقای محمود صادقی، دبیر کل انجمن، یکی از نتایج مثبت برگزاری کنگره را راهیابی چهار نفر از زنان فرهیخته عضو انجمن به شورای مرکزی اعلام کردند. شما این حضور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یک نکته مهم این است که روز کنگره، بالای90 درصد شرکت کنندگان مرد بودند ولی 20 درصد منتخبان خانم هستند؛ این خیلی پیام مثبتی است؛ از این جهت که اگر ما از یک جمع نخبه دانشگاهی انتظار داریم که در بحث تخصیص جایگاه‌ها باید حقوق افراد مختلف، رعایت و جایگاه زنان لحاظ شود.

این انتظار روز پنجشنبه در کنگره محقق شد؛ البته همه احزاب ما دارند به این سمت می‌روند که سهمیه 30 درصدی اعمال شود ولی در کنگره از قبل پیش‌بینی نشده بود که چه تعداد از خانم‌ها نامزد خواهند شد و انتخاب می‌شوند و این اتفاق مثبتی بود.

**علم ماهیت اشتراکی دارد و دستاورد یک دولت یا یک جریان نیست و محصول تعامل و تبادل است. حفظ این ماهیت با توجه به چه مواردی قابل تحقق است به‌نحوی که از انحصار علمی جلوگیری به عمل آید؟
به نظر من ارتباطاتی که امروز بین دانشگاه‌ها برقرار شده و روابط بین‌رشته‌ای که شکل گرفته و مباحث بین‌المللی‌سازی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته، همه و همه گویای این است که ما به این سمت می‌رویم که علم به ماهو علم می‌تواند به‌صورت فراجریان‌های سیاسی و فراملی بروز پیدا کند و این نقش را همه پذیرفته‌اند و در انجمن هم به‌عنوان یکی از محورهای اصلی هم در اساسنامه و هم در کنگره مطرح شده است. علم باید بتواند به حل مسائل کلان جامعه کمک کند.

اگر سیال‌بودن را از علم بگیریم ماهیت آن دچار مشکل می‌شود. تیمی هم که ما در انجمن مدرسین داریم، همه از وزنه‌های دانشگاهی محسوب می‌شوند و وقتی کسی که استاد تمام یا دانشیار است قاعدتا در مشارکت علمی با کشورهای دیگر حضور فعال داشته و در تدوین مقالات و شرکت در کنگره‌ها مشارکت داشته است. یکی از اتفاقات خوب این است که حالا این علم با این فراجریانی بودن و سیالیت می‌تواند به حل مسائل جامعه، فارغ از گرایشات سیاسی کمک کند. به نظر من یکی از رازهای ماندگاری انجمن مدرسین از سال 65 این بوده که سعی کرده هدف‌گیری‌اش ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد و مبتنی بر آن ارزش‌ها فارغ از این‌که در دوره‌های مختلف چه جناحی روی کار آمده، رسالت خود را انجام دهد.

**برای جلوگیری از انحصار، رابطه معقول دانشگاه و جامعه چگونه باید برقرار شود تا بستر رشد اخلاقی علم به مدرک‌گرایی میل نکند؟
به نظرم بخشی به عهده نهاد‌های ناظر است و بخشی از این انجمن‌ها باید به‌عنوان نهاد ناظر وارد فضای دانشگاهی شوند. اگر این نظارت و پایش صورت بگیرد از انحصار جلوگیری می‌شود. به‌طور طبیعی خیلی از نهادها به این سمت حرکت می‌کنند. اگر نظارت صورت بگیرد به‌ویژه شاخه‌های دانشجویی که انجمن شکل داده، به همراه انجمن‌های علمی از این انحصار جلوگیری می‌کنند. همین‌طور شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها چشم ناظر هستند و می‌توانند ورود کنند.

همچنین باید بگویم حضور همه اعضا که از سراسر کشور صورت گرفت و حضور حداکثری بیانگر دغدغه‌ای است که دانشگاه درباره مسائل کلان کشور دارد و بی‌تفاوت نبودن دانشگاه را می‌رساند. به نظرم این یک سرمایه اجتماعی است که انقلاب از آن برخوردار است و باید از آن استفاده شود؛ در واقع پیام کنگره این است که ما هستیم، ظرفیت‌های بالایی داریم و فضای گفت‌وگویی بین دانشگاه و ساحت سیاسی برقرار است.

*منبع: روزنامه آسمان آبی؛ 1396،9،5
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد