Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@11:52:16 GMT

فعالان و متخصصان محیط زیست در کنار هم فعالیت کنند

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۰۲۵۱

فعالان و متخصصان محیط زیست در کنار هم فعالیت کنند

کارشناس منابع طبیعی گفت: بر این باورم که گاهی نقش فعالان محیط زیستی از متخصصان محیط زیست در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست بالاتر است اما نیاز متخصصان در کنار فعالان احساس می‌­شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ آنچه در اطراف ما وجود دارد به‌عنوان محیط زیست شناخته می‌­شود، به عبارتی به همه­ محیط­‌هایی می­‌گویند که در آن زندگی جریان دارد، به عبارت بهتر اگر منابع اکولوژیکی شامل آب، هوا، سنگ، خاک، رستنی‌­ها و جانوران با مسائل اقتصادی و اجتماعی ترکیب شود محیط زیست تعریف می­شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین انسان جزو جدایی ناپذیر محیط زیست است و به همین دلیل با طبیعت متفاوت است چرا که طبیعت برای همه موجودات زنده و غیرزنده است ولی محیط زیست از دیدگاه انسان و پیرامون محیط تعریف می‌­شود. به همین دلیل با نریمان عسکری‌پور کارشناس مهندسی منابع طبیعی و مدیر عامل انجمن زمین فردا به گفت‌وگو نشستیم تا در ارتباط با محیط زیست و چگونگی شریان‌های اجتماعی نسبت به این موضوع با خبر شویم.

 

* تهران نیوز: شرایط تخریب محیط زیست به چه صورت است؟

عسکری‌پور: تخریب زمانی بوجود می­‌آید که به جای استفاده درست از خدمات حاصل از اکوسیستم‌­ها، بهره‌­کشی از اکوسیستم­‌ها صورت ­بگیرد که منجر به تغییر ساختار آن­‌ها شود. تغییر ساختار نیز به تغییر در فرآیندهایی که منجر به ایجاد عملکرد می‌­شود، می‌­انجامد که خدمات حاصل از اکوسیستم‌­ها را تحت تاثیر قرار می­‌دهد، بنابراین مفهوم حفاظت به معنی استفاده درست، مدیریت مصرف انسان از سرزمین، استفاده از زمین در حد قابلیت­‌های آن است.

 

 

* تهران نیوز: تفاوت فعال محیط زیست و متخصص محیط زیست در چیست؟

عسکری‌پور: ممکن است فردی فعال محیط زیست باشد و تحصیلات دیگری داشته باشد و در زمان اوقات فراغت فعالیت مردم‌نهاد انجام دهد. اما متخصصان محیط زیست دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط هستند که می­‌تواند فعال محیط زیست باشد یا نباشد. متخصصین محیط زیست باید بین فعالیت­‌های محیط زیست‌شان و همچنین تخصص‌شان رابطه برقرار کنند و از روی احساسات تصمیم نگیرند و تفکر سیستمی را جایگزین احساسات کنند و به صورت جامع و کامل نظارت داشته باشند و سپس تصمیم درست را بگیرند چرا که ممکن است با تصمیم اشتباه یک بحران محیط زیستی دیگر شکل بگیرد. اعتقاد دارم که رشته محیط زیست مانند پزشکی ست که اگر قصوری صورت بگیرد می‌­تواند مسلماً باعث آسیب به فرد و یا حتی منجر به مرگ فرد شود. در حقیقت محیط زیست هم همین طور است که اگر تصمیم اشتباه گرفته شود باعث بر هم خوردن سیستم­‌ها می­‌شود که معضلات محیط زیستی را بوجود می­آورد که در نهایت گریبان انسان را خواهد گرفت.

 

* تهران نیوز: تفاوت تفکر سیستمی و تصمیم احساسی را با یک مثال توضیح می‌دهید؟

عسکری‌پور: در تفکر سیستمی همه­ جوانب را هم زمان با هم در نظر می‌گیریم، به عنوان مثال بحث شکار را مطرح می‌­کنم که آیا شکار انجام شود یا نه؟ بنده از روی احساساتم می‌گویم که شکار انجام نشود چرا که تمام گونه­‌ها حق حیات دارند و نباید این حق از آنها گرفته شود اما گاهی می‌بینیم معیشت جوامع محلی وابسته به شکار است یعنی وقتی جامعه­ محلی ما توان تهیه­ مایحتاج روزانه‌­اش را ندارد و گزینه­ جایگزینی برای آن تعریف نشده، چگونه می‌­توانیم به آنها اجازه شکار ندهیم. در بهترین حالت اگر تعارضی با تشکیلات حفاظت بوجود نیاید، افراد روستا­های خود را ترک می‌­کنند و در شهرها حاشیه ­نشینی را بوجود می­‌آورند که مشکلات بعدی بدتری را ایجاد خواهد کرد. بنابراین ما باید همیشه تفکر سیستمی را غالب کنیم یعنی بگوییم اگر من به عنوان متخصص و فعال محیط زیست اعتقاد دارم که شکار می‌­تواند گونه‌­ها را به انقراض نزدیک کند، باید معیشت جایگزین را برای جوامع محلی در نظر بگیرم. باید چندین گزینه دیگر را هم در نظر بگیرم و یک راهکار درست و مناسب ارائه دهم نه اینکه فقط تصمیم به ممنوعیت شکار بگیرم. در رابطه با دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌­ها هم به همین شکل است. فکر نکنیم با ممنوع و متوقف کردن‌ها، بسیاری از مشکلات محیط زیستی ما حل می­‌شود.

در همین بحث شکار، ممنوعیت­‌های شکار گاهی باعث شده که حملات شکارچیان به محیط‌‌­بانان افزایش پیدا کند چون شکارچی برای اینکه به دام محیط‌­بان نیافتد و به مراجع قضایی معرفی نشود ممکن است با محیط‌­بان برخورد داشته باشد و حتی سبب کشته شدن محیط‌­بانان شود.

 

* تهران نیوز: آیا محیط­‌بانان مصونیت قضایی دارند؟

عسکری‌پور: اسلحه در اختیار محیط‌­بانان است اما اگر درگیری منجر به کشته شدن شکارچی شود، با محیط­‌بان مانند یک مجرم برخورد می‌­شود که این یک خلاء بزرگ در قانون است که باید با تصویب لایحه‌­ حمایت از محیط‌­بانان و جنگل‌­بانان برطرف شود.

 

 

* تهران نیوز: لطفاً به صورت خلاصه به تعدادی از مشکلات محیط زیستی استان تهران اشاره بفرمایید.

عسکری‌پور: از مهمترین معضلات محیط زیستی استان تهران می­توان به آلودگی هوا که ناشی از وسایل نقلیه­ موتوری بویژه ومتورسیکلت­‌ها، کامیون‌­ها، کامیونت‌­ها و صنایع آلاینده­ استان و برخی شهرهای اطراف است، آلودگی صوتی، آلودگی بصری، آلودگی خاک، آلودگی نوری، مشکل تامین آب و آلودگی آب، مدیریت پسماند، سفید بالک­‌ها، عدم تدوین طرح مدیریت حیوانات شهری، کمبود فضای سبز و عدم توجه به کاشت گونه‌­های بومی و کم آب­‌بر، حمل و نقل درون شهری ناکارآمد و عدم تخصیص مکان مناسب برای دوچرخه‌­سواری اشاره کرد.

 

* تهران نیوز: ضعف سازمان­‌های مردم نهاد محیط زیستی تهران چیست؟

عسکری‌پور: سمن‌­های محیط زیستی استان تهران در ۱۵-۱۰ سال گذشته فعالیت‌­های ارزشمندی در زمینه‌­ ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشتند. اما علاوه بر نقاط قوت دارای نقاط ضعفی بودند که بخشی از آن را می­‌توان متوجه سازمان حفاظت محیط زیست دانست. اگر بخواهیم سمن‌­های محیط زیستی را تقسیم‌­بندی کنیم می‌­توان آن­ها را به دو دسته­ تقسیم کرد سمن­‌های محیط زیستی تخصصی که شامل متخصصین و استادان دانشگاه در گرایش­‌های مختلف محیط زیست هستند، و قسمت دیگر سمن‌­های محیط زیستی غیر تخصصی که شامل فعالین و دغدغه­‌مندان محیط زیستی است، تقسیم کرد، همواره بر این باورم که گاهی نقش فعالین محیط زیستی از متخصصین محیط زیست در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست بالاتر است اما نیاز متخصصین در کنار فعالین احساس می‌­شود چرا که متخصصین محیط زیست روابط را به خوبی می­‌شناسند و با تفکر سیستمی به ارائه راهکار می‌­پردازند در صورتی که در فعالین محیط زیست گاهی احساسات غلبه کرده و بر اساس احساسات تصمیم­‌گیری صورت می­‌گیرد و حتی ممکن است اختلافاتی را بین این دو طیف که هر دو هدف یکسانی دارند ایجاد کند که آفت این گونه سمن­‌ها خواهد بود. پس چه بهتر که فعالین در کنار متخصصان و متخصصان در کنار فعالان به فعالیت بپردازند که هر دو گروه از مزایای هم بهره­‌مند شوند و بر روی نقاط مشترک تمرکز کنند.

 

 

* تهران نیوز: اطلاعات علمی مردم تهران در حوزه محیط زیست چگونه است؟

عسکری‌پور: به نظر من شهروندان تهرانی باید گونه­‌های گیاهی و جانوری این استان را بشناسند و بدانند وضعیت حفاظتی آن‌ها به چه شکلی است. باید بدانند چه تعداد پارک ملی، منطقه حفاظت شده، اثر طبیعی ملی در تهران وجود دارد و تفاو‌ت­‌ها و ارزش‌­های آ‌‌‌‌‌‌‌‌نها در چیست. باید بدانند کدامیک از رفتارشان بر محیط زندگی‌شان تاثیر منفی می­‌گذارد و چگونه با کارهای کوچک می­توانند به حفاظت از محیط زیست کمک کنند و به سلامت خود و خانواده خود و سایر شهروندان اهمیت دهند. همه­ این موارد به کمک سمن­‌ها شدنی است. مهم­‌ترین نقش سمن‌­های محیط زیستی ایجاد حس مسئولیت در شهروندان نسبت به محیطی که در آن زندگی می­‌کنند است که این مهم از طریق آموزش شکل می­‌گیرد. بهترین زمان آموزش نیز سنین کودکی است که شخصیت کودک در حال شکل­‌گیری است تا یک فرد مسئولیت‌­پذیر بار بیاورد که برای هم­ه موجودات حق حیات قائل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۰۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران