Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-28@05:52:25 GMT

۹۰ درصد آب تجدیدپذیر را مصرف می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۱۸۰۷

۹۰ درصد آب تجدیدپذیر را مصرف می‌کنیم

معاون اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب گفت: از ۱۴۵ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر، ۹۰ درصد آن را مصرف می‌کنیم و ظرفیت افزایش بیشتر تولید آب از منابع را نیز نداریم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در سومین روز نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا گفت: سدسازی‌ها و انتقال آب در گذشته اشتباه بوده و بر روی مسائلی همچون مدیریت پساب‌ها هم اقدام‌های کمی صورت گرفته و همه این‌ها در حالی است که ایران از سیستم‌های سنتی بسیار خوبی برای مدیریت منابع آبی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در سومین روز نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه سخن گفتن درباره آب بسیار سخت است، گفت: ایران با چالش‌های بزرگ محیط زیستی مواجه است.

وی با یادآوری این موضوع که موضوع آب در ایران غیرقابل پیش بینی است، اظهار کرد: در واقع می توان از تجارب سایر کشورهای خشک دنیا همچون آمریکا بهره گرفت اما آنچه شرایط ایران را پیچیده تر می کند، عدم آمادگی ایران برای اجرای برنامه های مختلف در این حوزه است. این آمادگی ها شامل آمادگی های مالی، همکاری های بین بخشی و حتی همکاری های منطقه ای و بین المللی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، بخش‌های مختلف همچون اقتصاد و کشاورزی را از جمله حوزه‌های موثر در بخش آب دانست و افزود: حوزه کشاورزی یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان آب در ایران است اما پرسش این است آیا با توجه به موضوع امنیت غذایی و فشار بر ایران در این حوزه، می‌توان کشاورزی را تعطیل کرد.

مدنی خاطرنشان کرد: اگرچه بخش کشاورزی در حدود ۹۰ درصد آب را مصرف می کند اما در کالیفرنیا نیز ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود پس آنچه چالش پیش روی ایران است عدم جمعیت شاغل در بخش کشاورزی با مصرف آب در این بخش است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این موضوع که حدود ۳۰ درصد جمعیت شاغل کشور در بخش کشاورزی فعال هستند و بنابراین برای توسعه اشتغال و اقتصاد باز هم ناچار به فشار بر بخش آب هستیم، گفت: بیشتر مشکل بخش آب،  بیرون از این بخش است و البته نباید از مباحث مختلف مرتبط با آب غفلت کرد.

وی ضمن تاکید بر دانش فنی و تخصصی ایران و نوآوری های صورت گرفته در بخش تکنولوژی همچون سنجشگرهای هوشمند، تصریح کرد: مشکل آب در ایران بیشتر با مباحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مرتبط است و مربوط به مباحث فنی نیست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سدسازی ها و انتقال آب تاکنون اشتباه بوده و بر روی مسائلی همچون مدیریت پساب ها هم اقدام های کمی صورت گرفته است و همه این ها در حالی است که ایران از سیستم های سنتی بسیار خوبی برای مدیریت منابع آبی برخوردار بوده است.

مدنی گفت: وقتی می خواهیم در مورد آب صحبت کنیم نباید از سایر حوزه های مرتبط غافل شویم.

افزایش جمعیت تهدیدی جدی برای حوزه آب

بنابراین گزارش، مجید سیاری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این اجلاس با بیان اینکه در حال حاضر میزان متوسط بارش سالانه در ایران کمتر از ۲۴۰ میلی متر است، گفت: متوسط بارش در ایران طی ۹ سال اخیر با روندی کاهشی از حدود ۲۵۰ میلی متر به کمتر از ۲۰۰ میلی متر رسیده است.

سیاری ادامه داد: تغییرات آب و هوایی، افزایش دما و کاهش بارندگی در حالی است که با افزایش مصرف آب در کشور رو به رو هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در حال حاضر سالانه حدود ۹۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر شیرین در ایران تولید می کنیم، اظهار کرد: میزان تولید آب شیرین در ایران نشان می دهد که شرایط سختی داریم زیرا در بهترین حالت از حدود ۱۴۵ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر، ۹۰ درصد آن را مصرف می‌کنیم و ظرفیت افزایش بیشتر تولید آب از منابع را نیز نداریم.

وی با اشاره به افزایش جمعیت ایران به ویژه طی دهه اخیر، خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی و روند صعودی مهاجرت از روستا به شهر برای دستیابی به اشتغال و زندگی بهتر در حالی است که نبود زیرساخت های مناسب و کافی برای تامین آب مورد نیاز، چالش تامین آب بهداشتی مورد نیاز و نبود منابع آبی بیشتر در کشور، ایران را در شرایط تنش آبی قرار داده است.

سیاری خاطرنشان کرد: افزایش تقاضا و مصرف بیشتر آب منجر به تشدید کمبود آب در ایران و شرایط سخت تر در این حوزه می شود.

این مقام مسئول با یادآوری کاهش سطح منابع آبی در ایران به ویژه در فلات مرکزی به واسطه خشکسالی و مصرف بی رویه آب، گفت: طی ۱۵ سال اخیر، سطح آب های زمینی و سطحی در کشور به شدت کاهش پیدا کرده و این موضع به چالشی مهم برای ایران تبدیل شده است.

ضرورت تدوین و اجرای برنامه جامع بازیافت آب در کشور

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن تاکید بر ضرورت تدوین و اجرای برنامه ای جامع برای بازیافت آب در کشور، تصریح کرد: علاوه بر کمیت آب باید به موضوع کیفیت آب نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: تصفیه پساب نقشی مهم در کاهش آلودگی آب، جلوگیری از آلوده شدن بارش ها و بازچرخانی و بهره گیری مجدد از آب دارد و از این رو باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سیاری اشاره ای هم به شرایط دریاچه ارومیه داشت و شرایط فعلی دریاچه را محصول افزایش مصرف آب در منطقه و تغییرات آب و هوایی دانست.

افزایش جمعیت تهدیدی جدی برای حوزه آب

این مقام مسئول با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی، نبود الگوی صحیح مصرف و مصرف بیش از اندازه آب مهم ترین چالش های آبی کنونی در ایران است، خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت تهدیدی جدی برای حوزه آب است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: تغییر در الگوهای مصرف آب در ایران یکی ضرورت است.

وی اشاره ای هم به موضوع طوفان های گرد و غبار ناشی از تغییرات اقلیم و تاثیر آن در منابع آبی داشت و افزود: این طوفان ها تنها آلودگی هوا ایجاد نمی کنند؛ آن ها بر میزان و وضعیت بارش ها نیز تاثیر منفی دارند.

کشاورزی بزرگترین بخش مصرف کننده آب در ایران

سیاری با بیان اینکه کشاورزی بزرگترین بخش مصرف کننده آب در ایران است، اظهار کرد: این در حالی است که بهره وری این بخش پایین و در حدود ۴۰ درصد است.

این مقام مسئول ادامه داد: این موضوع نشان دهنده اهمیت برنامه ریزی و استفاده از اقدام هایی همچون کشاورزی گلخانه ای برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران از تعرفه و قیمت آب در ایران نیز انتقاد کرد و گفت: به طور نمونه می توانیم بگوییم در بخش کشاورزی هیچ هزینه ای برای آب پرداخت نمی شود و از این رو موضوع اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب نیز مورد توجه و اهمیت قرار نمی گیرد.

وی اشاره ای هم به نقش و جایگاه شورای عالی آب در کشور داشت و تشریح کرد: این شورا بر اساس قانون دارای اختیاراتی برای ایجاد هماهنگی میان وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

سیاری ادامه داد: در موضوع چاه های آب نیز با دو معضل برداشت از آب های زیرزمینی در چاه های غیرمجاز و برداشت بیش از ظرفیت مجاز در چاه های مجاز رو به رو هستیم.

ضرورت بازنگری در قانون آب

این مقام مسئول از طرح وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو برای ایجاد انجمن مصرف کنندگان آب خبر داد و بر ضرورت اصلاح و بازنگری در قانون قدیمی آب نیز تاکید کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران اشاره ای هم به مسئولیت و تکلیف وزارت نیرو در موضوع تولید و عرضه آب داشت و گفت: مدیریت آب نمی تواند تنها به وسیله یک بخش صورت بگیرد و این موضوع نیازمند همکاری های وسیع بین بخشی است.

وی از ظرفیت سدها در ایران گفت و افزود: سالانه نزدیک به ۱۱ مگاوات برق از هر سد تولید می شود.

سیاری ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع و مصارف آب کشور، تصریح کرد: توزیع جمعیت و بخش های صنعتی ایران متناسب و متوازن با ظرفیت های آبی کشور نیست و یکی از استراتژی های مهم وزارت نیرو، توسعه این ظرفیت ها است.

این مقام مسئول همچنین از تعیین و تخصیص حق آبه های محیط زیستی برای حفظ حقوق نسل های آتی گفت و تاکید کرد: ادامه وضعیت کنونی در حوزه آب مقدور نیست و باید سیاست های جدیدی متناسب با شرایط کنونی و با توجه به مدیریت تطبیقی در این حوزه اتخاذ شود.

گفتنی است، نشست شش روزه توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با موضوعات آلودگی هوا، آب و محیط زیست دریایی و اقتصاد چرخشی با محوریت پسماند از صبح روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرد و تا یکشنبه ۵ آذرماه ادامه دارد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۱۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب

دریافت 29 MB کد خبر 6089560

دیگر خبرها

  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر