جای خالی مکتب کردستان در موسیقی ردیف دستگاهی
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۲۴۴۵
همایون پشتدار از جوانانِ قدیمیِ گروه «مولانا» معتقد است که جای خالی مکتب کردستان در موسیقی ردیف دستگاهی ایران خالی است.
خبرگزاری تسنیم - گروه مولانا را دوستداران مو سپید کرده موسیقی ایرانی به خوبی میشناسند؛ گروهی به سرپرستی و آهنگسازی محمد جلیل عندلیبی، نوازنده و موسیقیدان کهنه کار خطه کردستان که همکاری با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری را در کارنامه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تسنیم: گروه «مولانا» در اجرای پیش رو یادمانی از سیدعلیاصغر کردستانی خواهد داشت. نکتهای دربارهی سیدعلیاصغر کردستانی وجود دارد؛ به نظر میرسد که بخشهایی از مکتب کردستان را در موسیقی ردیف دستگاهی پیاده کرده، چون ایشان آن زمان در رادیو هم فعالیت داشت.
استاد عندلیبی قبلا هم گفتهاند که در تقسیم بندیها، جای مکتب کردستان در موسیقی ردیف دستگاهی خالی است. با این که این نوع موسیقی، آبشخور وسیعی برای موسیقی ردیفی است و خوراک زیادی به موسیقی ردیف دستگاهی ایران داده است.
تسنیم: دقیقا بحث جدی موسیقی بیشتر مد نظر ماست. آقای عندلیبی روی کارهای سید علی اصغر کردستانی، پژوهشهای زیادی انجام دادهاند. هر چند دیگران هم قبلا به نام ایشان کارهایی کردهاند. لطفا راجع به نوع نگاه سیدعلیاصغر کردستانی در موسیقی و نگاه ویژه آقای عندلیبی برایمان بگویید.
استاد(عندلیبی) بر اساس اشراف زیادی که بر موسیقی ایرانی و سنتی و همچنین به واسطه تجربهای که در این نوع از موسیقی دارند، به خوبی و درستی از آن استفاده کردهاند. در موسیقی کُردی هم به شکل خیلی رندانهای از این موسیقی بهره میبرند که این کار از هوش بالای ایشان خبر میدهد. البته به نظرم موسیقی سید علی اصغر کردستانی و کارهایشان کمی کلاسیکتر است. یعنی بین خوانندههای کردستان، ردیفیتر محسوب می شدهاند و ملودیهایشان حتی نزدیکتر به موسیقی اصیل ایرانی بوده است. به همین خاطر است که فکر این دو استاد و سبکشان به نظر من به همدیگر خیلی نزدیک است.
فکر من هم با این نوع موسیقی پرورش پیدا کرده است و من هم همین سبک را دوست دارم.
تسینم: شما از نوازندگان و آهنگسازان جوان موسیقی ایرانی هستید. برخی از اساتید موسیقی ایرانی معتقدند که ما در حال حاضر در وانفسایی قرار گرفتهایم که اوضاع چندان خوبی برای موسیقی رقم نزده است. شما چه نظری در این باره دارید؟
صحبت استادان به خاطر پیشرفت تکنولوژی و مسائل دیگر است. آنها معتقدند ما از بخشهای مفید استفاده کردهایم اما قسمتهای مضر هم به ما آسیب زده است. نظر دیگری نیز هست که میگوید موسیقی میتواند رو به جلو حرکت کند و در همین راستا به اسم ابداع، نوآوری و تجربه کردن فضاهای جدید، دوستان کارهایی انجام داده و میدهند. در این میان ما از استاد عندلیبی نکاتی را میبینیم؛ مثل این که «ریتم را تندتر کن» یا «الان باید فلان کار را انجام داد.» به نظر من ایشان به موسیقی نگاهی بسته ندارند، ولی از طرف دیگر یک پایبندی به اصل هم دارند. این که به کار سرعت داده شود یا چه نوع کارهایی به مخاطب امروز بدهیم، برایشان دغدغه است.
تسنیم: اگر بخواهید به عنوان کسی که در یک خانواده فرهنگی و موسیقایی به معنای کلاسیک ایرانی بزرگ شده، با مردم یا مخاطبان موسیقی و کسانی که میخواهند شنونده جدی باشند، صحبت کنید، چه میگویید؟ همچنین اگر بخواهید چراغ راهی برای همفکران خودتان ارائه دهید، فکر میکنید اساسا موسیقی ایرانی باید به کجا برود و با مسیری که در پیش گرفته به کجا خواهد رفت؟
من جوان تر از آن هستم که در این باره صحبت کنم. البته در خیلی از سریالها و کارها با آهنگسازان به زعم برخی مدرن هم کار کردهام. برخی از این کارها دلی بوده و بعضی دیگر هم این گونه نبوده است. گاهی اوقات موزیسین در شرایط سختی قرار میگیرد که مجبور به انتخابهایی مغایر با اصولش است. متأسفانه جوانان ما کمی به سبک یا به قول خودشان تکنیک متکی هستند که البته از نظر من تکنیک نیست و یک چیز من درآوردی به شمار میرود. تکنیک از حس آدم به وجود میآید. موسیقیای که جوانان بعضا به دنبال آن هستند با سرعت و تکنیک متفاوت است.
تسنیم: وقتی جوانان ما تاکید زیادی روی تکنیک داشته باشند و حس را کنار بگذارند، آن وقت با یک هنرمند طرف هستیم یا با یک تکنسین یا یک برنامهنویس؟
به نظرم، شما با یک برنامه نویس بیشتر میتوانید همراه شوید. جوانان باید به کارهای قدیمی و آثاری که بزرگان ساختهاند گوش دهند؛ مثل آقای عندلیبی، مثل آقای مشکاتیان، ساز آقای جلیل شهناز، علی اصغر بهاری و ... به نظر من، منبع و مرجع در موسیقی ایرانی این افراد هستند.
تسنیم: اگر کسی بگوید دوره و تاریخ مصرف کسانی مانند شهناز و بهاری گذشته، چه باید گفت؟
به نظر من تاریخ مصرف این افراد هیچ وقت تمام نمیشود و سبک آنها درست بوده است. خودم هنوز که هنوز است از سبکهای این افراد و این بزرگان تقلید میکنم.
تسنیم: فکر میکنید این مسیری که آغاز شده، ما را به کجا میبرد؟ در مورد موسیقی خودمان صحبت میکنیم که هویت ماست...
موسیقی یک روز راه درست خودش را پیدا میکند و همه میفهمند که راه درست چیست و سبک نوازندگی، سبک آهنگسازی باید چگونه باشد. به نظر من همه این سبکها میآیند و میروند. نمیدانم چند سال و چه قدر طول میکشد ولی مطمئن هستم موسیقی ایرانی، راه خودش را پیدا خواهد کرد.
تسنیم: اگر بخواهید درباره استادان صحبت کنید، فکر میکنید این آهنگسازها و این بزرگان چه باید بکنند که به مردم نزدیک شوند؟ چه طور باید بتوانند با رندی و بینشی که از یک هنرمند توقع میرود، خود را به عامه مردم نزدیک کنند؟
متأسفانه ما امروزه چیزی به نام تبلیغ در موسیقی نداریم. متأسفانه آهنگسازان ما نمیتوانند تعلیم و تعلم به وجود بیاورند چون مردم به وسیله رادیو و تلویزیون میتوانند آگاه شوند و یاد بگیرند ولی متأسفانه ما در حال حاضر این بستر را نداریم.
تسنیم: اما جریانهایی با خرج کردن پول این کار را انجام میدهند. یعنی همان تکنسینها با خرج کردن پول و تبلیغات مجازی این کار را میکنند و از آب گل آلود، ماهی میگیرند. به عنوان یک جوان چه پیشنهادی برای آهنگسازان بزرگ دارید؟
باید راهی باشد که آنها بتوانند کار خود را ارائه دهند و به وسیله رسانههای مان صحبت کنند تا بیشتر دیده شوند. مردم باید آنها را ببینند. جوانهایی که کار میکنند نیز باید حرفهای بزرگان را بشنوند. به نظر من این کارها مؤثر است. به طور مثال چندی پیش یک استاد موسیقی، کنسرتی برگزار کرد و خوانندهای هم در آن حضور داشت. تبلیغ کنسرت این بود که کنسرت متعلق به فلانی(خواننده) است؛ در حالی که باید بگویند کنسرت فلان به خوانندگی فلان. مهندس اصلی کار، آهنگساز است، بعد نوازندهها هستند و خواننده هم حنجرهای دارد که آن هم یک ساز محسوب میشود. به نظر من این یک سرطان است که کل دنیا را فرا گرفته است و در ایران کمی شدت بیشتری دارد. متأسفانه خواننده سالاری به شدت در ایران رو به جلو میرود.
تسنیم: البته در خارج از کشور هم به نظر میرسد در ژانر پاپ این گونه است ولی در موسیقی کلاسیک، ساز و کاری وجود دارد و نظم و انضباطی هست.
بله ولی بحث حمایت هم مطرح میشود. ما در رسانهها و حتی در تلویزیون که معمولا خوانندههای پاپی را میبینیم که بدون استفاده از این ابزارها نیز فروش خوبی در کنسرتهایشان دارند؛ چرا که خوانندگان پاپ برای جامعه خیلی وسیعی کار میکنند ولی مثلا ارکستر هانوفر، بودجهای از شهرداری برای بقای موسیقی اصیل خود که همان موسیقی کلاسیک است، میگیرد. یا مثلا ارکسترهای فیلارمونیک که دوستداران هنر هستند در کشورهای دیگر پایگاههایی دارند که بودجهای را بدون چشمداشت و حتی بدون نام بردن از خودشان برای تبلیغ و بقای این موسیقی هزینه میکنند و اسمی هم از آنها نیست. ما در ایران این فضا را نداریم و بیشتر نگاه اقتصادی و بیزینسی وجود دارد. به نظر من موسیقی کلاسیک یا سنتی در کل دنیا رو به افول است. طرفداران خود را کم کم از دست میهد و حتی از دست داده است. این اتفاق در همه جای دنیا فراگیر شده و نان خوانندگان پاپ و کسانی که متال، راک و ... کار میکنند در حال حاضر در روغن است. نمیدانم علتش چیست ولی به نظر من باید آسیب شناسی صورت بگیرد و بحث شود تا ببینند چه دلیلی دارد.
تسنیم: یکی از نوازندگان ایرانی که همراه با ارکستری خارجی ساز زده بود، میگفت ما پانزده شب در یک سالن سی هزار نفری بدون یک صندلی خالی کنسرت اجرا کردیم و اتفاقا موسیقی کلاسیک هم به روی صحنه بردیم.
آمارها آن جا خیلی خوب است ولی ماجرای موسیقی سنتی به معنای واقعی در ایران خیلی اسفبار است. موسیقی سنتی ما در حال نابودی است. با این سبک و سیاقی هم که جوانها دارند کار میکنند، مدام رو به وضعیت بدتری میرود. باید فرهنگسازی شود، نمیدانم چه نوع فرهنگسازی باید صورت بگیرد اما همان طور که گفتم باید آسیب شناسی شود ولی متأسفانه بستر برای انجام این کار فراهم نیست.
تسنیم: چه ابزار و بستری نیاز است؟
رادیو و تلویزیون باید همکاری داشته باشند. البته ابتدا باید احساس وظیفه اتفاق بیفتد. رسانه ملی حرف اول را برای تبلیغ موسیقی اصیل و سنتی و ایرانی در این قضیه می زند تا شاید بتوانیم این موسیقی را واقعا نجات بدهیم.
انتهای پیام/
R33357/P1356/S4,40,42/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۲۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اختصاص ردیف بودجهای به ۳۰ دانشگاه برتر
آفتابنیوز :
محمد علی زلفی گل شنبه شب در همایش تجلیل از اساتید و پژوهشگران برتر یاسوج به مناسبت هفته معلم، اظهار کرد: دانشگاه یاسوج از نظر فضای آموزشی، امکانات و تجهیزات، امکانات خوابگاهی و ورزشی، جزو دانشگاههای برتر کشور است.
وی افزود: گامهای موثری گذشتگان برای این دانشگاه برداشتند و جسارت به خرج دادند، دورههای دکتری به راحتی در این دانشگاه تأسیس نشده است.
زلفی گل تصریح کرد: باید قدردان گذشتگان باشیم، جهت اطلاع من همین شیوه را در وزارت علوم رعایت کرده ام، هر دانشگاهی که رئیس دانشگاه جایگزین میشد، از رئیس دانشگاه میخواستم که همه روسای پیشین دانشگاه دعوت شوند و از آنان با دسته گلی تقدیر شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: باید یاد بگیریم که قدر اساتید دانشگاه را بدانیم و به وجود آنان افتخار کنیم.
وی ادامه داد: پیشرفتهای علمی کشور نتیجه کار و عملکرد همه روسای پیشین و وزرای پیشین است و ما قدردان هستیم.
زلفی گل تاکید کرد: مزیتهای نسبی هر منطقهای اهمیت دارد، اما یکی از ویژگیهای دانشگاهها مزیت سازی است، اساتید و دانشجویان این توانایی را دارند که مزیتهای جدیدی رقم بزنند، پس به این دلیل دانشگاهها اهمیت پیدا میکنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در سالهای قبل، توسعه دانشگاهها لازم بوده، به دلیل اینکه چهار و نیم میلیون دانشجو داشتیم، اما اکنون سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد، صندلیهای خالی زیادی در دانشگاهها داریم، بنابراین توسعه کمی دانشگاهها در زمان فعلی صورتی ندارد و باید به فکر توسعه کیفی و هدفمند باشیم.
وی گفت: دانشکده فنی و مهندسی گچساران و یاسوج میتواند توسعه پیدا کند، چه ضرورتی دارد دانشگاه دیگری را تأسیس کنیم و بعد اعتبارات را پخش کنیم و عملا نتوانیم یک دانشگاه کیفی داشته باشیم.
زلفی گل افزود: وقتی دانشکده مهندسی همین دانشگاه فضای نیمه کارهای دارد، ابتدا باید کمک کنیم ساختمان همین دانشکده تکمیل شود و تجهیزات تحقیقاتی دانشگاه تکمیل شود.
۲ هزار میلیارد ریال در سفر دوم رئیس جمهور به دانشگاه یاسوج اختصاص یافت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۲ ساختمان نیمه تمام در دانشگاه یاسوج وجود دارد، در سفر اول دولت ۸۰۰ میلیارد ریال و در سفر دوم ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است، و وزیر علوم با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تماس گرفت که تخصیص اعتبارات سریعتر انجام بگیرد.
سید علی احمدزاده بیان کرد: بررسی مشکلات دانشجویان برای سرویس دانشگاه، بررسی مشکلات کارکنان دانشگاه با حضور وزیر علوم انجام گرفت.
وی گفت: ۱۷ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر یاسوج وجود دارد که ۹ دستگاه از این تعداد در اختیار دانشگاه یاسوج است، امروز مطالبه ۱۰ دستگاه اتوبوس انجام گرفت که وزیر علوم موافقت کردند.
احمدزاده اضافه کرد: در سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد وزیر علوم مطالبه گری کرد و ۲ هزار میلیارد ریال با تلاش آقای دکتر زلفی گل مصوب شد که از وی تشکر میکنم.
وی گفت: با توجه به پتانسیلهای زیاد آب و منابع طبیعی، نفت و گاز کهگیلویه و بویراحمد، نیاز است دانشگاهی مرتبط با این پتانسیلها در این استان احداث شود.
استاندارکهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: در حوزه نفت و گاز و زیرساختهای نفتی از سرآمدان هستیم، اما در رشتههای مرتبط با این رشتهها نیازمند ارتقا هستیم.
سفر وزیر علوم به استان برکات زیادی خواهد داشت
رئیس دانشگاه یاسوج نیز گفت: برکات سفر امروز وزیر علوم به استان را در چند روز آینده خواهیم دید.
بهادر کرمی اضافه کرد: وزیر علوم در خصوص مسکن هیئت علمی دانشگاه قول قطعی احداث و برای مجتمع جهانگردی قول قطعی برای واگذاری به دانشگاه یاسوج داده اند.
وی افزود: تخصیصهای خوبی در مصوبات سفر خواهیم داشت.
کرمی تاکید کرد: ۱۴ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج در مسئولیتهای اجرایی وزارتخانههای کشور دارای مسئولیت هستند و از این بابت خوشحالیم که میتوانیم به مردم از این طریق خدمات ارائه کنیم.
در همایش بزرگداشت روز معلم، علاوه بر تجلیل از اساتید دانشگاه، ۲۴ نفر از پژوهشگرانی که رتبههای دانشگاه را در رشتههای مختلف افزایش داده اند و نقش کلیدی دارند، تشویق شدند و جایزه ویژه ۵۰ میلیون تومانی به عنوان پژوهانه به این افراد تخصیص داده شد.
منبع: خبرگزاری ایرنا