Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@13:21:08 GMT

حل معضلات مشهد نیازمند اجماع ملی است

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۶۷۸۴

حل معضلات مشهد نیازمند اجماع ملی است

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «محمدرحیم نوروزیان» امروز در هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد در فرمانداری مشهد ضمن تشکر از اقدامات همه دستگاه‌ها در ایام پایانی ماه صفر اظهار کرد: در این ایام همه دستگاه‌های خدمات‌رسان و امنیت‌ساز به‌رغم تهدیداتی که وجود داشت و با وجود نقایصی که در زیرساخت‌های شهری ما وجود دارد خدمات خوبی را ارایه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود حضور 4 میلیون زائر، مردم و زائرین توانستند مناسک و مراسم عزاداری خود را به خوبی انجام دهند و کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه بروز نکرد. 

وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی خوبی که برای خروج زائران صورت گرفت، در این حوزه هم مشکلی بروز نکرد و ترافیک روان و مناسبی وجود داشت و زائران توانستند با شیوه مناسبی مشهد را ترک کنند.

نوروزیان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که این جای تأسف دارد که شهدا غریبانه تشییع می‌شوند، خاطرنشان کرد: شهدا ولی نعمت ما هستند و ما نسبت به آن‌ها دین داریم و فقط با حضور در مراسم تشییع نمی‌توان این دین را ادا کرد، باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا دستگاه‌ها بتوانند به صورت منظم در دیدار خانواده شهدا حضور داشته باشند.

وی با گرامیداشت هفته بسیج خاطرنشان کرد: در این هفته لازم است همه دستگاه‌ها در برنامه‌های مربوط به این هفته حضور فعال داشته باشند، به هر ترتیب ما باید قدردان بسیجیان باشیم چون امنیت و بسیاری از نعمات این کشور مدیون حضور و تلاش بسیجیان عزیز و شهدای بسیج است. 

نوروزیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دهه پایانی صفر و ایام عزاداری افزود: امسال با پیگیری‌های صورت گرفته از مشهد تا مرزهای ایران و داخل عراق اقدامات خوبی صورت گرفت و بیش از 60 ایستگاه صلواتی در عراق ایجاد شد که راه‌اندازی آن عمدتاً به همت مردم بود. نگرانی اصلی ما در این ایام مسأله اسکان بود که در این راستا در استان خراسان‌رضوی حدود 60 هزار اسکان پیش‌بینی شد که به بیش از این ظرفیت دست یافتیم. حضور همکاران ما در شهرداری در شهر نجف بسیار تأثیرگذار بود. 

فرماندار مشهد تصریح کرد: از همه دستگاه‌ها به ویژه هیئت‌ها و مجامع مذهبی تشکر ویژه داریم خصوصاً این‌که در این ایام عمده خدمات‌رسانی‌ها را خود مردم بر عهده داشتند. هم‌چنین در دهه آخر صفر برای نخستین بار در مشهد با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی بیش از 150 ایستگاه صلواتی راه‌اندازی شد و همه این ایستگاه‌ها شناسنامه‌دار شدند. به هر حال با وجود تهدیدات امنیتی که متوجه ما بوده و هست، مناسب نبود هر کسی بدون این‌که شناسایی صحیح ایستگاهی را دایر کند و یا نذورات را پخش کند با این‌که احتمال بروز برخی مسایل متصور بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، امسال جلوی مسایل تفرقه‌زا نیز گرفته شد و اجازه ندادیم چنین اقداماتی صورت گیرد، چون به این‌ها همان اقداماتی که به تعبیر مقام معظم رهبری شیعه انگلیسی دنبال می‌کند، دانسته و یا نادانسته انجام می‌دادند. این موارد با شناسنامه‌دار شدن ایستگاه‌های صلواتی و هیئت‌های مذهبی و با همت شورای هیئت‌های مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی شد.

نوروزیان یادآور شد: در این ایام ایستگاه‌های صلواتی در 5 محور چناران، نیشابور، سرخس، کلات و طرقبه شاندیز به مشهد راه‌اندازی شد و همه دستگاه‌ها از قبیل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، شورای تأمین، پلیس راهور و نیروی انتظامی تلاش بسیاری داشتند و در زمینه خروج هیئت‌های مذهبی از شهر مشهد به خوبی عمل شد. 

وی تصریح کرد: امسال اداره آموزش و پرورش استان حدود 400 مکان آموزشی به همراه حسینیه‌ها و تکایا در اختیار زوار قرار دادند که مشکل اسکان برطرف شد. همچنین نکته‌ای که جای تشکر ویژه دارد و باید فرهنگسازی شود، این است که امسال شهرداری سامانه‌ای طراحی کرد برای ثبت‌نام از داوطلبان کمک به زائرین پیاده که امسال بیش از 66 هزار نفر ثبت‌نام کردند و اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن منازل خود به زائرین حضرت رضا(ع) داشتند البته فعالیت‌های ما دچار اشکالاتی هم بوده که امیدواریم در آینده این مسایل برطرف شود.

نوروزیان با تأکید بر این‌که در مشهد کسانی که مسئولیت می‌پذیرند، باید شب و روز پای کار باشند، خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلی بسیاری از مردم به مشهد می‌آیند، ما باید در این ایام آمادگی خدمت‌رسانی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که این تعطیلات آفتی برای مملکت بوده و به کشور آسیب می‌زند، اظهار کرد: به هر حال بسیاری از مردم به حضرت رضا(ع) علاقه‌مند هستند و تقریباً به لطف امکاناتی که وجود دارد، مردم در همه ایام سال مردم در مشهد حضور دارند، بنابراین کار ما تعطیل‌بردار نیست. بعضاً گلایه‌هایی وجود دارد که ارباب رجوع در برخی ادارات دچار سرگردانی می‌شود. ما نیز بازدیدهای سرزده‌ای از ادارات و دستگاه‌ها خواهیم داشت و مبنای ارزشیابی‌های ما از همه دستگاه‌ها همین مسایل خواهد بود.

معاون استاندار و فرماندار مشهد افزود: مسأله مهم دیگر مسأله صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب است. این ستاد در فرمانداری فعال شده و جلسات آن برگزار می‌شود. هر رئیس اداره‌ای، خود مسئول این ستاد در اداره خود است.

مشهد پایتخت فرهنگی و معنوی ایران است و انتظار می‌رود در این حوزه نه تنها از سایرین جلوتر باشیم، بلکه الگویی برای سایر بخش‌ها نیز باشیم. هم‌چنین مسأله پدافند غیرعامل امری حیاتی و مهم است که دستگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشند. بیشترین تهدیدات در دنیا متوجه کشور ماست. پدافند غیرعامل تفاوتی که دارد این است دشمن محور است. بنابراین باید دستگاه‌ها براساس اسنادی که وجود دارد طبقه‌بندی و سطح‌بندی اماکن خود را صورت دهند.

وی افزود: با توجه به این‌که به ایام پایان سال نزدیک می‌شویم، دستگاه‌ها باید اقدامات یک ساله خود را در قالب یک گزارش سالانه آماده کنند. ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم کاری کرده‌ایم که در شاخص‌ها تغییر ایجاد شود. این گزارش‌ها باید براساس تکالیف مشخص شده در برنامه ششم و سند بودجه صورت گرفته و باید براساس آن اقدام شود.

نوروزیان با تأکید بر این‌که شهر مشهد نیاز به یک اجماع ملی دارد، تصریح کرد: با این بودجه‌هایی که هم‌اکنون برای مشهد در نظر گرفته می‌شود، مشکلات ما برطرف نمی‌شود و اگر شهر مشهد با همین روند پیش برود، تا 10 سال آینده این شهر قابل سکونت نیست.

فرماندار مشهد گفت: براساس گزارش‌ها و آمار سازمان بهزیستی 37 درصد همسرآزاری‌های خراسان‌رضوی در مشهد صورت می‌گیرد که 80 درصد آن در حاشیه این شهر بروز می‌کند. 25 درصد کودک‌آزاری‌های استان مربوط به مشهد است که 78 درصد آن در حاشیه شهر مشهد اتفاق می‌افتد. 57 درصد آسیب‌دیدگان اجتماعی استان ما در مشهد هستند که از این میزان، 50 درصد آن‌ها مربوط به حاشیه شهر است.

وی ادامه داد: هم‌چنین 45 درصد فرارهای از منزل در خراسان‌رضوی در مشهد رخ می‌دهد که 70 درصد این اتفاقات مربوط به حاشیه شهر مشهد است. علاوه بر این 14 درصد خودکشی‌های استان در مشهد بروز پیدا کرده که 97 درصد از این میزان مربوط به حاشیه شهر مشهد است. در استان ما 87 درصد کودکان خیابانی در مشهد هستند که 54 درصد از این تعداد در حاشیه شهر حضور دارند. 39 درصد مسایل و مشکلات زنان بدسرپرست در استان مربوط به شهر مشهد است که 28 درصد از این میزان در حاشیه شهر مشهد اتفاق می‌افتد.

فرماندار مشهد با بیان این‌که هم‌اکنون ضرورت توجه بیش از پیش به مشهد احساس می‌شود، یادآور شد: نباید اجازه داد شهری که به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می‌شود، به سمتی برود که دچار آشفتگی شود و نتوان آن را مدیریت کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۶۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت

محمد علیشاهی مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این حادثه ساعت عصر امروز رخ داد که برای امدادرسانی به مصدومان چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شد.

وی ادامه داد: تمامی مصدومان توسط اورژانس به بیمارستان حضرت ابوالفضل_چ (ع) کاشمر منتقل شدند.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ۴۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده است
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت
  • پیگیری ۱۸۴ درخواست در ملاقات مردمی با فرماندار مشهد
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • کمبود پارکینگ یکی از معضلات استان قم است
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است