Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@11:31:40 GMT

روی دیگر سکه توافق شهرداری و بنیاد مستضعفان

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۸۸۱۶

«بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهار هزار و سیصد متر را تملک کرده است، در این جلسه توافق کردیم که با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود.» آفتاب‌‌نیوز :  11 ماه بلاتکلیفی کسبه پلاسکو روز گذشته با دودی از اردوگاه شهرداری تهران مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی نجفی، با وجود آن که از اهمیت اخبار مربوط به پلاسکو خبردار است، بی اعتماد به خبرنگاران، تازه ترین اخبار درباره پلاسکو را این بار نه از طریق مراجع رسمی‌خبری بلکه از طریق اینستاگرامش مخابره کرده: «توافق شهرداری و بنیاد مستضعفان برای ساخت بنایی به جای پلاسکو». در متنی که صفحه اینستاگرامی‌شهردار تهران منتشر کرده آمده است: «امروز در جلسه‌ای که با مهندس سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان داشتم، در این خصوص به توافق نهایی و عملیاتی دست یافتیم.»
به گزارش آفتاب‌نیوز، این توافق در نوع خود عجیب است؛ به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین توافقات تهران صورت گرفته چرا که تا پیش از این کمتر سابقه ای از چنین توافقاتی میان مدیریت شهری و بنیاد مستضعفان را شاهد بوده‌ایم، به طوری که حتی در پرونده‌های میراثی، که کوچکترین توافق می‌تواند زمینه ساز حفظ یک اثر تاریخی مهم شود، رخ نداده است.
با این همه، پست اینستاگرامی‌نجفی، از جزییات این توافق هم سخن به میان آورده: «بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهار هزار و سیصد متر را تملک کرده است، در این جلسه توافق کردیم که با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود.»
این توافق از چند جنبه با پرسش‌های جدی همراه است که به نظر بهتر است پیش از اعلام، اعتبار سنجی می‌شدند. اول این که بر اساس آخرین اظهارات مسئولان، قرار بر این بود که در صورت چنین توافقی، بنیاد مستضعفان، 4300 متر ملکِ ضلع شرقی این بنا را تملک کند. باید از شهردار تهران پرسید که روند این تملک چگونه بوده که بنیاد مستضعفان به اقرار مسئولانش تا کنون از تملک این ملک – به دلایل متعدد- شانه خالی کرده و اکنون به صورت ناگهانی خبر می‌دهد، صاحب این ملک است؟
پرسش دوم درباره تاثیر این توافق بر آینده کاری و زندگی کسبه پلاسکو است. اگر این توافق دیرهنگام قرار است بعد از یازده ماه تاثیری روی زندگی کسبه پلاسکو بگذارد و شهردار محترم تهران تا این درجه خود را پیگیر احوال آنان می‌داند، بیراه نیست به این پرسش پاسخ دهد که با تجمعات پلاسکوییان در ماه‌های اخیر چه کرده و چرا حاضر نشده است در روند این توافق حقوق حقه آنها را به رسمیت بشناسد؟ به نظر می‌رسد نجفی بیش از آن که بر اساس گفته‌هایش « وضعیت کسبه پلاسکو» را به عنوان دغدغه خود بشناسد، به دنبال پایان بخشیدن به مناقشه ای است که نه در زمان شهرداری او اتفاق افتاده و نه در عمل به او ربطی دارد.
در بخش دیگری از این متن، شهردار تهران تاکید کرده که «شهرداری متعهد است مجوز و پروانه‌های لازم را صادر کند و بنیاد مستضعفان هم متعهد است به فوریت عملیات اجرایی ساخت این بنا را آغاز کند.» بنایی که نجفی از آن سخن می‌گوید، همان بنایی است که بنیاد مستضعفان، در دو سه ماه اخیر، به یک شرکت خصوصی معماری دستور داده برای طراحی اش مسابقه برگزار کنند و از این منظر، هزینه‌های قابل ملاحظه ای را به کل پروژه تحمیل کرده تا نشان دهد در بازسازی پلاسکو به ایده‌های جمعی توجه می‌شود. حال باید پرسید، چطور پیش از آن که مسابقه، برندگان خود را بشناسد، نجفی نه تنها قول صدور مجوزهای لازم ساخت آن را داده بلکه از آن به عنوان یک بنا با معماری فاخر یاد می‌کند؟ و پرسش دیگر این که اگر این مسابقه معماری مجوزهای لازم را داشته آیا شرکت‌‌‌کنندگان آن آثار خود را برای «پلاسکو» طراحی کرده‌اند یا برای «پلاسکو+4300متربنای اضافه شده به آن»؟
به نظر می‌رسد پلاسکو همه ویژگی‌های بدل شدن به یک مسئله ملی را داشته و دارد؛ حضور نهادهای انقلابی چون بنیاد مستضعفان از یک سو و نهادی چون شهرداری تهران با بار تخلف مالی گسترده از سوی دیگر، یکی در مقام کارفرمای پروژه‌ای با چندین هزار متر مربع زیربنا و دیگری در حکم مقام صدور مجوز، آینده چند صد کاسب پلاسکو و خانواده‌هایشان را در دست خود دارند. منابع آگاه می‌گویند ساخت چنین ساختمانی، بدون مجوزهای سازمان میراث فرهنگی در حریم چند اثر تاریخی در حال آغاز شدن است و این تازه در حالی است که ساخت آن هیچ گرهی از کارِ کسبه پلاسکو باز نمی‌کند که هیچ، شرایط برای ساخت‌و‌ساز تجاری در این منطقه پرترافیک و به‌تبع‌ آن تحمیل ترافیک مضاعف بر چهارراه استانبول را مساعد می‌کند. راستی کدام نهاد قانونی در کشور این توانایی را دارد ملکی تجاری را با بیش از 4000متر مربع مساحت در استراتژیک‌ترین چهارراه تهران تملک کند و نتیجه این تملک به نفع چه گروهی خواهد بود؟
منبع: جامعه فردا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۸۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به شانا در دومین روز تبلیغات انتخابات /۱۱ کاندیدای مشترک شورای وحدت و امنا/ توافق سه گانه بر روی دو کاندیدا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. از میان ۴۵ کرسی باقی مانده که در این مرحله تعیین تکلیف خواهند شد، ۱۶ صندلی از آن حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است و ۲۹ کرسی باقیمانده برای ۲۰ حوزه دیگر خواهد بود.

احمد نادری، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سمیه رفیعی، ابوالفضل ظهره‌وند، حسین نجابت، عبدالحسین روح‌الامینی، محمد سراج، ابوالقاسم جراره، زهره سادات لاجوردی، زینب قیصری، علیرضا سلیمی، زهره طبیب‌زاده، ریحانه اخلاقی، صالح اسکندری، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، سید مرتضی محمودی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی عسگری، مجتبی زارعی، بیژن نوباوه، سمیه گلپور، علی اصغر پورمحمدی، علی طهرانی مقدم، سید نظام الدین موسوی، فاطمه قاسم‌پور، حسین صمصامی، مجتبی رحماندوست، عطا بهرامی، مهدی شریفیان، سعید آجرلو و غلامحسین رضوانی، ۳۲ کاندیدایی هستند که برای نشستن بر ۱۶ صندلی باقیمانده تهران در پارلمان وارد گود رقابت خواهند شد.

در همین راستا، احزاب مختلف سیاسی کاندیداهای مورد حمایت خود در تهران را اعلام کردند. روز گذشته جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و اُمنا لیست انتخابی خود را اعلام کرده بودند.

امروز یعنی در دومین روز تبلغیات داوطلبان مجلس، شورای وحدت نیز از لیست مورد حمایت خود در تهران رونمایی کرد.

۲ کاندیدای مشترک میان ۳ لیست انتخاباتی/ ۱۱ داوطلب مشترک میان اُمنا و شورای وحدت

بررسی فهرست های منتشر شده از سوی این سه لیست انتخاباتی شانا، اُمنا و شورای وحدت نشان می دهد که محمد سراج و حسین صمصامی دو کاندیدایی هستند که در مورد آنها اشتراک نظر دارند.

از سوی دیگر ۱۱ داوطلب میان اُمنا و شورای وحدت مشترک هستند که اسمای آنها به این شرح است: احمد نادری، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سمیه رفیعی، ابوالقاسم جراره، زینب قیصری، ریحانه اخلاقی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی،سید مرتضی محمودی، سید نظام الدین موسوی و عطا بهرامی.

همچنین، شورای وحدت و شانا در خصوص ۳ نامزد انتخاباتی با یکدیگر اشتراک نظر دارند که عبارتند از ؛ زهره سادات لاجوردی، علیرضا سلیمی و علی اصغر پورمحمدی.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902303

دیگر خبرها

  • رد درخواست ۹۶ درصد متقاضیان نهضت ملی در شهرهای تهران
  • شوک به شانا در دومین روز تبلیغات انتخابات /۱۱ کاندیدای مشترک شورای وحدت و امنا/ توافق سه گانه بر روی دو کاندیدا
  • جلوگیری از رها شدگی پایه و اساس بسیج هنرمندان باشد
  • احداث متروی رباط کریم؛ اجرای طرح بعد از تملک اراضی
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • زندانیان شاغل در روز کارگر هدیه گرفتند
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد