Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:35:48 GMT

بسیج مدلی بی بدیل در نظامات اجتماعی جهان بود

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۲۱۱۷۱

بسیج مدلی بی بدیل در نظامات اجتماعی جهان بود

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از صدور الگوی بسیج به سایر کشورها سخن گفت و اظهار داشت: بسیج نهادی 'مردم پایه' و مدلی بی بدیل در نظامات اجتماعی جهان بود

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا روابط عمومی سازمان بسیج اساتید روز یک شنبه اعلام کرد: اولین جلسه از سلسله نشست های «بسیج و ایران فردا» با حضور محمدباقر خرمشاد و با موضوع «بسیج در رویکردی جامعه شناختی» در سالن همایش های سازمان بسیج اساتید در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خرمشاد با بیان تعریفی از بسیج از منظر لغوی و اصطلاحی به ضرورت تشکیل پدیده بسیج از سوی انقلاب‌ها اشاره کرد و گفت: همه انقلاب‌ها در شرایط انقلابی به تشکیل بسیج متوسل می‌شوند اما تشکیل بسیج مردمی در انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها متمایز است و این مسئله نشأت گرفته از مردم پایه بودن انقلاب اسلامی است.‌

** مردم پایه بودن انقلاب‌ها تنها راه مبارزه با مستکبرین و مستبدین

این استاد دانشگاه افزود: راه حل نهضت‌های اسلامی برای پایان دادن به استبداد و مبارزه با استعمار، شکل‌گیری نیروهای مردمی باورمند و پایبند به مقاومت و ایستادگی در قالب وظیفه شرعی و دینی است. تفاوت امام (ره) به عنوان رهبر نهضت اسلامی با سایر مخالفان شاه چپ‌ها و راست ها در همین مسئله بود. هر زمان به امام برای مبارزه مسلحانه با شاه مراجعه می‌شد ایشان با این تفکر مخالفت می‌کرد. لذا 15 سال (42 تا 57) صبر کرد تا مردم باور کنند تنها راه مقابله با استبداد و استعمار ارزش‌ها، باورهای دینی و به میدان آوردن این باورها در مقابل مستبدین و مستکبرین است.

خرمشاد با تأکید بر اینکه تا نهضت اسلامی با استبداد و استعمار به شکل 'مردم پایه' مبارزه نکند، در این میدان موفق نخواهد بود، گفت: به همین دلیل نهضت‌های اسلامی به معنای عام و انقلاب اسلامی به معنای خاص به شدت 'مردم پایه' هستند و همین عامل باعث پیروزی آن در مقابل استکبار شد.
خرمشاد سازمان بسیج مستضعفین را نمود بسیج سازمانی و نظامی در کشور دانست و گفت: در واقع می‌توان گفت بسیج هم نظامی و هم غیرنظامی است.


**هویت‌یابی بسیج در دفاع مقدس

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ظرفیت دفاع مقدس یادآور شد: دفاع مقدس به پدیده تازه شکل یافته بسیج هویت داد. دوران دفاع مقدس ظرفیتی را فراهم کرد که بخش شایانی از ذخایر تاریخی تشیع عملیاتی شد و به شکل نقد در مقابل دیدگان قرار گرفت. آیین‌های عاشورا، کربلا، شهادت، ایثار، فداکاری در این عرصه متبلور شد.
وی با اشاره به اینکه بسیج پس از دوران دفاع مقدس به روند تاریخی خود در اشکال و ابعاد مختلف ادامه می‌دهد، گفت: شکل‌گیری اقشار مختلف بسیج در قالب بسیج اساتید و بسیج دانشجویی با همان سبک زندگی پیش از دفاع مقدس خود گویای زنده بودن بسیج است.
خرمشاد در پایان اضافه کرد: این تجربه پس از دفاع مقدس در سطح بین‌المللی نیز متبلور شد. می‌توان گفت امروز حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق و نیروهای مردمی سازمان یافته در سوریه همگی براساس الگوگیری از بسیج تشکیل شدند. این گویای این است که تجربه بسیج به خارج از ایران رفته و از مرزهای ایران عبور کرده است.
فراهنگ** 9338** 1823
دریافت: صدیقه بهارلو ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همبستگی دانشگاهیان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس ؛ امروز استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با پیگیری خبر‌های سرکوب دانشجویان و استادان معترض به رژیم اشغالگر قدس در دانشگاه‌های آمریکا این سرکوب را نماد دورویی استکبار جهانی در ادعای پایبندی به حقوق بشر دانستند.

بیشتر بخوانید؛ راهپیمایی مردم هرمزگان بر علیه رژیم صهیونیستی
سیما رهگشای و الیاس پرورش دو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفتند سرکوب دانشگاهیان آمریکایی با یورش پلیس از موضوعات پر بحث دانشجویان سر کلاس درس است.
حمید باقری دهبارز استادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس هم به همراه شماری از دانشجویان این دانشگاه از اعتراض دانشگاهیان آمریکایی به رژیم اشغالگر قدس حمایت و حمله پلیس به آنان را محکوم کرد.

دیگر خبرها

  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • طلایی‌نیک:«وعده صادق» بسیاری از معادلات را تغییر داد
  • اعلام همبستگی دانشجویان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • همبستگی دانشگاهیان هرمزگانی با دانشگاهیان سراسر جهان در دفاع از مردم غزه
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است